هدف از این پژوهش مدلسازی رابطۀ عوامل محیطی و بازاریابی اخلاقی و تأثیر آن بر عملکرد در بین شرکتهای تولیدی پوشاک ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع مقایسهای است که به شکل میدانی انجام گرفته است. این تحقیق دارای دو جامعۀ آماری است. جامعۀ آماری اول شامل تولیدکنندگان پوشاک ورزشی در ایران به تعداد 200 نفر بود، که تمامی آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جامعۀ آماری دوم شامل مصرفکنندگان پوشاک ورزشی است که بهعلت نامشخص بودن حجم جامعۀ آماری، طبق فرمول 200 نفر به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. بدینمنظور که برای سنجش عوامل محیطی از پرسشنامۀ محققساخته شامل 34 سؤال و 4 بعد استفاده شد. برای سنجش بازاریابی اخلاقی از پرسشنامۀ محققساختۀ بازاریابی اخلاقی شامل 18 سؤال و 4 بعد استفاده شد. برای سنجش عملکرد شرکتها از پرسشنامۀ محققساختۀ 28 سؤالی شامل 4 بعد استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط استادان مدیریت و بازاریابی ورزشی تأیید شد. پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و از نرمافزار Smart-PLS برای بررسی روابط علّی بین متغیرها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عوامل سازمانی و عوامل فردی با بازاریابی اخلاقی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین بازاریابی اخلاقی و عملکرد در بین شرکتهای تولیدی پوشاک ورزشی رابطۀ مثبت و معناداری مشاهده شد.