TY - JOUR ID - 83134 TI - نقش تعدیل گر بازاریابی کارآفرینانه در ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد کسب و کارهای ورزشی JO - نشریه مدیریت ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2008-9341 AU - رحیمی, امیر AU - علی دوست قهفرخی, ابراهیم AU - رجبی, احمد AU - میری, محمدرضا AD - گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ حقوق و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 15 IS - 1 SP - 51 EP - 36 KW - بازاریابی کارآفرینانه KW - سرمایۀ فکری KW - عملکرد KW - کسب‌وکار KW - ورزش DO - 10.22059/jsm.2020.294706.2383 N2 - مقدمه: امروزه با تغییر منابع ارزش‌آفرینی و تمرکز بر منابع نامشهود به‌جای منابع فیزیکی، سرمایۀ فکری می‌تواند به‌عنوان شاخصی برای ارزیابی تأثیر بازاریابی در عملکرد کسب‌وکارها از جمله کسب‌وکارهای ورزشی به‌کار رود. ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیل‌گر بازاریابی کارآفرینانه در ارتباط بین سرمایۀ فکری و عملکرد کسب‌وکارهای ورزشی بود.روش پژوهش: جامعۀ آماری پژوهش که با روش توصیفی- پیمایشی صورت گرفت، کارآفرینان کسب‌وکارهای ورزشی فعال در استان خراسان بزرگ (رضوی، جنوبی و شمالی) بودند. به‌دلیل محدود بودن جامعه، نمونۀ آماری به روش کل‌شمار انجام گرفت (150n=). ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای مشتمل بر 49 پرسش تخصصی در طیف پنج‌گزینه‌ای لیکرت همراه با روایی و پایایی مطلوب بود. به‌منظور آزمون برازش مدل کلی پژوهش، از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد که نه‌تنها بازاریابی کارآفرینانه نقش تعدیل‌گر در رابطۀ بین سرمایۀ فکری و عملکرد کسب‌وکار ورزشی دارد، بلکه تأثیر عناصر سرمایۀ فکری (سرمایۀ انسانی، سرمایۀ ساختاری و سرمایۀ رابطه‌ای) بر عملکرد کسب‌وکار ورزشی را نیز تعدیل می‌کند.نتیجه‌گیری: این پژوهش به‌منظور بررسی نقش تعدیل‌گر بازاریابی کارآفرینانه در ارتباط بین سرمایۀ فکری و عملکرد کسب‌وکارهای ورزشی صورت گرفت که علاوه‌بر نتایج آماری حاصله، این مطلب روشن شد که از مهم‌ترین وظایف مدیران و کارآفرینان به‌منظور موفقیت و بهبود در عملکرد مالی و غیرمالی کسب‌وکارهای ورزشی، شکل‌دهی و هدایت رفتار کارآفرینانه در کنش‌های بازاریابی و مدیریتی است. UR - https://jsm.ut.ac.ir/article_83134.html L1 - https://jsm.ut.ac.ir/article_83134_0bf35a713413f1e795b4f5d8477e56c9.pdf ER -