TY - JOUR ID - 85119 TI - واکاوی تجارب زیستۀ استادان علوم ورزشی از چالش‌ها و رهاوردهای آموزش مجازی در دورۀ همه‌گیری کووید19 JO - نشریه مدیریت ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2008-9341 AU - بشیری, مهدی AU - دیبائی, صبا AU - یاری قلی, بهبود AU - فرجی, رسول AU - شبانی, سپیده AD - گروه علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران AD - گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران AD - گروه علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران AD - مدیریت ورزشی، دبیر آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، تبریز،ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 15 IS - 3 SP - 174 EP - 150 KW - ادراک استادان KW - آموزش مجازی KW - تحلیل محتوا KW - علوم ورزشی KW - کووید 19 DO - 10.22059/jsm.2021.330955.2818 N2 - مقدمه: با توجه به استفادۀ گسترده از آموزش مجازی در دانشگاه‌های کشور، ضرورت ادامۀ آموزش در قالب آموزش الکترونیک در بحران کرونا، به‌عنوان روش جایگزین آموزش حضوری و همچنین بهره‌گیری از تجارب و دیدگاه استادان در راستای بهبود کیفیت و کمیت آموزش الکترونیک در آینده، سبب شد تا مطالعه‌ای با عنوان واکاوی تجارب استادان علوم ورزشی از چالش‌ها و رهاوردهای آموزش مجازی در دورۀ همه‌گیری کرونا طراحی و اجرا شود.روش پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و طرح پدیدارشناسانۀ توصیفی صورت گرفت. مشارکت‌کنندگان در پژوهش، استادان علوم ورزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک‌مدار انتخاب شدند. فرایند مشارکت در پژوهش، تا زمان اشباع داده‌ها ادامه پیدا کرد. به‌منظور گردآوری داده‌ها از مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافتۀ عمیق و برای تحلیل محتوای داده‌های کیفی از روش کلایزی استفاده شد.یافته‌ها: بر اساس تحلیل تجارب مشارکت‌کنندگان، پنج تم اصلی (ناکارامدی تدریس دروس عملی، نبود بسترهای مورد نیاز آموزش مجازی، ضرورت توجه به ملاحظات حین تدریس، کیفیت ارزشیابی و رهاوردهای آموزش مجازی) و 26 مضمون مشخص شد.نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها مشخص شد تدریس آنلاین دروس عملی، از مطلوبیت کافی برخوردار نیست، ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود از شیوه‌های جایگزین و مکمل منطبق با اهداف آموزشی فراگیران در این دروس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی استفاده شود. همچنین با توجه به ضعف بسیار در سامانه‌های آموزش مجازی، بهتر است زیرساخت‌ها تقویت شده و از سامانه‌های مناسب‌تری استفاده شود. UR - https://jsm.ut.ac.ir/article_85119.html L1 - https://jsm.ut.ac.ir/article_85119_e4e547eea41b4e1734faeed0429e625f.pdf ER -