per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2018-05-22
10
1
1
16
10.22059/jsm.2018.24904.
67151
Research Paper
رابطه اثربخشی ارتباطات داخلی با پذیرش تغییر در دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های دولتی تهران
The Relationship between Internal Communication Effectiveness and Change Acceptance in Physical Education Faculties of Tehran State Universities
علی بنسبردی
alibenesbordi@gmail.com
1
محمود گودرزی
m_goodarz@yahoo.com
2
مجید جلالی فراهانی
madjiddjalali@hotmail.com
3
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی رابطه اثربخشی ارتباطات داخلی با پذیرش تغییر در کارکنان دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. این تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود (81 نفر). روش نمونه گیری از نوع تمام شمار بوده و در مجموع تعداد 80 پرسشنامه جمع آوری شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه اثربخشی ارتباطات داخلی شالنبرگر(2009) و پذیرش تغییر الوینگ(2009) بود. روایی پرسشنامه ها به تأیید ده تن از اساتید مدیریت ورزشی رسید. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اثربخشی ارتباطات داخلی (0.78) و برای پرسشنامه پذیرش تغییر (0.85) بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف، رگرسیون تک متغیره خطی) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد رابطه خطی معنی داری بین اثربخشی ارتباطات داخلی با حمایت از تغییر، تمایل به همکاری در تغییر و پذیرش تغییر در کارکنان دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی تهران وجود دارد. با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت که برای افزایش پذیرش تغییر در کارکنان، مدیران دانشکدههای تربیت بدنی باید اثربخشی ارتباطاتشان را بهبود بخشیده و از این طریق احتمال موفقیت برنامه های تغییر را افزایش دهند.
The aim of this study was to determine the relationship between internal communication effectiveness and change acceptance in staff of physical education faculties of Tehran state universities. The study was correlation and the statistical population consisted of all staff of physical education faculties of Tehran state universities (N=81). Census sampling method was used and 80 questionnaires were collected. Internal Communication Effectiveness Questionnaire of Shallanberger (2009) and Change Acceptance Questionnaire of Elving (2009) were used to collect data. 10 sport management professors confirmed validity of questionnaires and their reliability was calculated by Cronbach’s alpha coefficient (Internal Communication Effectiveness Questionnaire: 0.78, Change Acceptance Questionnaire: 0.85). The data were analyzed by descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test, linear one-sample regression). Results showed that a significant linear relationship between internal communication effectiveness and support for change, willingness to cooperate in change and change acceptance in staff of physical education faculties of Tehran state universities. According to these results, it can be said that the deans of physical education faculties must improve their communication effectiveness to increase change acceptance in staff and thereby to increase the possibility of success of change programs
https://jsm.ut.ac.ir/article_67151_6acdcfc864a2b9a99ca33266429f082c.pdf
"اثربخشی"
"ارتباطات"
"پذیرش تغییر"
"تغییر"
"سازمان"
Change
change acceptance
Communication
Effectiveness
organization
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2018-05-22
10
1
17
32
10.22059/jsm.2018.25326.
67152
Research Paper
تاثیر کیفیت ادراک شده از مقاصد گردشگری ورزشی بر رضایت و تمایل به بازدید مجدد
The Effect of Perceived Quality of Sport Tourism Destinations on Satisfaction and Intention to Revisit
اکبر جابری
jaberi@uk.ac.ir
1
جواد خزائی پول
khazaei110@gmail.com
2
حسن اسدی
hasadi@ut.ac.ir
3
استادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
کارشناسارشد، دانشکدۀ علوم مدیریت و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
استاد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
توریسم و ورزش پدیده های جذابی هستند که قرار گرفتن آنها در کنار هم می تواند به هم افزایی قابل توجهی در هر دو حوزه منجر گردد. هدف پژوهش حاضر کشف روابط بین متغیرهای کیفیت ادراک شده، رضایت و تمایل به بازدید مجدد با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) بوده است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورزشی بودند که در بازه زمانی سال 1391 به شهر نوشهر به عنوان یک مقصد گردشگری ورزشی مسافرت داشته اند. تعداد 310 گردشگر ورزشی به روش نمونه گیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روائی مدل و ارتباط بین متغیرهای پژوهش از روش مدلیابی معادلات ساختاری مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده، ادراک گردشگران از کیفیت مقصد گردشگری ورزشی، رضایت آنان را تحت تاثیر قرار داده؛ همچنین این امر به طور مثبتی بر سطح تمایل گردشگران به بازدید مجدد از آن مقصد تاثیر گذاشته است. یافته های این پژوهش منجر به درک بهتری از مکانیسم های رفتاری گردیده که می تواند مبنایی قابل قبول برای حفظ و افزایش بازدید گردشگران ورزشی از یک مقصد ورزشی را ترسیم نماید.
Tourism and sport are attractive phenomena that their connection can lead to significant synergies in both domains. The aim of the current study was to find the relationships among variables of perceived quality, satisfaction and intention to revisit by Structural Equation Modeling (SEM). This study was application in terms of aims and descriptive-survey in terms of methodology. Research population consisted of sport tourists who visited Noshahr city as a sport tourism destination in 2012. 310 sport tourists were selected as the sample by convenience sampling method. The validity of the model and the relationships among research variables were verified using structural equation modeling. According to findings, tourists' perception of the quality of sport tourism destination influenced their satisfaction and positively influenced their intention to revisit that destination. The findings of this study can lead to a better understanding of behavioral mechanisms that can help provide a reliable principle to maintain and increase the sport tourists’ visit to a sport destination.
https://jsm.ut.ac.ir/article_67152_db91d117c1e06fc0f790e70473ca61da.pdf
تمایل
رضایت
کیفیت
مقصد گردشگری
ورزش
intention
Quality
Satisfaction
Sport
tourism destination
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2018-05-22
10
1
33
48
10.22059/jsm.2018.42152.1047
67153
Research Paper
رابطه مهارت های ارتباطی با سرمایه اجتماعی در سازمان های ورزشی استان همدان و ارائه مدل
The Relationship between Communication Skills and Social Capital in Sport Organizations of Hamadan Province and to Provide a Model
رسول نظری
nazarirasool@yahoo.com
1
فریبا رضایی حمید
fariba.rezaeihamed@yahoo.com
2
هادی تیپ
tip.hadi@yahoo.com
3
.دانشیار، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کارشناسارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، کردستان، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران ( پردیس قم)، قم، ایران
هدف از پژوهش حاضر،تعیین رابطه بین مهارت های ارتباطی با سرمایه های اجتماعی در سازمان های ورزشی استان همدان بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شاغل درسازمان های ورزشی استان همدان می باشند. تعداد 205 نفر از جامعه آماری به عنوان حجم نمونه با روش نمونه گیری خوشه ای به صورت تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده از پرسشنامه مهارت های ارتباطی با پایایی(84/0) و سرمایه اجتماعی با پایایی( 91/0) استفاده شد. برای توصیف داده ها ی پژوهش از آمار توصیفی و برای بررسی اثرات متغیر های مشاهده شده بر متغیرهای مکنون ازآمار استنباطی و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. تحلیل های آماری نشان داد ضریب همبستگی (569/0 , r =01/0 P = ) مثبت و معناداری در سطح (05/0) میان مهارت های ارتباطی و سرمایه اجتماعی وجود دارد. براساس نتایج به دست آمده از مدل ، مهارت های ارتباطی به میزان (21/0) بر سرمایه اجتماعی اثرگذار می باشد، و حاکی از موثر بودن مثبت و مناسب مهارت های ارتباطی بر سرمایه اجتماعی درسازمان های ورزشی استان همدان می باشد.از این رو نتایج مدل های مفهومی تحلیل مسیر مهارت های ارتباطی برسرمایه اجتماعی راتایید نمود.
The aim of the present study was to determine the relationship between communication skills and social capital in sport organizations of Hamadan province. This research method was descriptive and survey. The population consisted of all employees of sport organizations in Hamadan province. 205 employees of sport organizations of Hamadan province were selected as the sample using cluster and stratified random sampling method. In order to collect data, the Communication Skills Questionnaire (reliability=0.84) and Social Capital Questionnaire (reliability=0.91) were used. To describe the data, descriptive statistics were used; to examine the effects of observed variables on latent variables, inferential statistics, simple and multiple regression and structural equation modeling were used. The results showed a good correlation between communication skills and citizenship behavior and social capital (r=0.569, P=0.05). Also, based on the results of structural equation modeling, communication skills affected (0.21) the acquisition of social capital in the employees of sport organizations in Hamadan province. The results of the path analysis confirmed communication skills on social capital in the conceptual model of the study. Management and communication sciences especially organizational behavior are very beneficial to understand the views and attitudes of individuals. The necessity of recognizing and knowing communication skills and social capital and explaining their relationship in sport organizations facilitates an effective and efficient organization
https://jsm.ut.ac.ir/article_67153_a0603cfb942c71b9c676fbd3c93b6ba5.pdf
سازمانهای ورزشی
سرمایۀ اجتماعی
معادلات ساختاری
مهارتهای ارتباطی
Communication skills
Social capital
sport organizations
structural equation
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2018-05-22
10
1
49
63
10.22059/jsm.2018.121424.1349
67158
Research Paper
طراحی مدل توسعه قابلیتهای انسانی در ورزش(با استفاده از نظریه داده بنیاد)
Designing a Model of Human Capability Development in Sport (by Grounded Theory)
رسول نوروزی سید حسینی
rasool.norouzi@yahoo.com
1
محمد احسانی
ehsani@modares.ac.ir
2
هاشم کوزه چیان
kozechih@modares.ac.ir
3
مجتبی امیری
mamiry@ut.ac.ir
4
استادیار، مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استاد، مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استاد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
منابع انسانی مهم ترین منبع موجود در هر سازمان و نهاد هستند. از این رو شناسایی و توسعه قابلیت های انسانی میتواند نقش مهمی در توسعه هر نهاد ایفا کند. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی قابلیت های انسانی و تعیین سطوح توسعه آنها و در نهایت طراحی مدل توسعه قابلیت های انسانی در ورزش است که با روش تحقیق کیفی و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام شد. از طریق روش نمونه گیری گلوله برفی و بر اساس مصاحبه های عمیق و تشکیل گروههای کانونی با متخصصان، دادههای تحقیق جمعآوری شد. بر اساس نظریه داده بنیاد و با رویکرد ساختگرا دادهها مورد کدگذاری و تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که قابلیتهای انسانی در ورزش به سه سطح قابلیتهای بنیادی، قابلیتهای حمایتی و قابلیتهای عملیاتی دستهبندی میشوند. همچنین نتایج نشان داد که برای توسعه قابلیتهای انسانی در ورزش باید تدابیر لازم در عوامل تبدیل فردی، ساختاری و زمینهای انجام شود تا درنهایت منجر به توسعه قابلیتهای انسانی در ورزش در تمامی ابعاد و سطوح شود.
Human resources are the main resources in any organization and institution. Therefore, identification and development of human capabilities can play an important role in developing any institution. The aim of this study was to identify human capabilities and determine their development level and finally design a model of human capability development in sport which was conducted through qualitative research method with the exploratory-fundamental nature. The data were collected through snowball sampling method and based on in-depth interviews and focus groups composed of experts. According to grounded theory and constructivist approach, data were codified and analyzed. The results showed that human capabilities in sport were divided into three levels: fundamental, support and operational. The results also indicated that necessary measures should be taken in the individual, structural and contextual transformation factors to develop human capabilities in sport so that human capabilities in sport can be developed in all aspects and levels.
https://jsm.ut.ac.ir/article_67158_601f61158303741077f736e12f2918de.pdf
روش کیفی
عوامل تبدیل
قابلیت انسانی
مدل
ورزش
human capability
model
Qualitative Method
Sport
transforming factors
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2018-05-22
10
1
65
84
10.22059/jsm.2018.25316.
67154
Research Paper
بررسی میزان توجه به ورزش و آموزش المپیک در کتب درسی دوره ابتدایی مدارس
A Study of the Amount of Attention to Sport and Olympic Education in Textbooks of Primary Schools
کریم زهره وندیان
k.zohrevand8098@gmail.com
1
نصرا... سجادی
nsajjadi@ac.ut.ir
2
اسفندیار خسروی زاده
k.zohrevand8098@yahoo.com
3
فرشته ابراهیمی
feri.sh2009@gmail.com
4
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
استاد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده هدف از این تحقیق تحلیل محتوایی کتب درسی دوره ابتدایی به منظور بررسی میزان توجه به ورزش و آموزش المپیک در کتب درسی دوره ابتدایی مدارس بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کتب درسی ابتدایی به تعداد 36 کتاب در 5 پایه تحصیلی با مجموع 4328 صفحه بود.این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که از روش تحلیل محتوی استفاده شد. این کتب صفحه به صفحه و واژه به واژه مورد بررسی قرار گرفتند و متغیرهای تعیین شده در چک لیست محقق ساخته ثبت گردید. در این مطالعه از نرم افزار excel برای رسم نمودارها استفاده شد. بعد از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج به این صورت بود که در تمام پایه ها به ورزش پرداخته اند اما نه به صورت پیوسته و هدفدار و در پایه چهارم بیشترین اشاره به ورزش صورت گرفته بود. اما در مورد آموزش المپیک، در پایه های اول ، دوم ، سوم و پنجم هیچ توجهی به المپیک و آموزش فلسفه آن نشده است و تنها در پایه چهارم به المپیک و اصول آن به صورت تصویری یا نوشتاری اشاراتی شده است. در بین تمام کتب،کتاب فارسی بیشترین اشارات به ورزش و المپیک را دارد.
This study aimed at having a content analysis of textbooks in primary schools in order to assess attention to sport and Olympic education in these books. The statistical population included all textbooks of primary schools (N=36) in 5 grades and 4328 pages. This study was descriptive that used content analysis method. These books were analyzed page by page and word by word and determined variables were recorded in a researcher-prepared checklist. Excel software was used for charting. After data analysis, the results showed that sport was observed in all grades but not in a continuous and targeted way. In the fourth grade, sport received the most attention. But for Olympic education, no attention had been paid to the Olympics and its philosophy in first, second, third and fifth grades. Olympics and its principles were referred to in a pictorial or written form only in the fourth grade. Among all the books, Farsi book had the most references to sport and the Olympics.
https://jsm.ut.ac.ir/article_67154_b3a84700f6e3bd6afd712c21c7b68b5a.pdf
واژه های کلیدی : ورزش
آموزش
المپیک
کتب درسی
ابتدایی
Olympic education
primary school
Sport
textbooks
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2018-05-22
10
1
85
102
10.22059/jsm.2018.204630.1613
67331
Research Paper
طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزشهای بومی – سنتی استان کرمان
Design and Codification of Development Strategy of Local-Traditional Sports in Kerman Province
اسما مسلمی
ali_saberi1364@ut.ac.ir
1
محسن غفرانی
m_ghofrani2000@ped.usb.ac.ir
2
علی صابری
ali_saberi1364@yahoo.com
3
کارشناسارشد، مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران
استادیار، مدیریت ورزشی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
استادیار، مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران ایران
هدف از این پژوهش طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش بومی – سنتی استان کرمان بود. روش پژوهش توصیفی واز نوع مطالعات موردی بود. جامعه آماری پژوهش در قسمت مصاحبه و شناسایی نقاط قوت، ضعف، و تهدیدات و فرصتها را خبرگان امر و در قسمت توزیع پرسشنامه، کلیه ورزشکاران، خبرگان، داوران، مربیان، مدیران و کارشناسان ورزشهای بومی - سنتی استان کرمان تشکیل دادند که در مجموع (1600 نفر) بودند و با توجه به مشخص بودن حجم جامعه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان نمونه آماری برابر با 210 نفر در نظر گرفته شد که از این تعداد 193 پرسش نامه استاندارد جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده از دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و تجزیه و تحلیل SWOT استفاده شد. با توجه به نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (2.807) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (2.429)، مشخص شد که جایگاه راهبردی ورزش بومی- سنتی کرمان در منطقه محافظه کارانه (WO) قرار دارد.
The aim of this study was to design and codify development strategy of local-traditional sports in Kerman province. The research method was descriptive and case study. The statistical population consisted of experts in interview and identification of strengths, weaknesses, opportunities and threats parts and all athletes, experts, referees, coaches, managers and experts in local-traditional sports in Kerman province in the distribution of questionnaires part (N=1600). As the population size was determined, the statistical sample was 210 subjects by Krejcie and Morgan Table and 193 standard questionnaires were collected. To analyze the data, descriptive and inferential statistics and SWOT analysis were used. The final score of internal factors evaluation matrix (2.807) and external factors evaluation matrix (2.429) showed that strategic position of local-traditional sports in Kerman province was located in the conservative region (WO).
https://jsm.ut.ac.ir/article_67331_f02a6814b70c9371ee9edefd0b00e00b.pdf
ارزیابی عوامل داخلی
ارزیابی عوامل خارجی
استراتژی
ورزش های بومی – سنتی
SWOT
External factors evaluation
internal factors evaluation
local-traditional sports
Strategy
SWOT
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2018-05-22
10
1
103
117
10.22059/jsm.2018.140475.1554
67332
Research Paper
تبیین مدل تاثیر عناصر امیخته بازاریابی بر میزان رضایت و حضور مجدد هواداران باشگاههای پرطرفدار تهرانی لیگ حرفهای فوتبال
Explaining the Model of the Effect of Marketing Mix Elements on Fans’ Satisfaction and Re-Attendance in Tehran Popular Clubs of Professional Football League
مسعود فریدونی
masoud.freydoni@gmail.com
1
معصومه کلاته سیفری
ma.kalateh@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
هدف اصلی از پژوهش حاضر تبیین مدل تاثیر عناصر امیخته بازاریابی بر میزان رضایت و حضور مجدد هواداران باشگاههای پرطرفدار تهرانی لیگ حرفهای فوتبال بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گرداوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. جامعه اماری پژوهش شامل کلیه هوادارن یکی از بازیهای تیمهای پر طرفدار تهرانی حاضر در لیگ برتر (استقلال، پرسپولیس) در فصل 95-94 که بلیط تهیه کرده و به ورزشگاه رفته اند بود، که برحسب تعداد سوالات پرسشنامه (31سوال) تعداد 310 نفر به عنوان نمونه اماری در نظر گرفته شد. با بررسی پیشینه پژوهش، مدل اولیه پژوهش طراحی شده و بر اساس آن پرسشنامهای ساخته شد و روایی ان توسط جمعی از صاحبنظران دانشگاهی و از طریق تکنیک تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت و پس از تعیین پایایی در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که امیخته بازاریابی دارای ضریب اثر 56/0 بر حضور مجدد هواداران و ضریب اثر 51/0 بر رضایتمندی هواداران است. همچنین ضریب اثر رضایتمندی بر حضور مجدد هواداران 63/0 به دست امد. مدل ارائه شده در این پژوهش تاثیر عناصر امیخته بازاریابی از طریق رضایتمندی را بر حضور مجدد هواداران تایید کرد.
The aim of this study was to explain the model of the effect of marketing mix elements on fans’ satisfaction and re-attendance in Tehran popular clubs of professional football league. The current study was application in terms of aim and descriptive-survey in terms of data collection. The population included all fans who had bought tickets for one of Persepolis-Esteghlal games in 2015-2016 season and attended the stadium. According to the number of items in the questionnaire, 310 subjects were considered as the sample. After the literature review, the primary model of the study was designed, a questionnaire was made based on this model and its validity was confirmed by some academic experts using factor analysis technique. After the reliability was determined, the questionnaire was distributed among the statistical population. For data analysis, correlation coefficient and SEM method were used. The results showed that marketing mix had effect coefficient (0.44) on fans’ re-attendance and effect coefficient (0.69) on fans’ satisfaction. Also, satisfaction effect coefficient was 0.58 on fans’ re-attendance. So, sport club managers should consider marketing mix and should promote marketing mix elements; and they should try to enhance fans’ satisfaction more and reinforce their loyalty and re-attendance
https://jsm.ut.ac.ir/article_67332_1b1a4abceac545565641f2a0e2487142.pdf
امیخته بازاریابی
رضایتمندی هواداران
حضور مجدد
لیگ حرفهایی
بازاریابی ورزشی
Fans’ satisfaction
Marketing Mix
professional league
re-attendance
Sport Marketing
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2018-05-22
10
1
119
136
10.22059/jsm.2018.127257.1419
67156
Research Paper
ارائه مدل تحلیل خوشه بندی خاکستری در ارزیابی عملکرد و رتبه بندی هیات های ورزشی
The Presentation of Gray Cluster Analysis Model in Performance Measurement and Ranking of Sport Boards
مهدی سلیمی
m_salimi_3@yahoo.com
1
محمد سلطان حسینی
m.soltanhoseini@spr.ui.ac.ir
2
محبوبه خداپرست
mkhodaparast90@yahoo.com
3
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان.
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل تحلیل خوشه بندی خاکستری در ارزیابی عملکرد و رتبه بندی هیات های ورزشی بود. محدوده مورد مطالعه استان اصفهان؛ و نمونه آماری را هیات های ورزشی با ویژگی رشته های دسته جمعی و توپی شامل هیات های ورزشی فوتبال، والیبال، هندبال، بسکتبال، راگبی، و بیس بال (و سافت بال) تشکیل دادند که بر اساس چهار مولفه اصلی توسعه سخت افزاری (3 شاخص)، توسعه ورزش همگانی (5 شاخص)، توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای (6 شاخص)، و توسعه منابع انسانی (8 شاخص)؛ و روش تحلیل خوشه بندی خاکستری رتبه بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که هیات هندبال استان اصفهان در رتبه اول، هیات فوتبال در رتبه دوم، هیات بسکتبال در رتبه سوم، و به ترتیب هیات های راگبی، والیبال، و بیس بال در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در انتها نیز بر اساس مراحل پیموده شده، مدل تحقیق جهت ارزیابی عملکرد و رتبه بندی هیات های ورزشی بر اساس روش تحلیل خوشه بندی خاکستری ارائه گردید.
The aim of this study was to present the gray cluster analysis model in performance measurement and ranking of sport boards. The area under investigation was Esfahan province and the statistical sample consisted of sport boards which were team sports by ball including football, volleyball, handball, basketball, rugby, and baseball (and softball). They were ranked by gray cluster analysis based on four main elements: hardware development (3 indices), sport for all development (5 indices), championship and professional sport development (6 indices), and human resources development (8 indices). The results showed that handball board was first, football board was second and basketball board was third; rugby, volleyball, and baseball boards followed respectively. Finally, research model was provided for performance measurement and ranking of sport boards by gray cluster analysis method according to the steps of this study.
https://jsm.ut.ac.ir/article_67156_022bcfdfcda8a2201fdb7266ec353160.pdf
ارزیابی عملکرد
استان اصفهان
خوشه بندی خاکستری
رتبه بندی
هیات های ورزشی
Esfahan Province
Gray Cluster
Performance Evaluation
Ranking
Sport Boards
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2018-05-22
10
1
137
148
10.22059/jsm.2018.203847.1606
67333
Research Paper
بررسی نقش حمایت اجتماعی بر تعهد ورزشی بانوان به فعالیتهای ورزشی
An Examination of the Role of Social Support in Women’s Sport Commitment to Sports
الهه حسینی
elaheh911@yahoo.com
1
فرزام فرزان
ffarzann@umz.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی بر تعهد ورزشی بانوان شرکتکننده در فعالیتهای ورزشی بود. کلیه بانوان شرکتکننده در فعالیتهای ورزشی استان مازندران جامعه آماری این تحقیق را تشکیل دادند، که از بین آنها ۲۹۷ نفر بهعنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها پس از تعیین روایی و پایایی، از پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک، پرسشنامه حمایت اجتماعی (واکس و همکاران ۱۹۸۶) و پرسشنامه مدل تعهد ورزشی (اسکانلن،۱۹۹۳) استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین تعهد ورزشی با حمایت خانواده، حمایت دوستان و حمایت دیگران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. آزمون تحلیل مسیر نیز نشان داد که عوامل حمایت اجتماعی (حمایت خانواده، حمایت دوستان و حمایت دیگران) به طور مستقیم بر تعهد ورزشی تاثیر داشتند. همچنین در قسمت اثر کل مشخص شد که حمایت دوستان بیشترین (۳۸/۰=β) تاثیر را بر تعهد ورزشی داشت. ضریب تعیین متغیرهای درون زا نشان داد که ۳۶% از واریانس متغیر تعهد ورزشی توسط متغیرهای تاثیر گذار بر آنها تبیین شده است.کلیه شاخص های برازش مدل نیز نشان دهنده برازش مطلوب مدل بودند.
The aim of this study was to examine the role of social support in sport commitment of the women participating in sport activities. The population consisted of all women who participated in sport activities in Mazandaran province. 297 women were selected as the sample. A demographic questionnaire, Social Support Questionnaire (Wax et al., 1986) and Sport Commitment Model (Scanlan, 1993) were used to collect the data after their validity and reliability were determined. Findings indicated that sport commitment had a positive and significant relationship with family support, friends’ support and others’ support. Path analysis test showed that social support factors (family support, friends’ support, others’ support) directly affected sport commitment. The section of total effect indicated that friends’ support had the largest effect on sport commitment (β=0.38). Endogenous variables’ R-square indicated that %36 of sport commitment variance was explained by exogenous variables. Finally, the model showed a good fit to the data
https://jsm.ut.ac.ir/article_67333_03f9affe192a36530e33739050f47f98.pdf
حمایت خانواده
حمایت دوستان
تعهد ورزشی
ورزش بانوان
معادلات ساختاری
Family support
friends’ support
sport commitment
structural equation
women sport
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2018-05-22
10
1
149
162
10.22059/jsm.2016.58927
58927
Research Paper
مطالعه نقش بازارگرایی در سودآوری کسب و کار سالنهای بدنسازی شهر کرمانشاه
The Study of the Role of Market Orientation in Business Profitability of Bodybuilding Halls in Kermanshah City
ناصر بای
nasser_bay@yahoo.com
1
رضا سلیمانی مقدم
r.soleimani56@gmail.com
2
جمالالدین شریعتی
3
استادیار گروه تربیت بدنی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، ایران
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
هدف این تحقیق، مطالعه نقش بازارگرایی در سودآوری کسب و کار سالنهای بدنسازی شهر کرمانشاه بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران سالنهای بدنسازی شهر کرمانشاه به تعداد 153 نفر بود که بر حسب فرمول کوکران، 113 نفر به شیوه انتخاب تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که در نهایت 113 پرسشنامه عودت گردید. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای بازارگرایی رامایاه و همکاران (2011) و سودآوری کسب و کار ویلیام و همکاران (2009) استفاده شد. ثبات درونی پرسشنامهها توسط آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0 و 79/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مشتریگرایی و سودآوری کسب و کار ارتباط معنیداری وجود ندارد. بین رقیبگرایی و سودآوری کسب و کار ارتباط معنیداری مشاهده نشد. نتایج پژوهش نشان داد که بین هماهنگی بین وظایف و سودآوری کسب و کار ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد. یافتههای تحقیق نشان داد که از بین ابعاد بازارگرایی، هماهنگی بین وظایف توانایی پیشبینی سودآوری کسب و کار را دارد. پیشنهاد میشود که مدیران سالنهای بدنسازی شهر کرمانشاه با بهبود و توسعه بازارگرایی در باشگاه خود، زمینه سودآوری کسب و کار خود را فراهم سازند.
The aim of this study was to investigate the role of market orientation in business profitability of bodybuilding halls in Kermanshah City. The population consisted of all managers of bodybuilding halls of Kermanshah city (N=153). 113 subjects were selected as the sample by Cochran formula and simple random sampling method; finally 113 questionnaires were returned. To collect data, Market Orientation Questionnaire developed by Ramayah et al. (2011) and Business Profitability Questionnaire developed by William et al. (2009) were used. Internal consistency of these questionnaires was determined by Cronbach's alpha as 0.87 and 0.79 respectively. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis. The findings showed no significant relationship between customer orientation and business profitability. No significant relationship was observed between competitor orientation and business profitability. There was a significant and positive relationship between inter-functional coordination and business profitability. Among dimensions of market orientation, inter-functional coordination had the ability to predict business profitability. It is recommended that the manager of bodybuilding halls in Kermanshah city should improve and develop market orientation in their clubs so that they can pave the way for profitability of their business.
https://jsm.ut.ac.ir/article_58927_8f7752cd9823b910c8b92fcc9f04be96.pdf
بازارگرایی
رقیب گرایی
سودآوری
شهر کرمانشاه
مشتریگرایی
Competitor orientation
customer orientation
Kermanshah City
market orientation
Profitability
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2018-05-22
10
1
163
179
10.22059/jsm.2018.203107.1599
67334
Research Paper
شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان ونوجوانان از دیدگاه معلمان تربیت بدنی
Identification and Analysis effective factors of institutionalize sport culture in children and adolescence in view of physical education teachers
محسن منوچهری نژاد
mohsenmanochehri28@gmail.com
1
مهرعلی همتی نژاد
ma_hemati@yahoo.com
2
محمد مهدی رحمتی
mahdi.rahmati@gmail.com
3
اسماعیل شریفیان
sharifiyan@uk.ac.ir
4
دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، ایران
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
دانشیار مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان ونوجوانان بود. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف، کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را در بخش کیفی صاحبنظران حوزه ورزش کودک و نوجوان و در بخش کمی کلیه معلمان تربیتبدنی کشور( 29700نفر) تشکیل دادند، نمونه آماری در بخش کیفی25 متخصص و در بخش کمی برابر با (122 نفر 66 مرد و 56 زن) دبیر تربیت بدنی به صورت خوشه ای طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مصاحبه با صاحب نظران حوزه ورزش کودکان و نوجوانان و مطالعه مبانی نظری بود، که روایی صوری و محتوایی آن به تایید متخصصان امر رسید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ(82/0) بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریمکس استفاده شد. براساس نتایج تحلیل عاملی 6 عامل شناسایی شد که می توانند 732/49 درصد واریانس نهادینه سازی ورزش در کودکان و نوجوان از دیدگاه معلمان تربیت بدنی ایران را براورد نمایند. بنابر این ضروری است عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان مورد توجه خانواده ها و برنامه ریزان ورزش کشور قرار گیرد.
This study was conducted to identify and analysis effective factor of institutionalize sport culture in children and adolescences. Thestatistical population in qualities sector was all professors in field of children and adolescence sport (sample=25) people and in quantity sector was physical education teachers in Iran (n=5682), and the sample was (n= 122) teachers, (66 male, 56 female), in year 94-95, sample chosen randomly in 6city. The instrument was questionnaire, based on Qualities sector of study validity of that proved by 12 university professors and reliability of that calculated by Cronbach’s Alpha coefficient (0.82). Descriptive statistics were utilized to summarize sample characteristics and explore factor analyzing test used to find the main factors data analyzed by exploratory factor analysis by varimax rotation method. Factor analysis showedsix factors can 49.72 percent of institutionalize sport in children and adolescence in view of sport teachers. So effective factor of institutionalize sport culture in children and adolescences must be pay attention by families and country sport planners.
https://jsm.ut.ac.ir/article_67334_29fc280d7066e371c2d38709ad6fb551.pdf
جامعه پذیری ورزشی
خانواده
فرهنگ ورزش
کودکان و نوجوانان
نهادینه سازی
همسالان
Children and adolescence
family
institutionalize
peers
Sport culture
sport socialization
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2018-05-22
10
1
181
203
10.22059/jsm.2018.221968.1738
67157
Research Paper
آزمون مدل رضایتمندی تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران
Testing the Model of Spectators’ Satisfaction in Iran Football Premier League
بهزاد سهیلی
behzad_soheily@yahoo.com
1
فرشاد تجاری
farshad.tojari@gmail.com
2
علی زارعی
dr_alizarei@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
هدف از مطالعه حاضر آزمون مدل رضایتمندی تماشاگران لیگ برتر فوتبال در ایران بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. بدین منظور تعداد 750 نفر از تماشاگران ده تیم لیگ برتر فوتبال به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مقیاس محققساخته بر اساس مطالعات مشابه، یوشیدا و جیمز (2010)، بیسکایا و همکاران (2013) بود. پایایی ابزار تحقیق با استفاده از روش آلفای کرونباخ 93/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای آزمون نشان داد مدل تحقیق از برازش مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن برای بررسی رضایتمندی تماشاچیان فوتبال استفاده کرد. اثر کلی متغیر های رضایت از بازی و رضایت از خدمات بر مقاصد رفتاری معنیدار بود. نتیجه کلی تحقیق نشان داد که هرچند ممکن است مدل پیشنهادی رضایتمندی تماشاگران فوتبال نتواند به طور کامل منعکس کننده مقاصد رفتاری مصرف کنندگان باشد، ولی باشگاهها از ارزیابی اردراکات تماشاچیان نسبت به ویژگیهای کیفیت رویدادهای ورزشی منتفع خواهد شد و این اطلاعات میتواند ارزش تشخیصی خوبی داشته و راهنماییهای خوبی را برای اصلاح، بهبود و پیشرفت ارائه خدمات فراهم نماید.
The aim of this study was to test the model of spectators’ satisfaction in Iran football premier league. The research method was descriptive survey and application in terms of aims. 705 spectators from 10 football premier league teams were selected as the sample. Data were collected by a researcher-made scale based on similar studies of Yoshida and James (2010) and Biscaia et al. (2013). The reliability of the scale was obtained as 0.93 using Cronbach's alpha. For data analysis, descriptive statistics and structural equation modeling were used. The results showed that the model was in a good fit and it can be used to examine football spectators’ satisfaction. The overall effect of referee’s performance, coach’s performance, players’ performance, opponents’ characteristics and game atmosphere on game satisfaction was significant. Among those factors influencing game satisfaction, the effect of game atmosphere was more than other paths. The overall effect of facility space, stadium employees and accessibility facilities on service satisfaction was significant. The overall effect of game satisfaction and service satisfaction on behavioral intentions was significant. Overall results showed that although the proposed satisfaction model may not fully reflect consumer behavior intentions, the clubs will benefit from spectators’ perceptions of the quality attributes of sporting events and this information can have a good diagnostic value and provide good guidance to reform, improve and enhance the provided services.
https://jsm.ut.ac.ir/article_67157_11e0c6b94fb95eccc1dd08b2d98c1952.pdf
تماشاگران فوتبال
جو بازی
رضایتمندی
رضایت از بازی
رضایت از خدمات
مقاصد رفتاری
behavioral intentions
football spectators
game atmosphere
game satisfaction
Satisfaction
service satisfaction