TY - JOUR ID - 79934 TI - تحلیل سبک‌های زندگی ورزشکاران نخبة ایرانی JO - نشریه مدیریت ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2008-9341 AU - محمدی ترکمانی, احسان AU - معینی, حسین AU - باقری, قدرت اله AU - زارعی متین, حسن AU - خنیفر, حسین AD - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه حضرت معصومه، قم، ایران AD - دانشیار مدیریت ورزشی پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران AD - استاد مدیریت پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران AD - استاد مدیریت پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 3 SP - 621 EP - 642 KW - رویکرد گلیزری KW - زندگی حرفه‌ای KW - سبک زندگی KW - مصرف KW - ورزشکار نخبه DO - 10.22059/jsm.2021.219013.1714 N2 - سبک‌ زندگی مفهومی تمایز بخش در جوامع امروزی محسوب می شود. این پژوهش آمیخته با هدف تحلیل سبک زندگی ورزشکاران نخبة ایرانی و ارائة سنخ‌شناسی از سبک‌های زندگی ورزشکاران انجام گرفت. در مرحلة کیفی با انجام مصاحبه‌های عمیق ساختارنیافته با 19 نفر از خبرگان آشنا با سبک زندگی ورزشکاران ایرانی و بهره‌گیری از رویکرد گلیزری نظریة داده‌بنیاد مؤلفه‌های سبک زندگی شناسایی شد، سپس برای مرحلة کمی پرسشنامه‌ای 64 سؤالی از کدهای مربوط به مؤلفه‌های سبک زندگی طراحی و توسط پنج نفر از خبرگان تأیید شد. از جامعة 1574 نفری ورزشکاران لیگ برتری در چهار رشتة فوتبال، فوتسال، والیبال و بسکتبال 308 نفر از ورزشکاران به‌صورت هدفمند و در دسترس پرسشنامه را تکمیل کردند. با اجرای تحلیل عاملی تأییدی در نرم‌افزار لیزرل 80/8 مدل اندازه‌گیری مؤلفه‌های سبک زندگی ورزشکاران نخبه آزمون شد و پس از اصلاح و تعدیل مورد برازش قرار گرفت. این مدل دارای ده مؤلفة تفکر حرفه‌ای، شایستگی‌های عاطفی، چشم‌انداز زندگی، سواد مالی، مسئولیت‌پذیری، مصرف مادی، تمایلات مصرف فرهنگی، فراغت و تفریح، مسائل شخصی و رفتارهای مذهبی بود. در ادامه از طریق تحلیل خوشه‌ای با نرم‌افزار Spss 23 پنج سبک غالب زندگی در بین ورزشکاران نخبه تحت عناوین مصرف‌گرا، روزمره، سودمند، حسابگر و حرفه‌ای شناسایی شد و با بررسی یافته‌های کیفی و کمی ویژگی‌های هر سبک زندگی بیان شد.    UR - https://jsm.ut.ac.ir/article_79934.html L1 - https://jsm.ut.ac.ir/article_79934_92dc2037983d7e201a2b99e162d9a852.pdf ER -