%0 Journal Article %T تعیین روایی و پایایی پرسشنامۀ جهت گیری اخلاقی در دانشجویان ورزشکار %J نشریه مدیریت ورزشی %I دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران %Z 2008-9341 %A فراهانی, ابوالفضل %A ایرجی نقندر, رامین %D 2016 %\ 08/22/2016 %V 8 %N 3 %P 407-420 %! تعیین روایی و پایایی پرسشنامۀ جهت گیری اخلاقی در دانشجویان ورزشکار %K پایایی %K جهت‌گیری اخلاقی %K دانشجو %K روایی %K ورزشکار %R 10.22059/jsm.2016.59307 %X هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی پرسشنامۀ جهت­گیری اخلاقی در دانشجویان ورزشکار بود. جامعۀ آماری شامل دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد (450=N) بود که از بین آنها 186 آزمودنی به شکل تصادفی به‌عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابـزار اندازه­گیری پرسشنامۀ 14 سؤالی جهت­گیری اخلاقی (میلتیادیس، 2010) بود که دارای دو مؤلفه (اخلاق وظیفه‌شناسی و اخلاق غایت‌شناسی) است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه پس از ترجمه توسط استادان متخصص مدیریت ورزشی تأیید شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده­ها، از شاخص­های توصیفی برای توصیف داده­ها، از آلفای کرونباخ برای تعیین همسانی درونی و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. یافته­ها نشان‌دهندۀ همسانی درونی (72/0=α) برای پرسشنامۀ جهت­گیری اخلاقی بود. در خصوص روایی سازه و براساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤال­ها رابطۀ معناداری با مؤلفه­ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای مؤلفۀ خود باشند. شاخـص­های نسبت x2 به df (64/4) و 060/0=RMSEA هم برازش مدل­ را تأیید کردند. همچنین تمامی مؤلفه­ها پیشگوی خوبی برای مفهوم جهت‌گیری اخلاقی بودند. در نتیجه روایی درونی و بیرونی مدل "جهت‌گیری اخلاقی" تأیید شد. در نهایت می‌توان گفت که پرسشنامۀ جهت­گیری اخلاقی در ورزش ابزار اندازه‌گیری معتبر و پایاست که می­توان برای ارزیابی جهت‌گیری اخلاقی دانشجویان ورزشکار از آن استفاده کرد و نتایج باثباتی هم به‌دست آورد. %U https://jsm.ut.ac.ir/article_59307_0d769869d154fef8916249b1e380dba0.pdf