@article { author = {Andam, Reza and Montazeri, Amir and Feizi, Samira}, title = {The Investigation of the Role of Satisfaction in Prediciting Commitment of Volunteers in Sport}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {5}, number = {4}, pages = {29-45}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2014.36218}, abstract = {The aim of this research was to predicit organizational commitment by satisfaction factors of volunteers in sport. The method applied in this research was descriptive – correlation. The statistical population consisted of all volunteers participating in the 10th culture-sport Iran university Olympiad for male and female university students. Due to the low statistical population, the sample equaled the population (N=n=120). The required data were collected by the demorgaphic questionnaire, volunteer satisfaction questionnaire (Mallaee et al., 2010) and organizational commitment questionnaire (Allen and Meyer, 1997). The face and content validity of the questionnaires were confirmed by an expert university panel. Cronbach's alpha coefficent was used to test the reliability of the satisfaction and organizational commitment questionnaires (α=0.92) in a pilot study. The research data were analyzed by descriptive and inferential statistics. The research hypotheses were tested by regression analysis and Friedman test. The results showed that the mean of organizational commitment and satisfaction of volunteers was 3.66+0.64 and 3.79+0.49 respectively. Also, the results showed that volunteers' satisfaction factors were prioritized as satisfaction from acquiring experience, social, purposive, commitment, career, material, enhancement and protective. Furthermore, regression analysis showed that four factors of satisfaction from commitment, protective, career and material explanined 57% of variance of organizational commitment (F(4,115)=37.164, P=0.001, R2=0.57). The managers of volunteering affairs and sport event authorities are recommended to pay attention to the effectiveness of satisfaction factors and organizational commitment and with regard to the recognized priorities of satisfaction and organizational commitment factors, to design and perform the plans of volunteer management so that volunteers' satisfaction and their organizational commitment can increase.}, keywords = {Retention of Volunteer,Organizational Commitment,Satisfaction,Sport event,human resources}, title_fa = {بررسی نقش رضایتمندی در پیش بینی تعهد نیروهای داوطلب در ورزش}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، پیش­بینی تعهد سازمانی براساس عوامل رضایتمندی نیروهای داوطلب در ورزش می باشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری تحقیق کلیة نیروهای داوطلب شرکت­ کننده در دهمین المپیاد فرهنگی – ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه­های سراسر کشور بود. به­ دلیل پایین بودن حجم جامعة آماری، نمونه به­ صورت تمام­ شمار به­دست آمد که در حقیقت نمونه برابر جامعه است (N = n). بر این اساس، 120 نفر به­ عنوان نمونة آماری ارزیابی شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق سه پرسشنامة اطلاعات جمعیت­ شناختی، رضایتمندی از تجارب داوطلبی (ملائی و همکاران) و تعهد سازمانی (آلن و می یر) جمع­آوری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه­ ها توسط گروهی از استادان صاحب­نظر دانشگاهی تأیید شد. در یک مطالعة راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ مقدار پایایی پرسشنامه­ های رضایتمندی و تعهد سازمانی برابر با 92/0 محاسبه شد. داده ­های تحقیق در دو سطح توصیفی و استنباطی ارزیابی شد. برای تجزیه­ و تحلیل اطلاعات از آزمون­های فریدمن و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین تعهد سازمانی و رضایتمندی داوطلبان به ­ترتیب برابر با 64/0± 66/3 و 49/0 ± 79/3 بود. همچنین یافته­ های تحقیق نشان داد که اولویت عوامل رضایتمندی داوطلبان به­ ترتیب شامل رضایت از کسب تجربه، اجتماعی، هدفمند، تعهد، شغلی، مادی، پیشرفت و حمایتی است. براساس نتایج تحلیل رگرسیون مشخص شد چهار عامل رضایت از تعهد، حمایتی، شغلی و مادی 57 درصد واریانس تعهد سازمانی داوطلبان را تبیین می­کنند (57/0 = R2، 001/0 P= ، 164/37 = (115، 4) F). ازاین­ رو به مدیران امور داوطلبی و مسئولان برگزاری رویدادهای ورزشی پیشنهاد می­شود به تأثیرگذاری عوامل رضایتمندی داوطلبان و تعهد سازمانی آنان بر یکدیگر توجه داشته باشند و باتوجه به اولویت­های مشخص­ شده برای عوامل رضایتمندی و تعهد سازمانی، برنامه­ های مدیریت داوطلبان را به­ گونه­ ای طراحی و اجرا کنند که باعث افزایش رضایتمندی نیروهای داوطلب و بالا رفتن سطح تعهد آنان شود.}, keywords_fa = {حفظ و نگهداری داوطلب,تعهد سازمانی,رضایتمندی,رویداد ورزشی,منابع انسانی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_36218.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_36218_76c90c13ef5217abeb622d99504cbd07.pdf} }