TY - JOUR ID - 78452 TI - بررسی عوامل موثر بر توسعه و گسترش خدمات الکترونیکی بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران JO - نشریه مدیریت ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2008-9341 AU - رحیمی زاده, میثم AU - زکی زاده, لیلا AU - عرب زاده تفتی, امین AD - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی AD - دکتری تخصصی مدیریت بازاریابی در ورزش ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات AD - دکتری تخصصی مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 2 SP - 565 EP - 579 KW - خدمات الکترونیکی KW - بلیت الکترونیک KW - لیگ برتر KW - فناوری KW - قصد خرید DO - 10.22059/jsm.2020.250879.2013 N2 - هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر توسعه و گسترش خدمات الکترونیکی بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران می‌باشد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، تماشاچیان مسابقه پرسپولیس و استقلال در تاریخ 4 آبان ماه 1396 بودند که برای دیدن بازی تیم محبوبشان با استفاده از بلیت الکترونیک حضور پیدا کردند. از این جامعه بر اساس جدول مورگان نمونه‌ای به حجم 384 نفر و به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شد. برای اولویت بندی هر‌ یک از عوامل از آزمون فریدمن و برای تعیین و شناسایی عوامل اثرگذار بر گسترش استفاده از خدمات الکترونیک بلیت فروشی از رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافته‌ها نشان می‌دهد عوامل شناسایی شده بر گسترش استفاده از خدمات الکترونیک بلیت فروشی موثرند. با توجه به نتایج پژوهش، مدل پذیرش فناوری در مقایسه با سایر متغیرها بیشترین تاثیر را بر استفاده از خدمات الکترونیک بلیت فروشی می‌گذارد (91‌درصد). بخش دیگر نتایج، تاثیر 75‌درصدی اعتماد به باشگاه و اعتماد به فناوری بر قصد استفاده از خدمات الکترونیک بلیت فروشی است. تاثیر متغیر اعتمادسازی در پیش بینی تمایل و قصد استفاده از بلیت فروشی الکترونیک کاملا واضح است و اشاعه نوآوری در مقایسه با سایر متغیرها کمترین تاثیر را داشت(64‌درصد). UR - https://jsm.ut.ac.ir/article_78452.html L1 - https://jsm.ut.ac.ir/article_78452_001271b15bfc59afaac4a6ba69bda6ab.pdf ER -