ORIGINAL_ARTICLE
رابطه بین ساختار کارآفرینانه و اثربخشی سازمانی در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ساختار سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران با رویکردی کارآفرینانه و تبیین ارتباط آن با اثربخشی این سازمان بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی بودند که 194 نفر آنها براساس نمونهگیری تصادفی سهمیهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه ساختار کارآفرینانه و اثربخشی سازمانی، برای تعیین وضعیت ساختار کارآفرینانه و مؤلفههای آن و اثربخشی سازمانی، از آزمون میانگین جامعه تکنمونهای و برای تبیین ارتباط بین متغیرهای پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد بین ساختار کارآفرینانه و تمامی ابعاد آن با اثربخشی سازمانی رابطه معنیدار و مستقیم وجود دارد. همچنین میانگین اثربخشی سازمانی و ساختار کارآفرینانه و تمامی مؤلفههای آن به شکل معنیداری از حد متوسط پایینتر است. براساس یافتههای پژوهش، طراحی ساختار کارآفرینانه در سازمان تربیت بدنی در بهبود وضعیت اثربخشی این سازمان مؤثر خواهد بود.
https://jsm.ut.ac.ir/article_21949_26e2546b6399f5dfe37343a6d654a0c9.pdf
2010-09-23
5
31
اثربخشی سازمانی
ساختار کارآفرینانه
سازمان تربیت بدنی.
کارآفرینی سازمانی
هاشم
کوزه چیان
kozechih@modares.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محمد
احسانی
mehsaniteh@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محمدهادی
سیفی سالدهی
kozechih7@modares.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
سجاد
سلیمانی کشایه
kozechih6@modares.ac.ir
4
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی
AUTHOR
شمس الدین
رضایی
kozechih5@modares.ac.ir
5
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطة سبکهای مربیگری با انسجام گروهی و موفقیت تیمهای والیبال دانشجویان دختر دانشگاههای آزاد اسلامی
در پژوهش حاضر، رابطة سبک رهبری و برخی از ویژگیهای فردی مربیان با انسجام گروهی و موفقیت تیمهای شرکتکننده در مسابقات والیبال قهرمانی دختران دانشگاههای آزاد کشور بررسی شده است. از 135 ورزشکار شرکتکننده در مسابقات، 116 نفر (86 درصد) پرسشنامة مقیاس رهبری در ورزش (LSS) و محیط گروهی (GEQ) را تکمیل کردند. به کمک پرسشنامة LSS با 40 سؤال پنج بعد سبک رهبری مربیان و به وسیلة پرسشنامة GEQ با 18 سؤال، دو بعد انسجام تیمی اندازهگیری شد. ثبات درونی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0 و 71/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای پارامتریک در سطح معنیداری 05/0P? استفاده شد. نتایج نشان داد که انسجام گروهی با سبکهای رهبری آموزش و تمرین، حمایت اجتماعی و بازخورد مثبت، رابطة مثبت و معنیداری دارد و با سبک رهبری آمرانه و دموکراتیک رابطة معنیداری ندارد. مقایسة سبک رهبری مربیان نشان داد که مربیان بیشتر از سبک رهبری آموزش و تمرین و کمتر از سبک رهبری آمرانه استفاده میکنند. علاوه بر این، نتایج نشان داد بین انسجام و موفقیت تیمی رابطة معنیداری وجود ندارد و مربیان تیمهای موفق بیشتر از سبک رهبری آموزش و تمرین استفاده میکنند. همچنین بین سن مربیان و بازیکنان با سبک رهبری مربیان رابطة معنیداری مشاهده نشد. بهطور خلاصه تأثیر سبک رهبری و رفتار مربیان بر انسجام گروهی و موفقیت تیمی، اهمیت استفادة مربیان از سبک رهبری مناسب را بیش از پیش نمایان میسازد.
https://jsm.ut.ac.ir/article_21950_0fdd1bdc284f788ac9d7070f02d66d03.pdf
2010-09-23
29
74
انسجام گروهی
رفتار آمرانه
رفتار آموزش و تمرین
موفقیت تیمی.
رحیم
رمضانینژاد
rramzan6@guilan.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه گیلان
AUTHOR
میثاق
حسینی کشتان
rramzan5@guilan.ac.ir
2
مدرس دانشگاه پیام نور مرکز بجنورد
AUTHOR
نوشین
بنار
rramzan4@guilan.ac.ir
3
استادیار دانشگاه گیلان
AUTHOR
فاطمه
محدث
rramzan3@guilan.ac.ir
4
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی
پژوهش حاضر به منظور تعیین نوع رابطه هوش هیجانی و پنج مؤلفه آن با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری نیز کلیه معلمان تربیت بدنی استان زنجان در سال تحصیلی 1387 – 1386 بود. از بین 486 معلم تربیت بدنی، 215 نفر با بهره گیری از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی سیبریا شرینگ و پرسشنامه شاخص توصیف شغلی (JDL) بود. از روش های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و Z فیشر) برای تحلیل آماری داده های پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنی داری بین هوش هیجانی با رضایت شغلی (349/0 = r) و همچنین بین سه مؤلفه مهارت های اجتماعی، همدلی و خودانگیزی با رضایت شغلی در سطح 05/0 ?P وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین پنج مؤلفه هوش هیجانی، متغیرهای مهارت های اجتماعی 442/0، همدلی 302/0 و خودانگیزی 235/0 پیش بینی کننده رضایت شغلی معلمان بودند. فیشر محاسبه شده نشان داد که تفاوت بین ضرایب همبستگی در بین معلمان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و معلمان دارای مدرک کارشناسی ارشد، در سطح 05/0 ?P معنی دار است. به نظر می رسد می توان در کنار فراهم ساختن امکانات و تأمین نیازهای بجای معلمان، با آموزش و افزایش هوش هیجانی، رضایت شغلی آنان را افزایش داد.
https://jsm.ut.ac.ir/article_21951_ea3e63459c32def429778e3868989774.pdf
2010-09-23
47
111
رضایت شغلی
معلم تربیت بدنی.
هوش هیجانی
سعید
یارمحمدی منفرد
saeed_y_63@yahoo.com
1
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی
AUTHOR
مهرعلی
همتی نژاد طولی
ma_hemati@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه گیلان
AUTHOR
رحیم
رمضانی نژاد
rramzani@guilan.ac.ir
3
دانشیار دانشگاه گیلان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نظرسنجی از مدیران استادیوم ها در زمینه مدیریت خطرهای احتمالی استادیوم های فوتبال ایران
هدف از این تحقیق، بررسی وضعیت مدیریت خطرهای احتمالی در استادیوم های فوتبال کشور بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه مورد نظر، تمامی مدیران استادیوم های فوتبال کشور و نمونه تحقیق مدیران استادیوم هایی بودند که در استادیوم هایشان بازی لیگ برتر فوتبال برگزار می شد. نمونه این تحقیق شامل 50 مدیر استادیوم بود. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه (پرسشنامه مدیریت خطرهای احتمالی و پرسشنامه مشخصات فردی) بود که ضریب پایایی آن با استفاده از روش کودر – ریچاردسون (87/0 =a) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی استفاده شد. در این پژوهش، برای بررسی وضعیت مدیریت خطرهای احتمالی در استادیوم های فوتبال، از 10 شاخص مدیریت خطرهای احتمالی استفاده شد. نتایج نشان داد که استادیوم ها وضعیت مناسبی از نظر مدیریت خطرهای احتمالی نداشتند. براساس نتایج این تحقیق، پیشنهاد می شود که مدیران استادیوم دانش پایه ای مدیریت خطر احتمالی و حقوق ورزشی را به منظور امن تر کردن محیط استادیوم برای تمامی تماشاگران کسب کنند.
https://jsm.ut.ac.ir/article_21952_f39cd1e58f7cd6f859417a9571b2a8da.pdf
2010-09-23
67
149
استادیوم
فوتبال.
مدیریت خطرهای احتمالی
محمد
خبیری
mehkhabiri@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
سیدنصراله
سجادی
nsajjadi@ut.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
مرتضی
دوستی
dosti2@ut.ac.ir
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
AUTHOR
عسکری
محمدیان
dosti@ut.ac.ir
4
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد ساری
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل عوامل مؤثر بر انگیزه داوطلبی در انجمن های ورزشی دانشجویی دانشگاه های شهر تهران
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل عوامل مؤثر بر انگیزه های داوطلبی در انجمن های ورزشی دانشگاه های دولتی شهر تهران است. این تحقیق توصیفی بوده که به شکل میدانی به اجرا درآمده و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامع? آماری مورد نظر در این تحقیق، تمامی دانشجویان پسر و دختر عضو در انجمن های ورزشی دانشگاه های دولتی شهر تهران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشند و نمونه نیز برابر با تعداد جامعه در نظر گرفته شده است. باتوجه به اهداف پژوهش، از پرسشنامه استاندارد شده اندام (1387) جهت گردآوری داده های مربوط به انگیزه داوطلبی در هفت عامل شغلی، مادی، پیشرفت، هدفمند، اجتماعی، حمایتی و تعهد استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که رتبه بندی میزان نقش هریک از عوامل هفتگان? مؤثر بر داوطلبی در انجمن های ورزش دانشجویی دانشگاه های دولتی شهر تهران به ترتیب برابر است با عوامل مادی، اجتماعی، شغلی، پیشرفت، حمایتی، تعهد و هدفمند. علاوه بر آن، بررسی تفاوت نقش هریک از عوامل هفتگانه در بین دانشجویان دختر و پسر نشان داد بین نقش عوامل پیشرفت، شغلی، تعهد، حمایتی بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود ندارد (05/0P). مدیران دانشگاه ها و ادارات تربیت بدنی دانشگاه ها می بایست جهت توسع? داوطلبی در میان دانشجویان به اولویت های انگیزشی دانشجویان (به خصوص عوامل مادی و اجتماعی) و میزان نقش هریک از انگیزاننده ها در برنامه ریزی و سیاستگذاری ها توجه کنند تا در نهایت از مزایای فراوان داوطلبی برای نیل به اهداف والای دانشگاه ها بهره مند گردند.
https://jsm.ut.ac.ir/article_21953_084b17514b37e89b9fd1eed98626234e.pdf
2010-09-23
85
184
انجمن های ورزشی.
انگیزه
داوطلبی
یوسف
باقری
ubagheri@ut.ac.ir
1
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
AUTHOR
حسن
اسدی
hasadi@ut.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
مهرزاد
حمیدی
meh_hamidi@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش آموزش های رسمی و برنامه های کمک درسی رشته تربیت بدنی در مقطع کارشناسی ارشد در تأمین مهارت کارآفرینی دانشجویان از نظر دانش آموختگان
یکی از اهداف و وظایف مهم نظام آموزشی هر کشور، پرورش نیروی انسانی متخصص و کارآمد مورد نیاز جامعه است. تأمین کارآمدتر نیروی متخصص، مستلزم هدفمند کردن محتوای درسی و مجموعه مفاهیمی است که دانشجویان در قالب آموزش های رسمی و غیررسمی طی سنوات تحصیل فرامی گیرند. گزینش محتوای درسی مرتبط با بازار کار، دانش آموختگان را کارآشناتر پرورش خواهد داد. هدف از این پژوهش، بررسی نقش آموزش های رسمی و برنامه های کمک درسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی مقطع کارشناسی ارشد در راستای تأمین مهارت کارآفرینی دانش آموختگان از نظر دانشجویان سال آخر است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان سال آخر رشته تربیت بدنی عمومی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی کشور بودند که تعداد آنها در سال تحصیلی 89 – 1388، 89 نفر بود. باتوجه به محدودیت جامعه آماری تحقیق، کل جامعه آماری به عنوان نمونه آماری مورد آزمون قرار گرفت. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- پیمایشی بود. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه محقق ساخته شامل 6 سؤال پاسخ بسته در مقیاس 5 درجه ای لیکرت برای دانشجویان استفاده شد که روایی آن توسط استادان تربیت بدنی تأیید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه شد. نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان محتوای دروس تخصصی تربیت بدنی را در ارتقای زمینه های نظری، پرورش مهارت کارآفرینی مناسب تشخیص داده اند (63/45%). ولی از پرورش زمینه های عملی آن چندان راضی نبودند و توجه عناصر مختلف برنامه های درسی رشته تربیت بدنی را در تأمین مهارت های فنی، شخصی و مدیریتی کارآفرینی ضعیف می دانند (49/41%). همچنین نتایج نشان داد دانشجویان نقش برنامه های فرادرسی را در آشنایی دانش آموختگان با بازار کار و کارآفرینی مؤثر می دانند (73/44) و در این میان به دلیل موانع و مشکلات موجود در دخالت و لزوم پشتیبانی دولت از فعالیت های کارآفرینان، اگر این فعالیت ها به بخش خصوصی واگذار شود، مسیر تحقیق کارآفرینی و خوداشتغالی دانش آموختگان دانشگاهی هموارتر می شود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین دیدگاه دانشجویان دانشگاه های حضوری و دانشجویان دانشگاه های نیمه حضوری در مورد نقش کارگاه های آموزشی، پروژه های کارورزی، مشارکت در برگزاری رویدادهای ورزشی، دوره های مربیگری و داوری و نقش دولت در ارتقای روحیه کارآفرینی دانشجویان، تفاوت معنی دار آماری وجود ندارد (در همه موارد 5/0 ?P).
https://jsm.ut.ac.ir/article_21954_566fc84c0e1ddd0872117f15e1d73fe9.pdf
2010-09-23
101
219
آموزش رسمی
برنامه کمک درسی
دانشجوی تربیت بدنی
کارآفرینی
مهارت های کارآفرینی.
ابوالفضل
فراهانی
afarahani@pnu.ac.ir
1
استاد دانشگاه پیام نور
AUTHOR
محمود
گودرزی
m_goodarz@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
ندا
نادری
afarahani5@pnu.ac.ir
3
کارشناس ارشد تربیت بدنی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثر جنسیت و ورزش بر رضایتمندی از ابعاد بدنی و اضطراب اجتماعی – جسمانی دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه 11
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه رضایتمندی از ابعاد بدنی و اضطراب اجتماعی – جسمانی دانشجویان باتوجه به عوامل جنسیت و ورزش بود. به این منظور 424 دانشجوی ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه 11 مقیاس های رضایتمندی از ابعاد بدنی (BASS) و اضطراب اجتماعی جسمانی (SPAS7-) را تکمیل کردند. نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) نشان داد، ضمن کنترل شاخص توده بدنی، ورزش (تیمی / انفرادی) بر امتیازهای به-دست آمده از مقیاس های رضایتمندی از ابعاد بدنی و اضطراب اجتماعی – جسمانی تأثیر دارد. اما جنسیت و تعامل جنسیت و ورزش بر امتیازهای به دست آمده از مقیاس های رضایتمندی از ابعاد بدنی و اضطراب اجتماعی - جسمانی تأثیری ندارد. در نتیجه گیری کلی، یافته های پژوهش نشان داد دانشجویان دختر و پسر ورزشکار در مقایسه با دانشجویان دختر و پسر غیرورزشکار، سطح بالاتری از رضایتمندی در ابعاد بدنی دارند، همچنین اضطراب اجتماعی – جسمانی کمتری را تجربه می-کنند.
https://jsm.ut.ac.ir/article_21955_6dbd8663455e090c9ecc4217e43b5d28.pdf
2010-09-23
121
256
اضطراب اجتماعی – جسمانی.
جنسیت
رضایتمندی از ابعاد بدنی
ورزش
بهرام
یوسفی
bahramyoosefy@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه رازی
AUTHOR
وحید
تأدیبی
bahramyoosefy4@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه رازی
AUTHOR
زهره
حسنی
bahramyoosefy3@yahoo.com
3
مربی دانشگاه رازی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر ویژگی های شخصیتی کارکنان ادارات کل تربیت بدنی ایران بر تعهد سازمانی آنها
در تحقیق حاضر تعهد سازمانی کارکنان ادارات کل تربیت بدنی استان های ایران و رابطه آن با برخی از ویژگی های جمعیت شناختی بررسی شد. پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر و اسمیت (1993) در یک مطالعه راهنما، 550 پرسشنامه در بین کارکنان ادارات کل تربیت بدنی 10 استان که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، توزیع و در نهایت نتایج مربوط به 337 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که تعهد سازمانی کارکنان زن (68/0± 25/3) کمتر از کارکنان مرد (67/0± 48/3) و تعهد کارکنان عادی (70/0± 36/3) کمتر از مدیران و معاونان (61/0±72/3) است (05/0 >P). همچنین تعهد سازمانی کارکنان دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر، کمتر از دیگر کارکنان بود (05/0 >P). از نظر سن، سابقه، وضعیت تأهل، رشته تحصیلی و نوع استخدام، تفاوت معنی داری در میزان تعهد سازمانی کارکنان مشاهده نشد. باتوجه به نتایج تحقیق، به نظر می رسد که برای اصلاح وضعیت موجود ادارات کل تربیت بدنی استان ها در زمینه تعهد سازمانی کارکنان، باید زمینه بهبود سازمانی کارکنان زن و نیز افراد دارای مدرک تحصیلی بالا فراهم شود.
https://jsm.ut.ac.ir/article_21956_7bc640e607aab35634a32c2f5b925252.pdf
2010-09-23
137
288
ادار? کل تربیت بدنی
تعهد سازمانی
منابع انسانی
ویژگی های جمعیت شناختی.
حسین
پورسلطانی زرندی
hposltani2@yahoo.com
1
استادیار پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
AUTHOR
رسول
فرجی
hposltani@yahoo.com
2
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده
AUTHOR
رضا
اندام
reza_andam@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی انگیزه های حضور هواداران بازی های تیم ملی فوتبال ایران
هدف از تحقیق حاضر، بررسی انگیزه های هواداران بازی های تیم ملی فوتبال ایران بود. به این منظور بر اساس مطالعة مبانی نظری و پیشینة تحقیق، 9 انگیزه شناسایی و پرسشنامه ای برای اندازه گیری آنها طراحی شد. پس از تأیید روایی پرسشنامه توسط متخصصان، پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 81/0 به دست آمد. هواداران تیم ملی فوتبال ایران در بازی ایران و امارات به عنوان جامعة آماری انتخاب شدند که تعداد آنها 30 هزار نفر برآورد شد. تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان 360 نفر بود. نتایج نشان می دهد که علاقه به تیم ملی، ملی گرایی، علاقه به فوتبال، زیبایی، هیجان، اجتماعی شدن، سرگرمی، گریز و علاقه به بازیکن، به ترتیب بیشترین اهمیت را در بین انگیزه های مورد بررسی داشتند. نتایج آزمون اسپیرمن در سطح معناداری 05/0 نشان داد که از بین انگیزه ها، تنها علاقه به فوتبال و زیبایی با میزان حضور رابطة معناداری داشتند. در نهایت این نتایج درک ما را از عوامل برانگیزانندة رفتارهای هواداران تیم ملی فوتبال و تمایلات آنها برای آمدن به ورزشگاه و حمایت از تیم افزایش می دهد.
https://jsm.ut.ac.ir/article_21957_cf00a44d774ca3e0fbfcdd1de869089e.pdf
2010-09-23
153
320
انگیزش
تماشاگران
تیم ملی فوتبال.
هواداران
امین
دهقان قهفرخی
amin_dehghan20084@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
AUTHOR
عبدالرحمن
خضری
amin_dehghan20083@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
AUTHOR
ابراهیم
علی دوست قهفرخی
e.alidoust@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
AUTHOR
رسول
حمایت طلب
rhemayat@ut.ac.ir
4
استادیار دانشگاه تهران
AUTHOR