TY - JOUR ID - 85777 TI - طراحی الگوی توسعة اقتصاد دیجیتال در ورزش ایران JO - نشریه مدیریت ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2008-9341 AU - کریمیان, شهناز AU - عسکری, اسرا AU - فلاح, زین العابدین AU - بهلکه, طاهر AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران AD - استادیار گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گرگان، ایران AD - دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 4 SP - 1277 EP - 1293 KW - اقتصاد دیجیتال KW - اقتصاد ورزش KW - فناوری اطلاعات و ارتباطات KW - فناوری ورزش DO - 10.22059/jsm.2020.309490.2565 N2 - هدف از این پژوهش، طراحی الگوی توسعة اقتصاد دیجیتال در ورزش ایران بود. این پژوهش به لحاظ روش گردآوری داده‌ها از نوع پژوهش‌های کیفی بود که با روش گراندد تئوری و رویکرد نظام‌مند استراوس و کوربین انجام گرفت و از مصاحبة کیفی نیمه‌ساختاریافته برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. جامعة آماری پژوهش شامل نخبگان علمی و اجرایی ورزش کشور بود که در حوزه‌های اقتصاد، فناوری، IT، تجارت الکترونیک، کسب‌وکارهای دیجیتال و اقتصاد دیجیتال تجربه داشتند و در مجموع 21 مصاحبه انجام گرفت. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد که 140 کد باز به‌دست آمد و در پنج مقولة شرایط علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبردها و پیامدهای توسعة اقتصاد دیجیتال در ورزش دسته‌بندی شدند. توسعة دسترسی به رایانه و اینترنت، تجاری شدن ورزش، رشد تجارت الکترونیک و فناوری‌های دیجیتال از پیشران‌های توسعة اقتصاد دیجیتال در ورزش بود. با توجه به اینکه امروزه فضای بازار از شکل سنتی خود به سمت دیجیتالی شدن تغییر یافته است، ازاین‌رو سازمان‌ها، فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ورزشی و مشاغل مرتبط با ورزش باید ضمن سازگاری با این تغییرات، استراتژی دیجیتالی‌سازی فرایندها، خدمات و فعالیت‌های خود را تنظیم کنند. UR - https://jsm.ut.ac.ir/article_85777.html L1 - https://jsm.ut.ac.ir/article_85777_a8e82cc2bf2663c56dfdf559073f01b7.pdf ER -