%0 Journal Article %T شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی (مطالعۀ موردی: ادارۀ کل تربیت بدنی استان یزد) %J نشریه مدیریت ورزشی %I دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران %Z 2008-9341 %A نقوی, سیدعلی %A اسعدی, میرمحمد %A میرغفوری, سید حبیب اله %D 2015 %\ 11/22/2015 %V 7 %N 5 %P 779-794 %! شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی (مطالعۀ موردی: ادارۀ کل تربیت بدنی استان یزد) %K تربیت بدنی %K دین %K معنویت %K معنویت سازمانی %K یزد %R 10.22059/jsm.2015.56761 %X       این تحقیق با هدف شناسایی و اولویت­بندی عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی با توجه به الگوهای ملی و دینی، با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی، و از نظر گردآوری داده­ها، توصیفی از نوع پیمایشی است و ابزار جمع­آوری اطلاعات، پرسشنامه است. جامعۀ آماری تحقیق از دو بخش تشکیل شده است، بدین صورت که در بخش اول به‌منظور شناسایی عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی در ادارۀ کل تربیت بدنی استان یزد براساس منطق مدل­های تحلیل عاملی، یک نمونۀ 123 نفری از کارکنان ادارۀ کل تربیت بدنی استان یزد به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب، بررسی و تجزیه‌وتحلیل شد. در بخش دوم به­منظور اولویت‌بندی عوامل کلیدی شناسایی‌شده، از 10 نفر از استادان دانشگاه که از نظر علمی و عملی بر موضوع تحقیق تسلط داشتند، استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که 10 عامل فضایل، فضای معنوی، محتوایی، ساختاری، رهبری، فرهنگی، خلاقیت، ایمان، انگیزش و اجتماعی عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی به‌شمار می­روند. همچنین نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری نشان داد که عامل رهبری بیشترین قدرت نفوذ و کمترین وابستگی را در بین نه عامل کلیدی دیگر دارد. %U https://jsm.ut.ac.ir/article_56761_173dee9e876b50a9cc8578418023c1b4.pdf