TY - JOUR ID - 24540 TI - شناسایی عوامل انگیزشی، ویژگی های شخصیتی و مؤلفه های اجتماعی نیروهای داوطلبی در ورزش JO - نشریه مدیریت ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2008-9341 AU - افروزه, محمد صادق AU - محرم زاده, مهرداد AU - کاشف, میر محمد AU - افروزه, محسن AD - دانشجوی دکترای تربیت معلم تهران AD - دانشیار دانشگاه ارومیه AD - استادیار دانشگاه ارومیه AD - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 3 IS - 11 SP - 165 EP - 181 KW - داوطلبان ورزشی KW - عوامل اجتماعی KW - عوامل انگیزشی KW - ویژگی های شخصیتی DO - N2 - هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل انگیزشی، ویژگی های شخصیتی و نیز سنجش رابطة عضویت در نهضت داوطلبی و عوامل اجتماعی شدن داوطلبان ورزشی است. تحقیق توصیفی بوده و به شکل میدانی به اجرا درآمده است. جامعة آماری تحقیق، 260 نفر از داوطلبان ورزشی فعال در هیأت های ورزشی استان فارس بودند که 74 نفر از آنها از طریق نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق چهار پرسشنامة سنجش انگیزش داوطلبان لیات کولیک (2007)، پرسشنامة سنجش ویژگی های شخصیتی (TIPI) گوسلینگ، رنتفرو و ساوان (2003)، پرسشنامة محقق ساختة سنجش سطح اجتماعی و پرسشنامة مشخصات فردی جمع آوری شد. استادان مدیریت و روانشناسی ورزشی روایی پرسشنامه ها را تایید و پایایی پرسشنامه ها در یک مطالعة راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ به ترتیب81/0 و 82/0و81/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی سنجش و ارزیابی شد. در تحلیل استنباطی از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایح نشان داد، فاکتور حمایت از خانواده عمده ترین عامل انگیزشی داوطلبان و عامل پاداش بی اهمیت ترین عامل است. بیشتر داوطلبان دارای ویژگی برونگرایی بودند. میانگین نمره های زنان در هر سه عامل عوامل اجتماعی بیشتر از مردان بود. عامل مذهب با عوامل اجتماعی ارتباط معنی داری داشت. عامل قدرت و تقدیر و تشکر با هیچ کدام از عوامل ارتباط معنی داری نداشت. عامل احترام به قوانین نیز با برونگرایی و سازگاری ارتباط معنی داری داشت. در نهایت می توان گفت اگر مدیران بتوانند عناصر تفریح و کار داوطلبانه را تلفیق کنند، انگیزة مشارکت کنندگان افزایش می یابد و علاوه بر مزایای اقتصادی، به توسعة شهروند خوب بودن نیز منجر می شود. UR - https://jsm.ut.ac.ir/article_24540.html L1 - https://jsm.ut.ac.ir/article_24540_1ed5555200b97a811dd08516f555fe9f.pdf ER -