@article { author = {zohrevandian, karim and Khosrevizadeh, Esfandyar and honari, habib and mahmoudi, ahmad}, title = {Designing the Model of Football Spectators’ Behavioral Intentions and Service Quality with an Emphasis on Aesthetic Quality}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {11}, number = {3}, pages = {429-444}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2017.221193.1734}, abstract = {The aim of this study was to design a model of spectators’behavioral intentions and service quality with an emphasis onaesthetic quality. Research method was descriptive-correlation and ofapplied type.The statistical population consisted of spectatorsof Persepolis-Esteghlal match in the second half season of 2015 and the sample included 384 subjects who were selected by Morgan Tableand convenience sampling method. Data were collected using a questionnaire and for data analysis, descriptive and inferentialstatistics were used in SPSS16 and LISREL. Results showed a significant difference in perceived service qualityand its dimensions (functional, technical and aesthetic quality) between Persepolisand Esteghlal spectators.Also, the resultsshowed thatmost relationship of servicequality dimensions with spectators’ satisfactionwas related to technical quality (0.68), aesthetic quality (0.61) and functionalquality (0.54). The results showed a significant and positive relationshipbetween spectators’ satisfaction and behavioral intentions (φ=0.72). With respect to the results, it can bestated that managers of clubs and stadiums should pay special attention to aestheticquality in stadiums in addition to technical and functional quality so that theycan provide a memorable experience of attending stadiums for spectators and convincethem to make decisions to attend the stadiums again and maintain loyalty totheir team.}, keywords = {aesthetic quality,behavioral intentions,football spectators,functional quality,Service quality,Technical quality}, title_fa = {طراحی مدل‌ معادلات ساختاری تصمیمات رفتاری تماشاگران فوتبال و کیفیت خدمات با تأکید بر کیفیت زیباشناختی}, abstract_fa = {هدف پژوهش، طراحی مدل تصمیمات رفتاری تماشاگران و کیفیت خدمات با تأکید بر کیفیت زیباشناختی است. روش تحقیق توصیفی-همبستگی و از نوع کاربردی است. جامعۀ آماری تماشاگران بازی پرسپولیس-استقلال در نیم‌فصل دوم 1394 بود و نمونۀ آماری براساس جدول مورگان و نمونة در دسترس، 384 نفر شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار SPSS16 و LISREL استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین کیفیت خدمات درک‌شده و ابعاد آن (کیفیت عملکردی، فنی و زیباشناختی) بین تماشاگران پرسپولیس و استقلال تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بیشترین ارتباط بین ابعاد کیفیت خدمات روی رضایت‌مندی تماشاگران مربوط به کیفیت فنی (68/0) و سپس زیباشناختی (61/0) و کیفیت عملکردی (54/0) بود. نتایج نشان داد بین رضایت‌مندی و تصمیمات رفتاری تماشاگران ارتباط مثبت و معنا‌داری وجود دارد (72/0=φ). بنابراین با توجه به نتایج می‌توان گفت مدیران باشگاه‌ها و استادیوم‌ها باید علاوه‌بر کیفیت عملکردی و فنی، به کیفیت زیباشناختی در استادیوم‌ها توجه خاص داشته باشند تا بتوانند تجربه‌ای به‌یادماندنی از حضور در ورزشگاه را برای تماشاگران به ارمغان بیاورند و آنها را به تصمیم‌گیری برای حضور مجدد در ورزشگاه و وفاداری به تیم خود مجاب کنند.}, keywords_fa = {تصمیمات رفتاری,تماشاگران فوتبال,کیفیت خدمات,کیفیت فنی,کیفیت عملکردی,کیفیت زیباشناختی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_74622.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_74622_a4829ec6abdb0a4b068a64086e073cde.pdf} }