@article { author = {Moharamzadeh, M and mehri, Ali}, title = {The Comparison of Academic Performance and Self-Concept of Physical Education Course between Conventional and Distance Educational Systems}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {7}, number = {1}, pages = {131-144}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2015.53651}, abstract = {  The present study aimed to compare academic performance and self-concept of physical education and sport sciences course between conventional and distance educational systems. The statistical population included all physical education undergraduate students at Ardabil state universities in 2012-2013 academic years (N=234). Using stratified random sampling method, 100 students were selected and answered the questionnaires. Data were collected by Academic Self-Concept Questionnaire as well as four researcher-made questionnaires for academic performance. The data were analyzed via SPSS18 and descriptive and inferential statistics. The results showed a significant difference between conventional and distance educational systems in physical education academic performance in theoretical courses and the academic performance of the conventional system in theoretical courses was higher than that in distance educational system. There was no significant difference in academic performance of practical courses between the two systems. The scores of practical courses were higher in distance system than conventional system. There was no significant difference between academic self-concept and diploma grade point average of both groups.    }, keywords = {Academic Performance,Academic Self-Concept,Conventional Education,Distance Education,physical education}, title_fa = {مقایسۀ عملکرد و خود‌پندارۀ تحصیلی رشتۀ تربیت -بدنی در دو نظام آموزش حضوری و از راه دور}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسۀ عملکرد و خودپندارۀ تحصیلیرشتۀ تربیت ­بدنی و علوم ورزشی در دو نظام آموزش حضوری و از راه دور است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشجویان مقطع کارشناسی رشتۀ تربیت ­بدنی دانشگاه­های دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 92-91 به تعداد 234 نفر بود. از میان افراد مذکور، 100 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه­ها پاسخ دادند. برای جمع‌آوری اطلاعات، از پرسشنامۀ خودپندارۀ تحصیلی و چهار پرسشنامۀ محقق‌ساخته برای عملکرد تحصیلی استفاده شد. پاسخ­ها پس از جمع‌آوری با استفاده از فنون آمار توصیفی و استنباطی و به‌کارگیری نرم­افزار spss تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد تحصیلیرشتۀ تربیت­بدنی در دروس تخصصی نظری در دو نظام آموزش حضوری و نیمه‌حضوری تفاوت معنا­داری وجود دارد و عملکرد تحصیلیگروه حضوری در دروس نظری نسبت به گروه از راه دور بالاتر است و بین عملکرد تحصیلی در دروس عملی در دو نظام آموزش حضوری و از راه دور تفاوت معناداری وجود ندارد و نمره‌های گروه از راه دور نسبت به گروه حضوری در دروس عملی بالاتر است. بین سطح خودپندارۀ تحصیلی و معدل دیپلم متوسطه در دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.  }, keywords_fa = {آموزش‌ حضوری,آموزش از راه دور,تربیت ‌بدنی,خودپندارۀ‌تحصیلی,عملکرد تحصیلی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53651.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53651_68b13517eb6731a312017bc949cf124f.pdf} }