TY - JOUR ID - 87630 TI - ارائة مدل بهبود نوآوری آموزشی معلمان تربیت بدنی با استفاده از روش DEMATEL JO - نشریه مدیریت ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2008-9341 AU - مهراجی, محبوبه AU - غفوری, فرزاد AU - کشکر, سارا AU - جوادی پور, محمد AD - گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. AD - گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - گروه روش‌ها و برنامه‌های آموزشی و درسی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 15 IS - 2 SP - 248 EP - 233 KW - تربیت بدنی KW - تعلیم و تربیت KW - مدارس KW - منابع مالی KW - نوآوری DO - 10.22059/jsm.2022.336094.2869 N2 - مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی عوامل مؤثر بر بهبود نوآوری آموزشی معلمان تربیت بدنی اجرا شد. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود که بخش کیفی آن به‌صورت تحلیل مضامین انجام گرفت.روش پژوهش: جامعة آماری شامل افراد آگاه به موضوع پژوهش بودند که برحسب انتخاب هدفمند، 13 نفر به‌عنوان نمونه مشخص شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند و پرسشنامة محقق‌ساخته بود. روایی پرسشنامه با توجه به نظر خبرگان بررسی شد. همچنین پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش محاسبة آلفای‌ کرونباخ بررسی شد (81/0= α). در قسمت تجزیه‌وتحلیل کمی تحقیق، از روش دیمتل استفاده شد. تمامی فرایند تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق در نرم‌افزار EXCEL انجام گرفت.یافته‌ها: نتایج نشان داد که 8 عامل کلی شامل مسائل اجتماعی، مسائل انگیزشی، جنبه‌های نظارتی، زیرساخت‌ها، دانش تخصصی، حمایت‌های دولتی، قوانین و مقررات حمایتی و مسائل مدیریتی در جهت بهبود نوآوری آموزشی معلمان تربیت بدنی مهم است.نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مشخص شد که دانش تخصصی، حمایت‌های دولتی و زیرساخت‌ها به‌عنوان عوامل علی و قوانین و مقررات حمایتی، مسائل مدیریتی، جنبه‌های نظارتی، مسائل اجتماعی و مسائل انگیزشی به‌عنوان عوامل معلولی مشخص شد. به‌عبارتی سرمایه‌گذاری در خصوص بهبود دانش تخصصی، حمایت‌های دولتی و زیرساخت‌ها سبب ارتقای نوآوری آموزشی می‌شود. UR - https://jsm.ut.ac.ir/article_87630.html L1 - https://jsm.ut.ac.ir/article_87630_282afa40f635e9928d1ffad45a4f5099.pdf ER -