%0 Journal Article %T بررسی ارتباط بین ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه و ایجاد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ورزشی %J نشریه مدیریت ورزشی %I دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران %Z 2008-9341 %A احسانی, محمد %A عظیم زاده, سید مرتضی %A کردنائیج, اسدا... %A کوزه چیان, هاشم %A پیتز, براندا %D 2015 %\ 03/21/2015 %V 7 %N 1 %P 69-82 %! بررسی ارتباط بین ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه و ایجاد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ورزشی %K ایجاد %K کارآفرینی %K کسب‌وکار %K کوچک و متوسط %K ورزشی %K ویژگی‌های شخصیتی %R 10.22059/jsm.2015.53646 %X   هدف این تحقیق، تعیین ارتباط بین ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه و ایجاد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ورزشی است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ تحقیق، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ورزشی بودند (1500 شرکت) که مالکان یا مدیران آنها به‌عنوان نمونۀ تحقیق (258 نفر)، انتخاب و به روش تصادفی نمونه‌گیری شدند. برای گردآوری داده‌ها، از پرسشنامۀ شخصیت کارآفرینانه (77/0=α) و پرسشنامۀ صلاحیت ایجاد کسب‌وکار (81/0=α) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی مناسب (ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن، دورشته­ای نقطه­ای، کولموگروف­اسمیرنوف و رگرسیون) استفاده شد. نتایج نشان داد، شخصیت کارآفرینانه با ایجاد کسب‌وکار ارتباط مثبت و معناداری دارد و به‌جز بعد تحمل ابهام، مابقی ابعاد شخصیت کارآفرینانه با ایجاد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ورزشی ارتباط معناداری داشتند (001/0 >P). نتایج رگرسیون دومتغیره نشان داد که شخصیت کارآفرینانه حدود 20 درصد از واریانس ایجاد کسب‌وکار را تبیین کرد. همچنین، بین جنسیت، سن، وضعیت تأهل و سطح تحصیلات با ایجاد کسب‌وکار ارتباط معناداری مشاهده نشد (05/0