@article { author = {zare, amin and babaeian, ali and Moradi, Gholam Reza and Hosseini, sayed abdolrasul}, title = {The Identification and Prioritization of the Exiting Challenges of Privatization of Iranian Football Clubs Using PEST1 Model}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {6}, number = {4}, pages = {575-593}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2015.53110}, abstract = {A review of studies about sports privatization indicates that almost allcountries in the world have paid considerable attention to the role and thesignificance of sports privatization. However, it should be noted that thereare not only one or two factors influencing sports privatization. The mainissue is that sports privatization especially for football clubs cannot beeffective without the existence of a set of factors. Accordingly, the presentstudy concentrated on the most important challenges facing football clubsprivatization in Iran. This descriptive-application study has employed asurvey method. The statistical population included football managers,university professors in the field of physical education, and sports experts.Excel software and numerical means were used to identify challenges.Besides, Expert Choice and ranking techniques such as AHP, TOPSIS, andSAW were used to perform the primary ranking of factors. Prioritizingmethods such as prioritizing means, BORDA and COPELAND wereemployed to merge and rank factors and indexes considered as challenges.The findings suggested that the most important challenges were legalpolitical,sociocultural, economic, and technological challenges respectively.Unplanned privatization with no specific stages was considered as the mainlegal-political challenge, sports underestimation in socioculturaldevelopment programs as the main sociocultural challenge, lack of broadcastright as the main source of income as the core economic challenge, andfinally inadequacy of loans granted to the private sector by the government wasregarded as the major technological challenge.}, keywords = {football privatization,merging,Prioritization,prioritizing techniques,privatization challenge}, title_fa = {شناسایی و رتبه‌بندی چالش‌های موجود در روند خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال کشور براساس مدل PEST}, abstract_fa = {    بررسی مطالعات انجام‌گرفته در زمینۀ خصوصی‌سازی ورزش نشان می‌دهد که تقریباً همۀ کشورهای جهان اهمیت و ارزش زیادی برای نقش و جایگاه خصوصی‌سازی ورزش قائل‌اند. باید توجه داشت در زمینۀ خصوصی‌سازی ورزش، تنها یک یا دو عامل تأثیرگذار نیستند. مسئلۀ اصلی این است که خصوصی‌سازی ورزش و به‌ویژه باشگاه‌های فوتبال، بدون فراهم کردن مجموعه‌ای از عوامل، سودمند و اثربخش نخواهد بود. از‌این‌رو، تحقیق حاضر با استفاده از مدل PEST، بر روی مهم‌ترین چالش‌های تأثیرگذار بر خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال کشور، تمرکز دارد.     این پژوهش کاربردی و توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل مدیران ورزش فوتبال، استادان دانشگاهی رشتۀ تربیت‌ بدنی و کارشناسان ورزشی است. به‌منظور شناسایی چالش‌ها از نرم‌ا‌فزارExcel  و میانگین هندسی؛ و از نرم‌افزارExpert Choice  و ‌تکنیک‌های‌ رتبه‌‌بندیAHP، TOPSIS و SAW به‌منظور رتبه‌بندی اولیه و از روش‌های اولویت‌بندی شامل میانگین رتبه‌ها، BORDA و COPELAND برای ادغام و رتبه‌بندی نهایی عوامل و معیارهایی که به‌عنوان چالش‌ شناسایی شده بودند، استفاده شد. براساس یافته‌های تحقیق، مهم‌ترین چالش‌ها به‌ترتیب اولویت‌بندی؛ چالش‌های سیاسی ـ حقوقی، اجتماعی ـ فرهنگی، اقتصادی و چالش‌های تکنولوژیکی هستند. خصوصی‌سازی بدون برنامه و مرحله‌‌ای نبودن آن، مهم‌ترین معیار چالش‌ سیاسی- حقوقی؛ اهمیت کم ورزش در مجموعه برنامه‌های توسعۀ اقتصادی ـ اجتماعی، مهم‌ترین معیار چالش اجتماعی ـ فرهنگی؛ عدم‌ تحقق حق پخش تلویزیونی به‌عنوان یک منبع درآمد، مهم‌ترین معیار چالش اقتصادی و ناکافی بودن تسهیلات اعطایی ویژه از سوی دولت به بخش خصوصی، مهم‌ترین معیار چالش تکنولوژیکی شناخته شد.}, keywords_fa = {ادغام,اولویت‌بندی,تکنیک‌های رتبه‌بندی,چالش‌ خصوصی‌سازی,خصوصی‌سازی فوتبال}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53110.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53110_40612653819a8748e485efec2e9df040.pdf} } @article { author = {rajabi, majid and Hamidi, Mehrzad and jalali farahani, majid}, title = {The Effect of Budget Participation on Job Attitudes and Performance of Physical Education Managers of Universities}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {6}, number = {4}, pages = {595-612}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2015.53112}, abstract = {The aim of this study was to analyze the effect of budget participation onjob attitudes and performance of physical education managers ofuniversities. Research method was descriptive, with regard to therelationship of the variables it was correlation and application consideringthe aim of the study and data were collected by field method. The statisticalpopulation consisted of physical education managers of state universitiesaffiliated to the Ministry of Science, Research and Technology. The samplewas equal to the population. Five standardized questionnaires were used tocollect data including Budget Participation, Job Satisfaction, JobInvolvement, Organizational Commitment and Performance. To evaluate theeffect of the variables and to assess the model, Structural Equation Modeling(SEM), Bayesian estimation with AMOS software were used. The Resultsrevealed that participation in budgeting of managers did not directly have asignificant effect on their performance. But the results of SEM and Bayesianestimation showed that participation of managers in budgeting indirectly hadan effect on their performance through influencing job satisfaction andorganizational commitment. Also, job satisfaction had a positive andsignificant effect on organizational commitment and organizationalcommitment on job involvement.}, keywords = {Attitude,budgeting,Managers,participation,performance}, title_fa = {تاثیر مشارکت در بودجه بندی بر نگرش های شغلی و عملکرد مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها}, abstract_fa = {هدف این تحقیق تحلیل تأثیر مشارکت در بودجه­بندی بر نگرش­های شغلی و عملکرد مدیران تربیت بدنی دانشگاه­ها بود. روش تحقیق توصیفی، از لحاظ روابط بین متغیرها، از نوع همبستگی و به لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و روش جمع‌آوری اطلاعات میدانی بود. جامعۀ آماری این پژوهش مدیران تربیت بدنی دانشگاه­های دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند. حجم نمونه برابر با کل جامعه و به‌صورت کل‌شمار تعیین شد. به‌منظور جمع­آوری اطلاعات از پنج پرسشنامۀ استاندارد شامل پرسشنامۀ مشارکت در بودجه‌بندی، پرسشنامۀ رضایت شغلی، پرسشنامۀ عجین شدن با شغل، پرسشنامۀ تعهد سازمانی و پرسشنامۀ عملکرد استفاده شد. بررسی تأثیر متغیرها و ارزیابی مدل از مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM)، روش Bayesian Estimation با استفاده از نرم­افزار AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد که مشارکت در بودجه­بندی مدیران به‌طور مستقیم بر عملکرد مدیران تربیت بدنی تأثیر معناداری ندارد، اما نتایج معادلات ساختاری Bayesian Estimation نشان داد مشارکت مدیران در بودجه­بندی به‌طور غیرمستقیم از طریق تأثیرگذاری بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر عملکرد مدیران مؤثر است. همچنین رضایت شغلی مدیران تأثیر مثبت و معناداری بر تعهد سازمانی و تعهد سازمانی بر عجین شدن با شغل آنان دارد.}, keywords_fa = {بودجه‌بندی,عملکرد,مدیران,مشارکت,نگرش}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53112.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53112_d4de347b026ee2228202f5b389efe4a7.pdf} } @article { author = {azimi sanavi, babak and razavi, mohamad hosein}, title = {The Relationship between Understanding and Application of Management Quantum Skills in Sports Organizations}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {6}, number = {4}, pages = {613-625}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2015.53113}, abstract = {The aim of this study was to investigate the relationship betweenunderstanding and application of quantum skills in sports organizations. Thestudy method was descriptive. The statistical population consisted ofmanagers of the Ministry of Sport and Youth and the heads of selected sportsfederations (N=59). The data were analyzed by descriptive and inferentialstatistics. For data analysis, Spearman and Friedman tests were used. Theresults showed a significant positive relationship between understanding andapplication of quantum skills by managers (P=0.001, r=0.53). The highestlevel of understanding and application of the quantum action and the lowestlevel were quantum trust and quantum observation respectively. Therefore,managers of sports organizations should pay special attention to theunderstanding of quantum skills and increase their knowledge about thistopic and have a special interest in the relationship of this notion with theapplication of these skills so that they can lead the organizations moreeffectively.}, keywords = {chaos theory,management,quantum,quantum skills,sports organizations}, title_fa = {ارتباط بین میزان آشنایی و به‌کارگیری مهارت‌های کوانتومی مدیریت در سازمان‌های ورزشی}, abstract_fa = {هدف از تحقیق حاضر، بررسی میزان ارتباط بین آشنایی و به‌کارگیری مهارت‌های کوانتومی در سازمان‌های ورزشی است. روش تحقیق از نوع توصیفی است. جامعۀ آماری پژوهش مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان کشور و رؤسای فدراسیون‌های ورزشی منتخب بودند (59 نفر). تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی ارزیابی شد. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از آزمون‌های اسپیرمن و فریدمن استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که بین میزان آشنایی و به‌کارگیری مهارت‌های کوانتومی توسط مدیران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (001/0, P=53/0 .(r=از این بین بیشترین میزان آشنایی و به‌کارگیری مربوط به عمل کوانتومی و کمترین میزان آشنایی و به‌کارگیری نیز به‌ترتیب مربوط به اعتماد کوانتومی و دیدن کوانتومی بود. بنابراین، مدیران سازمان‌های ورزشی برای رهبری مؤثرتر سازمان، باید به اولویت آشنایی با مهارت‌های کوانتومی و دانش‌افزایی سازمانی نسبت به این مقوله و میزان ارتباط آن با بعد کاربردی این مهارت‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.}, keywords_fa = {سازمان‌های ورزشی,کوانتوم,مدیریت,مهارت‌های کوانتومی,نظریۀ آشوب}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53113.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53113_e0c5da474faefc26512ddc7db69d08e0.pdf} } @article { author = {khodadad, hamid and mosayebi, alireza}, title = {An Investigation of the Effect of Sport Clubs Reputation on Fans' Behavior Changing with a Social Marketing Approach}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {6}, number = {4}, pages = {627-642}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2015.53115}, abstract = {Social marketing is defined as applying marketing tools to achievedesired social targets. In other words, social marketing is the usage ofcommercial methods to increase a target group's ability to admit a belief oran action. In this article, the effect of sport clubs reputation and name on animprovement and a change in their fans' behavior was studied. Using SEMmethod, the results demonstrated that the two organizational characteristicsincluding general reputation and perceived responsibility as well as the twosocial responsibility characteristics including perceived effort and perceivedinfluence were independent variables influencing environmental reputation.Also, the results presented that environmental reputation had a significanteffect on professional environmental behavior of fans including permanentimprovement in behavior and an improvement of their behavior in eachmatch. Furthermore, according to the current results, the more sport clubs tryto increase their environmental and social reputation, the more effectivetools they are to improve social behavior.}, keywords = {club reputation,environmenttal effect,environmenttal effort,fans' behavior,Social Responsibility}, title_fa = {بررسی اثر اعتبار باشگاه‌های ورزشی بر تغییر رفتار هواداران با رویکرد بازاریابی اجتماعی}, abstract_fa = {بازاریابی اجتماعی عبارت است از به‌کارگیری ابزار بازاریابی به‌منظور دسترسی به اهداف مطلوب اجتماعی. به‌عبارتی بازاریابی اجتماعی، استفاده از فنون تجاری برای افزایش قابلیت پذیرش یک عقیده یا عمل در یک گروه هدف است. در این مقاله، تأثیر اعتبار و نام باشگاه‌های ورزشی در بهبود و تغییر رفتار هوادارانشان بررسی شد. یافته‌های تحقیق با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر نشان داد که دو ویژگی سازمانی شامل اعتبار عمومی و مسئولیت درک‌شده و دو ویژگی مربوط به مسئولیت اجتماعی سازمان شامل تلاش درک‌شده و تأثیر درک‌شده متغیرهای مستقل تأثیرگذاری بر اعتبار محیطی هستند. همچنین نتایج نشان داد که اعتبار محیطی تأثیر زیادی بر رفتار محیطی حرفه‌ای هواداران شامل بهبود رفتار دائمی و بهبود رفتار آنان در هر بازی دارد. علاوه‌بر این، براساس نتایج تحقیق حاضر، درصورتی‌که سازمان‌های ورزشی برای افزایش اعتبار محیطی و اجتماعی خود بیشتر تلاش کنند، می‌توانند ابزار مؤثری در راستای بهبود رفتار اجتماعی باشند.}, keywords_fa = {اعتبار باشگاه‌ها,تأثیر محیطی,تلاش محیطی,رفتار هواداران,مسئولیت اجتماعی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53115.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53115_1b29d4ad8c4eebfa1cc4e86b00131c86.pdf} } @article { author = {araghi, mohsen and kashef, mohamad}, title = {Challenges and Strategies Facing the Development of Sport for All in Iran}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {6}, number = {4}, pages = {643-655}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2015.53117}, abstract = {The aim of this research was to survey the challenges facing thedevelopment of sport for all as well as to analyze suitable strategies in orderto develop physical activities for different members of the society. Thestatistical population consisted of the participants in stations of sport for allin Iran in 2012 (21% of the population of the country). 2000 participantswho were selected as the sample using Morgan table and cluster randomsampling method in 15 provinces filled out the research questionnaires. Thequestionnaire was researcher-made and its reliability was calculated throughCronbach alpha (α=0.81). The results showed a significant relationshipbetween aims and motivations of the participants and the level of theireducation and they emphasized that sport had a tremendous effect on theirphysical and mental health. There was a significant relationship between theparticipants’ physical activity effects and their aims and motivations withregard to their ages. Lack of sport facilities, lack of sport awareness,shortage of skilled coaches and financial problems were respectively themost important problems facing the development of sport for all that theparticipants complained about. Providing suitable sport facilities and fieldswhich can be easily used by fans of sport for all and also presentingadvertising programs in order to improve general awareness of sport andtraining and appointing sport coaches and experts in order to advise peoplein sport for all stations are the important strategies which should beconsidered by sport for all planners.}, keywords = {Challenges,Development,Health,sport for all,sport stations,strategies}, title_fa = {چالش‌های پیش روی توسعۀ ورزش همگانی در ایران و راهبردهای آن}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی چالش‌های فراروی توسعۀ ورزش همگانی و تحلیل راهبردهای مناسب به‌منظور گسترش فعالیت‌های ورزشی در بین آحاد مختلف جامعه است. جامعۀ آماری افراد شرکت‌کننده در ایستگاه‌های ورزش همگانی کشور در سال ۱۳۹۱ (۲۱ درصد جمعیت کل کشور) بودند که ۲۰۰۰ نفر از آنان با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی در پانزده استان کشور برای نمونه، پرسشنامه‌های تحقیق را تکمیل کردند. پرسشنامه از نوع محقق‌ساخته بود که پایایی آن به‌وسیلۀ آلفای کرونباخ (81/0) محاسبه شد. نتایج داده‌های تحقیق نشان داد که بین اهداف و انگیزه‌های نمونه‌ها با میزان تحصیلات آنان رابطۀ معناداری وجود داشت و آنان بر تأثیر ورزش بر سلامت جسم و روان تأکید بیشتری داشتند. بین آثار فعالیت‌های ورزشی و اهداف و انگیزه‌های آزمودنی‌ها نیز براساس سن ارتباط معناداری مشاهده شد. کمبود امکانات، عدم آگاهی ورزشی، نبود مربیان متخصص و مشکلات اقتصادی به‌ترتیب، عمده‌ترین مسائل توسعۀ ورزش همگانی از سوی افراد مورد بررسی معرفی شدند. ایجاد امکانات و میادین ورزشی مناسب که به‌راحتی در اختیار شهروندان علاقه‌مند به فعالیت‌های ورزش همگانی قرار گیرد و همچنین برنامه‌های تبلیغاتی به‌منظور ارتقای آگاهی‌های عمومی مردم در زمینۀ ورزش و تربیت و تعیین مربیان و کارشناسان ورزش برای راهنمایی مردم در ایستگاه‌های ورزش همگانی، از اهم راهبردهایی است که باید مدنظر برنامه‌ریزان ورزش همگانی قرار گیرد.}, keywords_fa = {ایستگاه‌های ورزشی,تندرستی,توسعه,چالش‌ها,راهبردها,ورزش همگانی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53117.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53117_25561fc0464dec6a679cc051180ab0d5.pdf} } @article { author = {Rahman por, Adel and ghofrani, mohsen}, title = {A Comparison of Coaches' Power Resources and Athletes' Team Cohesion from the Viewpoints of Female and Male Coaches and Athletes in South Khorasan Province}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {6}, number = {4}, pages = {657-670}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2015.53118}, abstract = {The aim of the present study was to compare the power resource ofcoaches and athletes' team cohesion from the viewpoints of male and femalecoaches and athletes in South Khorasan province. The method of this studywas descriptive which was conducted as a field study. The statisticalpopulation consisted of all coaches (N=120) and athletes (N=800) in fourteam sports. Based on Morgan table, 92 coaches and 260 athletes wereselected as the sample by simple random sampling method. The data werecollected by two questionnaires: Power in Sport Questionnaire (PSQ) andGroup Environment Questionnaire (GEQ). Validity of the questionnaireswas confirmed by professors of sport management and their reliability wasdetermined using the Cronbach’s alpha coefficient as 0.78-0.79 and 0.81respectively. Considering the results of Kolmogorov–Smirnov test, nonparametricmethods of U-Mann Whitney and Kruskal-Wallis test were used(P≤0.05). Results showed that from the viewpoints of both groups, expertpower was the first priority and coercing power was the last priority inpower resources of the coaches. Priorities of team cohesion of athletes (menand women) were attraction to group-task, group integration-task, attractionto group-social and group integration-social respectively. There was asignificant difference between the viewpoints of male and female coaches inreward power, coercing power and legal power while there was nosignificant difference between males and females' viewpoints in expertpower and referent power. It is recommended that coaches should use moreexpert power to achieve higher team cohesion as this is the expert powerwhich is used by coaches and approved by athletes more than other powerresources.}, keywords = {cohesion,power,resources,Sport,team}, title_fa = {مقایسۀ منابع قدرت مربیان و انسجام تیمی ورزشکاران از دیدگاه مربیان و ورزشکاران زن و مرد استان خراسان جنوبی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ منابع قدرت مربیان و انسجام تیمی ورزشکاران از دیدگاه مربیان و ورزشکاران زن و مرد استان خراسان جنوبی بود. روش پژوهش توصیفی است و به شکل میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری کلیۀ مربیان (120 نفر) و ورزشکاران (800 نفر) در چهار رشتۀ تیمی بودند. براساس‌ جدول نمونه‌گیری مورگان، 92 نفر از مربیان و 260 نفر از ورزشکاران به‌عنوان نمونۀ‌ آماری انتخاب شدند و برای جمع‌آوری داده‌ها از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ منابع قدرت [1]((PSQ و پرسشنامۀ انسجام تیمی  (GEQ)[2]استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها توسط استادان صاحب‌نظر مدیریت ورزشی تأیید و پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به‌ترتیب 78/0- 79/0 و 81/0 به‌دست آمد. با توجه به نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف از روش‌های ناپارامتری آزمون "U" مان- ویتنی و آزمون کروسکال– والیس استفاده شد (05/0 P≤). نتایج نشان داد، از دیدگاه هر دو گروه، قدرت تخصص مربی در اولویت اول و قدرت تنبیه در پایین‌ترین اولویت منابع قدرت مربیان قرار گرفته است. اولویت انسجام تیمی ورزشکاران (زن و مرد) به‌ترتیب کشش به‌سوی تکلیف گروه، یکپارچگی تکلیف، کشش اجتماعی به‌سوی گروه و در نهایت یکپارچگی اجتماعی بودند. بین دیدگاه مربیان مرد و زن در خصوص قدرت پاداش، قدرت قهریه و قدرت قانونی تفاوت معناداری مشاهده شد، اما بین دیدگاه آنها در مورد قدرت تخصص و قدرت مرجعیت تفاوت معناداری مشاهده نشد. پیشنهاد می‌شود مربیان برای انسجام تیمی بیشتر و بالاتر از قدرت تخصص بیشتر استفاده کنند، زیرا قدرت تخصص بیش از سایر منابع قدرت مورد استفادۀ مربیان و مورد قبول ورزشکاران است. [1]. Power in Sport Questionnaire   [2]. Group Environment Questionnaire}, keywords_fa = {انسجام,تیم,قدرت,منابع,ورزشی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53118.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53118_a2c09488f1e8c94ca21c748b37626e87.pdf} } @article { author = {Sadeghi, Hussein and honari, habib and mondalizade, zeinab}, title = {A Survey of Behavioral Factors Affecting Sport Entrepreneurship Development in Iran}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {6}, number = {4}, pages = {671-681}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2015.53121}, abstract = {The aim of this study was to survey behavioral factors affecting sportentrepreneurship development and to provide a model. This study was ofcorrelation nature and interviews and a questionnaire were used to collectdata and viewpoints of sport experts. The statistical population consisted ofsport club managers, top managers of Sport Organization, doctorate studentsand sport management and entrepreneurship management professors. Inquantity sector, the entrepreneurship questionnaire included 15 items in twosubsections including behavioral factors and entrepreneurship development.Face and content validity of the questionnaire was confirmed by 10professors (construct validity was confirmed as well). The reliability of thequestionnaire was achieved by Cronbach’s alpha coefficient (α=0.916). Fordata analysis, regression, exploratory and confirmatory factor analysis wereused and structure equation modeling was employed to develop a model.SPSS and Amos software was also used. The results showed that with regardto regression analysis, there was a significant relationship betweenbehavioral factors and sport entrepreneurship development and factors suchas motives and entrepreneurship attitudes influenced entrepreneurshipdevelopment. In addition, modeling indices were suitable (P=0.80,GFI=0.94, AGFA=0.90, RMSEA=0.000). It can be concluded thatimprovement and development of behavioral factors play an important rolein sport entrepreneurship development in Iran. Therefore, it seems thatmotives and attitudes of the citizens are considered as one of those factorswhich improves and develops sport entrepreneurship and consequentlybehavioral indices can help recognize those who perceive entrepreneurialopportunities better.}, keywords = {Behavioral Factors,Entrepreneurship Development,Innovation,Risk taking,Sport}, title_fa = {بررسی عوامل رفتاری مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی در ورزش کشور}, abstract_fa = {هدف مقالۀ حاضر بررسی عوامل رفتاری مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی در ورزش کشور و ارائۀ الگوی مناسب است. روش تحقیق، همبستگی است و برای جمع‌آوری داده‌ها و نظرهای صاحب‌نظران ورزشی از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق شامل مدیران باشگاه‌های ورزشی، مدیران ستادی سازمان ورزش، دانشجویان دکتری و اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی و مدیریت کارآفرینی بود. در بخش کمی، پرسشنامۀ مربوط به کارآفرینی شامل 15 سؤال در دو بخش عوامل رفتاری و توسعۀ کارآفرینی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه را ده نفر از اعضای هیأت علمی تأیید کردند (روایی سازه نیز تأیید شد) و پایایی پرسشنامه‌ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ 916/0 به‌دست آمد. به‌منظور تحلیل داده‌ها، از رگرسیون، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی و به‌منظور تبیین الگو از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. تمام تجزیه‌وتحلیل‌ها با استفاده از نرم‌افزار Amos و SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد براساس تحلیل رگرسیون ارتباط معناداری بین عوامل رفتاری با توسعۀ کارآفرینی ورزشی وجود داشت و عناصری مانند انگیزه‌ها و نگرش‌های کارآفرینانه بر توسعۀ کارآفرینی تأثیرگذار بود. شاخص‌های مدلسازی (80/0 P=،94/0 GFI=، 90/0 AGFI=، 000/0 =RMSEA) نیز از برازش خوبی برخوردار بود. در نتیجه می‌توان گفت که تقویت و توسعۀ عوامل رفتاری در توسعۀ کارآفرینی ورزشی کشور نقش زیادی دارد. بنابراین به‌نظر می‌رسد انگیزه‌ها و نگرش‌های افراد جامعه یکی از عواملی است که به تقویت و گسترش کارآفرینی در ورزش کشور منجر می‌شود و در نتیجه شاخص‌های رفتاری می‌تواند به شناسایی افرادی که فرصت‌های کارآفرینانه را بهتر درک می‌کنند، کمک کند.}, keywords_fa = {توسعۀ کارآفرینی,خطرپذیری,عوامل رفتاری,نوآوری,ورزش}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53121.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53121_d2e44f32265cf5cd176eb2a1e45fe7e8.pdf} } @article { author = {ghanbar pour nosrati, amir and Khabiri, mohammad and poorsoltani zarandi, hosein and aghaii, najaf}, title = {The Role of Job Satisfaction in the Relationship between Organizational Justice and Turnover Intention in Experts of Sport Federations}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {6}, number = {4}, pages = {683-696}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2015.53123}, abstract = {The aim of this study was to investigate the role of job satisfaction in therelationship between organizational justices and turnover intention in expertsof sport federations. In this regard, Wood job satisfaction (1986), Kim andLung (2007) organizational justice, and Cummann (1979) turnover intentionquestionnaires were used. The statistical population consisted of experts ofsport federations and 210 experts were selected as the sample. Constructvalidity of the questionnaires were confirmed by confirmatory factoranalysis and LISREL8.8. The reliability of the questionnaires wasdetermined as 0.84, 0.87 and 0.86 respectively. For data analysis, StructuralEquation Modeling and Visual PLS Software were used. Findings showedthat the effect of organizational justice on job satisfaction was significant(β= 0.775, t=21.189) and on turnover intention was not significant (β= -0.016, t= -0.211). Also, findings showed that the effect of job satisfaction onturnover intention was negative and significant (β= -0.520, t= -4.75). Otherfinding was that indirect effect of organizational justice (β= -0.403) onturnover intention was greater than its direct effect (β= -0.016) (-1.96≤ tvalue ≤+1.96). It is suggested that sports federations should promoteorganizational justice and job satisfaction in their employees in order toreduce their turnover intention.}, keywords = {Job satisfaction,Organizational Justice,sport federations,Structural equations,Turnover intention}, title_fa = {نقش رضایت شغلی در ارتباط عدالت سازمانی با تمایل به ترک شغل در کارشناسان فدراسیون‌های ورزشی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رضایت شغلی در ارتباط بین عدالت سازمانی با تمایل به ترک شغل در کارشناسان فدراسیون‌های ورزشی بود. بدین منظور از پرسشنامه‌های رضایت شغلی وود (1986)، عدالت سازمانی کیم و لونگ (2007) و تمایل به ترک شغل کامان (1979) استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق شامل کارشناسان فدراسیون‌ها بود که 210 نفر به‌عنوان نمونۀ آماری تحقیق انتخاب شدند. روایی سازۀ ابزار تحقیق به روش تحلیل عاملی تأییدی و با استفاده از نرم‌افزار لیزرل 8.8 تأیید شد. همچنین پایایی ابزار تحقیق به‌ترتیب 84/0، 87/0، و 86/0 به‌دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار Visual PLS استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، اثر عدالت سازمانی بر رضایت شغلی، معنادار (189/21=t،  775/0β=)، و بر تمایل به ترک شغل غیرمعنادار است (211/0- =t، 016/0-β=). همچنین نتایج حاکی از اثر منفی و معنادار رضایت شغلی بر تمایل به ترک شغل بود (75/4- =t، 520/0-β=). دیگر یافتۀ تحقیق این بود که اثر غیرمستقیم عدالت سازمانی (403/0-=β)، بر تمایل به ترک شغل بیشتر از اثر مستقیم آن است (016/0-β=)، (96/1≤ t value+≤96/1-). پیشنهاد می‌شود فدراسیون‌های ورزشی به‌منظور کاهش تمایل به ترک شغل کارکنان خود، زمینۀ ارتقای سطح عدالت سازمانی و رضایت شغلی کارکنان خود را فراهم کنند.}, keywords_fa = {ترک شغل,رضایت شغلی,عدالت سازمانی,فدراسیون‌های ورزشی,معادلات ساختاری}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53123.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53123_46097ece1de610a922a332bb88a2d821.pdf} } @article { author = {Moharamzadeh, M and vahdani, mohsen and Ghahremani, Jafar and mir ameri, hasan}, title = {The Relationship between Employees' Personality Characteristics and Job Burnout in Ministry of Sport and Youth}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {6}, number = {4}, pages = {697-711}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2015.53124}, abstract = {The aim of this research was to explain the relationship betweenpersonality big five factors and job burnout in employees of Ministry ofSport and Youth of Iran. 162 employees completed the Maslach BurnoutInventory (MBI) and Big Five Inventory (BFI). MBI with 22 items assessedthree dimensions of job burnout and BFI with 44 items assessed the fivedimensions of personality. Cronbach's alpha coefficient was utilized toexamine the internal reliability of MBI (r=0.80) and BFI (r=0.82). Data wereanalyzed with parametric tests (Pearson correlation, ANOVA, multipleregression and so on) at P≥0.05. The findings indicated that those who hadhigher neuroticism and lower extraversion, agreeableness, conscientiousnessand openness to experiences were more prone to experience job burnout. So,if organizations use personality assessment as a part of their employmentsystem, they can identify those who are likely to experience burnout in thefuture and have more precise organization and planning so that they canguarantee employees' commitment to their future job situations.}, keywords = {depersonalization,emotional exhaustion,Job Burnout,loss of accomplishment,Ministry of Sport,Personality}, title_fa = {رابطۀ بین ویژگی‌های شخصیتی کارکنان و فرسودگی شغلی در وزارت ورزش و جوانان}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق، توضیح ارتباط بین ابعاد پنج‌گانۀ شخصیت و فرسودگی شغلی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان است. 162 کارمند پرسشنامه‌های فرسودگی شغلی مسلچ (MBI) و مدل پنج‌عاملی شخصیت (BFI) را تکمیل کردند. MBI با 22سؤال، سه بعد فرسودگی شغلی و BFI با 44 آیتم پنج بعد شخصیتی را ارزیابی می‌کند. ثبات درونی پرسشنامه‌ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به‌ترتیب 80/0 و 82/0 به‌دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات، از آزمون‌های پارامتریک (همبستگی پیرسون، ANOVA، رگرسیون چندگانه و...) در سطح معناداری 05/0 ≤ P استفاده شد. نتایج نشان داد که افراد با سطوح بالاتر روان‌رنجوری و سطوح پایین‌تر برون‌گرایی، توافق‌پذیری، وظیفه‌شناسی و گشودگی به تجارب بیشتر در معرض فرسودگی شغلی قرار می‌گیرند. بنابراین اگر سازمان‌ها از ارزشیابی شخصیت به‌عنوان قسمتی از فرایند و سیستم استخدام، استفاده کنند، می‌توانند کارمندانی را که احتمالاً دچار فرسودگی شغلی خواهند شد، شناسایی کنند و برنامه‌ریزی و سازماندهی دقیق‌تری در راستای ایفای تعهد کارکنان از موقعیت کاری آینده‌شان داشته باشند.}, keywords_fa = {شخصیت,فرسودگی شغلی,فرسودگی عاطفی,مسخ شخصیت,نقصان موفقیت,وزارت ورزش}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53124.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53124_754f98f30088d35081c72314b316fce7.pdf} } @article { author = {Moradidasht, Shamin and Nourbakhsh, Mahvash and Sepasi, Hossein}, title = {The Relationship between Emotional Intelligence and Communication Skills with Burnout in Table Tennis Coaches}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {6}, number = {4}, pages = {713-727}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2015.53126}, abstract = {The aim of this study was to investigate the relationship betweenemotional intelligence and communication skills with burnout in Iranianinternational table tennis coaches. The statistical sample included thosecoaches holding degrees in international table tennis coaching in Iran(n=150). The data were collected using three questionnaires named SybryaShrink Emotional Intelligence (1986), Barton J. Communication Skills(1990) and Maslach Burnout (1996). The results showed a significantnegative relationship between emotional intelligence and the prevalence ofburnout in male and female coaches. A significant negative correlation wasobserved between communication skills and the intensity of burnout infemale coaches. Between emotional intelligence and communication skills,the best predictor for burnout was emotional intelligence. So, it is suggestedthat special training coaching courses should be held to promotecommunication skills level and emotional intelligence in the coaches so thatthey can be less exposed to burnout.}, keywords = {Burnout,Communication skills,Emotional intelligence,international coaches,Table Tennis}, title_fa = {رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی با تحلیل رفتگی مربیان بین المللی تنیس روی میز ایران}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی و مهارت‌های ارتباطی با تحلیل‌رفتگی شغلی مربیان بین‌المللی تنیس روی میز ایران بود. نمونۀ آماری تحقیق مربیان با مدرک مربیگری درجۀ بین‌المللی در رشتۀ تنیس روی میز ایران به تعداد ۱۵٠ نفر بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از سه پرسشنامۀ هوش هیجانی سیبریا شرینگ (۱٩٨٦)، مهارت‌های ارتباطی بارتون جی (1990) و تحلیل‌رفتگی مسلش (۱٩٩٦) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی با فراوانی تحلیل‌رفتگی در مربیان زن و مرد همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. بین مهارت‌های ارتباطی با شدت تحلیل‌رفتگی در مربیان زن همبستگی معنادار منفی مشاهده شد. از بین هوش هیجانی و مهارت‌های ارتباطی، بهترین متغیر پیش‌بین برای تحلیل‌رفتگی، هوش هیجانی است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که دوره‌های آموزشی به‌منظور افزایش سطح مهارت‌های ارتباطی و ارتقای هوش هیجانی مربیان برگزار شود تا مربیان کمتر در معرض تحلیل‌رفتگی قرار گیرند.}, keywords_fa = {تحلیل‌رفتگی,تنیس روی میز,مربیان بین‌المللی,مهارت‌های ارتباطی,هوش هیجانی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53126.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53126_8f729c32d285c6ba183689cc1b1c3ae5.pdf} } @article { author = {}, title = {Abstracts}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {6}, number = {4}, pages = {1-10}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2015.53309}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53309.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_53309_8dad6811087ad460a2a330b141732e0a.pdf} }