TY - JOUR ID - 60757 TI - ارتباط بین هوش هیجانی و اثربخشی تیمی دانشجویان دختر و پسر شرکت‌کننده در یازدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان کشور JO - نشریه مدیریت ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2008-9341 AU - جمشیدی, امید AU - گودرزی, محمود AU - شرری, امین AU - آنت, زینب AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران AD - استاد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایراند AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 6 SP - 845 EP - 860 KW - اثربخشی تیمی KW - المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان KW - خودتنظیمی KW - رشته‌های تیمی KW - هوش هیجانی DO - 10.22059/jsm.2017.60757 N2 -   هیجانات و هوش حاکم بر آنها نقش مهمی در موقعیت‌های بین‌فردی دارد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر میزان اثربخشی افراد در تیم است. جامعۀ آماری تحقیق تیم‌های ورزشی شرکت‌کننده در یازدهمین المپیاد ورزشی (1391)، شامل 1952 نفر بودند. 322 ورزشکار مطابق جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامۀ هوش هیجانی سیبریا شرینگ و پرسشنامۀ اثربخشی تیمی بیلی بتمن و کولین ویلسون (2002) بود. داده‌ها به کمک روش همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل، تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد رابطۀ معناداری بین هوش هیجانی و اثربخشی شرکت‌کنندگان رشته‌های تیمی وجود دارد (01/0P < ). همچنین نتایج آزمون t، تفاوت معناداری را بین هوش هیجانی و نیز اثربخشی در دو گروه دختران و پسران نشان داد. خودتنظیمی از مؤلفه‌های هوش هیجانی بیشترین ارتباط را با اثربخشی دارد. UR - https://jsm.ut.ac.ir/article_60757.html L1 - https://jsm.ut.ac.ir/article_60757_a93d234e7a95adb69432ce0d89dc1df0.pdf ER -