دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
7
1
2015
03
21
صفحات آغازین
1
4
FA
10.22059/jsm.2015.53641
https://jsm.ut.ac.ir/article_53641.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_53641_cd2e2c2a62edbb21c750711e05ef8deb.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
7
1
2015
03
21
مطالعۀ ابعاد عینی امنیت در گردشگری ورزشی ایران و عملکرد سازمانهای ورزشی در تأمین و توسعۀ آن
1
15
FA
حسن
اسدی
1. استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
hasadi@ut.ac.ir
امین
پورنقی
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
apournaghi@yahoo.com
ابراهیم
افتخاری
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
babak_218425@yahoo.com
احمد
فلاحی
0000-0001-8133-0711
. دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
a_falahi62@yahoo.com
10.22059/jsm.2015.53642
<br />هدف از این تحقیق مطالعۀ ابعاد عینی امنیت و نقش سازمانهای ورزشی در تأمین و توسعۀ آن از دیدگاه گردشگران ورزشی خارجی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی–پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق گردشگران ورزشی خارجی شرکتکننده در رویداد ورزشی بینالمللی دهۀ فجر (394 نفر) بودند. روش نمونهگیری تمامشمار بود. در این تحقیق از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. پایایی پرسشنامه 83/0= α بهدست آمد. سطح معناداری (001/0P=) بهدستآمده از آزمون دوجملهای در بخشهای آموزش مدیریت بحران، تسلط مسئولان حفظ امنیت به زبانهای بینالمللی، و شایستگی مسئولان در مدیریت بحران نشان داد که از دیدگاه گردشگران ورزشی خارجی عملکرد مدیران ورزش در این بخش در سطح نامطلوب است. اما سطح معناداری و نسبت بهدستآمده از این آزمون نشان داد در بخشهای وجود فرهنگ توسعۀ امنیت در میان مردم (074/0P=)، دادن آزادی به گردشگران ورزشی در حریم شخصی خود (575/0P=)، استفاده از داوطلبان برای بهبود امنیت گردشگران ورزشی (721/0P=)، مهماننوازی و برخورد خوب مسئولان و مردم (074/0P=) و آشنا کردن گردشگران ورزشی با فرهنگ ایرانیان (074/0P=)، مدیران ورزش و دستاندرکاران توسعۀ گردشگری عملکرد مطلوبی داشتهاند.
امنیت,امنیت عینی,توسعۀ امنیت,سازمانهای ورزشی,گردشگری ورزشی
https://jsm.ut.ac.ir/article_53642.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_53642_171b701ded557645e00edfd3d8d18e5e.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
7
1
2015
03
21
تبیین نقش میزان فعالیتهای بدنی در سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاههای شهر کرمانشاه
17
30
FA
حامد
فرزی
دان1،3دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی،گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
farzi_hamed@yahoo.com
شیرین
زردشتیان
0000-0001-9494-3904
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
zardoshtian2014@gmail.com
کامران
عیدی پور
3دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی،گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران،
eidipour_kamran@yahoo.com
10.22059/jsm.2015.53643
دانشجویان بخش عظیمی از قشر جوان جامعه را تشکیل میدهند و توجه به سلامت کلی آنها مهم است. هدف این پژوهش، بررسی نقش میزان پرداختن به فعالیتهای بدنی در سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاههای شهر کرمانشاه است. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و به شکل پیمایش مقطعی است که با استفاده از دو پرسشنامۀ سلامت اجتماعی کیز (1998) و فعالیت بدنی بک (1982) در میان دانشجویان دانشگاههای شهر کرمانشاه در سال 1391 انجام گرفت. پایایی پرسشنامهها بهوسیلۀ آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب زیر بهدست آمد: پرسشنامۀ سلامت اجتماعی 9/0 و پرسشنامۀ میزان فعالیت اجتماعی 8/0. جامعۀ آماری تحقیق، شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاههای منتخب شهر کرمانشاه به تعداد 39000 و نمونۀ تحقیق 380 نفر بود؛ که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی و متناسب با حجم، انتخاب شدند و 370 پرسشنامۀ برگشتی بررسی شدند. دادهها بهوسیلۀ آمار توصیفی، آزمونهای تی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی تحلیل شدند. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که بین میزان پرداختن به فعالیت بدنی و سلامت اجتماعی رابطۀ معناداری وجود دارد. نتایج بهدستآمده از تحلیل رگرسیون نشان داد که 51 درصد از تغییرات واریانس سلامت اجتماعی بهوسیلۀ دو متغیر فعالیت در اوقات فراغت و ورزش تبیین میشود. <br />
دانشجویان,دانشگاهها,سلامت اجتماعی,شهر کرمانشاه,فعالیتهای بدنی
https://jsm.ut.ac.ir/article_53643.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_53643_33a1a512be924c12b0daceefd3994da3.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
7
1
2015
03
21
بررسی تأثیر کیفیت خدمات و رضایتمندی بر وفاداری مشتریان در باشگاههای ورزشی (بدنسازی و ایروبیک)
31
51
FA
احمد
محمودی
0000-0001-7579-2274
1. کارشناسارشد مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
ahmad.mahmoudi3536@gmail.com
سیدنصراله
سجادی
0000-0001-8529-7090
. دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
nsajjadi@ut.ac.ir
محمود
گودرزی
. استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
m_goodarz@yahoo.com
10.22059/jsm.2015.53644
<br />این پژوهش با هدف بررسی تأثیر کیفیت خدمات و رضایتمندی بر وفاداری مشتریان در باشگاههای ورزشی شهر تهران انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش، مشتریان با حداقل شش ماه سابقۀ عضویت باشگاههای ورزشی (بدنسازی و آمادگی جسمانی و ایروبیک) شهر تهران بودند. از طریق نمونهگیری خوشهای، پنج منطقه از بین مناطق 22گانۀ شهر تهران انتخاب شد. از هر منطقۀ منتخب هشت باشگاه و از هر باشگاه ده نفر تصادفی انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر تعیین شد. 450 پرسشنامه توزیع شد و از بین آنها 417 پرسشنامۀ قابل قبول بازگردانده شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ رسالۀ دکتری لیو (2008) و برای تجزیهوتحلیل ویژگیهای جمعیتشناختی از آمار توصیفی استفاده شد. از آزمون تحلیل عاملی تأییدی، آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره نیز در بخش آمار استنباطی استفاده شد. بررسی یافتهها نشان داد که بین کیفیت خدمات و رضایتمندی مشتریان با وفاداری آنان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. از بین متغیرهای کیفیت خدمات و رضایتمندی، رضایتمندی پیشبین قویتری برای وفاداری مشتریان بود. <br />
باشگاه ورزشی,رضایتمندی,کیفیت خدمات,مشتری,وفاداری
https://jsm.ut.ac.ir/article_53644.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_53644_518e2f1df8561c4b65025b8024707848.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
7
1
2015
03
21
بررسی مشکلات و موانع باشگاههای ورزشی خصوصی شهرستان شهرکرد
53
67
FA
ابوالفضل
فراهانی
0000-0002-0417-5858
. استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
afarahani@pnu.ac.ir
ابراهیم
علی دوست قهفرخی
0000-0002-8909-7122
. استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشکدة تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، ایران
e.alidoust@yahoo.com
سیده طاهره
درخشنده قهفرخی
. کارشناسارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران
tderakhshandeh@yahoo.com
10.22059/jsm.2015.53645
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی مشکلات باشگاههای ورزشی خصوصی شهرستان شهرکرد انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه و نمونۀ آماری، کلیۀ مدیران و صاحبان باشگاههای ورزشی خصوصی شهرستان شهرکرد بودند که تعداد آنها برابر با 91 نفر بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ حاوی 21 سؤال بود که موانع و مشکلات باشگاههای ورزشی خصوصی شهرستان شهرکرد را از جنبههای مختلف ارزیابی میکرد. روایی پرسشنامه را هشت تن از استادان مدیریت ورزشی تأیید کردند و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 91/0 بهدست آمد. پس از توزیع پرسشنامهها، درنهایت 80 پرسشنامه ارزیابی شد. براساس نتایج پژوهش، مشکلات و موانع این باشگاهها به چهار دسته موانع حقوقی و قانونی، اجتماعی و فرهنگی، مدیریتی و دولتی، و اقتصادی تقسیم شد. نتایج تحلیل آزمون فریدمن نشان داد، مهمترین مشکلات باشگاههای خصوصی شهرستان شهرکرد عبارت بودند از: هزینۀ بالای راهاندازی و ساخت اماکن خصوصی ورزشی (80/4)؛ ناکافی بودن تسهیلاتی مثل وام بانکی و غیره (50/4)؛ بالاتر بودن هزینۀ استفاده از بخشهای خصوصی در ورزش نسبت به باشگاههای دولتی (36/4)؛ هزینههای زیاد نگهداری و تعمیر اماکن ورزشی (33/4)؛ عدم هماهنگی واحدهای اجرایی و تعدد مراجع تصمیمگیری برای ارائۀ مجوز (14/4).
اقتصاد,باشگاه ورزشی,خصوصیسازی,شهرکرد,مالکیت
https://jsm.ut.ac.ir/article_53645.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_53645_049cdf8de818fd2649f98ee0e6f0102d.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
7
1
2015
03
21
بررسی ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه و ایجاد کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی
69
82
FA
محمد
احسانی
0000-0002-6014-0828
دانشیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ehsani@modares.ac.ir
سید مرتضی
عظیم زاده
. استادیار گروه مدیریت ورزشی و رفتارحرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
smazimzadeh@gmail.com
اسدا...
کردنائیج
. دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
kordnaeij@modares.ac.ir
هاشم
کوزه چیان
دانشیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
kozwechian@modares.ac.ir
براندا
پیتز
استاد دانشگاه جورجیااستیت ،امریکا
bpitts@gsu.edu
10.22059/jsm.2015.53646
<br />هدف این تحقیق، تعیین ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه و ایجاد کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ تحقیق، کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی بودند (1500 شرکت) که مالکان یا مدیران آنها بهعنوان نمونۀ تحقیق (258 نفر)، انتخاب و به روش تصادفی نمونهگیری شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ شخصیت کارآفرینانه (77/0=α) و پرسشنامۀ صلاحیت ایجاد کسبوکار (81/0=α) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی مناسب (ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن، دورشتهای نقطهای، کولموگروفاسمیرنوف و رگرسیون) استفاده شد. نتایج نشان داد، شخصیت کارآفرینانه با ایجاد کسبوکار ارتباط مثبت و معناداری دارد و بهجز بعد تحمل ابهام، مابقی ابعاد شخصیت کارآفرینانه با ایجاد کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی ارتباط معناداری داشتند (001/0 >P). نتایج رگرسیون دومتغیره نشان داد که شخصیت کارآفرینانه حدود 20 درصد از واریانس ایجاد کسبوکار را تبیین کرد. همچنین، بین جنسیت، سن، وضعیت تأهل و سطح تحصیلات با ایجاد کسبوکار ارتباط معناداری مشاهده نشد (05/0 <P). یافتههای این تحقیق، به اهمیت ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه در توفیق ایجاد کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی تأکید داشت. <br />
ایجاد,کارآفرینی,کسبوکار,کوچک و متوسط,ورزشی,ویژگیهای شخصیتی
https://jsm.ut.ac.ir/article_53646.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_53646_6f5400c6b1145711b1cf55e5a74d244b.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
7
1
2015
03
21
شناسایی و اولویتبندی موانع مشارکت کارکنان ادارات دولتی استان کرمان در فعالیتهای ورزشی با رویکرد منسجم آنالیز چندمعیاره و کپلند 1
83
98
FA
کوروش
قهرمان تبریزی
. دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
kourosh3795@yahoo.com
سید محمد جواد
رضوی محمودآبادی
کارشناسارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
razavi.s@mail.um.ac.ir
10.22059/jsm.2015.53647
هدف از این مطالعه شناخت و در نهایت اولویتبندی موانع مشارکت کارکنان ادارات دولتی استان کرمان در فعالیتهای ورزشی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ کارکنان ادارات دولتی استان کرمان بود، که با استناد به سالنامۀ آماری کارکنان دستگاههای اجرایی استان کرمان در سال 1391، تعداد آنها 23360 نفر بود، که با توجه به جدول کرجسی و مورگان (1970) حجم نمونه برابر 378 نفر برآورد شد. این پژوهش از نوع کاربردی است و به شیوۀ پیمایشی اجرا شد. ابزار اندازهگیری آزمودنیها پرسشنامۀ محققساختۀ تعیین موانع مشارکت ورزشی کارکنان بود که پایایی آن توسط محقق 91/0 برآورد شد. در این مطالعه، در وهلۀ اول موانع مشارکت ورزشی کارکنان شناسایی، سپس با استفاده از مدلهای مختلف روشهای تصمیمگیری چندشاخصه رتبهبندی شدند. با توجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای مدلهای مذکور در مواردی با هم همخوانی نداشت، برای رسیدن به اجماع، از شیوۀ ادغامی کپلند، استفاده شد. نتایج نشان داد، که سه علت اصلی عدم مشارکت کارکنان در فعالیتهای ورزشی بهترتیب موانع، نبود ورزشهای مختلف مورد علاقه در سطح سازمان، نبود امکانات و تسهیلات ورزشی در سطح ادارات دولتی استان کرمان و فقدان برنامهریزی مناسب برای فعالیتهای ورزشی کارکنان بود.
ادارات دولتی,استان کرمان,تکنیکهای تصمیمگیری,کپلند,مشارکت ورزشی
https://jsm.ut.ac.ir/article_53647.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_53647_69693353a94c0e2af3c6279db45e3153.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
7
1
2015
03
21
مدلیابی تأثیر تعهد سازمانی بر تحلیلرفتگی شغلی داوران لیگهای فوتبال ایران
99
112
FA
محمدرضا
مرادی
استادیار گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
moradi.mr@gmail.com
سردار
محمدی
0000-0001-7078-956X
. استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
sardarmohammadii@gmail.com
محمود
جمالی گله
کارشناسارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات سنندج، سنندج، ایران
jamali.mahmuod@yahoo.com
جواد
مرادی چالشتری
کارشناسارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران
moradi_j@hotmail.com
10.22059/jsm.2015.53648
هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطۀ تعهد سازمانی و تحلیلرفتگی شغلی داوران لیگهای فوتبال ایران بود. به این منظور 122 نفر از داوران و کمکداوران قضاوتکننده در لیگهای فوتبال کشور در فصل 92-91 در این تحقیق که توصیفی از نوع همبستگی بود، داوطلبانه شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تعهد سازمانی آلن و میر (1991) و پرسشنامۀ تحلیلرفتگی شغلی مسلش و جکسون (1981) استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش، بین تعهد سازمانی و تحلیلرفتگی شغلی رابطۀ منفی و معناداری وجود دارد؛ یعنی داورانی که در مقیاس تعهد سازمانی نمرۀ بالایی کسب کرده بودند، تحلیلرفتگی شغلی کمتری داشتند. همچنین نتایج نشان داد که تنها فرسودگی عاطفی واجد شرایط پیشبینی تعهد سازمانی است. در بررسی رابطۀ علی میان تحلیلرفتگی شغلی و تعهد سازمانی داوران نشان داده شد که تحلیلرفتگی شغلی اثر منفی و معناداری بر تعهد سازمانی داوران دارد. از آنجا که تحلیلرفتگی شغلی داوران به کاهش تعهد سازمانی میانجامد، توصیه میشود با شناسایی و کاهش عوامل بروز تحلیلرفتگی شغلی، از کاهش تعهد سازمانی و درنهایت عملکرد آنها جلوگیری شود. <br />
تحلیلرفتگی شغلی,تعهد سازمانی,داوران,فوتبال,مدلیابی
https://jsm.ut.ac.ir/article_53648.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_53648_cd5334ca1cc6d16edfbfadd62155cc88.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
7
1
2015
03
21
ارتباط هوش هیجانی مربیان با احساس خودسودمندی و اضطراب رقابتی دختران ورزشکار نخبۀ تنیس روی میز کشور
113
130
FA
زهرا
اسکندری
. دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت و برنامهریزی در تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی، تبریز، ایران
z_eskandari2362@yahoo.com
یعقوب
بدری آذرین
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
badriazarin@gmail.com
حمید
جنانی
. استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
10.22059/jsm.2015.53650
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط احتمالی هوش هیجانی مربیان با خودسودمندی و اضطراب رقابتی ورزشکاران است. آزمودنیهای تحقیق پیش رو همۀ بازیکنان و مربیان شرکتکننده در مسابقات قهرمانی جوانان و نوجوانان تنیس روی میز بانوان کشور (120 ورزشکار با میانگین سنی 28/2 ± 05/15 سال و 30 مربی با میانگین سنی 96/10 ± 15/39 سال) بودند. ورزشکاران، پرسشنامۀ خودسودمندی عمومی شرر و همکاران (1982) و پرسشنامۀ اضطراب رقابتی-حالتی (CSAI-2) مارتنز (1990) و مربیان هر دو ردۀ جوانان و نوجوانان، پرسشنامۀ هوش هیجانی برادبری و گریوز را تکمیل کردند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/0 بهوسیلۀ نسخۀ 16 نرمافزار SPSS بررسی شد. یافتههای تحقیق نشان داد که همۀ مؤلفههای هوش هیجانی بهغیر از خودآگاهی و خودمدیریتی با احساس خودسودمندی دختران ورزشکار نخبۀ تنیس روی میز کشور ارتباط معناداری دارد. همچنین تمامی مؤلفههای هوش هیجانی با اضطراب رقابتی دختران ورزشکار نخبۀ تنیس روی میز کشور ارتباط معناداری دارند. بهنظر میرسد هوش هیجانی موجب افزایش آگاهی مربیان از نیازهای روانشناختی خود و ورزشکارانشان میشود و به آنان کمک میکند تا از وجود برخی مشکلات مطلع شوند و منابع روانشناختی لازم را برای مقابله با آنها شناسایی و تقویت کنند. <br />
احساس خودسودمندی,اضطراب رقابتی,بازیکنان نخبه,تنیس روی میز,هوش هیجانی
https://jsm.ut.ac.ir/article_53650.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_53650_233c3231f920a10263095382695d5d38.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
7
1
2015
03
21
مقایسۀ عملکرد و خودپندارۀ تحصیلی رشتۀ تربیت -بدنی در دو نظام آموزش حضوری و از راه دور
131
144
FA
مهرداد
محرم زاده
0000-0001-7769-4344
* دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران؛
mmoharramzadeh@yahoo.com
علی
مهری
. کارشناسارشد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
alimehri13@gmail.com
10.22059/jsm.2015.53651
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسۀ عملکرد و خودپندارۀ تحصیلیرشتۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی در دو نظام آموزش حضوری و از راه دور است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشجویان مقطع کارشناسی رشتۀ تربیت بدنی دانشگاههای دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 92-91 به تعداد 234 نفر بود. از میان افراد مذکور، 100 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامهها پاسخ دادند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامۀ خودپندارۀ تحصیلی و چهار پرسشنامۀ محققساخته برای عملکرد تحصیلی استفاده شد. پاسخها پس از جمعآوری با استفاده از فنون آمار توصیفی و استنباطی و بهکارگیری نرمافزار spss تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد تحصیلیرشتۀ تربیتبدنی در دروس تخصصی نظری در دو نظام آموزش حضوری و نیمهحضوری تفاوت معناداری وجود دارد و عملکرد تحصیلیگروه حضوری در دروس نظری نسبت به گروه از راه دور بالاتر است و بین عملکرد تحصیلی در دروس عملی در دو نظام آموزش حضوری و از راه دور تفاوت معناداری وجود ندارد و نمرههای گروه از راه دور نسبت به گروه حضوری در دروس عملی بالاتر است. بین سطح خودپندارۀ تحصیلی و معدل دیپلم متوسطه در دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. <br />
آموزش حضوری,آموزش از راه دور,تربیت بدنی,خودپندارۀتحصیلی,عملکرد تحصیلی
https://jsm.ut.ac.ir/article_53651.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_53651_68b13517eb6731a312017bc949cf124f.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
7
1
2015
03
21
طراحی الگوی مدیریت دانش و عملکرد و بررسی روابط آنها در فدراسیونهای ورزشی ایران
145
158
FA
غلامرضا
شعبانی بهار
1. استاد گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران
shabani@basu.ac.ir
یوسف
باقری
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران
ubagheri@ut.ac.ir
حبیب
هنری
000-0002-1279-427x
. دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
honari_h@yahoo.com
10.22059/jsm.2015.53652
هدف از پژوهش حاضر، اعتباریابی و بومیسازی مدلهای مدیریت دانش لاوسن و عملکرد ویناند و همکاران و بررسی اثر و روابط بین آنها در فدراسیونهای ورزشی ایران بود. این پژوهش، تحقیق توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل رؤسا، نایب رئیسان، دبیران کل، مدیران کمیتهها و کارشناسان تمامی فدراسیونها بود و 300 نفر نمونۀ پژوهش را تشکیل دادند. روش نمونهگیری، طبقهای و هدفمند بود. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ مدیریت دانش لاوسن (2002) و پرسشنامۀ عملکرد ویناند و همکاران (2009) بهره گرفته شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شد. روایی پرسشنامهها توسط متخصصان و همچنین با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، تأیید شد. پایایی پرسشنامۀ مدیریت دانش 93/0 و عملکرد 85/0 بهدست آمد. یافتهها نشان داد که مدل رابطۀ بین مدیریت دانش و عملکرد در فدراسیونهای ورزشی قابل برازش است (036/0P=،037/0=RMSEA،97/0GFI=). همچنین مشخص شد که مدیریت دانش و هریک از ابعاد آن بر عملکرد فدراسیونهای ورزشی اثر مثبت و معناداری دارند و مدیریت دانش قادر است 55 درصد از تغییرات عملکرد را پیشبینی کند. فدراسیونهای ورزشی میتوانند از نتایج این تحقیق، در راستای درک بهتر فعالیتهای مدیریت دانش و همچنین سنجش سطح عملکرد بهره گیرند. <br />
برازش مدل,عملکرد,فدراسیونهای ورزشی,مدیریت دانش,معادلات ساختاری
https://jsm.ut.ac.ir/article_53652.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_53652_854c2511716af8ddc2bddb5b39d4ec86.pdf