دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
4
2018
02
20
شناسایی ابعاد کارآفرینی اجتماعی در ورزش
599
616
FA
محمد
احسانی
استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
m.ehsani@yahoo.com
هاشم
کوزه چیان
استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
kozechian@modare.ac.ir
حبیب
هنری
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
alikhazei993@gmail.com
زینب
مندعلی زاده
0000-0003-1422-514X
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
zmondalizade@yahoo.com
10.22059/jsm.2018.65870
هدف این مقاله شناسایی ابعاد کارآفرینی اجتماعی ورزشی در راستای تحقق اهداف توسعۀ پایدار ورزش است. روش تحقیق کیفی بوده و برای جمعآوری دادهها و نظرهای صاحبنظران از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه استفاده شد. همچنین میزان همگرایی پاسخدهندگان نسبت به شاخصهای ارائهشده از طریق رویکرد دلفی مورد سنجش قرار گرفت. نمونۀ آماری شامل استادان مدیریت ورزشی، مدیریت کارآفرینی و کارآفرینان ورزشی بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. با توجه به ابعاد کارآفرینی اجتماعی از جمله نتایج و فرصتهای کارآفرینی اجتماعی، ایجاد اشتغال، تغییر اجتماعی توسط ورزشکاران، مشارکت زنان در ورزش، همبستگی ورزشکاران با محرومیتهای اجتماعی، فعالیتهای داوطلبانه در ورزش و فعالیتهای خیریه شناسایی شد. نظر به اینکه شاخصهای معینی برای تعیین چارچوب مبتنی بر سودمندی اجتماعی و ارزشمندی اجتماعی در مسیر توسعۀ ورزش وجود دارد، این مقاله با تبیین شاخصها و ابعاد کارآفرینی اجتماعی در ورزش، مشارکت جهت توسعۀ سرمایۀ اجتماعی، تغییر اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی از طریق کارآفرینی اجتماعی ورزشی را حمایت میکند. بنابراین با در نظر گرفتن اینکه یکی از اهداف توسعۀ پایدار ورزش، عدالت اجتماعی، فرصتهای برابر مشارکت، انسجام اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی و در نگاه کلی، توجه به کارآفرینی اجتماعی است، لازم است فعالیت نهادهای مسئول ورزش با سایر نهادها از جمله سازمان بهزیستی، سازمان هلالاحمر و سازمان تأمین اجتماعی بهمنظور فعالیتهای مرتبط با کارآفرینی اجتماعی در ورزش و تفریحات سالم توسعه و گسترش یابد.
پایداری,توسعۀ ورزش,شاخص,عدالت اجتماعی,کارآفرینی اجتماعی
https://jsm.ut.ac.ir/article_65870.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_65870_13f52bbeeda418eae85549b5fcb0c25a.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
4
2018
02
20
تأثیر تبلیغات بر جذب نوجوانان به مدارس فوتبال شهر زنجان
617
634
FA
فرهاد
کلانتری
کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
farhadkalantari90@gmail.com
اسماعیل
دولتیاری
0009-0001-9108-5817
کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور واحد کرج، کرج، ایران
esmail.dolatyari@yahoo.com
10.22059/jsm.2018.65854
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر تبلیغات براساس مدل AIDA (مؤلفههای جلب توجه، علاقهمندسازی، تحریک تمایل و عمل) بر جذب نوجوانان پسر به مدارس فوتبال شهر زنجان بود. جامعة آماری تحقیق (300N=) از ثبتنامکنندگان در مدارس فوتبال پسر شهر زنجان (محدودة سنی 12 تا 19 سال) در سال 93 بودند که 169 نفر براساس جدول مورگان بهعنوان نمونههای آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة20 سؤالی لیکرتی محققساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن را ده نفر از کارشناسان و متخصصان مربوط و استادان دانشگاه تأیید کردند و پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 90 /0 محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (شاخصهای گرایش مرکزی و شاخصهای پراکندگی) و آمار استنباطی (آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف، آزمونهای t تکنمونهای، u منویتنی، کروسکال والیس و ویلکاکسون) و نرمافزار 16 SPSS وExcel استفاده شد. نتایج نشان داد که تبلیغات براساس مدل آیدا بر جذب نوجوانان پسر به مدارس فوتبال شهر زنجان مؤثر بوده و از بین مؤلفههای چهارگانۀ مدل مذکور، مؤلفههای علاقهمندسازی و تحریک تمایل بیشتر از سایر مؤلفهها در جذب نوجوانان تأثیرگذار بودهاند، بنابراین به مسئولان پیشنهاد میشود با تأکید بر مؤلفههای تأثیرگذار در تبلیغات آمار جذب خود را در مدارس فوتبال افزایش دهند
تبلیغات,جذب نوجوانان,شهر زنجان,مدارس فوتبال,مدل AIDA
https://jsm.ut.ac.ir/article_65854.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_65854_cf6d609ec5a08777ebdecc191a8bed6c.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
4
2018
02
20
تحلیل کیفیِ اشاعۀ ارزشهای اخلاقیِ ورزش در بین دانشجویان: مطالعۀ برخاسته از دادهها
635
648
FA
حمیدرضا
صفری جعفرلو
. استادیار، گروه علوم ورزشی، دانشگاه جهرم، جهرم، ایران
محمدحسین
قربانی
0000-0002-9380-9735
.استادیار، پژوهشکدۀ مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
ghorbani.moho@gmail.com
10.22059/jsm.2018.65871
هدف از تحقیق حاضر، تحلیل کیفی اشاعۀ ارزشهای اخلاقی ورزش در بین دانشجویان بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریۀ برخاسته از دادهها انجام گرفت. جامعۀ هدف پژوهش کلیۀ نخبگانی که بهنحوی در ورزش دانشجویی و اخلاق ورزشی، دانش، تجربه و سابقۀ روشنی داشتند، تشکیل میدادند که 23 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری نظری و گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبههای نیمهساختاریافته بود که محقق در قالب 26 مصاحبه به اشباع نظری رسید. در تحلیل یافتههای تحقیق از پنج مفهوم شرایط علی، شرایط مداخلهگر، شرایط زمینهای، راهبردها و نتایج، در قالب الگوی کدگذاری استراس و کوربن (1990) استفاده شد. بهطور کلی، نتایج، در قالب یک مدل کیفی، نشان داد که با توجه به شرایط علی و ضرورت اشاعۀ ارزشهای اخلاقی ورزش در بین دانشجویان، و نیز با در نظر گرفتن شرایط مداخلهگر و زمینهای حاصل از پژوهش، میتوان این ارزشها را از طریق راهبردهای آموزشی، پژوهشی، ورزشی، اطلاعرسانی، و همچنین مدیریتی توسعه داد. درس تربیت بدنی دانشگاهها، فوقبرنامۀ ورزشی در دانشگاهها، انجام طرحها و پایاننامهها، برگزاری اردوهای ورزشی، ایجاد کتابخانهها و شبکههای مجازی، برخی از یافتههای مربوط در بخش راهبردها بود که با اجرای آنها میتوان به نتایجی مانند تغییر نگرش دانشجویان نسبت به ورزش و توسعۀ ارزشهای اخلاقی در بین آنها رسید.<br />
ارزشهای اخلاقی,تحلیل کیفی,دانشجو,مطالعۀ برخاسته از دادهها,ورزش دانشگاهی
https://jsm.ut.ac.ir/article_65871.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_65871_50959065ef35ae288bbe331748a4830d.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
4
2018
02
20
مطالعۀ رابطۀ بین بازارگرایی و کیفیت خدمات ارائهشده در سالنهای بدنسازی شهر کرمانشاه
649
662
FA
ناصر
بای
0000-0001-5952-6232
استادیار گروه تربیت بدنی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران2
nasser_bay@yahoo.com
زهرا
حاجی انزهائی
. استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
رضا
سلیمانی مقدم
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، ایران
r.soleimani56@gmail.com
محمد
نور مهیا
دانشجوی کارشناسیارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
10.22059/jsm.2018.65872
هدف این تحقیق، بررسیرابطۀ بین بازارگرایی و کیفیت خدمات ارائهشده در سالنهای بدنسازی شهر کرمانشاه بود. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ مدیران سالنهای بدنسازی شهر کرمانشاه به تعداد 153 نفر بود که برحسب جدول کوکران، 113 نفر به شیوۀ انتخاب تصادفی ساده بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و در نهایت 103 پرسشنامه عودت داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای بازارگرایی رامایاه و همکاران (2011) و کیفیت خدمات ارائهشده لیسر و همکاران (2002) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مشتریگرایی و کیفیت خدمات ارائهشده ارتباط معناداری وجود ندارد. بین رقیبگرایی و کیفیت خدمات ارائهشده ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد. همچنین بین هماهنگی وظایف و کیفیت خدمات ارائهشده ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد. از بین ابعاد بازارگرایی، رقیبگرایی و هماهنگی بین وظایف، توانایی پیشبینی کیفیت خدمات ارائهشده را دارند.
بازارگرایی,رقیبگرایی,شهر کرمانشاه,کیفیت خدمات,مشتریگرایی
https://jsm.ut.ac.ir/article_65872.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_65872_e5e238333afdd8fb4b6f7dc627bbf229.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
4
2018
02
20
بررسی نقش میانجی اعتمادبهنفس ورزشی در رابطۀ هوش معنوی و خودسودمندی ورزشی کاراتهکاها استان لرستان
663
678
FA
شیرین
زردشتیان
0000-0001-9494-3904
استادیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
zardoshtian2014@gmail.com
حامد
فرزی
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
farzi_hamed@yahoo.com
میثم
البخاتی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
bukaty2015@gmail.com
10.22059/jsm.2018.65873
هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش میانجی اعتمادبهنفس ورزشی در رابطۀ هوش معنوی و خودسودمندی ورزشی کاراتهکاهای استان لرستان بود. پژوهش از نوع تحقیقات همبستگى است. جامعۀ آمارى پژوهش کلیۀ کاراتهکاهای استان لرستان در سال 1394 بودند. برای گزینش نمونۀ آماری با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 357 نفر از بین 5000 کاراتهکار انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامۀ هوش معنوی عبدالهزاده (1388)، اعتمادبهنفس ورزشی ویلی و نایت (2002) و خودسودمندی ورزشی کرل و همکاران (2007)، استفاده شد. روایى (محتوا، همگرا و واگرا) و پایایى (بار عاملى، ضریب پایایى مرکب، ضریب آلفاى کرونباخ) پرسشنامهها حاکى از آن بود که ابزارهاى اندازهگیری از روایى و پایایى خوبى برخوردارند. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها توسط نرمافزار SMART-PLS و با استفاده از آمارۀ آزمون t و ضرایب مسیر (β) نشان داد که هوش معنوی بر اعتمادبهنفس ورزشی و خودسودمندی ورزشی کاراتهکاران استان لرستان، تأثیر قوی و معناداری دارد و اعتمادبهنفس ورزشی مىتواند نقش میانجىگرى را در رابطۀ بین هوش معنوی و خودسودمندی ورزشی ایفا کند. در نهایت میتوان گفت که خودسودمندی ورزشی را میتوان با هوش معنوی و اعتمادبهنفس ورزشی بالا ارتقا داد.<br />
اعتمادبهنفس ورزشی,خودسودمندی ورزشی,کاراتهکاها,هوش معنوی
https://jsm.ut.ac.ir/article_65873.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_65873_6354b94131e30fc17f01deece1519478.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
4
2018
02
20
شناسایی راهکارهای حفظ و افزایش هواداران فوتبال باشگاه فرهنگی - ورزشی پرسپولیس
679
695
FA
ابوالفضل
درویشی
0000-0002-2753-2416
دانشگاه مازندران
abolfazl446@yahoo.com
مینا
ناصری پور
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
mina_naseripour@yahoo.com
مرتضی
دوستی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
m.doostii@yahoo.com
10.22059/jsm.2018.65882
هدف کلی پژوهش حاضر شناسایی راهکارهای حفظ و افزایش هواداران فوتبال باشگاه پرسپولیس است. روش انجام پژوهش از نوع آمیخته است و برای شناسایی عوامل حفظ و افزایش هواداران فوتبال باشگاه پرسپولیس، از روش تحقیق کیفی و برای سنجش اهمیت و رتبهبندی عوامل، از روش تحقیق کمی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ پیشکسوتان، تماشاگران و هواداران باشگاه پرسپولیس بودند و نمونۀ آماری در بخش کیفی شامل 30 نفر از پیشکسوتان، تماشاگران و هواداران و همچنین در بخش کمّی شامل 383 نفر بود. برای جمعآوری دادهها نیز از دو روش مصاحبۀ نیمهساختاری و پرسشنامۀ محققساخته و در تحلیل دادههای آماری به روش استنباطی از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان داد که عوامل اجتماعی، زیرساختی، اقتصادی، فنی، فرهنگی و ارزشی بهترتیب مهمترین عوامل تأثیرگذار بر حفظ و افزایش تماشاگران باشگاه پرسپولیس هستند؛ بنابراین مدیران و مسئولان باشگاه پرسپولیس باید به این متغیرها بهعنوان عوامل مهم در حفظ و افزایش تماشاگران توجه کنند.
باشگاه فوتبال,پرسپولیس,راهکارها,روش آمیخته,هواداران
https://jsm.ut.ac.ir/article_65882.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_65882_9bc284b734bb5a3f0f0c003a721f7d5b.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
4
2018
02
20
تبیین و تدوین الگوی تصمیمگیریهای راهبردی مالی (عوامل محیطی) در کمیتۀ ملی المپیک ج.ا.ا
697
714
FA
سیدمحمد
کاشف
استاد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
mmkashef@yahoo.com
قدرت الله
باقری
0000000306034634
دانشیار، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
ghbagheri@ut.ac.ir
آزیتا
شهپرتوفیق
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه
azita_shahpar@yahoo.com
10.22059/jsm.2018.65889
هدف از پژوهش حاضر، تبیین و تدوین الگوی تصمیمگیریهای راهبردی مالی (عوامل محیطی) در کمیتۀ ملی المپیک ج.ا.ا. بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوۀ گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است و براساس رویکرد تحقیق، آمیخته است. جامعۀ آماری پژوهش در دو بخش کیفی و کمی (کلیۀ مدیران کمیتۀ ملی المپیک) (64 نفر) و متخصصان و خبرگان آشنا به تصمیمهای راهبردی مالی در کمیتۀ ملی المپیک (96) بود. نمونهگیری از طریق تکنیک گلولهبرفی انجام گرفت. بهصورت کلی، تعداد نمونه برابر با 160 نفر و پرسشنامههای صحیح بازگرداندهشده، 147 مورد بود. بهمنظور آزمون فرضیهها از روش معادلات ساختاری (نرمافزار Smart PLS) استفاده شد. از موارد مورد بررسی، چولگی و کشیدگی، بارهای عاملی، آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، روایی همگرا (معیارAVE )، روایی واگرا، مقادیرt-values، R Square یا R2، معیار Q2 (Stone- Geisser Criterion)، معیار Redundancyو معیار GOFxci بود. روایی و پایایی ابزار مورد استفاده تأیید شد و نتایج نشان داد که عوامل اقتصادی، سیاسی، فناوری، فرهنگی- اجتماعی و قانونی از عوامل محیطی اساسی مؤثر بر تصمیمگیریهای راهبردی مالی در کمیتۀ ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران است. امید است تصمیمگیران کمیتۀ ملی المپیک، با بررسی نتایج پژوهش حاضر و مدنظر قرار دادن عوامل محیطی منفی (تأثیر عوامل سیاسی بر تصمیمگیریها و...)، تأثیرات منفی آن را کاهش و تأثیرات عوامل محیطی مثبت (تأثیر فناوری بر تصمیمگیریها و ...) را افزایش دهند.
تصمیمگیری,راهبردی,عوامل محیطی,کمیتۀ ملی المپیک,مالی
https://jsm.ut.ac.ir/article_65889.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_65889_96cd39ff7aa8ce200c3c8e865aa8db77.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
4
2018
02
20
بررسی رابطۀ هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی هوش هیجانی در کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان
715
726
FA
بهادر
عزیزی
0000-0003-2448-3097
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
bahador.mu@gmail.com
حسن
فهیم دوین
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران
fahinm_pe@yahoo.com
زهرا سادات
میرزازاده
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
z.mirzazadeh@um.ac.ir
10.22059/jsm.2018.65890
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی هوش هیجانی در کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، و از نوع همبستگی است که بهصورت میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان بود، که بهدلیل محدودیت در تعداد، کلیۀ کارکنان (تمامشمار) بهعنوان نمونۀ آماری در نظر گرفته شدند (N=n). برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامۀ استاندارد استفاده شد. نتایج نشان داد که، بین هویت سازمانی و مؤلفههای آن با رفتار شهروندی سازمانی (001/0 ≥ P، <br /> 52/0 = r)، بین هویت سازمانی و مؤلفههای آن با هوش هیجانی (041/0 ≥ P، 207/0 = r)، و بین هوش هیجانی و مؤلفههای آن با رفتار شهروندی سازمانی (001/0 ≥ P، 487/0 = r) رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد، اما هوش هیجانی نمیتواند نقش میانجی را در رابطۀ بین هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی (29/0*44/0= 127/0 ≤ 21/0) داشته باشد. بنابراین میتوان گفت که بین دو متغیر هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بهطور طبیعی رابطهای معنادار وجود دارد، و نیازی به نقش میانجی هوش هیجانی برای برقراری این ارتباط نیست.
رفتار شهروندی,کارکنان,ورزش و جوانان,هوش هیجانی,هویت سازمانی
https://jsm.ut.ac.ir/article_65890.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_65890_9a230a3fbdb76db2c647c463a3403ee5.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
4
2018
02
20
تأثیر ادراک سیاست سازمانی بر مقاومت در برابر تغییر معلمان ورزش و نقش تعدیلگری فراموشی سازمانی
727
740
FA
لیلی
موسوی
دبیر تربیت بدنی- آموزش و پرورش
mousavileyli@gmail.com
احسان
محمدی ترکمانی
0000-0003-4685-1532
دکتری مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
mohamadi.t1985@gmail.com
10.22059/jsm.2018.65913
هدف این پژوهش بررسی تأثیر ادراک سیاست سازمانی بر مقاومت در برابر تغییر معلمان ورزش در حضور متغیر تعدیل گر فراموشی سازمانی بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی، دارای راهبرد توصیفی پیمایشی و از نظر جمعآوری دادهها میدانی بود. نمونۀ تحقیق برابر با جامعۀ آماری شامل معلمان ورزش شهرستان مرند به تعداد 107 نفر بود. ابزار تحقیق پرسشنامههای ادراک سیاست سازمانی کارکمار و کارلسون[1] (1997)، مقاومت در برابر تغییر واین و اندی[2] (2001) و فراموشی سازمانی مشبکی و همکاران (1391) بود. روایی هر سه پرسشنامه توسط پنج تن از استادان مدیریت ورزشی تأیید شد و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی آنها بهترتیب 87/0، 74/0 و 85/0 محاسبه شد. دادههای تحقیق با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری و با نرمافزار اسمارت پی ال اس[3] تحلیل شد و مناسب بودن شاخصهای برازش مدل برای هر سه متغیر تأیید شد. نتایج نشان داد ادراک سیاست سازمانی بر مقاومت در برابر تغییر معلمان ورزش تأثیر مثبتی دارد، درحالیکه اثر فراموشی سازمانی بر مقاومت در برابر تغییر معکوس است و فراموشی سازمانی میتواند اثر ادراک سیاست سازمانی بر مقاومت در برابر تغییر را تعدیل کند. ادراک سیاست سازمانی بالا میتواند با بروز واکنشهای منفی در کارکنان بر فرایندهای تغییر و اصلاح در سازمان اثر بگذارد و اگر کارکنان از دانش کافی هنگام اعمال تغییرات برخوردار باشند، پذیرش تغییرات آسانتر میشود.
<br clear="all" />
[1]. Kacmar & Carlson
[2]. Wayne & Andy
[3]. Smart PLS
ادراک سیاست سازمانی,فراموشی سازمانی,متغیر تعدیلگر,معلم ورزش,مقاومت در برابر تغییر
https://jsm.ut.ac.ir/article_65913.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_65913_25d043ecc89589fff88d92f76a2c6846.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
4
2018
02
20
بررسی عوامل مؤثر بر نگرش و قصد خرید کفش ورزشی تقلبی
741
762
FA
علیرضا
ذاکریان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی دانشگاه تهران
alireza_zakerian@yahoo.com
سیدفضل اله
قدس میرحیدری
کارشناسارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
همیلا
تکلی
دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
htakali@ut.ac.ir
10.22059/jsm.2018.65914
تحقیق حاضر تحقیقی توصیفی است که به بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید کفش ورزشی تقلبی میپردازد. 282 نفر از دانشجویان رشتۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران که کفش ورزشی از ملزومات فعالیتهای ورزشی، درسی و کاریشان است، پرسشنامهای حاوی 22 سؤال را تکمیل کردند. علاوهبر بهکارگیری آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای نرمالیتۀ دادهها و آلفای کرونباخ برای پایایی، از رگرسیون خطی چندمتغیره با تکنیک گامبهگام بهمنظور تعیین میزان پیشبینی متغیرهای مستقل برای متغیرهای ملاک استفاده شد. نتایج نشان داد عواملی مانند نگرش به خرید محصول تقلبی، موقعیت اجتماعی، قیمت و تجربۀ گذشته میتوانند قصد خرید را پیشبینی کنند. همچنین تجربۀ گذشته، قیمت، موقعیت اجتماعی، آگاهی از ارزش محصول و دسترسی آسان، عوامل مؤثر بر نگرش به خرید شناخته شدند. نتایج تحقیق نشان داد که متغیر نگرش میانجی بین قصد خرید و عوامل مذکور است
تربیت بدنی,تقلبی,قصد خرید,کفش ورزشی,نگرش
https://jsm.ut.ac.ir/article_65914.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_65914_1eb24cdc9c4c4ae6b1a14f189604ca0b.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
4
2018
02
20
نقش تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی در وفاداری هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران
763
776
FA
سید مرتضی
عظیم زاده
استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد
mortezaazimzade@um.ac.ir
کیانوش
شجیع
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
kianoosh.shajie@stu.um.ac.ir
فریده
افروزی
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
f.afroozi@gmail.com
10.22059/jsm.2018.65915
هدف از این تحقیق بررسی نقش تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی در وفاداری هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است که بر پایۀ تحقیقات مطالعات موردی انجام گرفته است. جامعۀ تحقیق، هواداران باشگاه ورزشی استقلال تهران بودند که از بین آنها 366 نفر بهعنوان نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی مناسب (همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی) در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. در بخش یافتهها نتایج رگرسیون خطی در مدل نهایی تحقیق نشان داد که از بین ابعاد بازاریابی ارتباطی، تنها دو بعد مدیریت دانش و تبلیغ رسانهای با یکدیگر حدود 55 و 88 درصد از واریانس وفاداری هواداران ورزشی را پیشبینی کردند. بهطور کلی براساس نتایج این تحقیق باشگاه استقلال تهران با بهکارگیری تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی میتواند به راهی مؤثر برای تقویت ارتباط هوادار و باشگاه دستیابد و با استفاده از عناصر مدیریت دانش و تبلیغات رسانهای در مسیر وفادار ساختن هرچه بیشتر هواداران خود گامهای اساسی بردارد.
بازاریابی ارتباطی,باشگاه استقلال,لیگ برتر,وفاداری,هواداران
https://jsm.ut.ac.ir/article_65915.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_65915_4c7c375afc2cb481ae753c49664f7731.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
4
2018
02
20
بررسی ارتباط بین ویژگیهای کارآفرینی مدیران با عملکرد در باشگاههای ورزشی
777
792
FA
گیتی
تپه رشی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران،
taperashi.g@gmail.com
محمدرضا
اسماعیلی
.دانشیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
esmaeili.shazandi@gmail.com
عبدالرضا
امیرتاش
.استادیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
aamirtash@yahoo.com
10.22059/jsm.2018.65920
هدف کلی تحقیق حاضر طراحی مدلی بهمنظور ارتباط بین ویژگیهای کارآفرینی با عملکرد در باشگاههای ورزشی شهر تهران بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل 1000 نفر از مدیران باشگاههای دارای مجوز از سازمان ورزش و جوانان در شهر تهران بزرگ بود. با توجه به ویژگیهای جامعۀ آماری شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای در نظر گرفته شد. با استفاده از جدول برآورد حجم نمونۀ جرسی مورگان 280 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق برای اندازهگیری متغیرهای مورد بررسی از پرسشنامۀ استاندارد ویژگیهای کارآفرینی و پرسشنامۀ عملکرد همپنیوس (2010) استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامۀ ویژگیهای کارآفرینانه 96/0 و عملکرد باشگاه 94/0 بهدست آمد. نتایج تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق نشان داد که بین ویژگیهای کارآفرینی و کلیۀ ابعاد آن و عملکرد باشگاههای ورزشی، ارتباط علی معناداری وجود دارد. به آن معنا که هرچه مدیران باشگاهها ویژگیهای کارآفرینی قویتری داشته باشند و بهنحو بهتری از این ویژگیها و اطلاعات کارآفرینی استفاده کنند، بر بهبود عملکرد باشگاه تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.
باشگاههای ورزشی,عملکرد,کارآفرین,مدیران ورزشی,ویژگیهای کارآفرینی
https://jsm.ut.ac.ir/article_65920.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_65920_c4dd0d171f1efdc6d9659e10a00a0409.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
4
2018
02
20
بررسی ارتباط غیرکلامی فروشندگان کالاهای ورزشی و واکنش مشتریان در فروشگاههای ورزشی شهر تهران
793
804
FA
جعفر
ابراهیم نژاد سلامی
دانشجوی کارشناسیارشد، مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
j.nejad71@gmail.com
افسر
جعفری
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، ایران
afsar.jafariiii@yahoo.com
ابراهیم
علیدوست قهفرخی
0000-0002-8909-7122
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، ایران
e.alidoust@yahoo.com
10.22059/jsm.2018.65921
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین ارتباط غیرکلامی فروشندگان کالاهای ورزشی و واکنش مشتریان در فروشگاههای ورزشی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر ماهیت توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. به همین سبب با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 384 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامۀ ارتباط غیرکلامی و واکنش مشتریان با پایایی بهترتیب ضریب آلفای کرانباخ 77/0و 83/0 بررسی شدند. در تجزیهوتحلیل دادهها با توجه به نرمال دادهها از طریق آزمون کولموگروف-اسمیرنوف (K-S)، بهمنظور تعین ارتباط بین متغیرهای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و از رگرسیون برای شناسایی سهم تبیینی هر یک از مؤلفههای ارتباط غیرکلامی در پیشبینی واکنش مشتریان، استفاده شد. نتایج دادهها نشان داد که تمامی مؤلفههای ارتباط غیرکلامی (جز مؤلفۀ ظاهر فیزیکی) با واکنش مشتریان، همبسـتگی مثبـت و معنـادار دارد (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بــا توجــه بــه مقــدار ضریب تعیین (R<sup>2</sup>)، متغیر ارتباطات غیرکلامی حدود 20 درصد از واریانس واکنش مشتریان را تبیین میکند. با وجود این فروشندگان محصولات ورزشی (که ارتباط مستقیم و رودررو با مشتریان دارند) میتوانند با تقویت این مؤلفهها و کسب رضایت بیشتر مشتریان، وفاداری آنها را افزایش دهند و به مزیتهای مهمی مانند فروش و درآمد بیشتر دست یابند.
ارتباط غیرکلامی,زبان بدن,فروشگاههای ورزشی,کالاهای ورزشی,واکنش مشتریان
https://jsm.ut.ac.ir/article_65921.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_65921_a0d16d945e6d5a00751e0032e011ffa1.pdf