%0 Journal Article %T بررسی رابطه و مقایسۀ مهارت‌های ارتباطی مدیران و چرخۀ عمر مشتری در اماکن ورزشی خصوصی و دولتی %J نشریه مدیریت ورزشی %I دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران %Z 2008-9341 %A نوری روش, افشار %A گودرزی, محمود %A دهقان قهفرخی, امین %D 2021 %\ 10/23/2021 %V 13 %N 3 %P 783-796 %! بررسی رابطه و مقایسۀ مهارت‌های ارتباطی مدیران و چرخۀ عمر مشتری در اماکن ورزشی خصوصی و دولتی %K اماکن ورزشی %K چرخۀ عمر %K مدیران %K مشتری %K مهارت‌های ارتباطی %R 10.22059/jsm.2019.282325.2282 %X امروزه توجه به رضایت و وفاداری مشتریان از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعۀ صاحبان کسب‌وکارهاست که در این میان لزوم توجه به ارتباطات انسانی در امور بازاریابی خدماتی بین فرد ارائه‌کنندۀ خدمات و مشتریان اهمیت فراوانی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه و مقایسۀ مهارت‌های ارتباطی مدیران و چرخۀ عمر مشتری در اماکن ورزشی خصوصی و دولتی بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، براساس روش توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری تمامی مشتریان اماکن ورزشی خصوصی و دولتی استان البرز بودند، که به‌دلیل نامحدود بودن جامعۀ آماری 390 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ مهارت‌های ارتباطی وکیلی (1391) و چرخۀ عمر مشتری واو و لی (2011) بود. در تجزیه‌وتحلیل استنباطی یافته‌ها به‌دلیل طبیعی بودن داده‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و همچنین برای مقایسۀ بین دو گروه خصوصی و دولتی از آزمون t دو نمونۀ مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که میان تمامی ابعاد مهارت‌های ارتباطی مدیران با چرخۀ عمر مشتری رابطۀ معنا‌دار مثبت وجود دارد، همچنین نتایج آزمون t نشان داد که در تمام ابعاد مهارت‌های ارتباطی و چرخۀ عمر مشتری در بین اماکن ورزشی خصوصی و دولتی برابر نبودند، در نتیجه به مدیران اماکن ورزشی پیشنهاد می‌شود به‌منظور افزایش چرخۀ عمر مشتریان توجه ویژه‌ای به مهارت‌های ارتباطی خود مبذول دارند. %U https://jsm.ut.ac.ir/article_84458_124c1da87a0f4bb12ae8347d51b46e30.pdf