TY - JOUR ID - 90088 TI - تحلیل گزارش تلویزیونی بازی فوتبال ایران و ژاپن در رقابت های جام ملت های آسیا 2019 JO - نشریه مدیریت ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2008-9341 AU - عرب نرمی, بیتا AU - رشید لمیر, امین AU - بشیری, مهدی AD - استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران AD - عضو هیأت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان Y1 - 2022 PY - 2022 VL - IS - SP - EP - KW - گزارش تلویزیونی KW - فوتبال KW - تحلیل گفتمان انتقادی KW - مربع ایدئولوژیک وندایک DO - 10.22059/jsm.2022.349563.3038 N2 - مقدمه: هدف این مطالعه تحلیل گزارش تلویزیونی بازی فوتبال ایران و ژاپن در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2019 بود. این رقابت، به دلیل تماشاگران تلویزیونی بسیار، موقعیت زمانی خاص، عدم موفقیت مکرر در دوره‌های پیشین (بیش از40 سال) و عملکرد قابل قبول در مسابقات قبلی این دوره، انتخاب گردید. مسابقه با شکست 3 بر صفر برای ایران به پایان رسید. پژوهش در پی پاسخ به ‌این سوال بود که چه راهبردهای زبانی برای گزارش این رویداد به کار گرفته شد؟ و این راهبردها پس از تغییر نتیجه بازی چگونه تغییر کردند؟ روش پژوهش: روش این پژوهش کیفی و با رویکرد تحلیل گفتمان است. تحلیل‌ها با الگوی مربع ایدئولوژیک وندایک (2004) و در دو سطح کلان و خرد انجام گردید. یافته‌ها: تحلیل سطح کلان مربع ایدئولوژیک وندایک ‎"تاکید و پررنگ‌کردن ویژگی‌های مثبت خودی" را با بالاترین بسامد نشان داد. راهبردهای کلان و خرد پس از تغییر نتیجه بازی، تغییر کردند؛ به عنوان مثال "عدم تاکید و کمرنگ‌سازی ویژگی‌های منفی خودی" به طور قابل توجهی افزایش یافت. گزارشگر همچنین از راهبردهای سطح خرد "واژه‌گزینی"، "قربانی شدن"، "همدلی" و "دراماتیزه شدن" استفاده نمود.نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد اقتضای گزارشگری در فضای تلویزیون، حفظ انگیزه، غلبه بر ناامیدی و احساس شکست بوده و تا حدودی تلاش در جهت توجیه و تعدیل شرایط شکست را داشته است. UR - https://jsm.ut.ac.ir/article_90088.html L1 - https://jsm.ut.ac.ir/article_90088_288a9a70fe7e962f880bc48d23c51724.pdf ER -