%0 Journal Article %T تفاوت تأثیر تبلیغات توسط زنان و مردان ورزشکاردر اشتیاق به خرید کالای ورزشی: نتایج یک آزمایش تجربی %J نشریه مدیریت ورزشی %I دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران %Z 2008-9341 %A فتحیان, روح الله %A الهی, علیرضا %A اکبری یزدی, حسین %D 2023 %\ 04/21/2023 %V 15 %N 1 %P 125-111 %! تفاوت تأثیر تبلیغات توسط زنان و مردان ورزشکاردر اشتیاق به خرید کالای ورزشی: نتایج یک آزمایش تجربی %K تبلیغات %K تمایل به خرید %K جنسیت %K کالای ورزشی %K ورزش %R 10.22059/jsm.2021.303439.2492 %X مقدمه: شناسایی تفاوت تأثیر شیوه‌های تبلیغاتی، در ادراک و واکنش‌های رفتاری خرید زنان و مردان، به موضوع مهمی در علم بازاریابی و صنعت تبلیغات تبدیل شده است. به این منظور هدف از این تحقیق، بررسی تفاوت تأثیر تبلیغات توسط زنان و مردان ورزشکار در میزان اشتیاق به خرید کالاهای ورزشی است.روش پژوهش: این تحقیق نیمه‌تجربی بوده و برای انجام آن از پرسشنامۀ استاندارد تجربه، اعتماد و جذابیت اشخاص نامدار اوهانیان (1990) و پرسشنامة  اشتیاق به برند و محصول، زیچکوسکی (1985) استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها توسط متخصصان و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ ( 90/0=α ) و ( 93/0=α ) تأیید شد. نمونۀ آماری 60 نفر از دانشجویان رشتۀ تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرمانشاه بودند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزار  spss23و روش‌های آماری تی نمونۀ وابسته و آزمون d کوهن تجزیه‌وتحلیل شد.یافته‌ها: استفاده از ورزشکاران مرد در تبلیغات ورزشی تأثیر مثبت بیشتری بر تمایل افراد به خرید دارد. همچنین زنان تحت تأثیر تبلیغات، نگرش‌ها و تمایلات بیشتر تمایل به خرید کالاهای ورزشی قرار دارند.نتیجه‌گیری: تأثیر تبلیغات بر زنان و مردان متفاوت است، اما این تأثیر در گروه زنان بیشتر است، زیرا زنان شنوندۀ بهتری هستند و بیشتر در معرض تغییر دیدگاه ناشی از تأثیر تبلیغات قرار می‌گیرند. %U https://jsm.ut.ac.ir/article_92190_76c434bc4354b2cdf421aaf1598f7ecd.pdf