TY - JOUR ID - 72872 TI - طراحی الگوی بازاریابی ارتباطی در لیگ برتر فوتبال ایران JO - نشریه مدیریت ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2008-9341 AU - ایزدی, بهزاد AU - احسانی, محمد AU - کوزه چیان, هاشم AU - تجاری, فرشاد AD - عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان AD - دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 1 SP - 15 EP - 29 KW - بازاریابی ارتباطی KW - کیفیت ارتباط KW - دوره عمر KW - هوادار KW - باشگاه ورزشی DO - 10.22059/jsm.2019.42316.1036 N2 - هدف از انجام پژوهش، طراحی الگوی بازاریابی ارتباطی در لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود که به شکل میدانی صورت گرفته است. اطلاعات لازم از طریق مصاحبه با افراد متخصص در زمینه ارتباط با هواداران، مشاهده، بررسی ادبیات نظری و پرسشنامه گردآوری شد. جامعة آماری این تحقیق شامل هواداران فوتبال بالاتر از شانزده سال بودند. از بین 674 پرسشنامه گردآوری شده تعداد 527 نفر بنا به تعریف عملیاتی هوادار که میانگین حضورشان بالاتر از 8 بازی در یک فصل برای تیم مورد علاقه آنها بود به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از مدل سازی معادلات ساختاری جهت طراحی مدل استفاده گردید. نتایج نشان داد که مدیریت ارتباط با هواداران بر روی ارتقای کیفیت ارتباط اثر معناداری دارد. همچنین برآیند شاخصهای برازش داده‌ها و ضرایب رگرسیونی نشان داد که تأثیر مؤلفه مدیریت ارتباط با هواداران بر روی ارزش عمر هوادار منوط به حضور متغیر کیفیت ارتباط با هواداران می‌باشد. نتایج پژوهش نشان داد که پیامدهای بکارگیری بازاریابی ارتباطی در لیگ برتر فوتبال ایران شامل بهبود رفتارهای مصرفی از جانب هواداران مانند کمیت مصرف، تبلیغ شفاهی، پی‌گیری رسانه و حضور مجدد در بازیهای آینده تیم‌های فوتبال می‌باشد. UR - https://jsm.ut.ac.ir/article_72872.html L1 - https://jsm.ut.ac.ir/article_72872_5ec52e8eb8f2e1e27d0ea6e788c5c3cf.pdf ER -