TY - JOUR ID - 85076 TI - ارائه الگوی مفهومی پوشش رسانه‌ای ورزش قهرمانی بانوان در ایران JO - نشریه مدیریت ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2008-9341 AU - احمدی, مهرداد AU - مولانا, یاسمین AD - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - گروه علوم انسانی، ارتباطات زیست‌محیطی، دانشگاه فرارا، ایتالیا Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 15 IS - 3 SP - 149 EP - 128 KW - پوشش رسانه‌ای KW - رسانه‌های اجتماعی زنان ورزشکار ایرانی KW - ورزش قهرمانی DO - 10.22059/jsm.2021.331555.2825 N2 - مقدمه: اگرچه تصویر رسانه‌ای از ورزش در رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی تصویری مردانه است، بسیاری از زنان با گسترش توانایی خود در رشته‌های مختلف ورزشی موفق شده‌اند برداشت‌ها از توانایی بدنی زنان را تغییر دهند. با این حال همچنان در ایران ورزش قهرمانی بانوان مورد توجه رسانه‌ها نبوده و پوشش رسانه‌ای وضعیت مطلوبی ندارد که این وضعیت، شرایط رشد و توسعۀ ورزش زنان را دچار پیچیدگی‌های بسیاری می‌کند.روش پژوهش: این پژوهش با هدف شناسایی الگوی پوشش رسانه‌ای ورزش قهرمانی بانوان در ایران با استفاده از روش کیفی داده‌بنیاد برگرفته از نظریۀ اشتراوس و کوربین انجام گرفت. با توجه به استفاده از رویکرد هدفمند و به‌کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 22 نفر از متخصصان ورزش زنان انجام گرفت.یافته‌ها: نتایج این تحقیق موانع فرهنگی، فقدان بازاریابی ورزشی، جامعه‌پذیری و نبود راهبرد برنامه‌سازی در رسانه را به‌عنوان عوامل علی شناسایی کرد. در این تحقیق همچنین شرایط زمینه‌ای سقف شیشه‌ای، عوامل مداخله‌گر سیاسی، ایدئولوژیکی، عوامل قانونی-اجرایی شناسایی شد و فقدان راهبرد بازاریابی ورزشی، آنتی‌فمینیسم ورزشی به‌عنوان راهبرد و فرهنگ‌سازی، اخلال در مدیریت ورزشی، فرصت‌سازی در رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان پیامدهای پوشش فعلی رسانه‌ای ورزش زنان به‌دست‌ آمد.نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه رسانه‌های جمعی برنامه و راهبرد مشخص و مطلوبی برای نمایش ورزش زنان ندارند، رسانه‌های اجتماعی جایگاه ویژه‌ای برای زنان ورزشکار پیدا کرده و توانسته‌اند زنان را در معرفی الگوی ورزش زنان، جذب مخاطب، ایجاد انگیزه، معرفی رشته‌های ورزشی و پیگیری رویدادهای ورزشی زنان تا میزان مشخصی به مقصود خود برسانند. UR - https://jsm.ut.ac.ir/article_85076.html L1 - https://jsm.ut.ac.ir/article_85076_8ab6ab356406660f974c7af4d3a48a18.pdf ER -