دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
2
2017
08
23
رتبهبندی تیمهای لیگ برتر بسکتبال ایران براساس p4 با استفاده از روش پرومیتی
191
211
FA
بیان
فاتحی
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
fatehi.bayan@gmail.com
سیدنصراله
سجادی
0000-0001-8529-7090
دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
nsajjadi@ut.ac.ir
مهرزاد
حمیدی
استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
meh_hamidi@yahoo.com
بابک
زنده دل نوبری
کارشناسیارشد آمار، دانشگاه تهران، تهران، ایران
zendehdel@ut.ac.ir
10.22059/jsm.2017.24936.
هدف از این تحقیق، رتبهبندی تیمهای لیگ برتر بسکتبال ایران براساسp4 (محصول، مکان، ترویج و قیمت) با استفاده از روش پرومیتی بود. این پژوهش از نوع توصیفی بود و از طریق پرسشنامۀ 36 سؤالی آمیخته بازاریابی اجرا شد که ده نفر از استادان دانشگاه روایی آن را تأیید کردند و ضریب پایایی آن 87/0 تعیین شد. جامعۀ آماری برابر نمونه به تعداد 72 نفر بود. برای وزندهی شاخصهای مربوط به هر عنصر از روش آنتروپی و برای رتبهبندی باشگاههای لیگ برتر بسکتبال براساس p4، از روش پرومیتی2 استفاده شد. نتایج حاصل از وزندهی عناصر چهارگانه در لیگ برتر بسکتبال، حاکی از این بود که عنصر ترویج بیشترین، و عنصر قیمت کمترین اهمیت را از دیدگاه آزمودنیها به خود اختصاص دادند. از لحاظ p4، با استفاده از روش پرومیتی2، مشخص شد که باشگاه دانشگاه آزاد با میزان مطلوبیت 72268/5 رتبۀ اول و باشگاه سامان تهران با میزان مطلوبیت 13001/ 8- رتبۀ آخر را در بین دوازده تیم حاضر در لیگ برتر بسکتبال به خود اختصاص دادهاند؛ بهعبارت دیگر، باشگاه دانشگاه آزاد از نظر چهار عنصر آمیختۀ بازاریابی در مجموع وضعیت بهتری نسبت به باشگاههای دیگر دارد.
آمیختۀ بازاریابی,بازاریابی,بسکتبال,پرومیتی
https://jsm.ut.ac.ir/article_62979.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_62979_b618b74d78965e18271ab588d978f959.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
2
2017
08
23
ارزیابی کیفیت خدمات باشگاههای خصوصی استان لرستان با استفاده از مدل سروکوال
213
228
FA
احسان
ططری
احسان ططری، دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس
ahsan.tatary@yahoo.com
محمد
احسانی
0000-0002-6014-0828
استاد دانشگاه تربیت مدرس، گروه تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی
ehsani@modares.ac.ir
هاشم
کوزه چیان
استاد دانشگاه تربیت مدرس، گروه تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی
kozechih@modares.ac.ir
10.22059/jsm.2017.62980
هدف از تحقیق حاضر ارزیابی کیفیت خدمات باشگاههای خصوصی استان لرستان با استفاده از مدل سروکوال بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری تحقیق مشتریان و مدیران 60 باشگاه خصوصی بودند که با استفاده از جدول مورگان 52 باشگاه انتخاب و 155 پرسشنامه بین مشتریان و مدیران آنها توزیع شد. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه بود؛ یکی پرسشنامۀ استاندارد چی لیو[1] (81/0α =) برای پیمایش انتظارات و ادراکات مشتریان و دیگری محققساخته (85/0α =) برای مشخص کردن میزان شکافهای پنجگانۀ مدل سروکوال که روایی و پایایی هر کدام از آنها را استادان تأیید کردند. نتایج نشان داد در تمامی ابعاد کیفیت خدمات باشگاههای خصوصی تفاوت معناداری بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود وجود دارد (001/0P<). همچنین نتایج آزمون فریدمن بهمنظور رتبهبندی ابعاد کیفیت خدمات نشان داد که قابلیت اعتبار بالاترین میانگین را هم در وضعیت مطلوب و هم در وضعیت موجود کسب کرده است. تجزیهوتحلیلهای مربوط به شکافهای پنجگانه نشان داد که در شکافهای 2، 4 و 5 شکاف مثبت و در مورد شکافهای 1 و 3 شکاف بینابینی یا نزدیک به حد استاندارد است.
<br clear="all" />
1. Liu, Yi-Chin
استان لرستان,باشگاههای خصوصی,شکاف,کیفیت خدمات,مدل سروکوال
https://jsm.ut.ac.ir/article_62980.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_62980_a2e2b143d6c775539986f9c79ce7152b.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
2
2017
08
23
ارتباط یادگیری تکحلقهای با مدیریت دانش در ادارات کل ورزش و جوانان منطقه غرب کشور
241
229
FA
غزال
خوشنودی
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، مدرس گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران
gkhoshnodi@gmail.com
سعید
صادقی بروجردی
0000-0003-2531-2521
استاد گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
sboroujerdi@uok.ac.ir
مظفر
یکتایار
0000000244906774
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران
myektayar@gmail.com
10.22059/jsm.2017.62981
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ یادگیری تکحلقهای با مدیریت دانش در ادارات کل ورزش و جوانان منتخب غرب کشور بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعۀ آماری در زمان تحقیق 274 نفر بودند که 153 نفر بهعنوان نمونۀ تحقیق در نظر گرفته شدند. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامۀ یادگیری تکحلقهای (برگرفته از مدل مفهومی بیتس) و مدیریت دانش (تلفیقی از جاشپار و همکاران) بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای آماری کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی و رگرسیون گامبهگام استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که یادگیری تکحلقهای پیشبینیکنندۀ مدیریت دانش است و در این میان، بهکارگیری و کاربرد دانش (403/0β=) تأثیرپذیرترین مؤلفۀ مدیریت دانش از یادگیری تکحلقهای در ادارات کل ورزش و جوانان منطقۀ غرب کشور بود.
با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود که با تشریک مساعی مدیران و کارکنان در فعالیتهای رشد و یادگیری تکحلقهای و مؤلفههای آن بتوان گامی مؤثر در ارتقای سطح مدیریت دانش ادارات کل ورزش و جوانان منطقۀ غرب کشور برداشت.
بهکارگیری دانش,تکحلقهای,تربیت بدنی,مدیریت دانش,یادگیری
https://jsm.ut.ac.ir/article_62981.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_62981_e62c6388eb25c7628881d839b250886b.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
2
2017
08
23
ارتباط بین هوش عاطفی با سبک رهبری تحولآفرین مدیران ادارات ورزش و جوانان استان قم
243
258
FA
مرتضی
پایمزد
کارشناسارشد، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه ، ایران
mortezapaimozd@yahoo.com
میرحسن
سیدعامری
دانشیار، مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
ha_ameri2003@yahoo.com
علی اصغر
نوری
. دانشجوی ارشد، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
a.anoori87@gmail.com
10.22059/jsm.2017.100692.1122
یکی از نظریههای نوین در زمینۀ رهبری سازمانی، رهبری تحولآفرین است. رهبران تحولآفرین اثربخشی را به کارایی ترجیح میدهند و سعی میکنند با توجه به روحیات خود و کارکنان، از منابع انسانی سازمان بهرهمند شوند. هوش هیجانی نیز، یکی از مفاهیم تازۀ حیطۀ روابط کارکنان و مدیران است که توانایی افراد را در شناخت و کنترل هیجانات در خود و دیگران میسنجد. در این پژوهش با توجه به تعداد کم جامعۀ آماری، کل جامعه بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بنابراین روش نمونهگیری تمامشمار است. نمونۀ آماری63 مدیر (فوقانی، میانی و عملیاتی) ادارات ورزش و جوانان استان قم است که با استفاده از دو پرسشنامۀ استاندارد هوش عاطفی سیبری شرینگ و پرسشنامۀ سبک رهبری تحولآفرین ارزیابی شدند. پس از تأیید ابزار اندازهگیری توسط استادان و تعیین پایایی آنها توسط آلفای کرونباخ، بهترتیب 94/0 و 93/.، دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف یکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح معناداری 05/0 P≤ تجزیهوتحلیل شد. نتایج حاکی از وجود رابطۀ بین هوش عاطفی و سبک رهبری تحولآفرین در مدیران ادارات ورزش و جوانان استان قم است. همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام نشان داد که از میان عناصر پنجگانۀ هوش عاطفی دو جزء همدلی و خودآگاهی قادر به توضیح تغییرات در رهبری تحولآفرین هستند. بنابراین اگر مدیران سازمانهای ورزشی از یک سیستم ارزشیابی مدیریتی و عاطفی بهعنوان قسمتی از فرایند و سیستم استخدام و مدیریت سازمان استفاده کنند، میتوانند بهرهوری سازمان خود را افزایش دهند.
استان قم,رهبری,رهبری تحولآفرین,ورزش,هوش عاطفی
https://jsm.ut.ac.ir/article_62982.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_62982_976a0fa2538b27643ee9b20a3aa5b6b7.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
2
2017
08
23
نقش مدیریت ارتباط با مشتری در مزیت رقابتی استخرهای شنای شهر بیرجند
272
259
FA
داود
مودی
کارشناسارشد مدیریت ورزش، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
davoodmoodi@yahoo.com
محسن
وحدانی
0000-0002-8747-1475
دکتری مدیریت ورزش، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mohsen.vahdani@gmail.com
سیده عذرا
میرکاظمی
دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
somirkazemi@yahoo.com
10.22059/jsm.2017.62983
هدف از این تحقیق بررسی نقش مدیریت ارتباط با مشتری در مزیت رقابتی استخرهای شنای شهر بیرجند بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. 214 نفر از مشتریان استخرهای شهر بیرجند دو ابزار پژوهش را تکمیل کردند: 1. پرسشنامۀ مزیت رقابتی (حسینی،1390) و 2. پرسشنامۀ محققساخته که بهترتیب مزیت رقابتی و مدیریت ارتباط با مشتری را در استخرهای شنا ارزیابی میکنند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون تی تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. کلیۀ دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و در سطح معناداری 05/0P≤ تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین مزیت مشهود (36/0r= )، مزیت پایدار (47/0r= )، مزیت پویا (43/0r= )، مزیت متجانس (36/0r= ) و مزیت مرکب (35/0r= ) با مدیریت ارتباط با مشتری ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد. نتیجۀ آزمون رگرسیون گامبهگام نیز نشان داد که متغیرهای پیشبین در مجموع 35 درصد از تغییرات واریانس مدیرت ارتباط با مشتری را تبیین کردند. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود که مدیران استخرها از یک برنامۀ راهبردی CRM در جهت بهبود جایگاه رقابتی و کسب مزیت رقابتی بهره ببرند که این امر میتواند به وفادار نگه داشتن مشتریان کنونی و جذب مشتریان بیشتر منجر شود.
ارتباط با مشتری,استخر,مزیت پایدار,مزیت پویا,مزیت متجانس,مزیت مرکب,مزیت مشهود
https://jsm.ut.ac.ir/article_62983.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_62983_3d8c7971228e2f40a4b76933e6267d46.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
2
2017
08
23
ارائۀ مدل تأثیر معنویت و اخلاق سازمانی بر درگیری شغلی کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان
273
286
FA
مجید
جلالی فراهانی
0000-0002-7369-2082
دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
jalali@ut.ac.ir
مسعود
فریدونی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
masoud.freydoni@gmail.com
10.22059/jsm.2017.62984
هدف از این پژوهش ارائۀ مدل تأثیر معنویت و اخلاق سازمانی بر درگیری شغلی کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. برای سنجش معنویت سازمانی از پرسشنامۀ میلیمن و برای سنجش اخلاق سازمانی و درگیری شغلی از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط جمعی از صاحبنظران دانشگاهی و از طریق تکنیک تحلیل عاملی تأیید شد و پس از تعیین پایایی در اختیار جامعۀ آماری قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی چندگانه و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که معنویت سازمانی دارای ضریب اثر 51/0 بر درگیری شغلی و ضریب اثر 42/0 بر اخلاق سازمانی است. همچنین ضریب اثر اخلاق سازمانی بر درگیری شغلی 55/0 بهدست آمد. مدل ارائهشده در این پژوهش تأثیر معنویت سازمانی از طریق اخلاق سازمانی را بر درگیری شغلی تأیید کرد. در نتیجه مدیران وزارت ورزش و جوانان با ایجاد جوی معنوی و اخلاقی میتوانند درگیری شغلی و در نهایت عملکرد سازمان را بهبود بخشند.
اخلاق سازمانی,درگیری شغلی,کارشناسان ستادی,معنویت سازمانی,وزارت ورزش
https://jsm.ut.ac.ir/article_62984.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_62984_48a57bd51a63e8b3de7a11a05dd093b2.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
2
2017
08
23
نقش شخصیت در سکوت کارکنان و ایجاد بیتفاوتی سازمانی
287
299
FA
محمدعلی
زبردست
0000-0002-6788-9495
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
sport.manager29@yahoo.com
مسعود
نادریان جهرمی
0000-0002-3338-6611
دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
m.naderian@spr.ui.ac.ir
سجاد
حاجی زاده
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
sajad.hajizadeh@gmail.com
10.22059/jsm.2017.129050.1435
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شخصیت در سکوت میان کارکنان و ایجاد بیتفاوتی سازمانی اجرا شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان کرمان بود که به روش تمامشماری، همگی جزو نمونۀ تحقیق محسوب شدند (92=n). گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای شخصیت (دنوی و اُسوالد، 2012)، سکوت کارکنان (برینزفیلد، 2009) و بیتفاوتی سازمانی (داناییفرد و همکاران، 1389) انجام گرفت. از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج، حاکی از وجود ارتباط معکوس و معنادار میان وظیفهشناسی، تجربهپذیری و برونگرایی با سکوت و بیتفاوتی سازمانی بود. یافتههای حاصل از تحلیل مسیر نیز نشان داد شخصیت بر سکوت کارکنان و بیتفاوتی سازمانی تأثیری مستقیم دارد و از طریق سکوت کارکنان نیز بر بیتفاوتی اثر غیرمستقیم میگذارد. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت کارکنان وظیفهشناس، تجربهپذیر و برونگرا، در مقابل مشکلات سازمان سکوت نخواهند کرد و به آیندۀ سازمان حساس خواهند بود. در نتیجه اگر سازمانها بهدنبال ایجاد فرهنگ اظهار نظر در سازمان هستند، باید شخصیت را بهعنوان بخشی از فرایند برنامهریزی منابع انسانی در نظر بگیرند.
برونگرایی,بیتفاوتی سازمانی,تجربهپذیری,سکوت کارکنان,سکوت سازمانی,شخصیت,وظیفهشناسی
https://jsm.ut.ac.ir/article_62985.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_62985_5cd9a5355598296c39c97ac17ebd55eb.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
2
2017
08
23
نقش سومین جشنوارۀ جهانی سنگنوردی بیستون در توسعۀ گردشگری استان کرمانشاه
301
313
FA
نسترن
پروینی
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
nastaran.parvini1370@gmail.com
کیوان
شعبانی مقدم
0000-0003-2110-8371
استادیار مدیریت ورزشی دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
keivanshabani@gmail.com
علی اشرف
خزایی
استادیار مدیریت ورزشی دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
aakhazaei@gmail.com
10.22059/jsm.2017.126371.1410
هدف این پژوهش، بررسی نقش سومین جشنوارۀ جهانی سنگنوردی بیستون در توسعۀ گردشگری استان کرمانشاه بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی_ تحلیلی است و بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری تحقیق برگزارکنندگان سومین دورۀ جشنوارۀ جهانی سنگنوردی بیستون تشکیل بودند و نمونۀ آماری برابر با جامعه در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ محققساختهای بود که روایی محتوایی آن را استادان و کارشناسان خبرۀ مدیریت ورزشی تأیید کردند و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89/0بهدست آمد. برای توصیف و بررسی دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون Tتکنمونهای) بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که نقش سومین جشنوارۀ جهانی سنگنوردی بیستون بر بعد سیاسی توسعۀ گردشگری با داشتن میانگینی برابر 27/4، بعد اجتماعی– فرهنگی با میانگین0/4 و زیستمحیطی با میانگین47/3 معنادار بوده، اما در خصوص بعد اقتصادی با میانگین 06/3 معنادار نبوده است.
بیستون,توسعۀ گردشگری,سنگنوردی,گردشگری,گردشگری ورزشی
https://jsm.ut.ac.ir/article_62986.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_62986_25c0cf2d36232d97bc0b388e04b806db.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
2
2017
08
23
بررسی رابطۀ علیت بین رشد صادرات کالاهای ورزشی و رشد صادرات غیرنفتی ایران
315
326
FA
رقیه
سرلاب
0000-0003-2321-8304
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
rsarlab@yahoo.com
فریبا
عسکریان
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
daniel_1380@yahoo.com
10.22059/jsm.2017.129117.1436
صادرات کالاهای ورزشی، یکی از مهمترین بخشهای صنعت ورزش است که در افزایش رشد اقتصادی کشورها تقش ویژهای دارد. همچنین بهدلیل اتکای ایران بر اقتصاد تکمحصولی و نجات از فشارها و بحرانهای اقتصادی، لزوم توجه به این بخش از صنعت ورزش کشور که ظرفیت شکوفایی و توسعۀ آن نیز فراهم است، بیش از پیش مورد نیاز است. ازاینرو، پژوهش حاضر با استفاده از آزمون علیت گرنجری، به بررسی ارتباط بین صادرات صنعت ورزش و صادرات غیرنفتی تمرکز دارد. متغیرهای مدل، همگی نرخ رشد متغیرهای اصلی به قیمتهای ثابت 1386 در دورۀ 1391-1371 هستند که از اطلاعات بانک مرکزی و گمرک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی سالهای مورد نظر استفاده شده است. نتایج آزمون علیت گرنجری استاندارد نشان داد که نمیتوان فرضیۀ نبود علیت میان دو متغیر را پذیرفت. بنابراین، رشد صادرات کالاهای ورزشی در سطح اطمینان 99 درصد علت گرنجری رشد صادرات غیرنفتی (غیر از ورزش) و رشد صادرات غیرنفتی نیز در سطح اطمینان 95 درصد علت گرنجری رشد صادرات کالاهای ورزشی است. همچنین دیگر یافتۀ تحقیق نشان داد که رابطۀ علیت بین متغیرهای رشد صادرات کالاهای ورزشی و رشد صادرات غیرنفتی (غیر از ورزش) متقابل است. بنابراین بهطور کلی میتوان گفت متغیرهای رشد صادرات کالاهای ورزشی و رشد صادرات غیرنفتی (غیر از ورزش) بر یکدیگر تأثیرگذارند.
اقتصاد ورزش,صادرات,صنعت,کالاهای غیرنفتی,کالاهای ورزشی,گرنجر
https://jsm.ut.ac.ir/article_63007.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_63007_5d549fa0bf40a2ee3a651d59276e7917.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
2
2017
08
23
سنجش توزیع فضایی مکانهای ورزشی شهرستانهای استان اصفهان از نظر برخورداری از سطوح توسعه
319
327
FA
عبدالحمید
شمسی
کارشناسارشد تربیت بدنی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
hamid.2064@yahoo.com
محمد
سلطان حسینی
دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
m.soltanhoseini@spr.ui.ac.ir
زهرا
نوری
دانشجوی دکتری، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
zahra.noori90@yahoo.com
10.22059/jsm.2017.63008
توسعه هدفی است که بیشتر مردم آن را ضروری میدانند. شناخت تفاوتهای موجود بین مناطق مختلف در استان از نظر میزان برخورداری از شاخصهای گوناگون، بهمنظور تنظیم برنامههای متناسب با هر منطقه، ضرورتی اجتنابناپذیر است. این پژوهش با بهرهگیری از روش تاکسونومی عددی، به سنجش توزیع فضایی شهرستانهای استان اصفهان در زمینۀ مکانها و فضاهای ورزشی با استفاده از هجده شاخص پرداخته است. هدف اصلی تحقیق یافتن میزان شکاف بین شهرستانها از لحاظ برخورداری از امکانات و فضاهای ورزشی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ شهرستانهای استان اصفهان میشد. نتایج، گویای آن است که بیشترین بهرهمندی شهرستانها در بخش فضاها و مکانهای ورزشی مربوط به شهرستانهای اصفهان، کاشان، مبارکه و شاهینشهر است و شهرستانهای خور و بیابانک، فلاورجان، نطنز، فریدونشهر، لنجان، نائین، خوانسار، برخوار و میمه و اردستان از محرومترین شهرستانها از نظر شاخصهای مورد بررسی بودند. نتایج حکایت از نوعی نابرابری و عدم تعادل در زمینۀ توسعۀ مکانهای ورزشی در شهرستانهای استان اصفهان دارد. در این زمینه شهرستان اصفهان بهدلیل داشتن مرکزیت سیاسی در استان، برتری خود را در شاخصهای مورد بررسی حفظ کرده است.
استان اصفهان,تحلیل تاکسونومی,توزیع فضایی,توسعهیافتگی,مکانهای ورزشی
https://jsm.ut.ac.ir/article_63008.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_63008_fd53caece322a45aed547c4741443847.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
2
2017
08
23
بررسی نقش ارزش ویژۀ برند بر رفتار شهروندی مشتریان باشگاههای ورزشی استان مازندران
343
358
FA
محبوبه
عابدی سماکوش
دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
mahbobeabedi78@yahoo.com
معصومه
کلاته سیفری
استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
msmrteam27@gmail.com
10.22059/jsm.2017.63631
<br /> رفتار شهروندی مشتریان در کسب و ارتقای سرمایۀ اجتماعی سازمان تأثیر بسزایی دارد، از طرفی ساخت برند قدرتمند در بازار، هدف بسیاری از سازمانهاست. در مقالۀ حاضر نقش ارزش ویژۀ برند بر رفتار شهروندی مشتریان در قالب ارائۀ مدلی محققساخته و خلاقانه بررسی شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. بهمنظور گردآوری دادهها پس از تعیین پایایی و روایی از پرسشنامۀ استاندارد گروث (2005) برای سنجش رفتار شهروندی و از پرسشنامۀ استاندارد یو و دنتو (2001) برای سنجش ارزش ویژۀ برند استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش مشتریان باشگاههای ورزشی استان مازندران بود و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان در جامعۀ آماری 384 نفر تعیین شد. برای تجزیهوتحلیل یافتههای پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرمافزارهای Spss , Amos استفاده شد. نتایج بیان میدارد که کلیۀ ابعاد ارزش ویژۀ برند تأثیر معناداری در بروز رفتار شهروندی دارد. همچنین وفاداری با ضریب 823/0 بیشترین نقش را در بروز رفتار شهروندی دارد. بنابراین پیشنهاد میشود مدیران باشگاه ورزشی با هدف ایجاد رفتار شهروندی در مشتریان و افزایش مشتریان وفادار به برند باشگاه توجه ویژهای داشته باشند.
استان مازندران,آگاهی برند,تصویر ذهنی,رفتار شهروندی,نام تجاری,وفاداری برند
https://jsm.ut.ac.ir/article_63631.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_63631_9920ce122525a54e25ad8d3cc3d75a3c.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
9
2
2017
08
23
طراحی مدل تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی مجموعههای ورزشی خصوصی شهر کرمانشاه بر رفتار و نگرش مشتریان
359
372
FA
یزدان
سبحانی
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
yazdan284@yahoo.com
سردار
محمدی
0000-0001-7078-956X
استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
sardarmohammadii@gmail.com
سعید
حاتمی
دانشجوی دکتری رشتۀ مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
saeidhatami64@yahoo.com
10.22059/jsm.2017.63632
<br /> هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی مجموعههای ورزشی خصوصی شهر کرمانشاه بر رفتار و نگرش مشتریان است. روش تحقیق همبستگی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش مشتریان یازده مجموعۀ ورزشی بزرگ شهر کرمانشاه بود، که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 340 نفر بهدست آمد. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامۀ محققساختۀ مسئولیتپذیری اجتماعی بر مبنای پرسشنامۀ کارول (1991) و پرسشنامۀ رفتار و نگرش مشتری استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد بین مسئولیتپذیری اجتماعی با مؤلفههای رفتار و نگرش مشتریان رابطۀ معنادار وجود دارد. خروجیهای نرمافزارAMOS نشاندهندۀ مناسب بودن مدل ساختاری بود. با توجه به نتایج تحقیق بهنظر میرسد که مسئولیتپذیری اجتماعی یکی از مهمترین عوامل تشکیلدهندۀ رفتار و نگرش مشتریان مجموعههای ورزشی خصوصی است. به مدیران مجموعههای ورزشی خصوصی پیشنهاد میشود همواره مسئولیتهای اجتماعی خود را مدنظر قرار دهند و با استفاده از این فرصت و شناخت نیازهای جامعه و مشتریان و در نهایت تلاش در جهت برآورده کردن این نیازها مزیت رقابتی خود را حفظ کنند.
رفتار,مجموعههای ورزشی,مسئولیتپذیری,مشتری,نگرش
https://jsm.ut.ac.ir/article_63632.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_63632_0fcd9407be58eb654d5ba58a96d345d6.pdf