ORIGINAL_ARTICLE
مقایسۀ عوامل مؤثر بر همذاتپنداری هواداران با تیمهای ورزشی باسابقه و تیمهای تازهتأسیس (مطالعۀ موردی هواداران تیم فوتبال سپاهان اصفهان و تیم فوتسال گیتیپسند اصفهان)
هدف کلی تحقیق حاضر مقایسۀ عوامل مؤثر بر همذاتپنداری هواداران تیمهای ورزشیِ باسابقه و تیمهای ورزشیِ تازهتأسیس بود. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی و از شاخۀ تحقیقات میدانی است. در این تحقیق بهمنظور گردآوری دادهها و تعیین عوامل مؤثر بر ایجاد همذاتپنداری هواداران از پرسشنامۀ محققساختۀ فرایند تحلیل سلسله مراتبی که روایی آن را متخصصان مدیریت ورزشی، بازاریابی و جامعهشناسی تأیید کردند و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ 89/0 ارزیابی شد، استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ هواداران تیم فوتبال سپاهان و تیم فوتسال گیتیپسند اصفهان بود که تعداد دقیق آنها مشخص نبود. براساس یک مطالعۀ مقدماتی و با استفاده از فرمول حجم نمونۀ جامعۀ نامحدود یک نمونۀ 126 نفری از هواداران تیم فوتبال سپاهان و یک نمونۀ 126 نفره از هواداران تیم فوتسال گیتیپسند اصفهان بهصورت تصادفی انتخاب شدند. از نرمافزار SPSS16 بهمنظور تعیین پایایی و آمار توصیفی و از نرمافزار Expert Choiceبرای تجزیهوتحلیل دادهها و مقایسههای زوجی معیارهای همذاتپنداری استفاده شد. براساس تکنیک فرایند تحلیل سلسلهمراتبی نتایج نشان داد که در بین هواداران تیم تازهتأسیس فوتسال گیتیپسند اصفهان، " خاستگاه جغرافیایی" اساسیترین عامل در همذاتپنداری هواداران با تیم مورد علاقهشان است. پس از "خاستگاه جغرافیایی"، "سبک بازی"، "بازیکنان و مربیان ستاره"، "تعاملات اجتماعی" و "سابقه و تاریخچۀ موفقیتهای تیمی" بهترتیب از دیگر عوامل مؤثر در احساس همذاتپنداری هواداران مطرح بود. از طرف دیگر، نتایج مطالعۀ هواداران تیم فوتبال باسابقۀ سپاهان اصفهان نشان داد که عوامل مؤثر بر ایجاد احساس همذاتپنداری هواداران با این تیم با عوامل مؤثر بر ایجاد احساس همذاتپنداری هواداران با تیم فوتسال تازهتأسیس گیتیپسند اصفهان متفاوت بوده است. بدین ترتیب که در بین هواداران تیم فوتبال سپاهان اصفهان "سابقه و تاریخچۀ موفقیتهای تیمی"، اساسیترین عامل در همذاتپنداری هواداران با تیم مورد علاقۀ خود محسوب شده است. "بازیکنان و مربیان ستاره"، "سبک بازی" و "تعاملات اجتماعی" و "خاستگاه جغرافیایی" نیز بهترتیب از دیگر اولویتهای مؤثر در ایجاد همذاتپنداری هواداران، است.
https://jsm.ut.ac.ir/article_50462_9ed8ba56c23b767d296c571fac9d6721.pdf
2014-06-22
191
213
10.22059/jsm.2014.50462
تیمهای باسابقه
تیمهای تازهتأسیس
روش AHP
همذاتپنداری
هواداران
اکبر
جابری
jaberi.27@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
مسعود
نادریان جهرمی
m.naderian@spr.ui.ac.ir
2
دانشیار، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
جواد
خزایی پول
khazaie110@gmail.com
3
کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
AUTHOR
مهدی
سلیمی
m_salimi_3@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش مقاصد در توسعۀ صنعت گردشگری ورزشی در یک دورۀ پنجساله در امارت ابوظبی
هدف کلی از این پژوهش بررسی وضعیت گردشگری و گردشگری ورزشی امارت ابوظبی است که ظرفیتهای گردشگری ورزشی، رشتههای ورزشی فعال و ظرفیت و وضعیت اقامتگاههای مربوط به آن را در امارت ابوظبی بین سالهای 2004 تا 2008 مورد توجه قرار داده است. در این پژوهش جامعۀ آماری با نمونۀ آماری یکسان و متشکل از چهل نفر از مسئولان، کارشناسان و مدیران گردشگری، مدیران هتلها، باشگاههای ورزشی و آژانسهای مسافرتی است. یافتههای تحقیق توصیفی است و برای تجزیهوتحلیل آماری از آزمون آماری مربع کای ()استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد : 1. رابطۀ معناداری بین سالهای مورد ارزیابی با عواملی مانند ملیت گردشگران، محل اقامت انتخابی آنها (هتل یا هتلآپارتمان) و درجۀ هتل انتخابی محل اقامت وجود دارد؛ 2. بررسی وضعیت و ظرفیت هتلها و هتلآپارتمانها نشان داد که طی این سالها به تعداد گردشگران افزوده شده و بیشتر از هتلهای پنجستاره برای اقامت استفاده شده است؛ 3. بررسی ظرفیتهای گردشگری ورزشی بهوضوح نشان داد که امارت ابوظبی دارای 94 هتل و هتلآپارتمان با امکانات رفاهی و ورزشی و تفریحی است و ظرفیت پذیرایی از حدود دو میلیون گردشگر در سال را دارد. امارت ابوظبی طی این دوره در وضعیت گردشگری و عوامل مرتبط با آن رشد شایان توجهی داشته است؛4. وضعیت رشتههای ورزشی فعال نشان میدهد که امکان استفاده از بسیاری ورزشهای متنوع میدانی، آبی، بیابانی، ساحلی و غیره در امارت ابوظبی در قالب بازیها و ورزشهای تفریحی، مسابقات و رویدادهای منطقهای، ملی و بینالمللی وجود دارد و گردشگران میتوانند هم بهعنوان شرکتکننده و هم تماشاگر از آن بهره ببرند. ازاینرو الگوی سرمایهگذاری و ظرفیتسازی در گردشگری ورزشی در امارت ابوظبی، حداقل برای شهرهای ساحلی جنوب و شمال ایران میتواند مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد.
https://jsm.ut.ac.ir/article_50463_9773a16e9c5140102cf6d23cfcc2017e.pdf
2014-06-22
215
230
10.22059/jsm.2014.50463
امارت ابوظبی
رشته های ورزشی
ظرفیت و وضعیت گردشگری
گردشگری ورزشی
محل اقامت
ابوالفضل
فراهانی
afarahani@pnu.ac.ir
1
استاد، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
نوشین
اصفهانی
nesfahani@alzahra.ac.ir.com
2
استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محسن
زارعی
foroozanmm@yahoo.com
3
کارشناس ارشد، گروه تربیت بدنی، آموزش و پرورش، شهرستان آران و بیدگل، ایران
AUTHOR
حسین خالقی آرانی
خالقی آرانی
foroozanm@yahoo.com
4
کارشناس ارشد، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اولویت ها و راهکارهای پیشرفت ورزش قهرمانی جودوی کشور
هدف از این پژوهش، بررسی اولویتها و راهکارهای پیشرفت ورزش قهرمانی جودوی کشور از دیدگاه صاحبنظران بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ صاحبنظران این رشته شامل ورزشکاران بزرگسال تیم ملی، مربیان و رؤسای هیأتها و مدیران ارشد فدراسیون (60 نفر) و نمونۀ آماری در دسترس برابر با 40 نفر بود. ابزار اندازهگیری پرسشنامهای براساس مبانی نظری پژوهش بود که روایی آن با استفاده از نظرهای کارشناسان و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (94/0) تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و آزمون تحلیل عاملی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که کنترل و نظارت بر فعالیتهای مربیان، برنامهریزی مدون تقویم ورزشی فدراسیون و برگزاری اردوهای بلندمدت با بار عاملی 90/0، بیشترین اهمیت و الگوبرداری از کشورهای صاحبنام و ثبات مدیریت در فدراسیون، کمترین اهمیت را از دیدگاه صاحبنظران در راستای راهکارهای پیشرفت ورزش قهرمانی جودو به خود اختصاص دادند. درنهایت، با شناسایی این راهکارها میتوان مدیران را به جهتدهی دقیقتر برنامهها و اهداف فدراسیون در راستای توسعه و پیشرفت این مهم کمک کرد.
https://jsm.ut.ac.ir/article_50464_c88d366e9d3d7e13157ab7df75135ec9.pdf
2014-06-22
231
246
10.22059/jsm.2014.50464
ایران
توسعه
جودو
راهبرد
ورزش قهرمانی
ابراهیم
علی دوست قهفرخی
e.alidoust@yahoo.com
1
استادیار، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
سید نصرالله
سجادی
nsajjadi@yahoo.com
2
دانشیار، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
احمد
محمودی
ahmad.mahmoudi3536@gmail.com
3
کارشناس ارشد، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
وحید
ساعتچیان
saatchian_65@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر ترویج خدمات ورزشی رایگان بر انگیختگی و قصد آیندۀ مصرفکننده در تبلیغات
آزمایش محصول، ابزار مهم بازاریابی برای تشکیل تصویر برند، نگرش به محصول و نیات رفتاری است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ترویج خدمات ورزشی رایگان بر انگیختگی و قصد آیندۀمصرفکننده در تبلیغات بود. روش تحقیق نیمهتجربی از نوع طرح فاکتوریل بین آزمودنی 2×3 بود. جامعۀ آماری دانشجویان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی دانشگاه تهران بودند و نمونۀ آماری نیز با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای (440 نفر) انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای انگیختگی مهرابیان و روسل (1974)، قصد آیندۀماچلیت و ویلسون (1988) و مشارکت فردی زیچکوفسکی (1994) استفاده شد و پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ بهترتیب 90/0، 93/0 و 89/0 بهدست آمد. از روش آماری MANCOVA برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر اصلی ترویج آزمایش خدمات بر انگیختگی در آزمودنیهایی که تبلیغ با ترویج آزمایش رایگان خدمات مشاهده کردهاند، از آزمودنیهایی که تبلیغ مشابه بدون ترویج آزمایش خدمات مشاهده کردهاند، بیشتر است (001/0 P ≤ ، 01/315 = (879و1)F). علاوهبر این اثر اصلی ترویج آزمایش خدمات بر قصد آینده در آزمودنیهایی که تبلیغ با ترویج آزمایش رایگان خدمات مشاهده کردهاند، از آزمودنیهایی که تبلیغ مشابه بدون ترویج آزمایش خدمات مشاهده کردهاند، بیشتر است (001/0 P ≤ ، 03/476 = (879و1)F).
https://jsm.ut.ac.ir/article_50465_bc8ffc98c0927244e8226aa0b37207ce.pdf
2014-06-22
247
262
10.22059/jsm.2014.50465
انگیختگی
ترویج
تبلیغات
خدمات ورزشی
قصد آینده
محسن
بهنام
m.behnam@urmia.ac.ir
1
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مهرزاد
حمیدی
meh_hamidi@yahoo.com
2
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
محمود
گودرزی
m_goodarz@yahoo.com
3
استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر جامعهپذیری سازمانی بر حفظ داوطلبی در ورزش دانشجویی
هدف از این تحقیق تعیین اثر جامعهپذیری سازمانی بر تمایل به ادامۀ همکاری داوطلبی در ورزش دانشجویی کلانشهر تهران بود که با روش تحقیق توصیفی- زمینهیابی و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعۀ تحقیق، کلیۀ داوطلبان انجمنهای ورزش دانشجویی دانشگاههای آموزش عالی کلانشهر تهران بود (550 n=). بهمنظور نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس و برای تعیین تعداد نمونه از جدول تعیین حجم نمونۀ مورگان استفاده شد و از 286 نفر اطلاعات جمعآوری شد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ جامعهپذیری سازمانی (OSQ)، پرسشنامۀ تمایل به ادامۀ همکاری داوطلبی (ICQ) و پرسشنامۀ خصوصیات دموگرافیک استفاده شد. از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری با تأکید بر نرمافزار AMOS/18برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که جامعهپذیری سازمانی با ضریب مسیر 38/ 0 بر تمایل به ادامۀ همکاری اثرگذار است. بهطور کلی جامعهپذیری نقش مهمی در حفظ داوطلبانورزش دانشجویی دارد.
https://jsm.ut.ac.ir/article_50466_fea06ce85171bd8b50cd1c467c818457.pdf
2014-06-22
263
282
10.22059/jsm.2014.50466
انجمن ورزش دانشجویی
جامعهپذیری سازمانی
حفظ داوطلبان
داوطلب ورزشی
همکاری داوطلبی
معصومه
کلاته سیفری
ma.kalateh@gmail.com
1
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
LEAD_AUTHOR
هاشم
کوزه چیان
kozechih@modares.ac.ir
2
دانشیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
محمد
احسانی
ehsani@modares.ac.ir
3
دانشیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
سیدیعقوب
حسینی
hossainee@yahoo.com
4
استادیار مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامۀ بهبود استرس برای ورزشکاران (Rest Q – Sport)
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامۀ بهبود استرس برای ورزشکاران بود. جامعۀ آماری پژوهش ورزشکاران حرفهای و نیمهحرفهای رشتههای هندبال و بسکتبال کشور که در سطح کشوری و تیمهای ملی ردههای سنی مختلف فعالیت میکردند، بودند و از بین آنها 510 ورزشکار بهطور تصادفی بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابـزار اندازهگیری پرسشنامۀ 76 سؤالی بهبود استرس برای ورزشکاران (Rest Q – Sport) با نوزده خردهمقیاس (استرس عمومی، استرس احساسی، استرس اجتماعی، کشمکش/فشار، خستگی، کمبود انرژی، مشکلات جسمانی، موفقیت، ریکاوری اجتماعی، ریکاوری جسمی، تندرستی عمومی، کیفیت خواب، استراحت مختلشده، خستگی احساسی، آسیبدیدگی، آمادگی جسمانی، مشکلات شخصی، خودکارامدی و خودگردانی) بود. روش امتیازگذاری به سؤالات براساس طیف لیکرت پنجگزینهای (از هرگز=1 تا همیشه=5) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه پس از ترجمه توسط ده تن از استادان متخصص تربیتبدنی تأیید شد. روشهای آماری مورد استفاده، شاخصهای توصیفی برای توصیف دادهها، آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی، تحلیل عاملی تأییدی و t تکنمونهای بهمنظور بررسی اختلاف میانگینها بود. یافتههای پژوهشی نشاندهندۀ پایایی (98/0=α) برای پرسشنامۀ بهبود استرس برای ورزشکاران بود. در خصوص اعتبار سازه و براساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالات رابطۀ معناداری با عامل داشتند. شاخصهای نسبت x2 به df (03/2) و 052/0=RMSEA، 97/0=NFI، 93/0=NNFI، 98/0=IFI، 91/0=RFI، 93/0=GFI هم برازش مدل را تأیید کردند. همچنین در خصوص روابط عاملها با مفهوم بهبود استرس برای ورزشکاران نتایج نشان داد که تمامی عاملها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم بهبود استرس برای ورزشکاران باشند. در نتیجه اعتبار درونی و بیرونی مدل " بهبود استرس برای ورزشکاران" تأیید شد.
https://jsm.ut.ac.ir/article_50468_8e86cf4d5ffaa1fd09f07fd0ed7cc14e.pdf
2014-06-22
283
302
10.22059/jsm.2014.50468
بازگشت به حالت اولیه
بهبود استرس
پایایی
روایی
ورزشکاران
حسین
پورسلطانی زرندی
hpszarandi@gmail.com
1
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
فرشاد
تجاری
farshad.tojari@gmail.com
2
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
ندا
خاوری
neda.khavari@gmail.com
3
کارشناس ارشد، مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطۀ بین آرزوهای شغلی و جامعهپذیری سازمانی در میان کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمالغرب ایران
آرزوهای شغلی شامل مسیرهای شغلی است که به زندگی شغلی کارکنان تداوم، نظم و معنا میبخشد. این آرزوها منابع خودشناسی و ثبات در مسیر شغلی است. تحقیقات نشان داده است که توجه به آرزوهای شغلی در بهبود متغیرهای مدیریت منابع انسانی مؤثر است، از جمله جامعهپذیری سازمانی که نقش حیاتی در مراحل اولیۀ استخدام و مسیر شغلی کارکنان دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین آرزوهای شغلی و جامعهپذیری سازمانی در میان کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب ایران بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و به شیوۀ میدانی بود. جامعۀ آماری شامل تمامی کارکنان مرد و زن ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بود که با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند 263 نفر بهعنوان نمونۀ آماری برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامۀ استاندارد آرزوهای شغلی براساس مدل بیگلیاردی و همکاران (2005) و جامعهپذیری سازمانی براساس مدل تائورمینا (1997) استفاده شد. از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) نیز استفاده شد. نتایج نشان داد که بین آرزوهای شغلی و مؤلفههای آن (شایستگی فنی/کارکردی، شایستگی مدیریت عمومی، ثبات سازمانی، خلاقیت کارآفرینانه، خدمت یا تأثیر داشتن، خودمختاری/استقلال، سبک زندگی و چالش محض) با جامعهپذیری سازمانی و ابعاد آن (دریافت آموزش، تفاهم، حمایت کارکنان و چشمانداز از آیندۀ سازمان) رابطۀ مثبت و معنادار در سطح P<0.01 وجود دارد. همچنین مشخص شد که مؤلفههای شایستگی مدیریت عمومی و ثبات سازمانی میتوانند بهطور مثبت و معنادار جامعهپذیری سازمانی را پیشبینی کنند. بنابراین آرزوهای شغلی کارکنان در تسهیل جامعهپذیری آنان نقش مؤثری دارد.
https://jsm.ut.ac.ir/article_50469_13005665e28a9d6fac36e1e6222fdba3.pdf
2014-06-22
303
323
10.22059/jsm.2014.50469
آرزوهای شغلی
ایران
جامعهپذیری سازمانی
شمالغرب
کارکنان
ورزش و جوانان
فریبرز
فتحی
f.fathi99@yahoo.com
1
کارشناس ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
LEAD_AUTHOR
مهرداد
محرم زاده
mmoharramzadeh@yahoo.com
2
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
AUTHOR
میر حسن
سیدعامری
ha_ameri2003@yahoo.com
3
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل موانع بهکارگیری فناوری اطلاعات در ادارات ورزش و جوانان استان فارس با استفاده از رویکرد تصمیمگیری چندمعیارۀ فازی
اهمیت و کارکردهای متعدد و متنوع فناوری اطلاعات، تمامی سازمانها را دچار تغییر و تحولات اساسی کرده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی موانع بهکارگیری فناوری اطلاعات در ادارات ورزش و جوانان و با استفاده از روش تاپسیس فازی انجام گرفته است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است و دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته جمعآوری شد که روایی آن با استفاده از نظرهای استادان تربیت بدنی (پنج نفر) و مدیریت (هفت نفر) بررسی و تأیید شده بود. جامعة آماری این پژوهش 92 نفر از رؤسا، معاونان و کارشناسان ادارات ورزش و جوانان استان فارس بودند. در این پژوهش ابتدا با استفاده از نظرهای خبرگان و کارشناسان صاحبنظر، بیستویک مانع در بهکارگیری فناوری اطلاعات، شناسایی و در چهار دستۀ کلی طبقهبندی شد. در نهایت با توجه به نظرهای پاسخگویان، این موانع و مؤلفههای مربوط، با روش تاپسیس فازی رتبهبندی شد. نتایج نشان داد که از موانع شناساییشده بهترتیب موانع فنی، مالی، رفتاری و در آخر موانع سازمانی بهترتیب با مقادیر 558/0،464/0،.458/0 و 433/0 اهمیت بیشتری دارند. با توجه به اولویتهای شناساییشده موانع بهکارگیری فناوری اطلاعات میتواند یکی از راهکارهای بهبود بهکارگیری و توسعۀ فناوری اطلاعات در ادارات ورزش و جوانان استان فارس باشد.
https://jsm.ut.ac.ir/article_50471_c51f8e0d52851293c20b0cefe1939fc4.pdf
2014-06-22
325
341
10.22059/jsm.2014.50471
ادارات ورزش و جوانان
تاپسیس فازی
تصمیمگیری چندمعیارۀ فازی
موانع
فناوری اطلاعات
علی
صنایعی
sanayei123@gmaipl.com
1
استاد، مدیریت بازاریابی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
جواد
خزائی پول
khazaei110@gmail.com
2
کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
عبدالحمید
شمسی
hamid.2064@yahoo.com
3
کارشناس ارشد، تربیت بدنی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
محمد
سلطان حسینی
m.soltanhoseini@spr.ui.ac.ir
4
استادیار، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین وضعیت ایمنی استادیومهای فوتبال لیگ حرفهای کشور
استادیومهای فوتبال زیرساختهای اصلی این رشتۀ ورزشی پرطرفدار در جامعه بهشمار میرود. رعایت استانداردهای لازم در این استادیومها از جنبههای مختلفی مانند ایمنی، افزایش کیفیت مسابقات، جلب تماشاگر بیشتر به ورزشگاه، دریافت مجوز میزبانی مسابقات فوتبال در سطوح بینالمللی و غیره، حائز اهمیت است. هدف از این پژوهش تبیین وضعیت ایمنی استادیومهای فوتبال لیگ حرفهای کشور بود. جامعۀ مورد نظر که برابر نمونۀ تحقیق است، شامل تمامی شانزده استادیوم میزبان لیگ حرفهای کشور در فصل مسابقات 89-1388 (لیگ نهم) بود. ابزار تحقیق چکلیست محققساخته با استفاده از استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا بود. پایایی چکلیست از طریق روش پایایی مصححان و ضریب همبستگی پیرسون (93/0 r =) تعیین شد. دادهها بهصورت حضوری در استادیومها جمعآوری و برای توصیف اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین، نمودار و درصد فراوانی) استفاده شد. یافتهها نشان داد که در مجموع، استادیومها با 67 درصد ایمنی در وضعیت خوبی قرار داشتند و استادیوم فوتبال فولادشهر اصفهان با 88 درصد ایمنی، بیشترین ایمنی و استادیوم تختی بندرانزلی با 47 درصد ایمنی کمترین ایمنی را نسبت به دیگر استادیومها داشتند. براساس نتایج پیشنهاد میشود که بهمنظور ایمن کردن محیط استادیوم برای تمامی استفادهکنندگان، در ساخت استادیومهای جدید یا بازسازی استادیومهای موجود به مسئلۀ ایمنی توجه بیشتری شود.
https://jsm.ut.ac.ir/article_50473_152bb92772299f5e6c76572f00a05a5b.pdf
2014-06-22
343
359
10.22059/jsm.2014.50473
استاندارد
ایمنی
استادیوم
فوتبال
لیگ حرفهای کشور
لقمان
حسامی
hesami.log@gmail.com
1
کارشناس ارشد، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مجید
جلالی فراهانی
jalali@ut.ac.ir
2
دانشیار، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
خالد
سلیمانی
khaled.solaimany@gmail.com
3
کارشناس ارشد، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل الگوهای اثربخشی در فدراسیونهای ورزشی براساس رویکرد ارزشهای رقابتی
هدف تحقیق حاضر بررسی و تحلیل الگوهای اثربخشی در فدراسیونهای منتخب ورزشی بود. از رویکرد جدید ارزشهای رقابتی برای بررسی و تعیین جایگاه الگوهای اثربخشی سازمانی استفاده شد. این پژوهش از نوع اکتشافی و پیمایشی است که بهصورت همبستگی عوامل اثربخشی سازمانی فدراسیونهای ورزشی منتخب ایران را بررسی کرده است. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ ذینفعان (هیأت رئیسه، کارکنان متخصص، داوران تیم ملی، بازیکنان و مربیان بزرگسالان) فدراسیونهای ورزشی و نمونۀ آماری شامل ذینفعان شش فدراسیون منتخب تیمی و انفرادی بسکتبال، والیبال، هندبال، وزنهبرداری، کشتی، تکواندو بودند که بهصورت غیرتصادفی و هدفمند انتخاب شدند. کلیۀ ذینفعان جزو جامعۀ آماری تحقیق قرار گرفتند (362N=)، ولی 258 نفر در تحقیق شرکت کردند (72 درصد آزمودنیها). پرسشنامۀ محققساخته اثربخشی سازمانی با مطالعۀ مبانی نظری، مصاحبۀ نیمههدایتشده با دستاندرکاران فدراسیونهای ورزشی (نایب رئیس، دبیر و رؤسای کمیتههای تخصصی) و در یک فرایند اکتشافی، تنظیم و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، 62 سؤال در قالب چهار الگوی اهداف عقلانی، سیستمهای باز، فرایندهای داخلی، روابط انسانی و هشت مؤلفۀ انعطافپذیری، برنامهریزی، بهرهوری، منابع سازمانی، ثبات سازمانی، دسترسی به اطلاعات، انسجام نیروی کار و کارکنان متخصص شناسایی شد. نتایج نشان داد که فدراسیونهای والیبال، تکواندو، بسکتبال، وزنهبرداری، کشتی و هندبال بهترتیب بیشترین میانگین اثربخشی سازمانی را داشتند. همچنین، الگوی اهداف عقلانی، مدل برجستۀ شش فدراسیون ورزشی در رویکرد ارزشهای رقابتی بود.
https://jsm.ut.ac.ir/article_50477_9de5ddbb62e6ec98e362fe96c2c9e72b.pdf
2014-06-22
361
380
10.22059/jsm.2014.50477
اثربخشی سازمانی
ارزیابی عملکرد
ذینفعان فدراسیون
رویکرد ارزشهای رقابتی
فدراسیونهای ورزشی
حسین
عیدی
eydihossein@gmail.com
1
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
AUTHOR
رحیم
رمضانی نژاد
rramzani@guilan.ac.ir
2
استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
AUTHOR
بهرام
یوسفی
yousefibahram@gmail.com
3
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
AUTHOR
بهمن
عسگری
bahman.asgari@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، مرکز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چکیده های انگلیسی
https://jsm.ut.ac.ir/article_52112_f7cac498e66809d65e2c7bd68fdea5d4.pdf
2014-06-22
1
10
10.22059/jsm.2014.52112