دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
3
2017
11
22
مطالعه عوامل موثر بر وفاداری نگرشی و رفتاری به ارزش ویژه برند مبتنی بر هوادار(FBBE) در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران
373
387
FA
محمد رسول
خدادادی
0000-0002-1023-8990
دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی ورزشی دانشگاه پیام نور
rm_kh85@yahoo.com
ابوالفضل
فراهانی
0000-0002-0417-5858
دانشگاه پیام نور
afarahani@pnu.ac.ir
حمید
قاسمی
0000-0001-5305-3331
دانشگاه پیام نور
ghasemione@yahoo.com
حبیب
هنری
دانشگاه علامه طباطبائی
honarih@yahoo.com
10.22059/jsm.2017.42804.1039
هدف این پژوهش مطالعه عوامل موثر بر وفاداری به ارزش ویژه برند مبتنی بر هوادار(FBBE) در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده و بصورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری هواداران باشگاههای فوتبال حاضر در لیگ سیزدهم برتر فوتبال ایران بود و نمونه آماری 880 نفر میباشد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و خوشهای انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته(FBBE) با 45 گویه در مقیاس هفت مرتبهای لیکرت میباشد که روایی محتوای کل پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصان فن(91/0 CVI =)، بوده و پایایی در مطالعه مقدماتی با دو روش پایایی آزمون- بازآزمون (89/0ICC =) و ضریب آلفا کرونباخ 81/0 بدست آمد. دادههای تحقیق با استفاده از رگرسیون چندگانه همزمان در نرم افزار Spss20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از بالا بودن مقدار عددی ضریب تعیین و قویتر بودن رابطه مدل است. بین متغیرهای ملاک و پیشبین رابطه خطی معنیداری وجود دارد. منافع، ویژگیها، نگرشها و هویت تداعی برند بر وفاداری نگرشی تاثیر معنیداری دارد(001/0p<). نگرشهای تداعی برند بیشترین تاثیر را بر وفاداری نگرشی دارد. منافع، نگرشها و هویت تداعی برند بر وفاداری رفتاری دارای تاثیر معنیداری میباشند(001/0p<). ویژگیهای تداعی برند بر وفاداری رفتاری دارای تاثیر معنیداری نمیباشد(05/0p>). نگرشهای تداعی برند بیشترین تاثیر را بر وفاداری رفتاری دارد.
ارزش برند,هویت برند,وفاداری برند,هواداران,فوتبال
https://jsm.ut.ac.ir/article_64702.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_64702_ef346b7667048726d17c56aafd49675e.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
3
2017
11
22
تجربیات دوران کنارهگیری ورزشکاران بازنشستۀ ایرانی
389
410
FA
حمید
صالحی
دانشیار، رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
salehi@zobo.com
10.22059/jsm.2017.64711
<strong>هدف پژوهش حاضر بررسی تجربیات دوران گذار ورزشکاران بازنشستۀ ایرانی، با تأکید بر دلایل بازنشستگی، مشکلاتی که در این دوران با آن روبهرو شدهاند و برخی متغیرهای تأثیرگذار بر فرایند سازگاری آنان بود. شرکتکنندگان 106 ورزشکار سابق ایرانی بودند که در ده سال گذشته از ورزش قهرمانی بازنشسته شده بودند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامۀ کنارهگیری از ورزش قهرمانی که سسیکارپیک و همکاران (2004) تهیه کردهاند، جمعآوری شد. نتایج نشان داد اغلب شرکتکنندگان در طول دوران کنار گذاشتن ورزش و پس از آن مشکلاتی داشتهاند. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد ورزشکارانی مشکلات کمتری را تجربه کرده و از زندگی رضایت بیشتری داشتهاند که بهطور کامل به اهداف ورزشی خود دست یافتهاند. همچنین، آن دسته از ورزشکارانی که داوطلبانه و بهتدریج بازنشسته شدهاند، دوران گذار کمدردسرتری داشتهاند. در پایان توصیه میشود بیشازپیش به فرایند بازنشستگی ورزشکاران توجه شود</strong>
بازنشستگی ورزشی,دلایل بازنشستگی,کیفیت سازگاری,ورزش قهرمانی
https://jsm.ut.ac.ir/article_64711.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_64711_37f18086af7f476cee4718222aa460e2.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
3
2017
11
22
مدلسازی عوامل مؤثر بر گسترش برند باشگاههای حرفهای فوتبال
411
428
FA
علی
بنسبردی
0000-0003-3144-5400
استادیار، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
alibenesbordi@gmail.com
محمد
خبیری
دانشیار، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mkhabiri@ut.ac.ir
مجید
جلالی فراهانی
0000-0002-7369-2082
دانشیار، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
jalali@ut.ac.ir
محمود
گودرزی
استاد، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران
tmn.1360@yahoo.com
10.22059/jsm.2017.64713
هدف از تحقیق حاضر، مدلسازی عوامل مؤثر بر گسترش برند باشگاههای حرفهای فوتبال کشور بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ مدیریت ورزشی دانشگاههای کشور بود. روش نمونهگیری بهصورت خوشهای چندمرحلهای بود و جمعآوری اطلاعات از دانشگاههای شهر تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان و دانشگاه رازی کرمانشاه انجام گرفت (300 نفر). ابزار تحقیق پرسشنامهای با پنج بخش ارزش ویژۀ برند، هویت تیمی هواداران، قوانین، اقدامهای بازاریابی و گسترش برند بود. روایی و پایایی پرسشنامه پیش از استفاده بررسی و تأیید شد. از تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی سازۀ پرسشنامه و از مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل، برای ارائۀ مدل تحقیق استفاده شد. نتایج آزمون مدل تحقیق نشان داد که برازش مدل با دادهها مناسب است و ضریب تأثیر چهار عامل قوانین (5/0)، ارزش ویژۀ برند (37/0)، اقدامهای بازاریابی (27/0) و هویت تیمی هواداران (17/0) بر گسترش برند باشگاههای حرفهای فوتبال معنادار بود.
بازاریابی,برند,قانون,گسترش برند,هویت تیمی
https://jsm.ut.ac.ir/article_64713.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_64713_6895186364f7e45c32ea069fca4b424a.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
3
2017
11
22
تبیین مدل ارزش ادراکشدۀ برند بر خوشنامی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس
429
440
FA
جمال الدین
بیرامی ایگدر
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
jamaligder@yahoo.com
حسین
اکبری یزدی
0000-0001-9925-4825
استادیار دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
akbarihossein@yahoo.com
10.22059/jsm.2017.64714
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ارزش ادراکشدۀ برند بر خوشنامی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود. جامعۀ پژوهش تمام هواداران بالای 18 سال دو باشگاه بزرگ پایتخت بود؛ حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر بهدست آمد و برای جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفاده شد. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامۀ ارزش ادراکشدۀ برند (1393) و خوشنامی باشگاه رسلر (2010)، استفاده شد. برای اطمینان از روایی پرسشنامه، از نظرهای پنج تن از استادان رشتۀ مدیریت ورزشی استفاده شد. پایایی پرسشنامههای تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای ابزار پژوهش بهترتیب 87/0، 81/0 بهدست آمد. در بررسی روابط بین متغیرها، خروجیهای نرمافزار AMOS نشاندهندۀ مناسب بودن مدل بود. نتایج نشان داد از میان ابعاد ارزش ادراکشدۀ برند، کیفیت ادراکشده از برند پیشبینیکنندۀ قویتری نسبت به آگاهی از برند و وفاداری به برند برای خوشنامی باشگاه است؛ یعنی باشگاههایی که به برند خود ارزش میبخشند، بهطوریکه این ارزش ایجادشده توسط مشتریان و هواداران باشگاه درک شود، این ارزش ادراکشده به خوشنامی باشگاه منجر میشود.
ارزش ادراکی,استقلال,برند,پرسپولیس,خوشنامی,مدلسازی,هواداران
https://jsm.ut.ac.ir/article_64714.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_64714_2b4f2621995c1b58dc44502c540446ac.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
3
2024
11
21
مطالعه اثر مدیریت روابط با مشتری بر پیامدهای رفتاری مشتریان در ادارات ورزش و جوانان استان گلستان
441
457
FA
ناصر
بای
0000-0001-5952-6232
استادیار گروه تربیت بدنی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
nasser_bay@yahoo.com
امیر
قنبرپور نصرتی
استادیار، مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
ghanbarpour.amir@gmail.com
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر مدیریت روابط با مشتری بر پیامدهای رفتاری مشتریان در ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود. جامعه آماری مورد نظر تحقیق شامل کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود که 132 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای مدیریت ارتباط با مشتری هانگ کیت و همکاران (2005)، رضایت مشتریان استرینگ فلو و همکاران (2004) و پرسشنامه تمایل به بازگشت مشتریان هانگ کیت و همکاران (2004) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که سازماندهی مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر فناوری بر رضایت مشتریان اثر گذار میباشند اما اثر تمرکز بر مشتریان کلیدی بر رضایت مشتریان ادارات ورزش و جوانان معنیدار نبود. همچنین دیگر نتایج تحقیق نشان داد که تمرکز بر مشتریان کلیدی، سازماندهی مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر فناوری بر تمایل به بازگشت مشتریان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان اثر گذار میباشند اما اثر مدیریت دانش بر تمایل به بازگشت مشتریان ادارات ورزش و جوانان معنیدار نبود.
پیامدهای رفتاری,تمایل مشتری,رضایت مشتریان,مدیریت دانش,مشتریان کلیدی
https://jsm.ut.ac.ir/article_63983.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_63983_510c4982ac3f3a2a555cff9778ddad2c.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
3
2017
11
22
بررسی موانع پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی (E-CRM) در ادارات ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی
459
470
FA
جعفر
خوشبختی
دانشیار مدیریت ورزش، دانشگاه بیرجند
jkhoshbakhti@birjand.ac.ir
داود
مودی
دانشجوی کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
davoodmoodi@yahoo.com
10.22059/jsm.2017.64715
هدف از این پژوهش بررسی موانع و مشکلات پیادهسازی مدیریت (E-CRM) در ادارات ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه و نمونۀ آماری کلیۀ کارکنان و مدیران ادارات ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی بودند (120 نفر). ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای حاوی 15 سؤال بود که موانع پیادهسازی مدیریت (ی-سی.ار. ام) را از جنبههای مختلف ارزیابی میکرد. روایی پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملی و روایی سازه معنادار مشاهده شد. پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ 86/0 بهدست آمد. پس از توزیع پرسشنامهها، در نهایت 92 پرسشنامه ارزیابی شد. براساس نتایج پژوهش، موانع و مشکلات به سه دسته موانع ساختاری، اجتماعی و فناوری اطلاعات تقسیم شد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد، دوازده مانع اصلی در پیادهسازی (E-CRM) وجود دارد (m>3). مهمترین موانع عبارتاند از مدیریت دانش (4)، هزینههای اولیۀ اجرا (78/3) و ابزار کاربردی یکپارچه (61/3). بنابراین لازم است ادارات ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی برای اجرای مدیریت (ی- سی.ار. ام)، مدیریت دانش را سرلوحۀ کار خود قرار دهند و در ابعاد ساختاری و اجتماعی تجدید نظر کنند.
اجتماعی,ساختاری,فناوری اطلاعات,مشتری الکترونیک,مدیریت
https://jsm.ut.ac.ir/article_64715.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_64715_efd7b285393c9aa8070bea5873a13d90.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
3
2017
11
22
رتبهبندی عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکنندگان محصولات ورزشی با استفاده از AHP
471
488
FA
حسین
عبدالملکی
0000-0002-2248-5753
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی
h.abdolmaleki@ut.ac.ir
زهراسادات
میرزازاده
استادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
z.mirzazadeh@um.ac.ir
ابراهیم
علی دوست قهفرخی
0000-0002-8909-7122
دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
e.alidoust@yahoo.com
10.22059/jsm.2017.64716
یکی از جنبههای مشترک همة انسانها، صرفنظر از میزان تحصیلات، سطح درآمد، محل سکونت و غیره، این است که همة آنها مصرفکنندهاند. نکتۀ کلیدی موفقیت استراتژی بازاریابی، درک رفتار مصرفکننده است. بنابراین هدف از این تحقیق رتبهبندی عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکنندۀ ورزشی بود. تحقیق حاضر توصیفی بود. گروه تحقیق متشکل از شانزده نفر از استادان مدیریت ورزشی بود. از روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی بهمنظور شناسایی مؤلفهها استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه بود. در مجموع عوامل بهدستآمده به پنج دسته، عوامل مربوط به آمیختۀ بازاریابی، عوامل شخصی، عوامل روانی، عوامل اجتماعی و عوامل فرهنگی تقسیم شدند. نتایج فرایند تحلیل سلسلهمراتبی نشان داد، آمیختۀ بازاریابی با وزن نسبی 323/0 مهمترین عامل تأثیرگذار است و پس از آن بهترتیب عوامل روانی (245/0)، عوامل فردی (185/0)، عوامل اجتماعی (141/0) و عوامل فرهنگی (107/0) قرار دارند. همچنین با توجه به نرخ سازگاری بهدستآمده (04/0)، اعتبار مناسب این اطلاعات تأیید شده است. چنانچه شرکتهای تولیدکنندۀ محصولات ورزشی تلاش کنند که با ترکیبی بهینه و متناسب از عوامل بهدستآمده در این تحقیق خواستههای مصرفکنندگان را تأمین کنند، قادر خواهند بود که مصرفکنندگان خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنند.
بازاریابی,رفتار مصرفکننده,فرایند تحلیل سلسلهمراتبی,محصولات ورزشی
https://jsm.ut.ac.ir/article_64716.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_64716_db79841c77479ddb98f05980a5b21bc6.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
3
2017
11
22
سنجش کیفیت خدمات پژوهشی در مراکز آموزش عالی با رویکرد KANO- QFD (مطالعۀ موردی: دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان)
489
514
FA
مهرعلی
همتی نژاد
استاد مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
mahemati@yahoo.com
سپیده
شبانی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
shabanisepideh94@gmail.com
زهرا
تسلیمی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
zahrataslimi66@gmail.com
10.22059/jsm.2017.64741
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت خدمات پژوهشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. جامعۀ آماری تحقیق تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان (162 نفر) در نیمسال دوم تحصیلی 94-1393 بود که 108 دانشجوی تحصیلات تکمیلی به پرسشنامههای سروکوال ادراکات و انتظارات از کیفیت خدمات پژوهشی پاسخ دادند. همچنین از پرسشنامۀ کانو برای شناسایی و دستهبندی نیازهای دانشجویان استفاده شد. برای تأیید روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها از نظر ده نفر از استادان استفاده شد. پایایی آنها نیز در یک مطالعۀ راهنما و به روش آلفای کرونباخ بهترتیب 913/0=α و 954/0=α برای پرسشنامههای ادراکات و انتظارات و 832/0=α برای پرسشنامۀ کانو محاسبه شد. در نهایت 9 نیاز اساسی بهعنوان صدای مشتری وارد ماتریس خانۀ کیفیت مدل QFDشد و 13 مشخصۀ فنی برای بهبود آنها استخراج شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که در هر پنج بُعد کیفیت خدمات پژوهشی، شکاف منفی کیفیت وجود دارد (05/0≥P). بیشترین شکاف منفی کیفیت در بُعد اعتبار (04/3-) و گویۀ حمایت مالی از دانشجویان مشاهده شد. براساس نتایج پژوهش عدم تخصیص اعتبارات، بیبرنامگی، عدم حمایت مالی از طرحها و شرکت در سمینارها و نبود زیرساختهای لازم پژوهشی، از جمله موانع و کاستیهای پژوهشی است. توصیه میشود مسئولان پژوهشی با اولویتبندی در تخصیص بودجه و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ بهمنظور شناسایی نیازهای پژوهشی دانشجویان در جهت ارتقای سطح کیفیت خدمات این حوزه و کاهش شکاف اقدام کنند.
دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی,کیفیت خدمات پژوهشی دانشگاهها,گسترش کیفیت عملکرد,مدل کانو,مدل سِروکوال
https://jsm.ut.ac.ir/article_64741.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_64741_6ed8a59e2cf44bd2c7ea9157a649a235.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
3
2017
11
22
ارزیابی ارزش ویژۀ برند و عوامل مؤثر بر آن در صنعت پوشاک ورزشی (مقایسۀ برندهای ورزشی معتبر ایرانی و خارجی)
515
529
FA
رسول
آزادی
https://orcid.org/00
.دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
rasoul.azadi64@gmail.com
بهرام
یوسفی
دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
bahramyosefi@yahoo.com
حسین
عیدی
. استادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
eydihossein@yahoo.com
10.22059/jsm.2017.64744
پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف بررسی رابطۀ میان ابعاد ارزش ویژۀ برند و عوامل مؤثر بر آن در صنعت پوشاک ورزشی کشور انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعۀ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ، دانشجویان و دانشآموختگان تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور بودند ﮐﻪ 805 ﻧﻔﺮ بهعنوان نمونه با استفاده از پرسشنامۀ حضوری و آنلاین از کل کشور تعیین شدند. ابزار گردآوری، پرسشنامۀ استاندارد یو و دونته (2001) بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ، 95/0 تعیین شد. یافتهها نشان داد که تمامی 805 نفر از برندهای خارجی استفاده کرده بودند که این رقم برای برندهای ایرانی 65/0 بود. همچنین میانگین تمامی ابعاد ارزش ویژۀ برندهای خارجی از برندهای ایرانی بالاتر بود که نشاندهندۀ رضایت بیشتر از برندهای خارجی است. نتایج نشان داد تمامی ابعاد با ارزش ویژۀ برند رابطۀ مثبت و معناداری دارند. در این بین آگاهی و تداعی بیشترین ارتباط و پس از آن وفاداری و کیفیت ادراکشده قرار دارند. همچنین آزمون Z فیشر تفاوت معناداری را بین همبستگی برندهای خارجی و ایرانی گزارش نکرد. نتایج آزمون رگرسیون خطی نیز نشان داد این ابعاد، بهتنهایی حدود 40/0 از کل تغییرات ارزش ویژۀ برند را پیشبینی میکنند و مابقی، سهم سایر متغیرها بود.
ارزش برند,آگاهی برند,پوشاک ورزشی,کیفیت ادراکشده,وفاداری برند
https://jsm.ut.ac.ir/article_64744.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_64744_61bf0f65286b5446cce0370d5acdf292.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
3
2017
11
22
تأثیر توسعۀ برند ورزشی بر روی ارزش ویژۀ برند (مورد مطالعه: برند پرسپولیس)
531
548
FA
میثم
میرزایی
کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، مؤسسة عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران ، ایران
meysam6712@yahoo.com
رضا
محمدکاظمی
0000000254427857
دانشیار، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
r_mkazemi@ut.ac.ir
مهدی
خادمی
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، مؤسسة عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران
mehdikhademi@gmail.com
10.22059/jsm.2017.64747
با توجه به گستردگی روزافزون صنعت ورزش و سودآور بودن آن برای بسیاری از کشورهای دنیا، اهمیت برندینگ و توسعۀ برند برای ورود به بخشها و بازارهای جدید، راهبرد متداول بسیاری از تیمهای ورزشی بزرگ دنیاست. هدف از این تحقیق، بررسی توسعۀ برند ورزشی و حضور در بازارها و عرصههای مختلف و مطالعۀ تأثیر آن بر ارزش ویژۀ برند است. بدین منظور برند پرسپولیس انتخاب شد که برندی محبوب و پرطرفدار در کشور است. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، از میان شهرهای مختلف، شهر تهران بهعنوان نمونۀ آماری برگزیده شد که تعداد اعضای نمونۀ آماری با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر برآورد شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که حاوی 50 سؤال اعم از 5 سؤال جمعیتشناختی و 45 سؤال مربوط به متغیرهای تحقیق بود. پایایی و روایی پرسشنامۀ مذکور بهوسیلۀ ضریب آلفای کرونباخ و روایی منطقی سنجش شد. مدل مفهومی تحقیق بهوسیلۀ روش معادلات ساختاری بررسی شد. نتایج نشان داد که توسعۀ برند ورزشی بر ارزش ویژۀ برند، کیفیت ادراکشده، آگاهی از برند، وفاداری برند و تداعیات برند آثار مثبت و مستقیمی دارد.
ارزش ویژۀ برند,برند ورزشی,توسعۀ برند,صنعت ورزش
https://jsm.ut.ac.ir/article_64747.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_64747_c25ff456b100c3a53d8a9e45689c1907.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
3
2017
11
22
تأثیر بازاریابی حسی بر رضایت، اعتماد و وفاداری مشتریان به برندهای ورزشی
549
564
FA
جواد
میرزایی
کارشناس ارشد، مدیریت بازاریابی ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
javadmirzaei64@yahoo.com
سیدعماد
حسینی
0009-0002-4583-5928
استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
se.hosseini2007@yahoo.com
10.22059/jsm.2017.64749
<strong>بازاریابی حسی تکنیکی است که با تحریک حواس پنجگانۀ مشتریان و ایجاد تجربۀ خرید مثبت، وفاداری مشتریان را افزایش میدهد. بهعبارت دیگر، احساسات مشتریان را تحریک میکند تا رضایت و اعتماد آنها را جلب کند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازاریابی حسی بر رضایت، اعتماد و وفاداری مشتریان به برندهای ورزشی (آدیداس، نایک، پوما، ریبوک، مجید و دایی) بود. روششناسی این مطالعه، توصیفی – همبستگی و از نوع کاربردی بود و 385 نفر از افرادی که از برندهای ورزشی (آدیداس، نایک، پوما و ریبوک) در سطح شهر تهران خرید میکردند، بهطور تصادفی بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد یوچارونکیت (2013) استفاده شد و روایی محتوایی پرسشنامۀ حاضر را استادان مدیریت ورزشی و متخصصان بازاریابی تأیید کردند. همچنین پایایی پرسشنامه توسط آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تجربۀ برند بر رضایت، اعتماد و وفاداری مشتریان اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین مشخص شد که رضایت بر اعتماد و وفاداری اثر معناداری دارد و اعتماد بر وفاداری مشتریان، اثر مثبت و معناداری میگذارد. </strong>
بازاریابی حسی,برندهای ورزشی,تجربۀ برند,رضایت مشتریان,وفاداری مشتریان
https://jsm.ut.ac.ir/article_64749.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_64749_fb286ace4801109b0fbd7d37850d3441.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
3
2017
11
22
تأثیر آمیختۀ بازاریابی سبز بر تصمیم خرید محصولات ورزشی (مورد مطالعه: مشتریان فروشگاههای عرضۀ محصولات ورزشی شهر تهران)
565
578
FA
حجت
پودینه حاجی پور
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزشی،دانشگاه تهران، تهران، ایران
hojjathajipoor@yahoo.com
عمادالدین
پورصفر طبالوندانی
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
یوسف
باقری
استادیار دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
bageri@ut.ac.ir
10.22059/jsm.2017.64751
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آمیختۀ بازاریابی سبز بر تصمیم خرید محصولات ورزشی (مورد مطالعه: مشتریان فروشگاههای عرضۀ محصولات ورزشی شهر تهران) است. جامعۀ آماری مورد پژوهش کلیۀ فروشگاههای عرصۀ محصولات ورزشی شهر تهران است که در بازۀ زمانی مهرماه 94 برای خرید کالا به این فروشگاهها مراجعه کردهاند. در این میان با استفاده از روش نمونهگیری اتفاقی (در دسترس) 384 نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. طرح پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی است. اطلاعات از طریق پرسشنامههای محققساخته جمعآوری شد. بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامۀ حاضر از آلفای کرونباخ استفاده شد. آلفای کرونباخ بهدستآمده از پرسشنامۀ قصد خرید و بازاریابی سبز بهترتیب 79/. و 81/0 است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و آمار استنباطی) و رگرسیون چندمتغیره با نرمافزارSpss نسخۀ 20 استفاده شد. یافتهها نشان داد کلیۀ مؤلفههای آمیختۀ بازاریابی سبز (قیمت، محصول، توزیع و ترفیع) بر تصمیم خرید محصولات سبز ورزشی تأثیر مثبت و معناداری دارد. ازاینرو توصیه میشود قیمت، توزیع و محصول سبز کالاهای ورزشی طوری باشد که توان رقابت با محصولات مشابه در بازار را داشته باشد.
آمیختۀ بازاریابی سبز,تصمیم خرید,محصولات ورزشی
https://jsm.ut.ac.ir/article_64751.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_64751_977d156f57176f504f674ee9732ff624.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
3
2017
11
22
تعیین عوامل مؤثر برآر.اف.ام در شرکتهای بیمۀ ورزشی و اولویتبندی آنها با استفاده از تکنیک مقایسۀ زوجی
579
597
FA
افسر
جعفری حجین
استادیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
afsarjafari@gmail.com
محمد رضا
موکل
کارشناسیارشد مدیریت بازاریابی در ورزش، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mm@yahoo.com
10.22059/jsm.2018.206330.1630
امروزه شناخت و پیشبینی نیازهای مشتریان سازمانها ضروری است. با توجه به اهمیت وفاداری مشتری، هدف اصلی تحقیق تعیین عوامل مؤثر بر آر.اف.ام در شرکتهای بیمۀ ورزشی و اولویتبندی آنها با استفاده از تکنیک FAHPبود که از طریق دو متغیر رضایت مشتریان و کیفیت خدمات اولویتبندی شدند. جامعۀ آماری شامل 230 نفر از کارشناسان و استفادهکنندگان از بیمۀ ورزشی و 35 نفر از خبرگان دانشگاهی بود. برای تعیین پایایی از شاخص سازگاری (CI) و بهمنظور تعیین روایی از گامهای مراجعه به پیشینۀ ادبیات تحقیق، استخراج سازهها، پالایش بهوسیلۀ تعدادی خبره (10 نفر)، تکمیل اولیۀ پرسشنامۀ مقایسۀ زوجی، تکمیل نهایی پرسشنامۀ مقایسۀ زوجی استفاده شده است. پس از جمعآوری دادهها و اطلاعات لازم بهوسیلۀ پرسشنامه با استفاده از روش دلفی، همگی آنها کدگذاری و اولویتبندی شدند. یافتهها نشان داد که از بین دو شاخص تأثیرگذار بر آر.اف.ام مشتریان، متغیر کیفیت خدمات رتبۀ اول و رضایت مشتریان رتبۀ دوم را از نظر پاسخگویان کسب کرده است. همچنین از بین شاخصهای تأثیرگذار بر کیفیت خدمات، قابلیت اعتماد رتبۀ اول، همدلی رتبۀ دوم، تضمین خدمات رتبۀ سوم، و پاسخگویی رتبۀ چهارم را از نظر مدیران کسب کردند. بنابراین مدیران باید به کیفیت خدمات اهمیت بیشتری دهند و ارتباط بهتری با مشتریان ایجاد کنند، زیرا به رضایت بیشتر مشتریان از خدمات منجر خواهد شد.
اولویت بندی,خدمات بیمه,رضایت مندی,آر اف ام,شرکتهای بیمه ورزشی
https://jsm.ut.ac.ir/article_67724.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_67724_8584911358f04d0eeecdb7207b0a0d83.pdf