%0 Journal Article %T طراحی مدل بازاریابی ورزشی جهت پیشبرد اهداف اقتصادی باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران %J نشریه مدیریت ورزشی %I دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران %Z 2008-9341 %A ذوالفقاری, مظاهر %A نوبخت رمضانی, زهرا %A نادری نسب, مهدی %D 2023 %\ 04/21/2023 %V 15 %N 1 %P 144-126 %! طراحی مدل بازاریابی ورزشی جهت پیشبرد اهداف اقتصادی باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران %K توسعۀ فوتبال %K درآمدزایی باشگاه‌ها %K مدل بازاریابی ورزشی %R 10.22059/jsm.2021.293504.2386 %X مقدمه: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل بازاریابی ورزشی جهت توسعۀ اقتصادی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران بود.روش پژوهش: از نظر نوع، همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. در دو مرحله مصاحبه با کدگذاری باز (کیفی) توسط نخبگان که به روش گلوله‌برفی 10 نفر بودند و سپس مدلسازی (کمی) که جامعۀ آماری در مجموع 81 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و به شکل میدانی انجام گرفت. با توجه به محدود بودن جامعۀ آماری، از نمونه‌گیری تمام‌شمار استفاده شد. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامۀ محقق‌ساخته با پنج مؤلفه در زمینۀ بازاریابی ورزشی در توسعۀ اقتصادی باشگاه‌های فوتبال شامل متغیر ساختار مدیریتی، شرایط تبلیغاتی، مشوق‌های حمایت، بسترسازی حرفه‌ای و رسانه‌ها استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط صاحب‌نظران (کارشناسان بازاریابی ورزشی) (14 نفر) انجام گرفت؛ پایایی نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 83/0 شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل آماری از آمار توصیفی و روش مدل‌یابی معادلات ساختاری در نرم‌افزارهای Spss و PLS استفاده شد.یافته‌ها: تمامی مؤلفه‌های بازاریابی بر توسعۀ اقتصادی تأثیر مثبت و معنا‌داری داشتند و از بین مؤلفه‌های بازاریابی مؤلفۀ بسترسازی حرفه‌ای با 76 درصد همبستگی و شاخص بسترسازی برای سرمایه‌گذاری با اطمینان با میانگین 87/4 دارای بیشترین امتیاز در بین شاخص‌ها بودند.نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاضر به‌منظور توسعۀ اقتصادی باشگاه‌ها شاخص هایی همچون اجرای طرح خصوصی‌سازی باشگاه و ورود باشگاه‌ها به بازار بورس و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تیم های ورزشی جزو شاخص‌های نوین در این زمینه است. %U https://jsm.ut.ac.ir/article_88470_1d6379728f95a130fd1396e830f894f9.pdf