TY - JOUR ID - 81160 TI - تأثیر کیفیت تجربة گردشگری بر رقابت‌پذیری ادراک‌شده و نیت‌های رفتاری گردشگران ورزشی خارجی JO - نشریه مدیریت ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2008-9341 AU - زبردست, محمدعلی AU - سلطان حسینی, محمد AU - سلیمی, مهدی AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 1 SP - 221 EP - 236 KW - رقابت‌پذیری مقصد KW - رقابت‌پذیری ادراک‌شده KW - کیفیت تجربة گردشگری KW - گردشگری ورزشی KW - مقصد گردشگری DO - 10.22059/jsm.2019.283579.2289 N2 - تجربه به‌عنوان هستة اصلی محصول گردشگری می‌تواند یک مزیت رقابتی برای مقصدهای گردشگری ایجاد کند که به‌سختی قابل جایگزینی و تقلید است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کیفیت تجربة گردشگری بر رقابت‌پذیری ادراک‌شده و نیت‌های رفتاری گردشگران ورزشی خارجی اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش تمامی گردشگران ورزشی خارجی سفرکرده به مقصدهای گردشگری ورزشی ماجراجویانة ایران در سه سال گذشته بودند که 245 نفر در پژوهش مشارکت داشتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های کیفیت تجربة گردشگری منگ (2006)، رقابت‌پذیری ادراک‌شدة مقصد هالمن و همکاران (2014) و نیت‌های رفتاری شارما و نایاک (2019) بود. از مدل‌یابی معادلات ساختاری برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که کیفیت تجربة گردشگری می‌تواند بر رقابت‌پذیری ادراک‌شدة ایران و رقابت‌پذیری ادراک‌شده نیز به‌دنبال آن می‌تواند بر نیت‌های رفتاری گردشگران ورزشی تأثیر بگذارد. بر مبنای یافته‌ها می‌توان نتیجه‌گیری کرد که با بهبود کیفیت تجربة گردشگری در تمامی مراحل سفر از زمان برنامه‌ریزی تا پس از سفر، می‌توان ادراک گردشگران ورزشی از رقابت‌پذیری ایران به‌عنوان مقصد گردشگری ورزشی را ارتقا داد و در نهایت بر نیت‌های رفتاری آیندة آنها، اثر مثبت گذاشت.   UR - https://jsm.ut.ac.ir/article_81160.html L1 - https://jsm.ut.ac.ir/article_81160_26a9184c2b80e20ed51178be64a115bd.pdf ER -