دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
11
4
2019
12
22
اثر رژیمهای ارزی بر جریان تجارت گروه کالاهای ورزشی کشورهای D8: رهیافت دادههای تابلوئی
633
646
FA
محمد رسول
خدادادی
0000-0002-1023-8990
استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
rm_kh85@yahoo.com
رقیه
سرلاب
0000-0003-2321-8304
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
rsarlab@yahoo.com
سارا
معصوم زاده
کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
sarahmasoomzadeh@yahoo.com
10.22059/jsm.2018.216809.1696
انتخاب رژیم ارزی از مهمترین و تأثیرگذارترین مباحث در حوزة اقتصاد کلان و اقتصاد بینالملل است. نوع رژیم ارزی حوزة وسیعی از متغیرهای اقتصادی را در هر کشور تحت تأثیر قرار میدهد. وجود درآمدهای ارزی وابسته به صادرات نفت، اهمیت رژیم ارزی و سیاستهای ارزی را افزایش میدهد. همچنین نرخ ارز از عوامل مهم در افزایش و کاهش تجارت کشورهاست. این پژوهش با هدف بررسی رژیمهای ارزی بر جریان تجارت گروه کالاهای ورزشی در کشورهای دی هشت طی بازة زمانی 2013-1993 و با استفاده از روش دادههای تابلویی صورت گرفت. منابع دادهها بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی، صندوق بینالمللی پول و مرکز مطالعات اطلاعات بینالمللی است. برای تحلیل دادهها از نرمافزار استاتا 12 استفاده شد. نتایج نشان داد تجارت، مسافت، جمعیت، مستعمره بودن و داشتن مرز مشترک اثر مثبت و داشتن تفاهمنامة تجاری مشترک، نرخ ارز اسمی، و متغیر تلفیقی شاخص قیمت مصرفکننده و نرخ ارز مؤثر و همچنین تولید ناخالص داخلی اثر منفی بر جریان تجارت گروه کالاهای ورزشی دارد. همچنین متغیرهای تجارت و نرخ ارز اسمی به لحاظ آماری معنادار نبوده و سایر متغیرها در سطح اطمینان ده درصد به لحاظ آماری معنادارند.
تجارت کالاهای ورزشی,دادههای تابلویی,رژیمهای ارزی,کشورهای دی هشت
https://jsm.ut.ac.ir/article_75273.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_75273_166867ded57e6d9c1fdcaaf607ecae6a.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
11
4
2019
12
22
نقش اعتماد و معنویت در محیط کار بر رفتار تسهیم دانش کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران
647
663
FA
امیر
قنبرپور نصرتی
استادیار گروه علوم ورزشی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
mr_ghanbarpoor@yahoo.com
ناصر
بای
0000-0001-5952-6232
استادیار گروه تربیت بدنی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
nasser_bay@yahoo.com
حسین
پورسلطانی زرندی
0000-0003-1845-1275
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
hpszarandi@gmail.com
محمد
سیاووشی
استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
msiavashi2001@gmail.com
10.22059/jsm.2018.230301.1811
هدف از این پژوهش شناسایی اثر اعتماد و معنویت در محیط کار بر رفتار تسهیم دانش در ادارة کل ورزش و جوانان استان تهران بود. 114 نفر از کارکنان و کارشناسان این ادارة کل با استفاده از نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونۀ آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای اعتماد و رفتار تسهیم دانش رحمان و همکاران (2014) و معنویت در محیط کار آنتونی (2009) بود. نظرهای متخصصان بهمنظور تعیین روایی صوری و محتوایی ابزارهای تحقیق؛ و آزمون آلفای کرونباخ بهمنظور تعیین پایایی ابزارها بهکار گرفته شد. تحلیل دادهها و شناسایی روابط علی بین متغیرها با استفاده از معادلات ساختاری مبتنی بر نرمافزار اسمارت پی. ال. اس نسخۀ سه صورت گرفت. یافتههای تحقیق ضمن تأیید مدل استخراجشده نشان داد که اعتماد و معنویت در محیط کار بر رفتار تسهیم دانش کارکنان اثری مثبت و معنادار دارد. همچنین یافتهها نشان داد که این متغیرها در مجموع 64 درصد از تغییرات متغیر رفتار تسهیم دانش را پیشبینی میکنند. بنابراین پیشنهاد میشود که مدیران بهمنظور تسهیم و به اشتراکگذاری دانش در محیط سازمان، فرهنگ سازمان را به سمت افزایش اعتماد و معنویت در بین کارکنان و محیط سازمان سوق دهند.
اعتماد,تسهیم دانش,جوانان معنویت,ورزش
https://jsm.ut.ac.ir/article_75275.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_75275_3bf3d9fe3ecdf2f51b260c781c4c49aa.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
11
4
2019
12
22
تدوین الگوی ارتباطی منابع سازمانی و درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران
665
684
FA
مصطفی
سلطانی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رجاء، قزوین، ایران
mostafasoltani553@yahoo.com
غلامعلی
کارگر
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
lkaregar@yahoo.com
10.22059/jsm.2018.238987.1908
هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی ارتباطی منابع سازمانی و درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران بود. پژوهش حاضر، به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل کلیۀ نخبگان و کارشناسان آگاه در صنعت فوتبال بود. نمونۀ آماری پژوهش، 100 نفر از استادان مدیریت ورزشی و کارشناسان فوتبال بودند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات، شامل پرسشنامۀ منابع سازمانی و درآمدزایی باشگاههای ورزشی بود. این پرسشنامه در دو بخش اصلی پرسشنامۀ منابع سازمانی شامل 29 گویه و پرسشنامۀ درآمدزایی شامل 20 گویه بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی آن با استفاده از روایی محتوا، همگرا و واگرا تأیید شد. از روش معادلات ساختاری و نرمافزار PLS بهمنظور بررسی مدل پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد که منابع سازمانی بر میزان درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران تأثیر معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که بهترتیب متغیرهای منابع مالی، زیرساختها، منابع انسانی، دارایی معنوی و منابع ارتباطاتی و اطلاعاتی بیشترین تأثیر را بر درآمدزایی باشگاهها دارند. بنابراین پیشنهاد میشود تا باشگاههای فوتبال، با شناسایی و توسعۀ منابع مختلف سازمانی، در جهت رسیدن به درآمدزایی اقدام کنند.
ایران,باشگاه حرفهای,درآمدزایی,فوتبال,منابع سازمانی
https://jsm.ut.ac.ir/article_75284.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_75284_520340cc6d1086e0835570304e34f654.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
11
4
2019
12
22
اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامه حکمرانی خوب در وزارت ورزش و جوانان ایران
685
704
FA
حسین
زارعیان
0000-0003-1208-4443
استادیارمدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
zareian.h@gmail.com
نازنین
راسخ
استادیارمدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
n.rasekh6663@gmail.com
10.22059/jsm.2018.234016.1845
هدف تحقیق حاضر اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامة حکمرانی خوب در وزارت ورزش و جوانان ایران بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت از نوع اکتشافی و به لحاظ روش جمعآوری میدانی بود. جامعة آماری تحقیق حاضر شامل تمامی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران در سال 2016 بودند (320=N) که تعداد 175 نفر براساس جدول مورگان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محققساختة 25سؤالی الگوگرفته از پرسشنامة اعلایی اردکانی (1387) و اصول جهانی حکمرانی خوب جنبش المپیک (2008) با طیف 5 ارزشی لیکرتی (خیلی کم تا خیلی زیاد) استفاده شد. روایی پرسشنامه براساس رواییسنجی لاوشه تأیید شد و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (81/0= α) بهدست آمد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) با استفاده از نرمافزارهای اس پی اس اس و لیزرل استفاده شد. براساس نتایج تحلیل عاملی، شاخصهای تلاش تا حصول نتیجه، تأکید بر اثربخشی نقشها و وظایف، ارتقای رفتار حرفهای و مبتنی بر قانون، شفافسازی، ظرفیتسازی و کارگروهی، بازخورد و پاسخگویی و تأکید بر دانشافزایی بهعنوان هفت اصول حکمرانی خوب در وزارت ورزش و جوانان شناسایی شد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که مدل اصول حکمرانی خوب در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران از برازش مطلوبی برخوردار است. در نهایت میتوان گفت الگوی حکمرانی خوب در وزارت ورزش و جوانان با توجه به مدل ساختاری پیشنهادی که مبتنی بر شاخصها و اصول بهدست آمده است، نظام نوینی را طراحی میکند که براساس آن میتوان از همة توانمندیها و ظرفیتهای وزارت برای ارائة خدمات عمومی و تخصصی کارامد و رشد و توسعة ورزش و همچنین رشد نیروی انسانی در سازمان استفاده کرد.
اعتباریابی,حکمرانی خوب,وزارت ورزش و جوانان,هنجاریابی پرسشنامه
https://jsm.ut.ac.ir/article_75277.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_75277_4cafbfe3f294f964698443f885134d46.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
11
4
2019
12
22
بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه و آمادگی الکترونیک بر عملکرد کسب وکارهای نوپای ورزشی
705
721
FA
بابک
ضیاء
استادیار، گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
bziyae@ut.ac.ir
محمد مهدی
طوطی فر طهران پور
کارشناسی ارشد کارآفرینی، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
tehranpourmehdi@ut.ac.ir
10.22059/jsm.2019.241262.1930
امروزه، کسبوکارهای ورزشی از طریق اتخاذ گرایش کارآفرینانه عملکرد خود را بهبود میبخشند و بهمنظور کسب مزیت رقابتی سعی در آمادگی الکترونیک خود برای اتخاذ استراتژی صحیح بازاریابی دارند. در این زمینه کسبوکارهای نوپای ورزشی برای رشد سریع نیازمند اقدامات کارآفرینانه بهمنظور ارتقای ظرفیت هوشمندی خود در بازارند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه و آمادگی الکترونیک بر عملکرد کسبوکارهای نوپای ورزشی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش شامل100 کسبوکارهای نوپای ورزشی است که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 80 کسبوکار انتخاب شد. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامة استاندارد شامل 47 سؤال و طیف لیکرت پنجگزینهای حاصل از مطالعات پیشین در حوزة گرایش کارآفرینانه و آمادگی الکترونیک صورت پذیرفت. برای تحلیل دادهها و تأیید مدل تحقیق نیز از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارSmart PLS 3 استفاده شد. یافتههای تحقیق رابطة مثبت و معنادار بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد و همچنین آمادگی الکترونیک و عملکرد کسبوکارهای نوپای ورزشی را تأیید کردند. در این زمینه با توجه به یافتههای تحقیق پیشنهاد میشود کسبوکارهای نوپای ورزشی باید به رویکرد شبکهسازی و نوآوری باز در زمینة تحقیقات و بازاریابی مشترک محصولات و خدمات خود اهتمام ورزند.
آمادگی الکترونیکی,عملکرد کسبوکار,کارآفرینی ورزشی,گرایش کارآفرینانه,مزیت رقابتی
https://jsm.ut.ac.ir/article_75278.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_75278_8af0cdd74197a91fe77cc18bb41a6d7a.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
11
4
2019
12
22
شناسایی و رتبهبندی مهارتهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران
723
738
FA
شعله
خداداد کاشی
استادیار، مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
khodadadsholeh@yahoo.com
سعید
جعفری
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
ssport.jafari@gmail.com
10.22059/jsm.2018.241218.1925
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی مهارتهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران بود. این تحقیق براساس هدف، کاربردی و از نظر روش بررسی، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران تشکیل دادند. نمونة آماری پژوهش بهصورت در دسترس و تعداد 80 نفر انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای تحقیق از روش میدانی با استفاده از مصاحبه و پرسشنامة محققساخته (0.97=α) استفاده شد. بهمنظور تبیین و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون T تکنمونهای استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهندة پنج بُعد بهعنوان مهارتهای پژوهشگری بود که بهترتیب مهارتهای طراحی ابزار تحقیق، تفسیر نتایج تحقیق، مهارتهای آماری، جمعبندی نتایج تحقیق و جستوجو در ادبیات تحقیق، رتبهبندی شدند که نقاط ضعف تا قوت دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی بودند.
تحصیلات تکمیلی,تربیت بدنی,دانشجو,دانشگاه تهران,مهارتهای پژوهشی
https://jsm.ut.ac.ir/article_75285.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_75285_d520925b4d40068ca4e04f6a97f98fd0.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
11
4
2019
12
22
شناسایی عوامل مؤثر بر کنارهگیری بانوان بالای 18 سال ایران از فعالیتهای ورزشی با رویکرد کیفی
739
759
FA
الهه
حسینی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
elaheh911@yahoo.com
فرزام
فرزان
0000-0002-5349-3246
دانشیار دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
ffarzann@umz.ac.ir
سید رضا
حسینی نیا
استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
rhosseininia@gmail.com
10.22059/jsm.2019.265388.2152
هدف از این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر کنارهگیری بانوان بالای 18 سال ایران از فعالیتهای ورزشی بود. تحقیق کیفی و طرح آن از نوع تئوری دادهبنیاد بود که به شکل میدانی انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل کلیۀ بانوان بالای ۱8 سال ایران بود که فعالیتهای ورزشی سازمانیافتة خود را حداقل به مدت زمان یک سال ترک کرده بودند. نمونهگیری در دو مرحله انجام گرفت؛ در مرحلۀ اول بهصورت تصادفی ساده هفت مرکز استان انتخاب شدند و در مرحلۀ دوم از روش نمونهگیری هدفمند، از نوع گلولهبرفی برای انتخاب نمونه استفاده شد. ابزار تحقیق، مصاحبة نیمهساختاریافته بود. پس از انجام ۳۳ مصاحبه و رسیدن به اشباع نظری، برای تجزیهوتحلیل مصاحبهها و شناسایی عوامل، از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که در عوامل مؤثر بر کنارهگیری بانوان از ورزش پنج کد گزینشی عوامل فردی، عوامل بینفردی، کیفیت خدمات، عوامل محیطی و عوامل مدیریتی شناسایی شد که در هر دسته عوامل روانشناختی، تعهدات خانوادگی، امکان دسترسی به اماکن ورزشی، فرهنگ حاکم و تبلیغات بیشترین دلایل ترک ورزش بودند. با توجه به نتایج بهدستآمده، شاید بتوان با تأکید بر مزایای انجام فعالیتهای ورزشی و برنامهریزیهای آموزشی در جهت افزایش اطلاعات بانوان از تأثیرات ورزش بر سلامتی، افزایش آگاهی عموم جامعه در جهت تقسیم وظایف و مسئولیتهای دوران تأهل، ساختوساز باشگاهها با امکانات کامل و استاندارد مطابق با نیاز و خواست بانوان، از میزان کنارهگیری بانوان از فعالیتهای ورزشی کم کرد.
عوامل فردی,عوامل بینفردی,عوامل محیطی,مطالعۀ کیفی,ورزش بانوان
https://jsm.ut.ac.ir/article_75689.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_75689_c3797c54e6c66e2338dcc2fcd5d4023b.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
11
4
2019
12
22
شناسایی عوامل مؤثر بر جذب حامیان ورزش قهرمانی (مطالعه موردی: استان خراسان شمالی)
761
785
FA
هادی
باقری
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
ha_ba64@yahoo.com
باقر
مرسل
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود ایران
bagher_morsal@yahoo.com
علی
فهیمی نژاد
0000-0002-4597-0495
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران
afahimi77@gmail.com
امین
رشید لمیر
0000-0003-4838-0682
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران
binaloud1359@yahoo.com
10.22059/jsm.2019.244285.1959
امروزه حمایت ورزشی یک ابزار اثربخش بازاریابی برای شرکتهای تجاری است، که برای صنعت ورزش نیز یک روش کسب درآمد محسوب میشود. هدف تحقیق پیش رو شناسایی عوامل مؤثر برجذب حامیان در ورزش قهرمانی استان خراسان شمالی بود، روش تحقیق آمیختة اکتشافی بود که در مرحلة اول 30 نفر از خبرگان ورزش استان بهصورت هدفمند و گلولهبرفی مورد مصاحبة عمیق قرار گرفتند. با تحلیل تم دادههای کیفی 100 کد مختلف در 15 تم فرعی و سه تم اصلی تولید شد. برای مرحلة کمی پرسشنامهای 100 سؤالی طراحی شد و با تأیید 7 نفر از خبرگان ورزش استان، روایی آن تأیید شد. جامعة آماری در مرحلة کمی کلیة اعضای هیأتهای ورزشی، باشگاهها، شرکتهای حامی، ورزشکاران و مربیان زبده، استادان رشتة مدیریت ورزشی و رؤسای ادارات ورزش و جوانان شهرستانها به تعداد 143 نفر بودند که بهصورت تمامشمار جهت نمونه انتخاب شدند، تحلیل عاملی تأییدی مرتبة اول و دوم دادههای پرسشنامه نشان داد که شاخصهای برازش مدل عوامل مؤثر بر جذب حامیان از توان بالایی برخوردار است و طبق نتایج از 100 سؤال اولیه 65 سؤال تأیید شد، سه عامل مؤثر برجذب حامیان ورزشی بهترتیب اهمیت عوامل داخلی (عوامل مدیریتی، منابع مالی، منابع انسانی، سیستم بازاریابی، سیستم اطلاعاتی، تولید یا عملیات حمایتی و تحقیق و توسعه)، عوامل خارجی خرد (مشتریان، رسانهها، رقبای بالقوه و رقبای غیرمستقیم) و عوامل خارجی کلان (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری) بودند.
استراتژی بازاریابی,انگیزههای حمایت ورزشی,بازاریابی از طریق ورزش,صنعت ورزش,ورزش قهرمانی
https://jsm.ut.ac.ir/article_75281.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_75281_ebdf18a8fbab039549101014d557ced4.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
11
4
2019
12
22
تدوین استراتژیهای توسعة سلامت با رویکرد فعالیتهای بدنی و ورزشی
787
807
FA
محمد حسین
میرزا راه کوشکی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
koushki39@yahoo.com
علی
زارعی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
dr_alizarei@yahoo.com
عباس
خدایاری
0000-0002-0898-0096
استادیار مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
khodayariabas@yahoo.com
10.22059/jsm.2019.262121.2117
هدف از این پژوهش، تدوین استراتژیهای توسعة سلامت با رویکرد فعالیتهای بدنی و ورزشی بود. جامعة آماری پژوهش شامل مدیران ارشد و کارشناسان مرتبط وزارت ورزش، وزارت بهداشت و استادان آشنا به موضوع بود. روش تحقیق از نوع آمیخته (ترکیب کیفی و کمی) بود، به این صورت که پس از مطالعات کتابخانهای، از طریق مصاحبه با خبرگان آگاه از موضوع و توزیع پرسشنامههای نیمهباز، قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای نظام سلامت با رویکرد تربیت بدنی و مشخص شد. در مرحلة کمی، پاسخگویان با تعیین ضریب اهمیت و رتبة هر عامل، موقعیت راهبردی نظام سلامت با رویکرد فعالیت بدنی را مشخص کردند که در منطقة WT (تدافعی) قرار داشت. سپس با تشکیل شورای راهبری و با استفاده از روش توفان مغزی، راهبردها مشخص شد. دانشافزایی عمومی از طریق رسانهها، حمایت محیطهای کاری از ورزش، تشویق پزشکان به تجویز فعالیتهای ورزشی، ارائة تسهیلات به سرمایهگذاران ورزشی، رعایت استانداردهای ورزشی مدراس و دانشگاهها، توسعة مراکز پایش و مشاورة سلامت شهروندان، بهکارگیری نیروی متخصص ورزشی در مراکز و خانههای سلامت شهر و روستاها، تعیین نقش هر یک از ارگانهای دولتی در حوزة ورزش، تعیین سهم ورزش از اعتبارات مالی طرح تحول نظام سلامت، طراحی شهری با رویکرد شهر سالم، جلوگیری از جهتگیری مدیریت ورزش ارگانهای دولتی به ورزش قهرمانی و حرفهای، تشکیل معاونت سلامت در وزارت ورزش و بهکارگیری نظام اطلاعاتی و نظارتی از جمله راهبردهای توسعة سلامت با رویکرد فعالیتهای بدنی و ورزشی بود.
برنامة استراتژیک,سلامت,فعالیت بدنی,فعالیت ورزشی,نظام سلامت
https://jsm.ut.ac.ir/article_75282.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_75282_63c7db5b16b777b8ae846ee60e5266dc.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
11
4
2019
12
22
شناسایی و رتبه بندی عوامل توسعه ورزش دانشگاه مازندران
809
831
FA
مرتضی
دوستی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
m_doustipasha@yahoo.com
ابوالفضل
درویشی
0000-0002-2753-2416
دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
abolfazl446@yahoo.com
علی
محسنی فر
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
ali.mohsenifar1372@yahoo.com
10.22059/jsm.2019.250359.2010
هدف از تحقیق حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل توسعۀ ورزش دانشگاه مازندران است. این پژوهش کاربردی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونهگیری، هدفمند و در دسترس بود. جامعۀ آماری تحقیق شامل استادان و خبرگان تربیت بدنی، مدیر و معاونان ادارۀ تربیت بدنی دانشگاه مازندران بود. در مرحلۀ اول تحقیق از طریق مصاحبه با 20 نفر از جامعۀ آماری، عوامل توسعه شناسایی شد. در مرحلۀ دوم و سوم، عوامل شناساییشده توسط گروه دلفی (20 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 60 درصد دارای پاسخ مثبت بودند، برای مرحلۀ بعد باقی ماندند. در مرحلۀ نهایی رتبهبندی عوامل شناساییشده در سه مرحلة قبل با استفاده از پرسشنامۀ پنجگزینهای لیکرت انجام گرفت. برای رتبهبندی عوامل از آزمون فریدمن در قالب نرمافزار SPSS استفاده شد. براساس یافتههای این تحقیق مهمترین عوامل توسعۀ ورزش دانشگاه مازندران شامل سرویسدهی و دسترسی آسان به اماکن ورزشی، حمایت مسئولان دانشگاه از ورزش دانشجویان، تبلیغات و اطلاعرسانی در بین دانشجویان، وجود اسپانسر برای تیمهای ورزشی و آموزش نیروهای انسانی بودند؛ بنابراین مدیران دانشگاه باید بهمنظور توسعۀ ورزش دانشگاه مازندران، عوامل شناساییشده را مورد توجه قرار دهند.
توسعه,دانشگاه,رتبهبندی,عوامل,مازندران
https://jsm.ut.ac.ir/article_75283.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_75283_01796dfc757af16c98e026105665d73a.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
11
4
2019
12
22
تأثیر عوامل اقتصادی بر روی عملکرد ورزشی کشورهای منتخب شرکت کننده در یونیورسیادهای تابستانی 1999 تا 2015 دانشجویان جهان
833
853
FA
سمیه
اسدی زاده
کارشناسی ارشد مدیریت ورزش، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
s.asadizadeh2@gmail.com
فریبا
عسکریان
دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریزو دانشگاه خوارزمی، تبریز، تهران، ایران
daniel_1380@yahoo.com
10.22059/jsm.2019.249512.2000
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر شاخصهای اقتصادی کشورها بر روی عملکرد آنها در یونیورسیادهای تابستانی 1999 تا 2015 دانشجویان جهان صورت گرفت. با مطالعة ادبیات پژوهش پنج متغیر تولید ناخالص داخلی، سرانۀ تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم، ضریب جینی و نرخ بیکاری بهعنوان شاخصهای اقتصادی کشورها انتخاب شدند. جمعآوری دادههای متغیرهای مستقل پژوهش از طریق سایت معتبر بانک جهانی صورت گرفت. مدالهای کسبشده توسط هر کشور نیز بهعنوان عملکرد ورزشی در نظر گرفته شد که از طریق فیزو جمعآوری شد. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی بود و دادههای پژوهش طی سالهای 1999 تا 2015 (طی 9 دوره برگزاری رقابتها) جمعآوری شد. جامعة آماری تحقیق 97 کشور بود که از این میان، 69 کشور بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. در ابتدا برای بررسی ایستایی (مانایی) دادهها از آزمون لوین، لین، چو استفاده شد و در نهایت برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای اقتصادسنجی (پنل نامتوازن) استفاده شد. نتایج نشان داد از میان عوامل اقتصادی شناساییشدة پژوهش، شاخصهای تولید ناخالص داخلی، سرانۀ تولید ناخالص داخلی، تورم و میزان بیکاری، بر عملکرد ورزشی کشورها مؤثرند. بنابراین مسئولان ورزش کشور میتوانند با در نظر گرفتن این عوامل برنامهریزیهای لازم را در جهت موفقیت در ورزش دانشجویی بهکار بندند.
شاخصهای اقتصادی,عملکرد ورزشی,یونیورسیاد
https://jsm.ut.ac.ir/article_75280.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_75280_88e8b46024c1eb3e85cc80bcf495fb14.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
11
4
2019
12
22
مدل سازی تأثیرزیبایی و دسترسی اماکن ورزشی بر روی نیات رفتاری مشتریان از طریق متغیر میانجی احساسات (مطالعه موردی: استخرهای شهر تبریز)
855
870
FA
میرداوود
حسینی
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
dhoseiny1990@gmail.com
میرمحمد
کاشف
0000-0003-1944-4464
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
mm.kashef@yahoo.com
علی
صفرپور
0000-0003-2070-9300
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
ali.safarpour69@yahoo.com
سجاد
پاشایی
0000-0002-3933-146X
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
sajjad.pashaie@yahoo.com
10.22059/jsm.2019.256727.2070
هدف پژوهش حاضر، مدلسازی تأثیر محیط فیزیکی اماکن ورزشی (زیبایی و دسترسی) بر روی نیات رفتاری مشتریان با توجه به نقش میانجی احساسات بود. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف، کاربردی بود. در این زمینه، ابتدا متناسب با متغیرهای پژوهش پرسشنامهای با 30 سؤال طراحی شد که روایی صوری به تأیید استادان مدیریت ورزشی (7 نفر) رسید و روایی محتوایی با تحلیل عاملی تأییدی سنجش شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای سازههای زیباییشناختی (91/0)، دسترسی (70/)، احساسات مثبت (90/0) و نیات رفتاری (87/0) محاسبه شد. جامعة آماری پژوهش 390 نفر از مشتریان استخرهای شهر تبریز بودند که در مجموع از 245 پرسشنامه برای بررسی آماری استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو مؤلفة محیط فیزیکی یعنی زیبایی و دسترسی و احساسات مثبت بر روی نیات رفتاری بهصورت مستقیم تأثیرگذارند. همچنین، براساس نتایج بهدستآمده اثر غیرمستقیم زیبایی و دسترسی از طریق احساسات مثبت بر روی نیات رفتاری معنادار است؛ یعنی زیبایی و دسترسی اماکن ورزشی میتواند از طریق ایجاد احساسات مثبت در مشتریان بر نیات رفتاری آنها تأثیرگذار باشد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت اماکنی که زیبا و در عین حال دارای قابلیت دسترسی راحتتر و بهتری هستند، احساسات بهتر و مثبتتری را در ذهن مشتریان ایجاد میکنند که نتیجة آن تأثیر بر روی نیات رفتاری و استفادة مجدد از آن اماکن ورزشی خواهد بود.
احساسات,دسترسی,زیباییشناختی,محیط فیزیکی,نیات رفتاری
https://jsm.ut.ac.ir/article_75279.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_75279_45e1724889203718df8d8296f3651eea.pdf