%0 Journal Article %T تدوین مدل ساختاری هویت سازمانی بر اساس هوش سازمانی به‌واسطة توسعة سازمانی در بین کارکنان فدراسیون‌های ورزشی کشور %J نشریه مدیریت ورزشی %I دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران %Z 2008-9341 %A مومنی پیری, سجاد %A شعبانی بهار, غلامرضا %A عرفانی, نصراله %D 2021 %\ 01/20/2021 %V 12 %N 4 %P 1165-1185 %! تدوین مدل ساختاری هویت سازمانی بر اساس هوش سازمانی به‌واسطة توسعة سازمانی در بین کارکنان فدراسیون‌های ورزشی کشور %K توسعة سازمانی %K فدراسیون‌های ورزشی %K هوش سازمانی %K هویت ‌سازمانی %R 10.22059/jsm.2021.248425.1991 %X هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل ساختاری هویتسازمانی براساس هوش سازمانی به‌واسطة توسعهسازمانی در بین کارکنان فدراسیون‌های ورزشی کشور بود. این پژوهش از طریق روش همبستگی به شیوة مدل معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش تمامی رؤسا و کارمندان فدراسیون‌های جمهوری اسلامی ایران (703 نفر) بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی 372 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامة هویت‌ سازمانی چنی (1983)، توسعة سازمانی لاکو کرافورد(2000) و هوش سازمانی کارل آلبرخت (2002) با روایی و پایایی مناسب بود. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های کولمـوگروف اسـمیرنوف، همبسـتگی پیرسون و روش مدلسازی معادلات ساختاری به‌وسیلةنرم‌افزارهای SPSS24 و LISREL8.5 استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش سازمانی با ضریب 84/0 بر توسعة سازمانی و با ضریب 25/0 بر هویتسازمانی اثر معناداری دارد (01/0>P). توسعةسازمانی با ضریب65/0 اثر معناداری بر هویتسازمانی فدراسیون‌های ورزشی دارد (01/0>P). هوش سازمانی با ضریب اثر 55/0 به‌صورت غیرمستقیم بر هویت‌ سازمانی تأثیرگذار بوده است (01/0>P). با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر به‌منظور تقویت هویت سازمانی فدراسیون‌های ورزشی باید توجه ویژه‌ای به هوش و توسعة سازمانی شود،مسئولان ذی‌ربط فدراسیون‌های ورزشی با برنامه‌ریزی مناسب در راستای به‌کارگیری هوش سازمانی می‌توانند به‌صورت مستقیم موجب افزایش توسعة سازمانی شوند و به‌طور غیرمستقیم اثر بیشتری بر هویت ‌سازمانی کارکنان داشته باشند. %U https://jsm.ut.ac.ir/article_80311_c98d10beb8d65b38b6c091cce702879b.pdf