TY - JOUR ID - 62982 TI - ارتباط بین هوش عاطفی با سبک رهبری تحول‌آفرین مدیران ادارات ورزش و جوانان استان قم JO - نشریه مدیریت ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2008-9341 AU - پایمزد, مرتضی AU - سیدعامری, میرحسن AU - نوری, علی اصغر AD - کارشناس‌ارشد، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت ‌بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه ، ایران AD - دانشیار، مدیریت ورزشی، گروه تربیت ‌بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران AD - . دانشجوی ارشد، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت ‌بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - 2 SP - 243 EP - 258 KW - استان قم KW - رهبری KW - رهبری تحول‌آفرین KW - ورزش KW - هوش عاطفی DO - 10.22059/jsm.2017.100692.1122 N2 -   یکی از نظریه­های نوین در زمینۀ رهبری سازمانی، رهبری تحول­آفرین است. رهبران تحول­آفرین اثربخشی را به کارایی ترجیح می­دهند و سعی می­کنند با توجه به روحیات خود و کارکنان، از منابع انسانی سازمان بهره­مند شوند. هوش هیجانی نیز، یکی از مفاهیم تازۀ حیطۀ روابط کارکنان و مدیران است که توانایی افراد را در شناخت و کنترل هیجانات در خود و دیگران می­سنجد. در این پژوهش با توجه به تعداد کم جامعۀ آماری، کل جامعه به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. بنابراین روش نمونه­گیری  تمام­شمار است. نمونۀ آماری63 مدیر (فوقانی، میانی و عملیاتی) ادارات ورزش و جوانان استان قم است که با استفاده از دو پرسشنامۀ استاندارد هوش عاطفی سیبری شرینگ و پرسشنامۀ سبک رهبری تحول­آفرین ارزیابی شدند. پس از تأیید ابزار اندازه­گیری توسط استادان و تعیین پایایی آنها توسط آلفای کرونباخ، به‌ترتیب 94/0 و 93/.، داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون­های کولموگروف اسمیرنوف یک‌نمونه­ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح معنا­داری 05/0 P≤ تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج حاکی از وجود رابطۀ­ بین هوش عاطفی و سبک رهبری تحول‌آفرین در مدیران ادارات ورزش و­ جوانان استان قم است. همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام‌به‌گام نشان داد که از میان عناصر پنج­گانۀ هوش عاطفی دو جزء همدلی و خودآگاهی قادر به توضیح تغییرات در رهبری تحول­آفرین هستند. بنابراین اگر مدیران سازمان‌های ورزشی از یک سیستم ارزشیابی مدیریتی و عاطفی به‌عنوان قسمتی از فرایند و سیستم استخدام و مدیریت سازمان استفاده کنند، می­توانند بهره‌وری سازمان خود را افزایش دهند. UR - https://jsm.ut.ac.ir/article_62982.html L1 - https://jsm.ut.ac.ir/article_62982_976a0fa2538b27643ee9b20a3aa5b6b7.pdf ER -