per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2015-09-23
7
4
487
500
10.22059/jsm.2015.55962
55962
Research Paper
بررسی وضعیت تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران طی سالهای 1383 تا نیمۀ اول 1389
An Investigation of Scientific Products of Scientific Members of Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran (2004-2010)
سیدنصراله سجادی
nsajjadi@ut.ac.ir
1
نرگس آشوری
nashouri@ut.ac.ir
2
مینا بشارتی
besharat3232@yahoo.com
3
مریم رضوانفر
asal5851@yahoo.com
4
دانشیار، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناسارشد، کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
کارشناسارشد، کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکدۀ علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناسارشد، کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران
در این پژوهش تولیدات علمی 30 عضو هیأت علمی دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران، تولیدشده بین سالهای 1383 تا نیمۀ اول 1389، بررسی شده است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز، تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشکده در سالهای مورد پژوهش، از طریق گردآوری سوابق فعالیتهای پژوهشی اعضا و در برخی موارد نیز بهدلیل دسترسی نداشتن به سوابق علمی فرد، از طریق جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی مختلف استخراج و در چکلیستهای مجزا ثبت شد. پس از آن مجموعه اطلاعات بهدستآمده هر بار بهتناسب یکی از پرسشهای طرحشده در پژوهش، مرتب و با استفاده از نرمافزار اکسل تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که مقالات علمی چاپشده در نشریات داخلی در هر چهار گرایش از وضعیت مطلوبی برخوردارند، درحالیکه در نشریات خارجی با توجه به تعداد اعضای هیأت علمی، گروه آموزشی طب ورزشی و گروه فیزیولوژی ورزشی وضعیت مطلوبتری نسبت به گروههای مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی دارند. از لحاظ تعداد مقالات همایشهای داخلی و خارجی هر چهار گروه از وضعیت مطلوبی برخوردارند و گروه طب ورزشی با دو عضو هیأت علمی در همایشهای بینالمللی وضعیت مطلوبتری نسبت به گروههای آموزشی دیگر دارد. با توجه به تعداد مقالات چاپشده در نشریات ISI نیز گروه طب ورزشی با دو عضو هیأت علمی نسبت به دیگر گروههای آموزشی از وضعیت مطلوبتری برخوردار است.
In the present study, scientific products of 30 members of Physical Education and Sport Sciences Faculty, University of Tehran (2004-2010) were investigated. To collect the data, the scientific products of these members were collected by the resumes of their research activities and also by searching various databases and registered in separate checklists. Then, the gathered data were consecutively ranked based on one of the study questions and Excel software was used to analyze the data. The results showed that the articles published in local journals were ideal in all physical education fields while in international journals, sport medicine and sport physiology articles were in a better condition than those in sport management and motor behavior. Regarding the number of articles in national and international conferences, all fields were in an ideal condition. Sport medicine with two scientific members had the best condition in international conferences. Regarding the number of ISI articles, sport medicine with two scientific members enjoyed the most ideal condition.
https://jsm.ut.ac.ir/article_55962_fd0713d780675e4ef8c55dbfdef2688d.pdf
تولیدات علمی
دانشکدۀ تربیت بدنی
دانشگاه تهران
مقالات علمی
هیأت علمی
Physical Education and Sport Sciences Faculty
scientific articles
scientific members
scientific products
University of Tehran
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2015-09-23
7
4
501
512
10.22059/jsm.2015.55963
55963
Research Paper
بررسی رابطۀ بین سبکهای رهبری مربیان، انسجام گروهی و موفقیت تیمی مطالعۀ موردی: لیگ دستۀ اول فوتسال استان مازندران
An Investigation of the Relationship among Coaches' Leadership Styles, Group Cohesion and Team Success: A Case Study of First Division Futsal League in Mazandaran Province
عبداله مصلحی
moslehi320@gmail.com
1
مرتضی دوستی
m_dostipasha@yahoo.com
2
علی محمد صفانیا
a.m.safania@gmail.com
3
کارشناسارشد مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه آزاد علوم تحقیقات آیتالله آملی، آمل، ایران
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
دانشیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیتالله آملی، آمل، ایران
بررسی رفتار و سبک رهبری مربیان و تأثیر آنها بر رفتار و انگیزش ورزشکاران، در بهبود روابط مربی و ورزشکار و اتخاذ تصمیمات و برنامهریزی بهتر مؤثر است. هدف از این تحقیق بررسی رابطۀ میان سبکهای رهبری مربی و انسجام گروهی در لیگ دستۀ اول فوتسال استان مازندران است. جامعۀ آماری تحقیق، کلیۀ مربیان و بازیکنان حاضر در لیگ دستۀ اول فوتسال استان مازندران هستند. 228 بازیکن و مربی شاغل در نوزده تیم از رقابتهای لیگ دستۀ اول فوتسال استان مازندران، پرسشنامۀ مقیاس رهبری در ورزش (LSS) چلادوری و صالح (1980) و پرسشنامۀ انسجام گروهی (GEQ) کارون، ویدمایر و براولی ( 1985) در زمینۀ اندازهگیری میزان انسجام گروهی در تیمهای ورزشی را پر کردند. نتایج نشان داد که رابطۀ مثبت معناداری بین رفتارهای آموزش و تمرین مربی با انسجام تکلیف وجود دارد. همچنین سبکهای رهبری دموکراتیک و آمرانه رابطۀ معناداری با انسجام گروهی دارند. مقایسۀ سبکهای رهبری مربی نشان داد که مربیان بیشتر از سبک رهبری دموکراتیک و کمتر از سبک رهبری آموزش و تمرین استفاده میکنند. در مجموع، یافتهها رابطۀ معناداری را بین انسجام تیمی و موفقیت تیم و مربیان تیمهای موفقی که ارائهکنندۀ رفتارهای آموزش و تمرین و دموکراتیک بالاتری بودهاند، نشان میدهد. پیشنهاد میشود مربیان سبک رهبری آموزش و تمرین، سبک حمایت اجتماعی و رفتار بازخورد مثبت را در تیم خود بهبود بخشند.
An investigation of coaches' leadership styles and their effects on athletes' behaviors and incentives can help improve coach-athlete relationship and adopt better decisions and planning. This study aimed at investigating the relationship between coaches’ leadership styles and group cohesion in first division futsal league of Mazandaran province. The statistical population consisted of all coaches and players in first division futsal league of Mazandaran province. 228 players and coaches in 19 teams of first division futsal league of Mazandaran province filled out Leadership in Sport Scale (LSS) by Chelladurai and Saleh (1980) and Group Environment Questionnaire (GEQ) by Carron, Widmeyer and Brawley (1985) to measure group cohesion in sport teams. Results showed a significant and positive relationship between the coaches' training and exercising behaviors and task cohesion. There was also a significant relationship between democratic and imperative styles and group cohesion. A comparison of coaches' leadership styles showed that coaches used democratic style more and training and exercising leadership style less. Overall, findings showed a significant relationship between team cohesion and team success and the coaches of those teams who showed higher training and exercising and democratic leadership styles. The coaches are recommended to improve training and exercising leadership style, social support style and positive feedback behavior in their team.
https://jsm.ut.ac.ir/article_55963_112f7f18abdbc5b0d05f5ace40dfcad6.pdf
انسجام گروهی
سبک رهبری
فوتسال
مازندران
موفقیت تیمی
Futsal
leadership style
Mazandaran
team cohesion
Team success
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2015-09-23
7
4
513
531
10.22059/jsm.2015.55964
55964
Research Paper
مقایسه و تعیین نیازهای ورزشی و تفریحی دانشجویان با برنامههای ورزشی ارائهشده در دانشگاههای دولتی شهر تهران
A Comparison and Ranking of Students' Sport and Recreation Needs with Presented Sport Extracurricular Activities in Tehran State Universities
کریم داودی
k.davoudi@yahoo.com
1
جواد شهلایی
shalaee@yahoo.com
2
فرزاد غفوری
farzadghafouri@yahoo.com
3
کارشناسیارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
هدف این تحقیق مقایسۀ نیازهای ورزشی دانشجویان با برنامههای فوقبرنامۀ ارائهشده در دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. تحقیق حاضر با توجه به هدف، کاربردی و از نظر راهبرد توصیفی-پیمایشی است و جمعآوری دادهها بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری مورد مطالعه، شامل کلیۀ دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 91-90 بود. براساس جدول مورگان 390 دانشجوی دختر و پسر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ محققساخته بود. برای تحلیل دادهها از آزمون فریدمن و آزمون تی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین فوقبرنامۀ ارائهشده در دانشگاههای دولتی شهر تهران، با نیازهای ورزشی و تفریحی دانشجویان و همچنین بین امکانات موجود و رشتههای ورزشی مورد نیاز و علاقۀ دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد. براساس رتبهبندی نیازهای ورزشی و تفریحی دانشجویان، پسران، به ورزشهای شنا، فوتسال، فوتبال، والیبال و بدمینتون، و دختران نیز به ورزشهای شنا، بدمینتون، والیبال و کوهنوردی علاقۀ بیشتری نشان دادند. همچنین نتایج نشان داد که جنسیت نقش اساسی در میزان مشارکت دانشجویان در ورزشهای دانشگاهی دارد، بنابراین، میزان علاقۀ پسران به ورزش و تفریح و شرکت آنها در فعالیتهای ورزشی و تفریحی بیش از دختران است.
The aim of this study was to compare students' sport needs with presented extracurricular programs in Tehran state universities. This study was application regarding the aim and a descriptive survey with regard to strategy. Data were collected by field method. Statistical population consisted of all male and female students of Tehran state universities in 2011-2012. Statistical sample was selected based on Morgan table (n=390). Data were collected by a researcher-made questionnaire and analyzed by t test and Friedman test. The results showed a significant difference between sport extracurricular programs presented in Tehran state universities and students' sport and recreational needs. There was a significant difference between the existing sport facilities and necessary and favorite sport fields of male and female students. The ranking of students' sport and recreational needs showed that swimming, futsal, football, volleyball and badminton were favorite sports among boys and swimming, badminton, volleyball and climbing were favorite sports among girls. Also, the results showed that gender played an important role in participation in sport programs and boys were more interested than girls to participate in sport and recreational activities.
https://jsm.ut.ac.ir/article_55964_2763e4c1bf7e4d152561d333af552290.pdf
دانشجویان
دانشگاه های دولتی
فعالیت های فوقبرنامه
نیازهای تفریحی
نیازسنجی ورزشی
extracurricular activities
recreational needs
sport need assessment
state universities
students
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2015-09-23
7
4
533
546
10.22059/jsm.2015.55965
55965
Research Paper
تأثیر ساختار سازمانی بر توانمندسازی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان لرستان
The Effect of Organizational Structure on Empowerment of Staff of Sport and Youth General Office of Lorestan Province
سعید حاتمی
saeidhatami64@yahoo.com
1
یزدان سبحانی
yazdan284@yahoo.com
2
جمالالدین بیرامی ایگدر
jamaligder@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری رشتۀ مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری رشتۀ مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانشجوی دکتری رشتۀ مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
هدف این پژوهش بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر توانمندسازی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان لرستان بود. روش پژوهش، پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان لرستان (58 نفر) بود که نمونۀ آماری برابر با جامعۀ آماری انتخاب شد. با توجه به پرسشنامههای برگشتی، 52 پرسشنامه تجزیهوتحلیل شد. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامۀ استاندارد ساختار سازمانی رابینز (1987) و پرسشنامۀ توانمندسازی عبداللهی (1385) بود. روایی این پرسشنامهها را هفت نفر از استادان مدیریت ورزشی تأیید کردند و پایایی پرسشنامهها نیز از طریق آلفای کرونباخ بهترتیب 95/0 و 87/0 برآورد شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (کولموگروف اسمیرنوف، ضریب پیرسون و تحلیل رگرسیون) استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان رابطۀ معکوس و معناداری وجود دارد. همچنین ساختار سازمانی و ابعاد آن بر توانمندسازی تأثیر منفی بر جا میگذارد. با توجه به یافتهها میتوان گفت که سازمان با ساختار مسطحتر، پیچیدگی و رسمیت کمتر زمینۀ بروز توانمندی کارکنان را ایجاد میکند و ادارۀ کل ورزش و جوانان استان لرستان باید به این امر توجه ویژه کند.
The aim of this study was to examine the effect of organizational structure on empowering the staff of Sport and Youth general office of Lorestanprovince. The research method was correlation and survey. The statistical population consisted of staff of Sport and Youth general office of Lorestan province (N=58). The sample equaled the population. Organizational Structure standard questionnaire (Robins, 1987) and empowering questionnaire (Abdollahi, 2006) were used. The validity of these questionnaires was approved by 7 sport management professors and their reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient as 0.95 and 0.87 respectively. 52 questionnaires were returned and analyzed. Collected data were analyzed through descriptive and inferential statistics (K-S test, Pearson correlation coefficient and regression analysis). The results showed a significant and reverse relationship between organizational structure and staff's empowerment. Also, organizational structure and its dimensions had a significant and negative effect on empowering. According to the results, it can be said that an organization with more flexibility and less intricacy and formality help empowerment. Thus Sport and Youth general office of Lorestan province should pay special attention to this issue.
https://jsm.ut.ac.ir/article_55965_c93e57c4480dbf78dee56e82934786e4.pdf
پیچیدگی
تمرکز
توانمندسازی
رسمیت
ساختار
centralization
empowering
formality
intricacy
Structure
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2015-09-23
7
4
547
557
10.22059/jsm.2015.55966
55966
Research Paper
رابطۀ هوش هیجانی با سبکهای مدیریت تعارض مربیان کاراتۀ فعال استان صفهان
The Relationship between Emotional Intelligence and Conflict Management Styles in Active Karate Coaches in Isfahan Province
محمود جمالی گله
jamali.mahmuod@yahoo.com
1
ناهیده جباری
nahid.jabari@yahoo.com
2
جواد مرادی چالشتری
j_moradi@hotmail.com
3
کارشناس ارشد، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر کرد، شهرکرد، ایران
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه شمال ، آمل، ایران
کارشناس ارشد، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر کرد، شهرکرد، ایران
یکی از ویژگیهایی که رشد و سلامت تیمهای ورزشی را تسهیل میکند، هوش هیجانی مربیان است که با هماهنگ ساختن عاطفه و تفکر میتواند تأثیر زیادی بر رویارویی با موقعیتهای تنشزا و متعارض در محیط کار داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی رابطۀ هوش هیجانی با سبکهای مدیریت تعارض مربیان کاراتۀ فعال استان اصفهان در سال 1391 است. از جامعۀ مربیان کاراته 285 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از بین پرسشنامههای عودتشده 281 پرسشنامه کامل بود. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامۀ استفن رابینز برای مدیریت تعارض و سایبر یاشرینگ برای هوش هیجانی استفاده شد. بین تمامی سبکهای مدیریت تعارض با هوش هیجانی ارتباط معناداری مشاهده شد. این رابطه در مورد دو سبک اجتنابی و رقابت، معکوس و در مورد سه سبک سازگارانه، مصالحه و همکاری مستقیم بود. در کل، مربیانی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند، در مدیریت تعارض از سبکهای سازندهتر بیشتر استفاده میکنند و کمتر به سبکهای غیرسازنده مدیریت تعارض متکیاند.
Coach's emotional intelligence inspires health and development of sport teams. Balancing emotion and thought, emotional intelligence influences conflict conditions in workplace environment. The aim of this study was to explore the relationship between emotional intelligence and conflict management styles in the active karate coaches in Isfahan province in 2012. 285 subjects were selected from karate coach population. 281 questionnaires were correctly completed and analyzed. The data of the study were collected by two questioners: Stephen Robbins Questionnaire for conflict management and SiberYaShring Questionnaire for emotional intelligence. There was a significant relationship between all conflict management styles and emotional intelligence. Avoidance and competitive conflict management styles were reversely correlated with emotional intelligence. Compatible, collaboration and compromise conflict management styles were directly correlated with emotional intelligence. Generally, results proved that coaches with higher emotional intelligence benefitted from more compatible conflict management styles and less incompatible conflict management styles.
https://jsm.ut.ac.ir/article_55966_bb010b7d4f8a6234eab0f7fb2eda1297.pdf
اژههای کلیدی
کاراته
مدیریت تعارض
مربی
ورزش
هوش هیجانی
Coach
Conflict management
Emotional intelligence
karate
Sport
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2015-09-23
7
4
559
573
10.22059/jsm.2015.55967
55967
Research Paper
نقش استرس در ارتباط هوش هیجانی با سلامت روانی در داوران لیگ برتر فوتبال ایران
The Role of Stress in the Relationship between Emotional Intelligence and Mental Health in Iran Premier League Football Referees
حسین پورسلطانی زرندی
hpszarandi@gmail.com
1
رسول الوندی
ralvandi2000@gmail.com
2
محمد صیادفر
m_sayyadfar@yahoo.com
3
استایار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور کرج، کرج، ایران
کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران
ایران بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ داوران و کمکداوران لیگ برتر فوتبال ایران (فصل 92-1391) تشکیل دادند (79=N) و نمونۀ آماری برابر با کل جامعه در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری شامل سه پرسشنامۀ سلامت عمومی (GHQ-28)، استرس شغلی (جان شرمربورن، 1974) و هوش هیجانی (برادبری و گریوز، 1993) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها را استادان و متخصصان تربیت بدنی تأیید کردند و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری t تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد بین هوش هیجانی با سلامت روانی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما بین استرس شغلی با سلامت روانی و استرس شغلی با هوش هیجانی رابطۀ معناداری مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که استرس شغلی بهتنهایی نمیتواند سلامت روانی داوران را پیشبینی کند. از طرفی استرس شغلی بههمراه هوش هیجانی پیشگوی مناسبی برای سلامت روانی داوران است. بدین معنا که با افزایش هوش هیجانی و کاهش استرس شغلی سلامت روان داوران بهبود مییابد.
The aim of this study was to investigate the role of stress in the relationship between emotional intelligence (EI) and mental health in Iran football referees. Method was correlational conducted as a field study. Statistical population consisted of all referees and assistant referees of Iran football premier league (2012-2013 season) (N= 79) and the sample was equal to the population. General Health Questionnaire (GHQ-28), Job Stress Questionnaire by John Schermerhorn (1974) and Emotional Intelligence Questionnaire by Bradberry and Greaves (1993) were used to collect data. Face and content validities of the questionnaires were verified by physical education professors and experts and their reliability was approved by Cronbach's alpha coefficient. In order to analyze the data, descriptive statistics, one-sample t test, Pearson correlation coefficient and multiple regression were used. The results showed a significant and positive relationship between emotional intelligence and mental health, but there was no significant relationship between job stress and mental health and also between job stress and emotional intelligence. Results of regression analysis showed that job stress alone cannot predict referees' mental health. On the other hand, job stress along with emotional intelligence could be a proper predictor of referees' mental health, that is to say an increase in emotional intelligence and a decrease in job stress improved referees' mental health.
https://jsm.ut.ac.ir/article_55967_2ccb15549c5b877fc0df64f4f59ba288.pdf
استرس شغلی
داوران
سلامت روانی
فوتبال
هوش هیجانی
Emotional intelligence
football
job stress
Mental Health
referees
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2015-09-23
7
4
575
588
10.22059/jsm.2015.55968
55968
Research Paper
بررسی نقش سهگانۀ تعهد سازمانی بر ر فتار شهروندی کارکنان ادارات کل ورزش جوانان کشور
An Investigation of the Trinary Role of Organizational Commitment in Citizenship Behavior of Employees of Sport and Youth General Offices in Iran
محمد غلامپور
m.53gholampour@yahoo.com
1
رسول طریقی
rasoultarighi@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه پردیس مازندران، بابلسر، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی واحد پردیس بینالملل کیش دانشگاه تهران، کیش، ایران
هدف این پژوهش بررسی نقش سهگانۀ تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی کارکنان ادارات کل ورزش جوانان کشور است. جامعۀ آماری این پژوهش را 94 نفر از کارشناسان، معاونان و مدیران ادارات کل ورزش و جوانان 8 استان کشور تشکیل میدهند که بهصورت نمونۀ در دسترس انتخاب شدند. جمعآوری دادهها بهصورت میدانی بود و از پرسشنامۀ تعهد سازمانی (آلن و مایر، 1990) و پرسشنامۀ رفتار پودساکف و همکاران (1990) استفاده شد. ضریب پایایی بهدستآمده برای پرسشنامۀ رفتار شهروندی 91 درصد و تعهد سازمانی 72 درصد بود. بهمنظور بررسی نرمال بودن از آزمون K. S کولموگروف استفاده شد. تجزیهوتحلیل در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج حاصل از پرسشنامهها از طریق spssتجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد بین تعهد سازمانی و تمامی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی رابطۀ معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج بهدستآمده رفتار شهروندی سازمانی بر افزایش تعهد کارکنان و ایجاد رضایت شغلی تأثیر دارد و در نهایت موجب افزایش بهرهوری و موفقیت در عملکرد سازمانی میشود. از نگاه دیگر موجب برآورده شدن نیازهای انسانی و اشاعۀ فرهنگ اجتماعی میشود. بهعبارتی محتوای اصلی رفتارهای شهروندی تعاملات اجتماعی مثبت هستند و بر تعهد سازمانی تأثیر میگذارند.
This study aimed at investigating the trinary role of organizational commitment in the citizenship behavior of the employees of Sport and Youth general offices in Iran. The statistical population consisted of 94 experts, deputies and managers of Sport and Youth general offices from 8 provinces who were selected as the sample by convenience sampling method. Data were collected by field method. The Organizational Commitment Survey (Allen & Mayor, 1990) and the Behavior Survey (Poudsakf et al. , 1990) were used. The reliability coefficients of the surveys were 91% for citizenship behavior and 72% for organizational commitment. KS test was used to assess data normality. Data were analyzed by descriptive and inferential statistics. The findings were analyzed by SPSS.. The results showed a significant relationship between organizational commitment and all aspects of citizenship behavior.. Therefore, organizational citizenship behavior affected an increase in the employees’ commitment and the development of job satisfaction and finally it enhanced productivity and success in organizational performance.. In other words, it fulfilled human needs and cultivated social culture, that is to say the main content of citizenship behaviors is positive social interactions and influences organizational commitment.
https://jsm.ut.ac.ir/article_55968_9c4944a28686ba3ea9d22ed97389a15c.pdf
تعهد سازمانی
جوانان
رفتار شهروندی
کارکنان
ورزش
Citizenship behavior
Employees
Organizational Commitment
Sport
youth
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2015-09-23
7
4
589
599
10.22059/jsm.2015.55969
55969
Research Paper
رابطۀ اضطراب مربیان با اضطراب کشتیگیران نخبۀ استان کرمانشاه
The Relationship between Anxiety of Coaches and Anxiety of Elite Wrestlers in Kermanshah Province
پیمان گل محمدی
peimangolmohamadi@yahoo.com
1
رسول نظری
nazarirasool@yahoo.com
2
یزدان سبحانی
yazdan284@yahoo.com
3
کارشناسارشد، گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کردستان، سنندج، ایران
استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
هدف این تحقیق، بررسی رابطۀ اضطراب مربیان با اضطراب کشتیگیران نخبۀ استان کرمانشاه است. روش پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کشتیگیران نخبۀ استان (250 نفر) بهعلاوه مربیان سازندۀ استان (20 نفر) بود که براساس جدول کرجسی و مورگان 152 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامۀ اضطراب رقابتی SCAT)) است. روایی این پرسشنامه توسط چند تن از استادان مدیریت ورزشی تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 86 درصد بهدست آمد. در این تحقیق از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمونهای t و همچنین ضریب همبستگی پیرسون) برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین اضطراب مربیان و اضطراب کشتیگیران ارتباط معناداری در سطح 5/0=α وجود دارد. ازاینرو اضطراب رقابتی ارتباط عمیق و مؤثری با اجرای مهارتهای حرکتی در شرایط مسابقه دارد. مربیان باید از نیازها، انگیزهها و ویژگیهای جسمانی و روانی خود و ورزشکاران آگاهی داشته باشند و اضطراب رقابتی بین ورزشکاران را پیش و حین برگزاری مسابقات مورد توجه قرار دهند تا از این طریق نتیجۀ مطلوب دستیافتنی باشد.
This study aimed at examining the relationship between anxiety of coaches and anxiety of elite wrestlers in Kermanshah province. In this correlational survey, the statistical population included elite wrestlers (N=250) in addition to coaches (N=20). 152 subjects were selected as the sample by Krejcie and Morgan table. Sport Competition Anxiety Test (SCAT) was used to collect data. The validity of this questionnaire was approved by some sport management professors and the reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient (r= 0.86). Descriptive and inferential statistical methods (t test and Pearson correlation coefficient) were used to analyze the data. The results showed a significant relationship between anxiety of coaches and anxiety of wrestlers (α=0.5). Hence, competitive anxiety had a deep and effective relationship with performing motor skills in competition conditions. Therefore, coaches should be aware of needs, intentions, physical and psychological factors of themselves and their athletes and pay attention to competitive anxiety of athletes before and during the competitions in order to gain optimum results.
https://jsm.ut.ac.ir/article_55969_ae474b63991c3df9ed955d7e92888dbe.pdf
اضطراب
رقابت
کشتیگیران
مربیان
نخبه
anxiety
coaches
Competition
elite
wrestlers
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2015-09-23
7
4
601
619
10.22059/jsm.2015.55970
55970
Research Paper
نقش برنامههای ورزشی تلویزیون در انتقال ارزشهای اخلاقی و الگوپذیری دانشآموزان متوسطۀ شهرستان اسلامآباد غرب
The Role of Television Sport Programs in Transmitting Moral Values and Modeling of High School Students of Islamabad Gharb City
سارا کشکر
sarakeshkar@gmail.com
1
غلامعلی کارگر
lkaregar@yahoo.com
2
روناک بی نیاز
ronak.biniaz@yahoo.com
3
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران- ایران
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران- ایران
دانشجوی کارشناسیارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران- ایران
هدف این پژوهش، مقایسۀ مدت زمان تماشای برنامههای تلویزیون در بین دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه و مقایسۀ ارزشهای اخلاقی مورد انتظار و منتقلشونده از طریق تلویزیون در بین دانشآموزان متوسطۀ دختر و پسر و همین طور مقایسۀ الگوها در دو بعد زندگی و ورزش و مقایسۀ ویژگی اخلاقی الگوهای انتخابی بین دانشآموزان متوسطۀ دختر و پسر بود. این پژوهش با روش پیمایشی انجام گرفت و جامعۀ تحقیق دانشآموزان دختر و پسر متوسطۀ شهرستان اسلامآباد غرب در سال 1391 بودند و نمونۀ تحقیق براساس جدول مورگان 382 نفر تعیین شد که نمونۀ مورد نظر بهصورت تصادفی ساده و خوشهای انتخاب شد. ابزار تحقیق، پرسشنامۀ محققساختهای بود که براساس مبانی نظری تهیه شد و روایی آن را استادان دانشگاهی تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد که بین دختران و پسران از نظر مدت زمان تماشای برنامههای ورزشی تلویزیون، ارزشهای اخلاقی (مذهبی) مورد انتظار و ارزشهای اخلاقی (سیاسی، فرهنگی و اجتماعی) منتقلشونده از طریق تلویزیون و همین طور ویژگیهای اخلاقی الگوهای ورزشی تفاوت وجود دارد.
The aim of this study was to compare the time spent watching television, the expected moral values transmitted via television, the features of life and sport patterns and the moral properties of selected patterns between high school male and female students. In this survey, population consisted of high school male and female students in Islamabad Gharb city in 2012. The sample was 382 subjects according to Morgan sample size table whom were selected through random and cluster sampling method. A researcher-made questionnaire was used which was designed based on theoretical principles. The validity of the questionnaire was approved by university professors and the reliability was calculate by Cronbach's alpha coefficient (α=0.88). The results showed a difference between female and male students in time spent watching sports on television, expected moral (religious) values, moral values (political, cultural, and social) transmitted via television and also moral features of sport patterns.
https://jsm.ut.ac.ir/article_55970_15c5a95e8f229234821db0d2b70c4268.pdf
ارزش های اخلاقی
الگوپذیری
برنامه های ورزشی
تلویزیون
دانش آموزان
modeling
moral values
sports programs
students
per
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2676-427X
2015-09-23
7
4
621
635
10.22059/jsm.2015.55971
55971
Research Paper
بررسی مشکلات استعدادیابی فوتبال
A Survey of Football Talent Identification Problems
سجاد دوستداری
sajad.dostdary@yahoo.com
1
فریده اشرف گنجویی
ganjouei@yahoo.com
2
بهزاد سهیلی
behzad_soheily@yahoo.com
3
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
هدف از پژوهش حاضر بررسی مشکلات استعدادیابی در رشتة فوتبال است. کلیۀ مربیان تیمهای پایۀ فوتبال لیگ آسیاویژن استان تهران در ردههای نوجوانان، جوانان و امید جامعۀ آماری پژوهش را تشکیل دادند. نمونۀ آماری با استفاده از جدول مورگان 42 نفر انتخاب شد. بهدلیل نبود پرسشنامۀ استاندارد در این زمینه، محقق با استفاده از نظر استادان تربیت بدنی و علوم ورزشی و مربیان ردههای پایۀ تیم ملی فوتبال، پرسشنامهای بهصورت مقیاس پنجارزشی لیکرت طراحی کرد، اعتبار صوری و محتوایی پرسشنامه را استادان تربیت بدنی و مربیان فوتبال تأیید کردند و ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 86 صدم بهدست آمد. پس از دریافت اطلاعات از آزمودنیها، با استفاده از نرمافزارهای Excel و Spss از طریق آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون فریدمن) اطلاعات بهمنظور بررسی مشکلات استعدادیابی فوتبال تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که مهمترین مشکلات استعدادیابی در فوتبال بهترتیب عبارتند از: کمبود امکانات مالی و مادی برای استعدادیابی فوتبال، نبود کمیتههای تخصصی استعدادیابی در باشگاهها، نداشتن برنامة اصولی برای استعدادیابی فوتبال، آشنا نبودن با روشهای علمی استعدادیابی، و تربیت نکردن افراد متخصص در امر استعدادیابی توسط سازمانهای مربوط.
The aim of this study was to survey football talent identification problems. All coaches of the basic football teams of Tehran Asia Vision league in adolescent and youth classes formed the statistical population of this study. 42 coaches were selected as the sample based on Morgan Table. Because there was not a standard questionnaire for this scope, a questionnaire with 5-point Likert scale was designed using the viewpoints of physical education and sport sciences professors and the coaches of basic categories of football national team. The face and content validity of the questionnaire was verified by physical education professors and football coaches and the reliability coefficient was obtained to be 0.86 by Cronbach’s Alpha. After receiving data from the subjects, the data were analyzed based on descriptive and inferential statistics (Friedman Test) by SPSS and EXCEL in order to survey football talent identification problems. The results showed that the most significant problems for football talent identification were: a lack of financial and material facilities for football talent identification, a lack of specialized committees for talent identification in the clubs, a lack of a systematic program for football talent identification, a lack of familiarity with scientific methods of talent identification, a lack of training of experts by relevant organizations for talent identification.
https://jsm.ut.ac.ir/article_55971_93cd03795d566e5279636d5c63b9c623.pdf
استعدادیابی
استعدادیابی فوتبال
پرورش استعدادها
کشف استعدادها
مشکلات استعدادیابی
discovery of talents
football talent identification
talent identification
talent identification problems
training of talents