دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
3
8
2011
03
21
رابطه دلبستگی شغلی دبیران تربیت بدنی با جو سازمانی مدارس متوسطه شهر اهواز
FA
صدیقه
حیدری نژاد
0000-0002-8631-2851
استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
heydari_s@scu.ac.ir
مهدی
مرادی پور
کارشناس ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز
heydari_s2@scu.ac.ir
هدف از این تحقیق، بررسی رابطة بین دلبستگی شغلی دبیران تربیت بدنی و جو سازمانی مدارس مقطع متوسطه شهر اهواز بود. به این منظور 146 دبیر تربیت بدنی مرد و زن شهر اهواز به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی و به شکل میدانی انجام شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته جهت بررسی برخی از ویژگی های فردی آزمودنی ها، پرسشنامه استاندارد دلبستگی شغلی ادواردز و کیلپاتریک (1984) و پرسشنامه استاندارد جو سازمانی سوسمان و دیپ (1989) بود. پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفا کرونباخ به ترتیب 74/0 و 83/0 و روایی سازه پرسشنامه ها از طریق بارتلت تست به ترتیب 75/0 و 78/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. آزمون فرضیه های تحقیق در سطح 05/0 P< انجام شد. یافته های تحقیق نشان داد میانگین دلبستگی شغلی دبیران مرد و زن شهر اهواز تقریباً یکسان است (55/52 در مقابل 96/52). میانگین جو سازمانی مدارس پسرانه اندکی کمتر از میانگین جو سازمانی مدارس دخترانه است (94/57 در مقابل 32/60). بین دلبستگی شغلی دبیران تربیت بدنی و جو سازمانی مدارس متوسطه رابطه مثبت معنی دار وجود دارد (45/0=r، 001/0=P). بین دلبستگی شغلی دبیران مرد و زن تفاوت معنی دار وجود ندارد (348/0-=t، 729/0=P). بین جو سازمانی مدارس پسرانه و دخترانه (19/1-=t، 236/0=P) و بین دلبستگی شغلی دبیران (68/1=t، 17=P) در نواحی چهارگانة آموزش و پرورش شهر اهواز تفاوت معنی دار (45/0=F، 71/0 = P) مشاهده نشد. براساس نتایج تحقیق به مدیران و مسئولان آموزش و پرورش توصیه می شود از طریق فراهم کردن جو سازمانی مطلوب و مناسب در مدارس موجب دلبستگی شغلی و افزایش کارآیی و اثربخشی دبیران شوند.
جو سازمانی,دبیران تربیت بدنی .,دلبستگی شغلی
https://jsm.ut.ac.ir/article_23773.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_23773_8ea13b77624b122c7e0704ad629e34d4.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
3
8
2011
03
21
بررسی وضعیت مطلوب نظام مدیریت رسانه های ورزشی از دیدگاه متخصصان رسانه ای و ورزشی
FA
مهدی
مرادی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
mehdi.moradi20015@yahoo.com
عبدالحمید
احمدی
دانشیار جهاد دانشگاهی کشور
sa_ahmadi@yahoo.com
حبیب
هنری
000-0002-1279-427x
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
honari_h@yahoo.com
علی رضا
احمدی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
mehdi.moradi20013@yahoo.com
ستار
مرادی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
mehdi.moradi20012@yahoo.com
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی و ارائه وضعیت مطلوب «نظام مدیریت رسانههای ورزشی کشور» بر مبنای دیدگاه جمعی از صاحبنظران درجه اول رسانهای و ورزشی کشور است. برای دسترسی به نظریهای مطلوب از دیدگاه متخصصان مذکور از روش کیو (Q) استفاده شد. پرسشنامهای محقق ساخته شامل 60 سؤال و براساس طیف لیکرت هفتارزشی طراحی و روایی آن توسط متخصصان و استادان دانشگاهها تأیید شد. جامعه آماری شامل صاحبنظران علوم ارتباطات و تربیت بدنی و حجم نمونه 20 نفر است. نمونهگیری بهصورت غیرتصادفی و هدفمند انجام گرفت. در این پژوهش از آمار توصیفی برای توصیف وضعیت پاسخ-دهندگان و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای پیرسون و تحلیل عاملی برای همبستگی بین پاسخگویان استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده و مشابهت پاسخها، پاسخگویان به دو گروه 12 رسانهای و 8 (ورزشی) نفری تقسیم شد. مقایسه دیدگاههای این دو گروه متخصص براساس نمرههای استاندارد «z» نشان میدهد که دو گروه از مجموع 60 گویه تحقیق با 50 گویه موافق (توافق مثبت و منفی) بودند. در نهایت نتایج تحقیق نشان داد که دیدگاههای نظام مدیریت رسانه خدمتمحور به-عنوان مطلوبترین نظام مدیریت رسانههای ورزشی مورد پذیرش قرار گرفت.
رسان? بازارمحور,رسان? خدمتمحور.,رسان? قدرتمحور,متخصص رسانه,متخصص ورزش
https://jsm.ut.ac.ir/article_23774.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_23774_f65ee3240d6570323cdf0bde03d45c5a.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
3
8
2011
03
21
رابطه بین عوامل روانشناختی توانمندسازی و کارآفرینی سازمانی کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان خراسان رضوی
FA
ابوالفضل
فراهانی
0000-0002-0417-5858
استاد دانشگاه پیام نور
afarahani@pnu.ac.ir
قاسم
عجم
کارشناس ارشد پیام نور
afarahani3@pnu.ac.ir
نسرین
عزیزیان کهن
کارشناس ارشد پیام نور
m_goodarz3@yahoo.com
سارا
سراج
دانشجوی دکتری پیام نور
afarahani2@pnu.ac.ir
هدف از این تحقیق، بررسی ارتباط بین عوامل روانشناختی توانمندسازی (احساس معنیدار بودن، شایستگی، خودتعیینی، تأثیر و اعتماد) و کارآفرینی سازمانی کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان خراسان رضوی است. به این منظور، 61 نفر از کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان خراسان رضوی به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود که به منظور جمعآوری اطلاعات لازم در مورد عوامل روانشناختی توانمندسازی از پرسشنامه 18 سؤالی سنجش توانمندی روانشناختی اسپریتزر و برای سنجش کارآفرینی سازمانی از پرسشنامه صمد آقایی استفاده شد. به منظور بررسی ارتباط عوامل روانشناختی توانمندسازی و کارآفرینی سازمانی، از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. محاسبات آماری از طریق نرمافزار SPSS نسخه 5/1 انجام گرفت. نتایج نشان داد بین چهار عامل کلیدی روانشناختی توانمندسازی شامل: احساس معنیداری بودن، احساس خودتعیینی، احساس تأثیر و احساس اعتماد، با کارآفرینی سازمانی رابطه ستقیم و معنیداری وجود دارد (05/0 >P)، اما بین احساس شایستگی و کارآفرینی سازمانی رابطه معنیداری وجود ندارد (05/0>P).
تأثیر و اعتماد),خودتعیینی,روانشناختی توانمندسازی (احساس معنیدار بودن,سازمان,شایستگی,کارآفرینی سازمانی,کارکنان.
https://jsm.ut.ac.ir/article_23775.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_23775_f9c6f8d90d6a7aa4edeefb332c21a3b5.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
3
8
2011
03
21
طراحی و تدوین راهبرد توسعه ورزش قهرمانی استان کردستان
FA
جبار
سیف پناهی شعبانی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
h.d.feruzabady@gmail.com
محمود
گودرزی
استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
m_goodarz@yahoo.com
مهرزاد
حمیدی
دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
meh_hamidi@yahoo.com
امین
خطیبی
0000-0003-4921-5638
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
a-khatibi@scu.ac.ir
هدف از تحقیق حاضر، طراحی و تدوین راهبرد توسعه ورزش قهرمانی استان کردستان بود. روش تحقیق، توصیفی و از نوع مطالعات موردی بود. جامعه آماری تحقیق استادان تربیت بدنی استان، مدیران ادارات تربیت بدنی و معاونان مدیرکل استان، مربیان تحصیلکرده و دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی استان بودند. نمونه آماری تحقیق، 32 نفر بودند که به علت محدود بودن جامعه آماری، به صورت کلشمار انتخاب شده بودند. برای جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و مرور ادبیات و پیشینه تحقیق، مصاحبه و پرسشنامههای باز و بسته استفاده شد. پس از تهیه پرسشنامه بسته به منظور چارچوب و راهنمای پژوهش روایی آن توسط استادان و متخصصان مربوطه و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و با ضریب 88/0 تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از آزمون فریدمن و بحث و تبادل نظر گروهی استفاده شد. باتوجه به نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (29/2) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (44/2)، مشخص شد که جایگاه راهبردی ورزشی قهرمانی استان کردستان در منطقه WT قرار دارد. در انتها با توجه به یافتههای تحقیق و بهویژه در نظر گرفتن جایگاه راهبردی استان و بحث و تبادل نظر گروهی با خبرگان و مسئولان استان، راهبردهای لازم برای توسعه ورزش قهرمانی استان تدوین شد.
تجزیه و تحلیل سوات.,راهبرد,ورزش قهرمانی
https://jsm.ut.ac.ir/article_23776.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_23776_4cf212afe37908928c7f98b279e188a8.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
3
8
2011
03
21
بررسی نگرش دانشجویان ساکن در خوابگاههای دانشگاه تهران به ورزش همگانی
FA
بیستون
عزیزی
0000-0001-5300-4935
مدرس دانشگاه آزاد مرکز سردشت
bistonazizi@gmail.com
مجید
جلالی فراهانی
استادیار دانشگاه تهران
madjiddjalali@hotmail.com
محمد
خبیری
دانشیار دانشگاه تهران
mkhabiri@ut.ac.ir
هدف از این تحقیق، بررسی نگرش دانشجویان ساکن در خوابگاههای دانشگاه تهران به ورزش همگانی بود که با استفاده از روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق، کلیه دانشجویان (7439 نفر) ساکن در مجتمعهای خوابگاهی کوی دانشگاه تهران بودند که از میان آنها 370 نفر براساس جدول مورگان به صورت تصادفی – طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی این پرسشنامه را 10 نفر از استادان صاحب نظر مدیریت ورزشی تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (جدول، نمودار و درصد فراوانی) استفاده شد. نتایج نشان داد که 1/73 درصد کل دانشجویان در فعالیتهای ورزش همگانی مشارکت و 9/26 درصد نیز در هیچگونه فعالیت ورزشی مشارکت نمیکنند. موانع و محدودیتهای مشارکت دانشجویان بهترتیب مشغله زیاد، پرداختن به مسائل دیگر، تنبلی و بیحوصلگی بود. عوامل تشویق و ترغیب دانشجویان بهترتیب اولویت شامل تناسب اندام، کسب نشاط و لذت و حفظ تندرستی بود. 82 درصد دانشجویان در حد زیاد از عوامل مثبت ورزش همگانی بر جسم و روان آگاهی داشتند. 2/53 درصد آنها در حد متوسط و 7/32 درصد در حد زیاد از فعالیتهای ورزش همگانی خوابگاه رضایت داشتند. 2/5 دانشجویان در اوقات فراغت به نسبت خیلی زیاد، 7/49 درصد در حد زیاد و 1/45 درصد در حد کم به فعالیتهای ورزش همگانی میپرداختند.
خوابگاه کوی دانشگاه تهران.,دانشجو,ورزش همگانی
https://jsm.ut.ac.ir/article_23777.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_23777_1c0b18fd531b7f76ea4982baabdadb05.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
3
8
2011
03
21
بررسی رابطه بین سبک رهبری و هوش هیجانی مربیان تیم های ورزشی گروهی شرکت کننده در نهمین المپیاد فرهنگی - ورزشی دانشجویان پسر دانشگاه های سراسر کشور
FA
غلامرضا
شعبانی بهار
دانشیار دانشگاه بوعلی سینا
shabani@basu.ac.ir
نصراله
عرفانی
0000-0002-6321-8491
استادیار دانشگاه پیام نور
erfani@pnu.ac.ir
علی
پارساجو
کارشناس ارشد تربیت بدنی دانشگاه بوعلی سینا
shabani2@basu.ac.ir
هدف از این تحقیق، تعیین رابطه بین سبک رهبری و هوش هیجانی در بین مربیان تیمهای ورزشی گروهی شرکتکننده در نهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان پسر دانشگاههای سراسر کشور است. از میان کل مربیان، بر اساس جدول کرجسای و مورگان (1970) (1)، 56 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامههای سبک رهبری لوتانز (1985)(2) و هوش هیجانی بار - اون (1997)(3) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتهها نشان دادند که سبک رهبری بیشتر مربیان، وظیفهگرایی است. بین سبک رهبری انسانگرایی و هوش هیجانی، همبستگی مستقیم معنیداری مشاهده شد (05/0, P< 296/0r=). بین سابقه مربیگری با سبک رهبری انسانگرایی (05/0, P< 353/0r=) و سن مربیان با سبک رهبری انسانگرایی (05/0, P< 318/0r=) نیز همبستگی مستقیم معنیداری وجود دارد. یافتههای تحقیق نشاندهنده سوق سبک رهبری مربیان، به سمت انسانگرایی با افزایش هوش هیجانی، سن و سابقه مربیگری آنان است.
انسانگرایی,مربیان تیمهای ورزشی.,وظیفهگرایی
https://jsm.ut.ac.ir/article_23778.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_23778_c90f01f2d2334cba5cb8196cc2f6ab58.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
3
8
2011
03
21
تحلیل کیفی تولیدات علمی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران در مجلات بینالمللی
FA
مرتضی
رضائی صوفی
استادیار دانشگاه پیام نور
morrsoufi3@yahoo.com
ابوالفضل
فراهانی
0000-0002-0417-5858
استاد دانشگاه پیام نور تهران
afarahani@pnu.ac.ir
حسن
اسدی
دانشیار دانشگاه تهران
hasadi@ut.ac.ir
علی اکبر
خاصه
مربی دانشگاه پیام نور (کتابداری)
morrsoufi2@yahoo.com
رحیم
رمضانی نژاد
0000-0003-4646-1892
دانشیار دانشگاه گیلان
rramzani@guilan.ac.ir
این پژوهش با هدف تحلیل کیفی تولیدات علمی حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران در مجلات نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی انجام شد. موضوع این تحقیق بررسی تولیدات علمی ایران در حوزه علوم ورزشی در تربیت بدنی از نظر میزان همکاری محققان با دانشگاههای داخلی و همچنین در سطح بینالمللی، الگوی انتشاراتی نویسندگان، محور موضوعات، مشخص کردن گرایش و زیرشاخههای موجود در این رشته است. در تحقیق حاضر از روش کتابسنجی استفاده شده است. دادههای پژوهش از طریق پایگاه اطلاعاتی Web of science از زیرمجموعه های ISI گردآوری شدهاند. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که در سی سال (2009 – 1980)، تنها 128 مدرک از یاران به پایگاه اطلاعاتی فوق راه یافته است. همچنین 484 مؤلف در تولید این آثار مشارکت داشتهاند که 344 نفر از آنان ایرانی و 140 نفر خارجی بوده اند. بیشترین تحقیقات به گرایش فیزیولوژی ورزش و زیرشاخه سیستمهای انرژی تعلق دارد. گرایشهای رفتار حرکتی و مدیریت و برنامه-ریزی در تربیت بدنی در رتبههای بعدی قرار دارند و در مجموع تولیدات رشته تربیت بدنی و ورزش ایرانیان، رشتههای ورزشی فوتبال، کشتی و کوهنوردی بیشتر از دیگر رشتههای ورزشی مورد بررسی علمی قرار گرفتهاند. در بحث الگوی نویسندگی الگوی چهار مؤلف، سه مؤلف و دو مؤلف به ترتیب بیشترین درصد تولیدات علمی را به خود اختصاص داده است. آزمون آماری کای دو پیرسون نشان داد عامل همکاری علمی تأثیر بسزایی در متوسط تعداد استنادها دارد.
الگوی نویسندگی,ایران,پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی (ISI).,تربیت بدنی و علوم ورزشی,تولیدات علمی,مشارکت علمی
https://jsm.ut.ac.ir/article_23779.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_23779_b9edb6883f6c0c30802ccf703b231cee.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
3
8
2011
03
21
رابطه سبک های رهبری تحول آفرین - تبادلی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران
FA
محمدرضا
مرادی
استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه شهرکرد
moradi.mr@gmail.com
مهرزاد
حمیدی
دانشیار دانشگاه تهران
meh_hamidi@yahoo.com
سیدنصرا...
سجادی
دانشیار دانشگاه تهران
moradi.mr2@gmail.com
اکرم
جعفری
استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
moradi.mr4@gmail.com
جواد
مرادی چالشتری
سازمان سما (وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی) (واحد شهرکرد)
moradi.mr3@gmail.com
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه سبکهای رهبری تحول آفرین - تبادلی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تربیت بدنی است و اینکه بهطور ویژه کدامیک از ابعاد این سبکها رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان را افزایش میدهد. جامعه آماری پژوهش کلیه (273 نفر) کارشناسان ستاد مرکزی سازمان تربیت بدنی بودند که پس از توزیع پرسشنامه بین آنها، 220 پرسشنامه قابل استفاده بود که همین تعداد بهعنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها، پس از بررسی روایی و پایایی، از پرسشنامههای چندبعدی رهبری (باس و آولیو، 2000) و رفتار شهروندی سازمانی (پادساکف و همکاران، 1990)، استفاده شد. نتایج حاکی از متوسط بودن میزان رهبری تحولآفرین مدیران و رفتار شهروندی سازمانی کارشناسان سازمان تربیت بدنی بود. همچنین ضریب همبستگی نشان داد که سبکهای رهبری تحولآفرین - تبادلی رابطه معنیداری با رفتار شهروندی سازمانی دارند. تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد رهبری تحولآفرین پیشبینیکننده قویتری برای رفتار شهروندی سازمانی است. مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که رهبری تحولآفرین تأثیر بیشتری بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دارد. با توجه به اینکه رهبری تحولآفرین پیشبینیکننده قویتری برای رفتار شهروندی سازمانی است، بهتر است مدیران سازمان تربیت بدنی از این شیوه رهبری استفاده کنند.
رفتار شهروندی سازمانی,رهبری تبادلی,رهبری تحولآفرین,سازمان تربیت بدنی.
https://jsm.ut.ac.ir/article_23780.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_23780_16e1792127916b74929a1b1fb1a2d826.pdf
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
3
8
2011
03
21
بررسی و مقایسه فرسودگی شغلی در اعضای هیأت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی و اعضای هیأت علمی دیگر رشته ها
FA
محمد حسین
انصاری
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی
mh84ansari3@yahoo.com
حبیب
هنری
000-0002-1279-427x
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
honari_h@yahoo.com
صدیقه
صاحبی
دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
mh84ansari2@yahoo.com
هدف از این تحقیق، سنجش و مقایسه فرسودگی شغلی در استادان تربیت بدنی و علوم ورزشی و استادان دیگر رشتههاست. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاههای تهران،شهید بهشتی و علامه طباطبایی است. تعداد نمونهها 65 نفر است که به روش نمونهگیری طبقهای - تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه سنجش فرسودگی شغلی «ماسلاچ» است که روایی آن به تأیید متخصصان امر رسیده و نتایج آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی ضریب پایایی (81/0) را نشان میدهد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و آزمونهای t مستقل،K-S ، رگرسیون خطی و یومن ویتنی استفاده شد. براساس نتایج فرسودگی شغلی در بین استادان تربیت بدنی پایین و در بین استادان غیرتربیت بدنی متوسط است و ارتباط معناداری بین فرسودگی شغلی این دو گروه دیده میشود. درضمن بین جنس و سابقه با فرسودگی شغلی ارتباطی دیده نشد، ولی سن و فرسودگی با هم رابطه معناداری دارند.
استرس شغلی,فرسودگی شغلی,فشار کاری.
https://jsm.ut.ac.ir/article_23781.html
https://jsm.ut.ac.ir/article_23781_92bf8f4624df1d978fb0575de1ce8839.pdf