TY - JOUR ID - 78453 TI - طراحی الگوی کیفیت خدمات در باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران ( مطالعه موردی : باشگاه ذوب آهن و سپاهان) JO - نشریه مدیریت ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2008-9341 AU - معماریان, سارا AU - نادری نسب, مهدی AU - همتی نژاد طولی, مهرعلی AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد قزوین ،دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران AD - استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران AD - استاد گروه مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان،گیلان، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 2 SP - 479 EP - 499 KW - کیفیت خدمات KW - کیفیت عملکرد KW - باشگاه ها KW - لیگ برتر KW - فوتبال DO - 10.22059/jsm.2019.281465.2274 N2 - هدف این پژوهش بررسی ابعادکیفیت خدمات درباشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و ارائه الگوی مناسب بود . روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری از تماشاگران تعداد360 نفر به عنوان نمونه و به روش تصادفی - غیر احتمالی انتخاب شدند . برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خدمات؛ کرونین و تیلور (1994)، پاراسورامان و همکاران (1998)،یوشیدا و جیمز (2011)، پرسشنامه سرگرمی راست و همکاران (2004)، پرسشنامه هویت تیمی ساتون و همکاران (1997)و پرسشنامه راحتی کاهل و مادریگال (2003)استفاده گردید . به منظور تجزیه و تحلیل ویژگی های جمعیت شناختی از آمار توصیفی و برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار آموس و از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره نیز در بخش آمار استنباطی استفاده شد . نتایج نشان داد که بین جوبازی و کیفیت زیبایی؛ تجربه جمعیت و کیفیت زیبایی؛ عملکردبازیکنان تیم و کیفیت فنی؛ ویژگیهای بازیکنان تیم حریف و کیفیت فنی؛ کارکنان خدمت رسان و کیفیت عملکردی؛ دسترسی به تسهیلات و کیفیت عملکردی؛ جایگاه تماشاگران و کیفیت عملکردی؛ کیفیت زیبایی شناختی و بعدتفریح وسرگرمی؛ کیفیت فنی و هویت تیمی و در نهایت میان کیفیت عملکردی و راحتی تماشاگران رابطه معناداری وجود دارد. UR - https://jsm.ut.ac.ir/article_78453.html L1 - https://jsm.ut.ac.ir/article_78453_348be04cd8b171eae1043fc0add8f5e0.pdf ER -