@article { author = {Ziyae, Babak and nahid, mojtaba and toutifar tehranpour, Mohammad Mahdi}, title = {The Effect of Intellectual Capital Dimensions on Entrepreneurial Opportunities Recognition in Sport Industry (Case in Study: Tehran City)}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {7}, number = {5}, pages = {657-672}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2015.55759}, abstract = {  abstract Rapid changes in the science and technology and considering sport as a profession clues new challenge for sport policy-makers. In this situation, intellectual property and particularly human capital are among the most important organizational assets. The purpose of this study is to evaluate the effect of intellectual capital on Entrepreneurial opportunities recognition in sport industry in Tehran. The sample of study consisted of 110 individuals from the sports industry entrepreneurs, investors and sports officials in Tehran. In this study, the research method is descriptive with correlation technique. The results indicated that intellectual capital has a positive and significant impact on the recognition of entrepreneurial opportunities in sport industry.    }, keywords = {Human capital,Intellectual Capital,Opportunity recognition,Relational (Customer Capital),Structural Capital}, title_fa = {تأثیر ابعاد سرمایۀ فکری در تشخیص فرصت‌های کارآفرینانۀ صنعت ورزش شهر تهران}, abstract_fa = {چکیده تغییر و تحولات سریع علم و فناوری در جهان و تلقی ورزش به‌مثابۀ یک حرفه از یک طرف و تبدیل آن به صنعت از طرف دیگر، دست‌اندرکاران ورزش را با چالش‌های جدیدی روبه‌رو ساخته است که گذر از آنها نیازمند به‌کارگیری رویکردها و روش‌های خلاقانه است و موفقیت بالقوۀ سازمان‌ها در قابلیت‌های فکری آنها ریشه دارد. ازاین‌رو هدف این تحقیق بررسی تأثیر ابعاد سرمایۀ فکری در تشخیص فرصت‌های کارآفرینانۀ ورزشی شهر تهران است. جامعۀ آماری پژوهش را 110 نفر از کارآفرینان صنعت ورزش، سرمایه‌گذاران ورزشی در شهر تهران تشکیل دادند. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه است. به‌منظور تحلیل داده‌ها از تحلیل رگرسیون ساده و چندگانه و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که سرمایۀ فکری تأثیر مثبت و معناداری در تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه دارد و از بین ابعاد سه­گانۀ آن سرمایۀ رابطه‌ای یا مشتری، بیشترین تأثیر را در تشخیص فرصت صنعت مذکور دارد.        }, keywords_fa = {تشخیص فرصت,سرمایۀ انسانی,سرمایۀ رابطه‌ای,سرمایۀ ساختاری,سرمایۀ فکری}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_55759.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_55759_bea6d6de404d96a6d6ec50a9beea0004.pdf} }