@article { author = {vahdani, mohsen and paimozd, morteza and rezasoltani, najmeh}, title = {The Relationship between Sport Motivation and Athletic Burnout in Male Soccer Players Participating in the 12th Universiade}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {8}, number = {2}, pages = {251-264}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2016.59153}, abstract = {The aim of this study was to identify the relationship between sport motivation and athletic burnout in male soccer players participating in the 12th universiade in Iran. The research method was descriptive/correlational method. 160 players who were members of soccer teams of universities completed these 2 questionnaires: 1- Sport Motivation Scale (SMS) by Pelletier et al. (1995) with 24 items and with 7-point Likert scale assessed 6 subscales of the variable, 2- Athletic Burnout Questionnaire (ABQ) by Radak & Smith (2001) with 15 items and 5-point Likert scale assessed 3 subscales of the variable. The data were analyzed by SPSS, Pearson correlation coefficient test and multiple regression analysis at significance level of α≤0.05. The results revealed a reverse and significant relationship between internal motivation and burnout (r= -0.15, P=0.04), integrated regulation and burnout (r= -0.16, P=0.04), identified regulation and burnout (r= -0.26, P=0.01) and introjected regulation and burnout (r= -0.28, P=0.01). There was a direct and significant relationship between amotivation and burnout (r=0.60, P=0.01). Also, the results showed that the components of athletic motivation explained almost 35% of the variance of athletic burnout variable. So, based on these results and according to self-determination theory, it can be explained that motivation and psychological well-being of persons will maximize by satisfying their psychological needs, and thus it is less likely to experience burnout.}, keywords = {amotivation,athletic burnout,soccer players,sport motivation,universiade}, title_fa = {رابطۀ بین انگیزش ورزشی و تحلیل‌رفتگی ورزشی در بازیکنان فوتبال حاضر در دوازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان پسر کشور}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق شناسایی رابطۀ بین انگیزش ورزشی و تحلیل­رفتگی ورزشی در بازیکنان فوتبالحاضر در دوازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان پسر کشور بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. 160 نفر از بازیکنان عضو تیم­های فوتبال دانشگاه­ها دو ابزار این پژوهش را تکمیل کردند: 1. پرسشنامۀ انگیزۀ ورزشی پلتیر و همکاران (SMS-1995) با 24 آیتم و در مقیاس 7 ارزشی لیکرت که شش خرده‌مقیاس متغیر را ارزیابی می­کند؛ 2. پرسشنامۀ تحلیل­رفتگی ورزشی ریدک و اسمیت (ABQ-2001) با 15 سؤال و در مقیاس 5 ارزشی لیکرت، که سه خرده‌مقیاس متغیر را ارزیابی می­کند. برای تحلیل داده­ها از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون رگرسیون چندگانه در سطح معناداری α≤0.05 با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. یافته‏ها نشان داد که بین مؤلفه­های انگیزش درونی و تحلیل­رفتگی (15/0- = r، 04/0 = P)، تنظیم یکپارچه و تحلیل­رفتگی (16/0- = r، 04/0 = P)، تنظیم همانندسازی­شده و تحلیل­رفتگی (26/0- = r، 01/0 = P) و تنظیم درون­فکنی­شده و تحلیل­رفتگی (28/0- = r، 01/0 = P) رابطۀ معکوس و معنادار و بین بی‌انگیزگی و تحلیل­رفتگی ورزشی (60/0= r، 01/0 = P) رابطۀ مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که مجموعه مؤلفه­های انگیزش ورزشی، نزدیک به 35 درصد از واریانس متغیر تحلیل­رفتگی ورزشی را تبیین می‏کنند. براساس نتایج این تحقیق و بر طبق نظریۀ خودمختاری، می­توان تبیین کرد که با ارضای نیازهای روان‌شناختی فرد، انگیزش فرد و بهزیستی روان‌شناختی او به حداکثر می­رسد و احتمال کمتری وجود دارد که فرد دچار تحلیل­رفتگی شود.}, keywords_fa = {المپیاد ورزشی,انگیزش ورزشی,بازیکنان فوتبال,بی‌انگیزگی,تحلیل‌رفتگی ورزشی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_59153.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_59153_e442facbc509b38f4ba56c0b64345bb4.pdf} }