@article { author = {moodi, davood and Vahdani, Mohsen and Mirkazemi, Seyyedeh Ozra}, title = {The Role of Customer Relationship Management in Competitive Advantage of Swimming Pools in Birjand City}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {9}, number = {2}, pages = {272-259}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2017.62983}, abstract = {  The aim of this study was to investigate the role of customer relationship management in competitive advantage of swimming pools in Birjand city. The study method was descriptive- correlation. 214 clients of Birjand swimming pools completed the two questionnaires: Competitive Advantage Questionnaire (Hosseini, 2011) and researcher-made questionnaires which assessed the competitive advantage and customer relationship management respectively in swimming pools. For data analysis, the Kolmogorov-Smirnov test, one-sample t test, Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis were used. All data were analyzed using SPSS software at a significance level of P≤0.05. The findings showed a direct and significant relationship between apparent advantage (r=0.36), sustainable advantage (r=0.47), dynamic advantage (r=0.43), congruent advantage (r=0.36) and combined advantage (r=0.35) with customer relationship management. The results of stepwise regression analysis also showed that the predictor variables could totally explain 35% of the variance changes of customer relationship management. Regarding the results of this study, it is suggested that swimming pool managers should use a strategic CRM program to develop their competitive position and to gain a competitive advantage which can maintain current customers’ loyalty and absorb more customers.}, keywords = {apparent advantage,combined advantage,congruent advantage,customer relationship,dynamic advantage,sustainable advantage,swimming pool}, title_fa = {نقش مدیریت ارتباط با مشتری در مزیت رقابتی استخرهای شنای شهر بیرجند}, abstract_fa = {  هدف از این تحقیق بررسی نقش مدیریت ارتباط با مشتری در مزیت رقابتی استخرهای شنای شهر بیرجند بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. 214 نفر از مشتریان استخرهای شهر بیرجند دو ابزار پژوهش را تکمیل کردند: 1. پرسشنامۀ مزیت رقابتی (حسینی،1390) و 2. پرسشنامۀ محقق‌ساخته که به‌ترتیب مزیت رقابتی و مدیریت ارتباط با مشتری را در استخرهای شنا ارزیابی می‌کنند. برای تحلیل داده­ها از آزمون­های کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون تی تک‌نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. کلیۀ داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و در سطح معناداری 05/0P≤ تحلیل شدند. یافته‏ها نشان داد که بین مزیت مشهود (36/0r= )، مزیت پایدار (47/0r= )، مزیت پویا (43/0r= )، مزیت متجانس (36/0r= ) و مزیت مرکب (35/0r= ) با مدیریت ارتباط با مشتری ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد. نتیجۀ آزمون رگرسیون گام‌به‌گام نیز نشان داد که متغیرهای پیش‌بین در مجموع 35 درصد از تغییرات واریانس مدیرت ارتباط با مشتری را تبیین کردند. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می‌شود که مدیران استخرها از یک برنامۀ راهبردی CRM در جهت بهبود جایگاه رقابتی و کسب مزیت رقابتی بهره ببرند که این امر می‌تواند به وفادار نگه داشتن مشتریان کنونی و جذب مشتریان بیشتر منجر شود.}, keywords_fa = {ارتباط با مشتری,استخر,مزیت پایدار,مزیت پویا,مزیت متجانس,مزیت مرکب,مزیت مشهود}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_62983.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_62983_3d8c7971228e2f40a4b76933e6267d46.pdf} }