دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
10
3
2018
09
23
عوامل موثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران: عوامل فردی
434
415
FA
احمدعلی
آصفی
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
asefi@ut.ac.ir
حسن
اسدی
دکتری مدیریت ورزشی
hasadi@ut.ac.ir
محمد
خبیری
دکتری مدیریت ورزشی
m.khabiri@yahoo.com
10.22059/jsm.2019.25306.
هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران بود. روش انجام تحقیق کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افراد متخصص در زمینه ورزش همگانی و نهادینه سازی تشکیل میدادند. نمونه ها از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و تعداد نمونههای که با آنها تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه شد 15 نفر بود. روایی مصاحبه ها از طریق بررسی شکل و محتوای سوالات توسط اساتید سنجیده شد و پایایی ابزار تحقیق از طریق روش باز آزمون محاسبه گردید و ضریب پایایی مصاحبه ها 83 درصد بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد چهار دسته عوامل فردی، گروهی، سازمانی و محیطی در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران موثر هستند. با توجه به حجم گسترده عوامل هر دسته، در این مقاله صرفاً عوامل فردی شامل، پذیرش، باور و نگرش، انگیزش، آزادی انتخاب، تعهد، بازخورد و ویژگی های زمینه ای مورد بررسی قرار گرفته است.
آزادی انتخاب,تعهد,پذیرش,نهادینه کردن,ورزش همگانی
https://jsm.ut.ac.ir/article_71084.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_71084_902a0df040ba85bb8884d97119680dfb.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
10
3
2018
09
23
بررسی نگرش کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران درباره سقف شیشهای و جامعه پذیری ضعف در زنان
447
435
FA
فاطمه
اللهیاری
دانشآموخته کارشناسی ارشد ، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران،ایران
alahyari_fateme64@yahoo.com
نصراله
سجادی
0000-0001-8529-7090
استاد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران
nsajjadi@ut.ac.ir
هادی
بیاتی
کارشناس ارشد تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ازاد ،کرج، ایران
hadi_bayati2002@yahoo.com
10.22059/jsm.2019.29771.881
هدف از این پژوهش، بررسی نگرش کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران درباره سقف شیشهای و جامعه پذیری ضعف در زنان بود که به روش توصیفی - پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، کارکنان شاغل در سازمان ورزش شهرداری تهران بودند که تعداد زنان، 93 نفر و تعداد مردان، 120 نفر بود. به دلیل محدود بودن جامعه و برای کسب نتایج بهتر، نمونه برابر با جامعه در نظر گرفته شد و 93 پرسشنامه در بخش زنان و 109 پرسشنامه در بخش مردان جمع آوری شد. ابزار پژوهش، پرسشنامهای بود که ثبات درونی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، 92/0 به دست آمد. اطلاعات پرسشنامه ها، با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف (K-S)، و آزمون t مستقل، تجزیه و تحلیل شد. <br /> نتایج پژوهش نشان داد بین دیدگاه مردان و زنان در مورد سقف شیشهای تفاوت معنیداری وجود نداشت(05/0P>) و هر دو گروه به وجود سقف شیشهای در سازمان ورزش شهرداری، اعتقاد دارند. همچنین، تفاوت بین دیدگاه مردان و زنان در مورد جامعه پذیری ضعف، معنادار بود (001/0p <) و مردان بیش از زنان به جامعه پذیری ضعف (در زنان) اعتقاد داشتند. بنابراین پیشنهاد میشود اقدامات مثبت حمایتی از زنان صورت گیرد و خط مشیهایی برای ایجاد تغییرات اصولی در باورها و نگرشها ارائه شود.
جامعه پذیری ضعف,زنان,سقف شیشه ای,شهرداری,کارکنان
https://jsm.ut.ac.ir/article_71085.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_71085_01b13714ad1424aaece2fede44b9e263.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
10
3
2018
09
23
چرایی عدم تعهد مدیران ورزشی به برنامههای استراتژیک
463
449
FA
محمد حسن
پیمان فر
0000-0002-9900-8904
استادیار دانشگاه خوارزمی
mhpeymanfar@gmail.com
سید یعقوب
حسینی
دانشیار دانشگاه خلیج فارس
hosseini@pgu.ac.ir
10.22059/jsm.2019.105615.1177
پژوهشگران متعددی بر این باورند که تعهد به برنامههای استراتژیک، یکی از عوامل مؤثر در اجرای استراتژیها میباشد. نتایج مطالعه پیمانفر(1390) در بررسی موانع پیشروی پیادهسازی استراتژیهای نظام ورزش کشور نشان میدهد عدم تعهد مدیران به استراتژیها مهمترین مانع میباشد. لذا با توجه به اهمیت این مقوله در تدوین و اجرای برنامه های استراتژیک در نظام ورزش کشور این پژوهش به روش Q به واکاوی ذهنیت 20 نفر از مدیران عالی ورزش ایران در مورد چرایی عدم تعهد مدیران به این برنامهها پرداخته است. یافتههای پژوهش که به روش ماتریس همبستگی و تحلیل عاملی بدست آمد حاکی از آن است که 4 نوع تفکر و ذهنیت غالب در عدم تعهد مدیران به برنامههای استراتژیک وجود دارد. که غالبترین آن در این پژوهش ذهنیت مدیران شایسته محور نامیده شد. از دیگر الگوهای شناسایی شده در این مطالعه را می توان به الگوی راهبرد محور، چشم انداز محور و محیط محور اشاره نمود. از آنجا که هریک از این الگو ها برگرفته از ذهنیت ها و گویه های مرتبط با خود می باشد می توان امید داشت با بهره گیری مناسب از آن، تعهد بیشتر مدیران ورزشی به برنامه های استراتژیک را شاهد بود.
اجرای استراتژی,برنامههای استراتژیک,روشناسی کیو,تعهد,مدیران ورزشی
https://jsm.ut.ac.ir/article_71086.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_71086_3a3c12205c2bf167cf9e82fce36b3993.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
10
3
2018
09
23
تحلیل اثر سقف شیشه ای بر ارتقای جایگاه مدیریتی بانوان در سازمانهای ورزشی
477
465
FA
رسول
نظری
0000-0002-1853-9712
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان( خوراسگان)
nazarirasool@yahoo.com
اعظم
لطیفی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ( خوراسگان)
a.latifi20@yahoo.com
10.22059/jsm.2019.108225.1205
هدف از انجام این پژوهش تحلیل اثر سقف شیشه ای بر ارتقای جایگاه مدیریت بانوان به عنوان مدیر عالی در سازمانهای ورزشی بود. تحقیق از نوع توصیفی، همبستگی بود که به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران و کارشناسان ورزشی سازمانهای ورزشی استان اصفهان تشکیل داد که بر اساس آمار ارائه شده از سوی مراکز معتبر برابر با 450نفر بود. تعداد 207 نفر به عنوان نمونه بر اساس فرمول کوهن(2000) به صورت تصادفی طبقه ای از بین جامعه آماری انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه موانع پیشرفت زنان به جایگاه مدیریت گازمن (2004) با پایایی 87/0 بود. تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار بسته نرم افزاری آماری علوم اجتماعی، نسخه 19در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد(05/0≥p ). یافته های تحقیق نشان داد موانع جنسیت، موانع حمایت خانواده، موانع تضاد بین کار و خانواده و موانع حمایت رهبر در ارتقای جایگاه مدیریتی بانوان موثر می باشد. به طور کلی باید توجه داشت زنان سزاوار بهره مندی از امکانات رشد و تعالی در سازمانها هستند به شرطی که موانع سد راه آنان تعدیل گردد.
بانوان,سازمانهای ورزشی,سقف شیشه ای,مدیریت عالی,موانع مدیریتی
https://jsm.ut.ac.ir/article_71087.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_71087_16dbbc26c31863db410718b4b3b73cbc.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
10
3
2018
09
23
طراحی سیستم اطلاعات مدیریت الکترونیک داوطلبان ورزشی ایران
494
479
FA
شادی
حسامی
دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. تهران.ایران
hesami.shadi@yahoo.com
فریده
اشرف گنجویی
دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. تهران. ایران
ganjouei92@gmail.com
علی
زارعی
دانشگاه آزاد اسلامی .واحد تهران مرکزی. تهران.ایران
dr_alizarei@yahoo.com
10.22059/jsm.2019.200695.1573
<span style="font-family: 'B Nazanin';" lang="FA">هدف از این پژوهش طراحی سیستم اطلاعات مدیریت الکترونیک داوطلبان ورزشی ایران بود. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی و متدولوژی بهکارگرفتهشده </span><span dir="LTR">UML</span><span style="font-family: 'B Nazanin';" lang="FA"> با استفاده از مدل طراحی شیءگرای</span><span dir="LTR">RUp </span><span style="font-family: 'B Nazanin';" lang="FA"> بود. جامعة آماری شامل تمام فدراسیونهای ورزشی موجود در ایران و روش نمونهگیری تصادفی، با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان و به تعداد 200 نفر بودند. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامۀ محققساخته بود. روایی صوری توسط پانزده نفر از کارشناسان و استادان هر دو حوزۀ مدیریت داوطلبی ورزشی و علوم نرمافزاری تأیید شد. پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 76/0 بهدست آمد. در این پژوهش با استفاده از پیشینۀ پژوهش و یافتههای حاصل از پرسشنامهها، طرح مدیریت الکترونیک داوطلبی ورزشی طراحی شد. نتایج طراحی سیستم اطلاعات مدیریت الکترونیک داوطلبی را در برداشت که امکان ارتباط تعاملی و عادلانه در ارائۀ اطلاعات صحیح و قابلاطمینان در مواقع مورد نیاز و در شکل قابل استفاده برای کلیۀ افراد جامعه به دور از موقعیت زمانی و مکانی فراهم میکند.</span>
تحلیل,داوطلبی ورزشی سیستم اطلاعات,طراحی,مدیریت الکترونیک
https://jsm.ut.ac.ir/article_71089.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_71089_f1f9bc30252c0fc7a74ec358121a5570.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
10
3
2018
09
23
تعیین اعتبار و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه محیط پرورش استعداد در ورزش
512
495
FA
اسفندیار
خسروی زاده
دانشیار مدیریت و برنامه ریزی ورزشی. گروه تربیت بدنی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه اراک. اراک. ایران.
es70kh@yahoo.com.uk
بهروز
رحمانی
فارغ التحصیل گروه تربیت بدنی . دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه اراک.اراک. ایران
r_behrooz@ymail.com
10.22059/jsm.2019.120680.1373
پرورش استعداد در ورزش فرایندی بلندمدت است. یکی از موضوعات مهم در این زمینه، محیط پرورش استعداد است که عوامل گوناگونی بر آن اثر میگذارند. در این خصوص، ابزارهایی برای ارزیابی محیط پرورش استعداد در ورزش مطرح شده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اعتبار و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامه محیط پرورش استعداد در ورزش بود. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ مارتین دال و همکاران (2010) بود. جامعۀ آماری پژوهش تمامی ورزشکاران مرد استان مرکزی بودند که بهصورت منظم به ورزش میپرداختند. نمونۀ آماری شامل 384 نفر از این ورزشکاران بود که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ در نرمافزارهای اس پی اس اس نسخۀ 22 و لیزرل نسخۀ 8/8 استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی تأیید روایی سازۀ پرسشنامه با شش عامل پرورش بلندمدت، آمادگی کیفی، برقراری ارتباط، شبکههای حمایتی، محیط تلاشبرانگیز و اصول پرورش بلندمدت بود و مدل حاصله نیز از برازش مطلوب برخوردار بود (RMSEA= 0/037 , CFI= 0/92 , AGFI= 0/92 , x2/df= 1/93 ). پایایی پرسشنامه نیز برابر با 927/0= α بهدست آمد که نشاندهندۀ پایایی مناسب این ابزار بود. در نتیجه، این پرسشنامه میتواند ابزار مناسبی برای بررسی وضعیت محیط پرورش استعداد در ورزش باشد. ازاینرو پیشنهاد میشود از آن در ورزش کشور نیز استفاده شود.
استعداد,پایایی,روایی,محیط پرورش,ورزش
https://jsm.ut.ac.ir/article_71088.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_71088_27ca35ef5aa9c01bcd5b27be8d282954.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
10
3
2018
09
23
شناسایی عوامل پیشبینیکنندۀ موفقیت کشورها در جامجهانی فوتبال
533
513
FA
فهیمه
میرزایی
پردیس فارابی دانشگاه تهران
f.m.13558@gmail.com
مجید
جلالی فراهانی
0000-0002-7369-2082
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
jalali@ut.ac.ir
قدرت الله
باقری
0000000306034634
پردیس فارابی دانشگاه تهران
ghbagheri@ut.ac.ir
میثم
شهبازی
پردیس فارابی دانشگاه تهران
meisamshahbazi@ut.ac.ir
10.22059/jsm.2019.222975.1749
جام جهانی فوتبال بهدلیل جذابیتهای ویژۀ آن به عرصهای برای نشان دادن برتریهای کشورها بر رقبای آنها تبدیل شده است. به همین دلیل شناسایی عوامل موفقیت کشورها در این مسابقات برای سیاستگذاران ورزشی حائز اهمیت است. با عنایت به ماهیت اکتشافی موضوع از روش پژوهش کیفی بهمنظور تعیین مهمترین عوامل پیشبین بر موفقیت کشورها استفاده شد. نخست از طریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی شاخصهای مؤثر شناسایی شد. سپس مصاحبههای نیمهساختاریافته با 24 = n نفر از نخبگان آگاه از موضوع پژوهش انجام گرفت. نتایج نشان داد 232 شاخص از جمله سرانۀ تولید ناخالص داخلی، جمعیت، ساختار سنی، مدت زمان تأسیس فدراسیون فوتبال در کشورها، مدت زمان پیوستن فدراسیون فوتبال کشورها به فیفا، میزبانی جامجهانی و هزینۀ نظامی میتوانند پیشبینیکنندۀ موفقیت کشورها در جام جهانی فوتبال باشند. تحلیل انجامگرفته شاخصها را در پنج عامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، فناوری و ورزشی (PEST+S) طبقهبندی کرد. همچنین با استفاده از مدل پیشنهادی دیبوسچر و همکاران (2006) عوامل مذکور در سه سطح خرد، متوسط و کلان دستهبندی شد. در نهایت برای مدیران این امکان فراهم میشود تا با توجه به امکانات و منابع بالقوۀ کشور و مقایسه با کشورهای دیگر سیاستها و برنامههای مناسب اتخاذ کنند.
جام جهانی,فوتبال,سطوح خرد,متوسط و کلان,موفقیت
https://jsm.ut.ac.ir/article_71094.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_71094_0367eafbce764fbe4ed49c277a98b2ef.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
10
3
2018
09
23
ارائه مدلی از تاثیر وابستگی هیجانی مشتریان بر وفاداری عاطفی و تبلیغات دهان به دهان
548
535
FA
مسعود
فریدونی
دانشگاه مازندران
masoud.freydoni@gmail.com
معصومه
کلاته سیفری
دانشگاه مازندران
ma.kalatehseifari@yahoo.com
10.22059/jsm.2019.208070.1648
<span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-themecolor: text1;" lang="FA">هدف اصلی پژوهش حاضر ارائۀ مدل تأثیر وابستگی هیجانی بر وفاداری عاطفی و تبلیغات دهان به دهان مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر تهران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری مشتریان با حداقل شش ماه سابقۀ عضویت باشگاههای بدنسازی شهر تهران بودند که از طریق نمونهگیری خوشهای، پنج منطقه از بین مناطق انتخاب شد. از هر منطقۀ منتخب 10 باشگاه و از هر باشگاه 10 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. با بررسی مطالعات قبلی، مدل اولیۀ پژوهش طراحی شد و براساس آن پرسشنامهای ساخته شد و روایی صوری آن توسط جمعی از صاحبنظران دانشگاهی و از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی پذیرفته شد و پس از تعیین پایایی در اختیار جامعۀ آماری قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که وابستگی هیجانی دارای ضریب اثر 53/0 بر وفاداری عاطفی و ضریب اثر 48/0 بر تبلیغات دهان به دهان است. همچنین ضریب اثر وفاداری عاطفی بر تبلیغات دهان به دهان 42/0 بهدست آمد. شاخصهای برازش</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" lang="FA"> (90/0</span><span style="color: black; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" dir="LTR">AGFI=</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" lang="FA">، 91/0</span><span style="color: black; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" dir="LTR">GFI=</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" lang="FA">، 94/0</span><span style="color: black; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" dir="LTR">CFI=</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" lang="FA"> ، 91/0</span><span style="color: black; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" dir="LTR">NNFI=</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" lang="FA">، 93/0</span><span style="color: black; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" dir="LTR">NFI=</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" lang="FA">)</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-themecolor: text1;" lang="FA"> نیز نشان میدهند کلیۀ مقادیر بالای 9/0 هستند و در حد قابل قبول قرار دارند. با توجه به نتایج حاصل از این مدل پیشنهاد میشود </span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-themecolor: text1;" lang="FA">مواردی که موجب افزایش وابستگی هیجانی و وفاداری عاطفی مشتریان میشود، شناسایی و برای اجرای آنها برنامهریزی شود تا بهتبع آن تبلیغات شفاهی و مثبت مشتریان افزایش یابد.</span>
بازاریابی ورزشی,تبلیغات شفاهی,رفتار مشتریان,وابستگی هیجانی,وفاداری عاطفی
https://jsm.ut.ac.ir/article_71090.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_71090_fb8ce1dbccfc239fd793125e8d023a06.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
10
3
2018
09
23
اثر سرمایۀ فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی استراتژی تصمیمگیری در پژوهشگاه علوم ورزشی ایران
565
549
FA
شیرین
زردشتیان
0000-0001-9494-3904
استادیارمدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
zardoshtian2014@gmail.com
سعید
خانمرادی
0000-0002-2129-5456
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
khanmoradisaeed@gmail.com
نازنین
راسخ
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی، تهران، ایران
n.rasekh6663@gmail.com
10.22059/jsm.2019.222434.1746
هدف از پژوهش حاضر، اثر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی استراتژی تصمیم گیری در پژوهشگاه علوم ورزشی ایران بود. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بود. جامعه کلیه کارکنان پژوهشگاه علوم ورزشی به تعداد 50 نفر بود. نمونه به روش تمام شمار و برابر با جامعه بود. ابزار تحقیق پرسش نامه های استاندارد ارزیابی سرمایه فکری بونتیس (1998) ، عملکرد سازمانی پاترسون (1970)، پرسشنامه استاندارد استراتژی تصمیم گیری می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم افزار 3Smart PLS صورت پذیرفت. نتایج نشان داد سرمایه ارتباطی بر عملکرد سازمانی اثر مستقیم، منفی و معنی داری دارد و سرمایه ساختاری بر تصمیم گیری احساسی اثر مستقیم، مثبت و معنی داری دارد ابعاد سرمایه فکری(انسانی، ساختاری، ارتباطی) بر تصمیم گیری منطقی به ترتیب اثر مستقیم منفی، مثبت، مثبت و معنی داری دارند. استراتژی تصمیم گیری منطقی بر عملکرد سازمانی اثر مستقیم، مثبت و معنی داری دارد. سرمایه انسانی و ساختاری با نقش میانجی تصمیم گیری منطقی بر عملکرد سازمانی اثر غیر مستقیم، منفی و معنی داری دارند. لذا کارکنان پژوهشگاه علوم ورزشی با تقویت سرمایه فکری از استراتژی تصمیم گیری مناسب استفاده و عملکرد سازمانی را بهبود دهند.
استراتژی تصمیم گیری,پژوهشگاه,سرمایه انسانی,سرمایه ساختاری,سرمایه ارتباطی,عملکرد
https://jsm.ut.ac.ir/article_71092.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_71092_398bfa4e4c51f8c7158b0aa6b3d2bf7a.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
10
3
2018
09
23
تبیین ارکان پیادهسازی اقتصاد مقاومتی در صنعت ورزش
580
567
FA
وجیهه
جوانی
0000-0002-6667-5575
عضو هیات علمی
v.javani@tabrizu.ac.ir
10.22059/jsm.2019.210486.1661
پیامد اقتصادی اثرات مستقیم و غیرمستقیم ورزش در توسعه سبب توجه روزافزون به این صنعت شده است و همراستای سایر حوزهها، روی آوردن به سیاست اقتصاد مقاومتی، بههنگام رویارویی با شرایط سخت جهت تبدیل تهدیدها به فرصتها ضرورت یافته است. با علم به اینکه تحقق این امر، نیازمند نقشه راه برای پیادهسازی اقتصاد مقاومتی در حوزه ورزش است، هدف این پژوهش تبیین ارکان پیادهسازی اقتصاد مقاومتی در صنعت ورزش بود که با استفاده از روش تحلیل محتوی کیفی؛ مصاحبههای عمیق حاصل از گفتگو با خبرگان حوزه اقتصاد و ورزش مورد کنکاش قرار گرفت. طبق نتایج، یک الگوی سه سطحی شامل؛ بهینهسازی زیرساختی، مقاومسازی و برجستگی، جهت پیادهسازی اقتصاد مقاومتی در صنعت ورزش پیشنهاد گردید. بر اساس یافتهها، ضرورت دارد که در سیاستگذاری برای اجرای اقتصاد مقاومتی در ورزش، اهداف موضوعی موردعنایت قرار گیرند و سعی شود در اجرا به صورتی متوازن عمل شود. بنابراین، سیاست-ها بهگونهای باید تدوین و اجرا شوند که اهداف بهینهسازی زیرساختی، مقاومسازی و برجستگی؛ هر سه در عمل تحقق یابند. تا بر اساس آن بتوان به پیادهسازی سیاست اقتصاد مقاومتی در صنعت ورزش مبادرت ورزید و بهصورت فرافعال پاسخگوی الزامات محیطی بود.
اقتصاد مقاومتی,پیاده سازی,تحلیل محتوی,صنعت ورزش,روش کیفی
https://jsm.ut.ac.ir/article_71091.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_71091_98775660dc7e029b3b82965507fba919.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
10
3
2018
09
23
تاثیر فعالیت بدنی بر بهره وری، کاهش غیبت های ناشی از بیماری و تعلق خاطر کاری کارکنان زن دانشگاه آزاد اسلامی
594
581
FA
مریم
حبیبی وطن
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
mhvatan.1972@yahoo.com
مهوش
نوربخش
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
mahvashnoorbakhsh@yahoo.com
پریوش
نوربخش
بازنشسته دانشگاه شهید چمران اهواز،
محل کار فعلی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
parivashnourbakhsh@yahoo.com
شکوه
نوابی نژاد
بازنشته دانشگاه تربیت معلم
navabinejad93@gmail.com
10.22059/jsm.2017.229222.1799
هدف ازپژوهش بررسی تاثیر فعالیت بدنی بر بهره وری و کاهش غیبت از کار، تعلق خاطر کاری کارکنان زن دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند می باشد. روش تحقیق آزمایشی -میدانی بوده ،که از طریق پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و گروه کنترل انجام شده است. 72 نفر از کارکنان زن دانشگاه آزاداسلامی به صورت داوطلبانه به عنوان آزمودنی در این مطالعه شرکت نمودند. تعلق خاطر کاری با پرسشنامه اسچوفعلی و بابکر بهره وری و کاهش غیبت از کاربا پرسشنامه سلامت عمومی و بهره وری کاری هانگ سنجیده شد. تمرین هوازی موجب افزایش بهره وری(001/0p=) و تعلق خاطر کاری(001/0p=)، در آزمودنی ها شد. اما تمرینات هوازی تاثیری بر کاهش غیبت کارکنان از کار نداشت. نتایج این مطالعه نشان داد شاخص های شغلی به یک اندازه تحت تاثیر تمرین قرار نمی گیرند( اندازه اثر تعلق خاطر کاری 55/0 در بهره وری 37/0) بدست آمد. بر اساس این یافته ها توصیه می گردد مدیران برای افزایش تعلق خاطر کاری و نیز بهره وری نیروی انسانی فرصتهای مناسبی را جهت شرکت در برنامه های فعالیت بدنی برای کلیه کارکنان بخصوص کارکنان زن که از محدودیتهای زیادی در انجام فعالیت های بدنی برخوردار می باشند، فراهم آورند.
بهره وری,تعلق خاطر کاری,کاهش غیبت از کار,فعالیت بدنی,کارکنان زن
https://jsm.ut.ac.ir/article_71093.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_71093_fcefe3abf67e8a3d3c108199b7e14d0b.pdf