TY - JOUR ID - 76372 TI - تأثیر صادرات کالاهای ورزشی بر رشد اقتصادی ایران و برخی کشورهای در حال توسعه JO - نشریه مدیریت ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2008-9341 AU - ابراهیمی, عبدالحسین AU - خطیبی, امین AU - مهدی پور, عبدالرحمان AU - مرعشیان, سیدحسین AD - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران AD - استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز، ایران AD - دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران AD - استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 1 SP - 139 EP - 160 KW - رشد اقتصادی KW - صادرات KW - صنعت ورزش KW - نرخ ارز KW - کشورهای در حال توسعه DO - 10.22059/jsm.2019.261496.2114 N2 - پژوهش حاضر به بررسی تأثیر صادرات کالاهای ورزشی بر رشد اقتصادی ایران و برخی کشورهای در حال توسعه منتخب می‌پردازد. این تحقیق یک تحقیق کاربردی و به لحاظ روش جمع آوری آمار و اطلاعات، از نوع تحقیقات اسنادی است. داده‌های مربوط به صادرات کالاهای ورزشی و شاخص‌های رشد اقتصادی ایران و 9 کشور در حال توسعه منتخب در طی سال‌های 2016-1997 با استفاده از داده‌های بانک جهانی و مرکز تجارت بین الملل بر اساس طبقه بندی HS پنج گروه کفش، پوشاک، انواع توپ، قایق‌های تفریحی- ورزشی و کالاهای متفرقه استخراج شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های اقتصاد سنجی و پانل دیتا و آزمون‌های هم جمعی، لیمر، هاسمن، اثرات تصادفی، علیت گرنجری از نرم افزار Eviews استفاده شده است. نتایج نشان داد که شاخص‌های اشتغال، مخارج دولت، صادرات محصولات ورزشی، بازبودن اقتصاد، سرمایه انسانی و تحقیق و توسعه دارای ضریب مثبت و شاخص‌های نرخ تورم و نرخ ارز دارای ضریب منفی بر رشد اقتصادی هستند. به طور کلی و با توجه به یافته‌های پژوهش رشد صادرات محصولات ورزشی موجب بالا رفتن ظرفیت تولید، برخورداری از صرفه‌های اقتصادی، افزایش بهره‌وری و تخصیص کاراتر منابع و در نهایت رشد بالاتر در بخش غیر‌صادراتی می‌گردد. UR - https://jsm.ut.ac.ir/article_76372.html L1 - https://jsm.ut.ac.ir/article_76372_53ad555c2982bf9ba74e0bcf28376872.pdf ER -