@article { author = {jamshidi, omid and goudarzi, mahmoud and sharari, amin and Anet, Zeinab}, title = {The Relationship between Emotional Intelligence and Team Effectiveness of Male and Female Students participating in the 11th Student Cultural and Sport Olympiad}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {8}, number = {6}, pages = {845-860}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2017.60757}, abstract = {  Emotions and the intelligence dominant over them play an important role in interpersonal situations. The aim of this study was to examine the effect of emotional intelligence on team effectiveness. The population consisted of those sport teams participating in the 11th sports Olympiad (2012) (N=1952). 322 athletes were selected according to Morgan Table. Emotional Intelligence Questionnaire (Sybrya Schering) and Team Effectiveness Questionnaire (Billy Batman and Colin Wilson, 2002) were used. Data were analyzed with Pearson correlation coefficient and independent t test. The results showed a significant relationship between emotional intelligence and effectiveness of participants in team sports (P<0.01). Also, t test results indicated a significant difference between emotional intelligence and effectiveness in boys and girls groups. Self-regulation, one of emotional intelligence components, had the highest relationship with effectiveness.}, keywords = {Emotional intelligence,Self-Regulation,student cultural and sport Olympiad,team effectiveness,team fields}, title_fa = {ارتباط بین هوش هیجانی و اثربخشی تیمی دانشجویان دختر و پسر شرکت‌کننده در یازدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان کشور}, abstract_fa = {  هیجانات و هوش حاکم بر آنها نقش مهمی در موقعیت‌های بین‌فردی دارد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر میزان اثربخشی افراد در تیم است. جامعۀ آماری تحقیق تیم‌های ورزشی شرکت‌کننده در یازدهمین المپیاد ورزشی (1391)، شامل 1952 نفر بودند. 322 ورزشکار مطابق جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامۀ هوش هیجانی سیبریا شرینگ و پرسشنامۀ اثربخشی تیمی بیلی بتمن و کولین ویلسون (2002) بود. داده‌ها به کمک روش همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل، تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد رابطۀ معناداری بین هوش هیجانی و اثربخشی شرکت‌کنندگان رشته‌های تیمی وجود دارد (01/0P < ). همچنین نتایج آزمون t، تفاوت معناداری را بین هوش هیجانی و نیز اثربخشی در دو گروه دختران و پسران نشان داد. خودتنظیمی از مؤلفه‌های هوش هیجانی بیشترین ارتباط را با اثربخشی دارد.}, keywords_fa = {اثربخشی تیمی,المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان,خودتنظیمی,رشته‌های تیمی,هوش هیجانی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_60757.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_60757_a93d234e7a95adb69432ce0d89dc1df0.pdf} }