@article { author = {Manouchehri, Jasem and Hamidi, Mehrzad}, title = {Qualitative Modeling of the Impact of Doping Scandal on Sport Marketing in Iran}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {723-743}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2021.214921.1682}, abstract = {There are a number of factors affecting consumers' purchase behavior. It is believed that celebrities can affect selling positively by transferring their popular image to the endorsed product. But, it is heard lots about excommunicate behaviors in the sport world today. The main aim of the present paper was to explore the impact of doping scandal on sport marketing in Iran. Depth interviews data were analyzed in three phases: open coding, axial coding, and selective coding. 297 open codes were achieved by 18 interviews. Grouping axial codes in each case and comparing, all gained codes can be divided in five groups: brand image (athlete and endorsed product brands images), moral reasoning (moral coupling, moral decoupling, and moral rationalization), consumer behavioral consequences (word of mouth, purchasing intention, and brand loyalty), attitude change (attitudes change toward athlete and brand), and moral emotions (moral evaluation, contempt, anger, disgust, and sympathy).}, keywords = {Doping,endorsement,Marketing,Qualitative Model,Sport}, title_fa = {طراحی مدل کیفی اثر رسوایی دوپینگ بر بازاریابی در ورزش ایران}, abstract_fa = {عوامل عدیده‌ای بر رفتار خرید مصرف‌کنندگان تأثیر می‌گذارند. از طرفی اعتقاد بر این است که مشاهیر در صورت انتقال تصویر محبوب خود به محصول از طریق صحه‌گذاری، تأثیری مثبت بر میزان فروش دارند. اما امروزه اخبار زیادی در خصوص رفتارهای طرد کردن در دنیای ورزش شنیده می‌شود. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر رسوایی دوپینگ بر بازاریابی ورزشی بود. تحلی داده‌های حاصل از مصاحبه‌های عمیق در قالب سه مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی بوده است. در مجموع 297 کد باز از تحلیل هجده مصاحبه به‌دست آمد. گروه‌بندی کدهای محوری در هر مورد و مقایسۀ آنها، نشان داد که می‌توان تمامی کدهای به‌دست‌آمده را در پنج گروه اصلی جای داد: تصویر برند (تصویر برند ورزشکار و محصول تحت تبلیغ وی)، استدلال اخلاقی (اتصال اخلاقی، جدایی اخلاقی و توجیه عقلانی- اخلاقی)، پیامدهای رفتاری مصرف‌کننده (بازاریابی دهان به دهان، قصد خرید و وفاداری به برند)، تغییر نگرش (تغییر نگرش به ورزشکار و برند)، احساسات اخلاقی (ارزیابی ‌اخلاقی، تحقیر، خشم، انزجار و همدردی).}, keywords_fa = {بازاریابی,دوپینگ,صحه‌گذاری,مدل کیفی,ورزش}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84454.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84454_8c25f5f8cb04738d26195d3280cb63df.pdf} } @article { author = {Rasekh, Nazanin}, title = {Systematic Review of Women’s Sports Studies}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {745-765}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2021.222326.1744}, abstract = {The aim of this research was to systematically review the studies of women’s sports scope. Research method was descriptive based on content analysis and data collection was done through documentary. Research population was all the theses, dissertations, research projects and published articles related to the scope of women’s sports (N=1157) from 2001 to 2015. A coded sheet was used as the instrument in which the concordance correlation using Scott’s pi formula was 90 percent among coders. To analyze data, the descriptive and inferential statistics (Chi-square and Scott) were conducted considering the significant level of P≤0.05 using SPSS18 and EXCELL 2007. The results showed that most research around the scope of women’s sports had been published from 2011 to 2015 (68.6 percent). The number of all the research related to the scope of women’s sports from 2001 to 2015 were 1157 documents in which 85.7 percent were articles. Totally it seems that there is no balance between research subjects, sport fields, components, methodologies and instruments in women’s sports studies. It is suggested that the researchers pay more attention to the different research subjects and fields in women’s sports studies due to the significance of them.}, keywords = {Iran,Theses,Content analysis,Dissertations,Research Projects,Articles,Women’s sports}, title_fa = {مرور نظام‌مند مطالعات حوزۀ ورزش زنان}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، مرور نظام‌مند مطالعات حوزۀ ورزش زنان بود. روش تحقیق توصیفی، از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا و از نظر جمع‌آوری اطلاعات، اسنادی است. جامعۀ آماری تحقیق (1157=N)، پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، طرح‌های پژوهشی و مقالات چاپ‌شده در حوزۀ ورزش زنان از سال 1380 تا 1394 بود. ابزار مورد استفاده در تحقیق شامل یک برگة کدگذاری‌شده بود که ضریب توافق بین کدگذاران آن به‌وسیلۀ فرمول پی‌اسکات، 90 درصد به‌دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون اسکات و خی‌دو) و همچنین، نرم‌افزار SPSS18 و EXCELL2007  در سطح معنا‌داری 05/0P≤ استفاده شد. نتایج نشان داد که بیشتر تحقیقات انجام‌گرفته در حوزۀ ورزش زنان در سال‌های 1390 تا 1394 انتشار یافته‌اند (6/68 درصد). کل تحقیقات انجام‌گرفته در خصوص ورزش زنان در فاصلۀ سال‌های 1380 تا 1394 به تعداد 1157 سند بوده است که از این تعداد، 7/85 درصد از اسناد را مقالات به خود اختصاص داده‌اند. در نهایت به‌نظر می‌رسد که در مورد پوشش موضوعی تحقیقات انجام‌گرفته در حوزۀ ورزش زنان، در زمینة توجه به مؤلفه‌ها و رشته‌های ورزشی مختلف و همچنین روش‌شناسی و ابزار، تعادل وجود ندارد و پیشنهاد می‌شود با توجه به اهمیت هریک از این مؤلفه‌ها در کشور و نیاز تحقیقی در آنها،‌ مورد استقبال و توجه نویسندگان قرار گیرند.}, keywords_fa = {ایران,پایان‌نامه‌ها,تحلیل محتوا,رساله‌ها,طرح‌های پژوهشی,مقاله‌ها,ورزش زنان}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84455.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84455_121d65f35f5fe76ca11cf40cea8799c9.pdf} } @article { author = {Farzadfar, Mona and Ganji, Farid and Bahrami, Shahab}, title = {Identifying Social and Cultural Consequences of Success of Muslim Female Athlete in International Sporting Events}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {767-781}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2019.269497.2177}, abstract = {The purpose of the present study was to identify the social and cultural consequences of success of Muslim female athletes in cross-country sporting events. The research method was qualitative and phenomenological. The study population included athletes with more than 3 years of experience in major sporting events. The sampling method was purposively selected and data were collected with 9 athletes. The data collection tool was a semi-structured interview, and data collection continued until theoretical saturation, meaning that the researcher did not obtain new data and code after the seventh interview, thereby halting the sampling process (7 + 2). Coding method and inductive approach to final themes were used for data analysis. For data analysis, NVivo version 10 was used. The findings showed that the consequences of success were classified into two categories: social consequences and cultural consequences. The results show that one of the consequences of the success of Muslim women in the athlete community is the importance of presence of women in sport and the increasing desire to fill leisure time and pursue professional sport.}, keywords = {hijab,women's success,Qualitative research,sport mega events}, title_fa = {شناسایی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی موفقیت زنان ورزشکار مسلمان در رویدادهای ورزشی بین‌المللی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر شناسایی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی موفقیت زنان ورزشکار مسلمان در رویدادهای ورزشی برون‌مرزی بود. تحقیق به روش کیفی و دیدگاه پدیدارشناسی انجام گرفت. جامعة تحقیق شامل ورزشکارانی بود که بیشتر از 3 سال تجربة در رویدادهای بزرگ ورزشی را داشتند. روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند انتخاب شد و در نهایت گردآوری داده‌ها با 9 نفر از ورزشکاران انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبة نیمه‌ساختاریافته بود و گردآوری داده‌ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت، بدین‌معنی که محقق بعد از مصاحبة هفتم به داده و کد جدیدی دست نیافت و بدین‌ترتیب فرایند نمونه‌گیری متوقف شد (2+7). برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش کدبندی و به‌صورت دیدگاه استقرایی تا رسیدن به مضمون‌های نهایی استفاده شد. همچنین به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار تحلیل داده‌های کیفی ان ویوو نسخة 10 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد پیامدهای موفقیت در دو طبقة پیامدهای اجتماعی و پیامدهای فرهنگی موفقیت طبقه‌بندی شد. نتایج نشان می‌دهد فرهنگ حجاب در بین زنان مسلمان ضعف و محدودیت نیست، همچنین حجاب عامل انگیزش هرچه بیشتر ورزشکاران در رویدادهای مهم ورزشی است. پیامدهای موفقیت زنان مسلمان در رویدادهای بین‌المللی شامل شناساندن دین اسلام به سایر ملل، ارتباط و استحکام ملت‌ها، میزان اهمیت دادن زنان به ورزش و تمایل هرچه بیشتر برای پر کردن اوقات فراغت و رفتن به سمت ورزش حرفه‌ای است.}, keywords_fa = {تحقیق کیفی,حجاب,رویدادهای بزرگ ورزشی,موفقیت زنان}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84456.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84456_d365873d85ce9bbccf2d34f4616fbd03.pdf} } @article { author = {Nooriravesh, Afshar and Goodarzi, Mahmood and Dehghan Ghahfarokhi, Amin}, title = {The Relationship and Comparison between Managers Communication Skills and Customer Life-Cycle in public and Private Sports Facilities}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {783-796}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2019.282325.2282}, abstract = {Nowadays attention to customer satisfaction and loyalty is one of the most important factors for the growth and development of business owners. Among these, it is important to pay attention to human communication in marketing services between the person providing the service and the customers. The purpose of this research was to study the relationship and comparison between managers' communication skills and customer life-cycle in both public and private sports facilities. This research was based on descriptive correlational survey. Statistical population included all customers of the governmental and private sports facilities in Alborz province. As the statistical population was unlimited, to determine sample size, availability of the samples and cluster sampling method were used. As the result, statistical sample included 390 members. To collect data, a questionnaire of communication skills questionnaire by Vakilli (2012) and a customer life-cycle questionnaire by Wav & Lee (2011) were utilized. For inferential analysis, due to normal data, a Pearson Correlation Coefficient test was used. Also, Two-Sample t-Test was used for independent groups to make a comparison between Public and private sectors. The results of Pearson tests indicated that there's a positive significant relationship between all aspects of communication skills and customer life-cycle of both governmental and private sports facilities but there were not equal in all aspects. Thus, it is suggested to sports facility managers to pay special attention to their communication skills in order to increase the life cycle of their clients.}, keywords = {Communication skills,customer,Life-Cycle,Managers,sports facilities}, title_fa = {بررسی رابطه و مقایسۀ مهارت‌های ارتباطی مدیران و چرخۀ عمر مشتری در اماکن ورزشی خصوصی و دولتی}, abstract_fa = {امروزه توجه به رضایت و وفاداری مشتریان از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعۀ صاحبان کسب‌وکارهاست که در این میان لزوم توجه به ارتباطات انسانی در امور بازاریابی خدماتی بین فرد ارائه‌کنندۀ خدمات و مشتریان اهمیت فراوانی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه و مقایسۀ مهارت‌های ارتباطی مدیران و چرخۀ عمر مشتری در اماکن ورزشی خصوصی و دولتی بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، براساس روش توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری تمامی مشتریان اماکن ورزشی خصوصی و دولتی استان البرز بودند، که به‌دلیل نامحدود بودن جامعۀ آماری 390 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ مهارت‌های ارتباطی وکیلی (1391) و چرخۀ عمر مشتری واو و لی (2011) بود. در تجزیه‌وتحلیل استنباطی یافته‌ها به‌دلیل طبیعی بودن داده‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و همچنین برای مقایسۀ بین دو گروه خصوصی و دولتی از آزمون t دو نمونۀ مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که میان تمامی ابعاد مهارت‌های ارتباطی مدیران با چرخۀ عمر مشتری رابطۀ معنا‌دار مثبت وجود دارد، همچنین نتایج آزمون t نشان داد که در تمام ابعاد مهارت‌های ارتباطی و چرخۀ عمر مشتری در بین اماکن ورزشی خصوصی و دولتی برابر نبودند، در نتیجه به مدیران اماکن ورزشی پیشنهاد می‌شود به‌منظور افزایش چرخۀ عمر مشتریان توجه ویژه‌ای به مهارت‌های ارتباطی خود مبذول دارند.}, keywords_fa = {اماکن ورزشی,چرخۀ عمر,مدیران,مشتری,مهارت‌های ارتباطی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84458.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84458_124c1da87a0f4bb12ae8347d51b46e30.pdf} } @article { author = {Dastgheib, Seyedeh Razieh and Torkfar, Ahmad and Mirhosseini, Seyed mohammad ali and Jamshidian, Leila}, title = {Psychological Effects of Advertising in Cyberspace on Iranian Brand Equity and Marketing Mix}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {797-815}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2020.299299.2429}, abstract = {The purpose of the present study was to investigate the psychological effects of advertising in cyberspace on Iranian brand equity (focused on sports brands) and marketing mix. Based on purpose, it was applied study and considering data collection, it was descriptive-survey. The research tools were three questionnaires including the psychological effects of advertising in cyberspace, Kotler’s Marketing Mix Questionnaire (2008) and Sarmad & Bazargan’s Brand Equity Inventory (2005). First (qualitative part), to conduct the field interview, the statistical population included the prominent sports marketing professors collaborating with leading manufacturers of Iranian sports brands. These individuals were purposively selected for qualitative interviews. Fourteen interviews with twelve individuals were conducted to reach the theoretical saturation. After collecting data of qualitative part, a questionnaire was developed and distributed among customers of Iranian sports brands. Due to the uncertainty of the exact number of all customers, the maximum sample size (384 based on Morgan table) was surveyed. Skewness and Kurtosis indices were used to evaluate the (normal or abnormal) distribution of data. To formulate the measurement and structural model, SPSS version 24 and Smart software PLS version 2.0 were used. The results showed that psychological factors (enjoyment, positive attitude and positive emotion) had a significant effect on the Iranian brand equity and marketing mix.}, keywords = {Marketing Mix,sports brands,Advertising,Psychological,cyberspace}, title_fa = {تأثیرات روان‌شناختی تبلیغات در فضای مجازی بر آمیختة بازاریابی و ارزش برندهای ایرانی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیرات روان‌شناختی تبلیغات در فضای مجازی بر آمیختة بازاریابی و ارزش ویژۀ برندهای ایرانی (مطالعة برندهای ورزشی) بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی بود. ابزار مورد استفاده پرسشنامۀ تأثیرات روان‌شناختی تبلیغات در فضای مجازی، پرسشنامة آمیختة بازاریابی کاتلر (2008) و پرسشنامة ارزش ویژۀ برند سرمد و بازرگان (1384) بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش شامل استادان برجستۀ حوزة بازاریابی متخصص در حوزة ورزش برخی از تولیدکننده‌های برجستة برندهای ورزشی ایرانی بودند. این افراد، به‌صورت هدفمند برای مصاحبه‌های کیفی در موضوع پژوهش انتخاب شدند. 14 مصاحبه با 12 نفر انجام گرفت و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه شده و در بین مشتریان برندهای ورزشی ایرانی توزیع شد. با توجه به مشخص نبودن تعداد دقیق همۀ مشتریان، از حداکثر تعداد حجم نمونه (384 نفر براساس جدول مورگان) نظرسنجی صورت گرفت. از شاخص‌های کشیدگی و چولگی به‌منظور بررسی توزیع داده‌ها (طبیعی یا غیرطبیعی بودن)و برای بررسی و پاسخ به پرسش‌های پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازه‌گیری و مدل ساختاری از نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس و پی‌ال‌اس استفاده شد. نتایج نشان داد عوامل روان‌شناختی (لذت، نگرش ‌مثبت و هیجان‌ مثبت)، تبلیغات در فضای مجازی برآمیختة بازاریابی و ارزش ویژة برندهای ایرانی (مطالعة برندهای ورزشی) اثر معناداری دارد.}, keywords_fa = {آمیختة بازاریابی,برندهای ورزشی,تبلیغات,روان‌شناختی,مجازی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84459.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84459_ff567fbf80014d4822072b9f1e413bb0.pdf} } @article { author = {Rok rok, Maryam and Shahmansouri, Ezatollah and Foroghipour, Hamid}, title = {Designing a National Model for Sports Talent Management with priority of Medal-Winning Fields (Case Study of Wrestling)}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {817-832}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2020.295215.2391}, abstract = {The purpose of this study was to design a national model of sports talent management with priority of medal-winning fields (Case study of wrestling). This research is applied descriptive-survey. The statistical population included the experts in the field of wrestling and 199 people were purposefully selected as sample. Data gathering tool was a structured questionnaire with five dimensions and 55 questions. Two indexes of content validity were used to evaluate the validity of the questionnaire. To determine the relative coefficient of content validity, the opinions of nine wrestling experts were examined. The reliability was obtained through Cronbach's alpha. Structural equation modeling using SPSS software version 25 and R software version 3.6.1 (Semplot, lavaan) was used to check the fit of the conceptual model of sports talent management. The results of confirmatory factor analysis showed that the conceptual model developed for exploring the dimensions and components of wrestling sport talent management was fit and each of the components of these dimensions had a significant factor load. The three components that played the most roles in the talent management process were talent identification, talent development, and talent retention. The interfering factors had the most negative factor load in talent management.}, keywords = {talent development,talent retention,talent identification,Talent Management Results,Interfering Factors,wrestling,Talent Model}, title_fa = {طراحی الگوی ملی مدیریت استعدادیابی ورزشی با اولویت رشته‌های مدال‌آور (مطالعۀ موردی کشتی)}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، طراحی الگوی ملی مدیریت استعدادیابی ورزشی با اولویت رشته‌های مدال‌آور بود. این پژوهش از لحاظ روش از نوع توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعۀ آماری شامل صاحب‌نظران عرصۀ ورزش کشتی بود که از میان آنها تعداد 199 نفر به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ محقق‌ساخته بود که 5 بعد و 55 سؤال داشت. برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده شد. برای تعیین ضریب نسبی روایی محتوا، از نظرهای 9 نفر از متخصصان و کارشناسان رشتۀ کشتی استفاده شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به‌دست آمد. برای بررسی برازش مدل مفهومی مدیریت استعداد در ورزش کشتی، از مدل معادلات ساختاری، با استفاده از نرم‌افزارهای اس پی اس اس نسخۀ 25 و R نسخۀ 3.6.1 بسته‌های (Semplot, lavaan) استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد مدل مفهومی تدوین‌شده برای بررسی ابعاد و مؤلفه‌های مدیریت استعداد ورزش کشتی از برازش لازم برخوردار است. سه مؤلفه که بیشترین نقش را در فرایند مدیریت استعدادیابی داشتند، به‌ترتیب عبارت‌اند از: استعدادیابی، استعدادپروری، استعدادداری، و عوامل مداخله‌گر مزاحم بیشترین بار عاملی منفی در مدیریت استعدادیابی را دارد. }, keywords_fa = {استعدادپروری,استعدادداری,استعدادیابی,پیامدهای مدیریت استعدادیابی,عوامل مداخله‌گر مزاحم,کشتی,مدل استعدادیابی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84460.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84460_d0228d636bd8984f69a9bd8b32f56fa3.pdf} } @article { author = {Karimi, Javad and Mohammadi, Fereshteh and Bejani, Abolfazl and Emami, Farshad}, title = {The Pattern of Human Resource Succession planning in Sport Organizations}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {833-849}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2020.288454.2321}, abstract = {The purpose of the present research was to determine the temporal design of human resources succession planning pattern in sports organizations. This research was carried out using qualitative method with semi-structured interviews with 17 people including professors and sports management experts who were selected using purposeful sampling. The data collection method was based on literature reviews and open interviews. To evaluate the face and content validity, the research findings were presented to the participants, and the study was done by the text of the theory, and their point of view was applied. To assess credibility, transferability and appropriateness, the research findings were presented to the participants, and the study's text was followed by their views. The method used for reliability was an intra-subject agreement method. The average agreement within the subject was 0.79. The used software was MAXQDA vesion 12.  Based on the findings, the number of open-source codes is 37, which were classified in the form of 8 individual, organizational, communication, professional-occupational, managerial, educational, visiting and evaluation concepts. Summaries of concepts were also arranged in three themes with the titles of prerequisites, competencies and talent management program. In the end, it should be noted that in order to realize the success of sport organizations, one should pay attention to individual and organizational prerequisites and plan talent management in line with the suitability of the staff.}, keywords = {Pattern,Thematic analysis,succession planning,sports organizations,human resources}, title_fa = {الگوى جانشین‌پرورى منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، طراحی تماتیک الگوی جانشین‌پروری منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی بود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی با انجام مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته با 17 نفر شامل استادان و خبرگان مدیریت ورزشی که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند، صورت گرفت. روش جمع‌آوری اطلاعات، مطالعة پژوهش‌های پیشین و مصاحبه بود. برای بررسی روایی صوری و محتوایی و نیز به‌منظور سنجش اعتبار، انتقال و تأییدپذیری، یافته‌های پژوهش برای مشارکت‌کنندگان ارائه و متن نظریه توسط آنها مطالعه شد و  نظرهای آنها اعمال شد. روش مورد استفاده برای قابلیت اعتماد، روش توافق درون‌موضوعی بود. میانگین میزان توافق درون‌موضوعی 79/0 گزارش شد. نرم‌افزار مورد استفاده مکس کیودا نسخة 12 بود.بر مبنای یافته‌ها تعداد کدهای باز 37 مورد است که در قالب 8 مفهوم فردی، سازمانی، ارتباطی، حرفه‌ای – شغلی، مدیریتی، آموزش، بازدید و ارزیابی دسته‌بندی شد. مجموع مفاهیم هم در قالب سه تم با عناوین پیش‌نیازها، شایستگی‌ها و برنامة مدیریت استعداد جای گرفت. نتایج نشان داد در راستای تحقق جانشین‌پروری در سازمان‌های ورزشی باید به پیش‌نیازهای فردی و سازمانی توجه کرد و برنامه‌ریزی مدیریت استعداد را در راستای شایستگی کارکنان انجام داد.}, keywords_fa = {الگو,تحلیل تماتیک,جانشین‌پروری,سازمان‌های ورزشی,منابع انسانی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84461.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84461_fd38bc7760347380936d040e8597e81a.pdf} } @article { author = {Rezaei, Sadegh and Farahani, Abolfazl and Doroudian, Ali and Safania, Alh mohammad}, title = {Analyzing the Effective Factors of Tehran Sports Space Development and Providing Appropriate Solutions with an Emphasis on Resistance Economy}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {851-870}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2020.299157.2428}, abstract = {The purpose of this study was to analyze the factors affecting the development of Tehran's sports environment and present appropriate strategies with emphasis on resistance economy. The research method was mixed. Therefore, the qualitative part of the research is based on the grounded theory and the required data is collected through semi-structured interviews with experts by purposeful sampling method. Data were analyzed after the three coding steps according to the proposed model of Strauss and Corbin (1998). Quantitative Survey-Based Survey in a Target Community of 370 managers, club staff, and sports service providers in Tehran who were selected by cluster, stratified and random sampling. The face validity of the questionnaire was evaluated by experts. Its content validity was assessed by factor analysis. The data were analyzed by confirmatory factor analysis and one sample t-test using Amos and spss software. The findings of the study indicate a strong influence on the index of attraction of capital in sport. Therefore, indicators such as empowering specialists, combating corruption in sports, drafting laws, updating and strengthening sports engineering, and government support for the presence of the private sector in the development of sports spaces have been other effective strategies to address the central phenomenon. According to the results, it can be said that the condition of all identified and effective factors in the development of the sports environment is in moderate condition.}, keywords = {Resistance Economics,Situation Analysis,Sport Space Development}, title_fa = {تحلیل وضعیت عوامل مؤثر بر توسعة فضای ورزشی شهر تهران و ارائة راهکارهای مناسب با تأکید بر اقتصاد مقاومتی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت عوامل مؤثر بر توسعة فضای ورزشی شهر تهران و ارائة راهکارهای مناسب با تأکید بر اقتصاد مقاومتی تدوین شده است. روش پژوهشی آمیخته بود؛ بنابراین بخش کیفی پژوهش مبتنی بر نظریة زمینه‌ای بوده و داده‌های مورد نیاز از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با خبرگان به روش نمونه‌گیری هدفمند، سهمیه‌ای گردآوری شده است. تحلیل داده‌ها پس از مراحل سه‌گانة کدگذاری مطابق الگوی پیشنهادی اشتراوس و کوربین (1998) صورت پذیرفت. بخش کمی پژوهش مبتنی بر پیمایش در جامعة هدفی متشکل از 370 نفر از مدیران، کارکنان باشگاه و خدمات‌گیرندگان بخش ورزش شهر تهران که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، طبقه‌ای و به‌صورت تصادفی انتخاب ‌شده بودند، روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصان بررسی و روایی محتوایی آن با استفاده از تحلیل عاملی انجام گرفت. داده‌های حاصل با روش‌های آماری تحلیل عاملی تأییدی و آزمون تی تک‌نمونه و استفاده از نرم‌افزار Amos و spss تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌های تحقیق بیانگر تأثیر قوی شاخص جذب سرمایه در ورزش بوده است. ازاین‌رو شاخص‌هایی چون توانمندسازی نیروی متخصص، مبارزه با فساد در ورزش، تدوین قوانین، به‌روزرسانی و تقویت مهندسی ورزشی و حمایت دولت از حضور بخش خصوصی در توسعة فضاهای ورزشی از دیگر راهکارهای مؤثر بر پدیدة مرکزی مورد مطالعه بوده است. با توجه به نتایج می‌توان گفت که وضعیت تمام عوامل شناسایی‌شده و مؤثر در توسعة فضای ورزشی در شرایط متوسطی قرار می‌گیرد.}, keywords_fa = {اقتصاد مقاومتی,تحلیل وضعیت,توسعة فضای ورزشی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84462.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84462_c23a7a9cf9b4146cf5754868e56536dc.pdf} } @article { author = {Sepahvand, Reza and Saedi, Abdollah and Momeni Mofrad, Masoome}, title = {Analysis of the effect of Lean Leaders Capabilities on Professionalization Human Resources in Sports organizations Using the Interpretive Ranking Process}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {871-883}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2020.291782.2353}, abstract = {The aim of this study was to analyze the effect of the lean leaders capabilities on professionalization of human resources Using the interpretive ranking process approach. This research was an inductive- deductive study that two qualitative and quantitative research approaches were used according to the type of data and conditions. The statistical population included 27 Sports organizations experts and managers Khorramabad city selected using purposive sampling.  To confirm the validity, the questionnaire was distributed among the experts and they were approved. The Reliability of the questionnaire was confirmed by using Cronbach's alpha, which was equal to 0.81. The findings included the identification of the lean leaders capabilities, The results of the professionalization of the human resources and also the analysis of the effects of the lean leaders capabilities on professionalization of the human resources. The results indicated that lean leaders capabilities enhance staff capabilities, motivational and inspirational skills, continuous improvement and commitment to learning, promoting teamwork and team building and decentralization, respectively Lean Leaders capabilities Cause professionalization human resources. The IRP approach was utilized to analyze the effectiveness of the lean leaders capabilities on professionalization Of the human resources. For example, lean leaders capabilities enhance the employee capabilities, the acquisition of ethical competencies, skills and knowledge, the ability to analyze issues, making changes, work independence, respect to the customers, toleration of ambiguity, and adaptability which leads to professionalization of the human resources In the organization. }, keywords = {Communication skills,Motivational Skills,Self-confidence,Increasing personnel Abilities,Continuous improvement}, title_fa = {تحلیل رابطه قابلیت‌های رهبری ناب بر حرفه‌ای‌ سازی منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی با استفاده از فرایند رتبه‌بندی تفسیری}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه قابلیت‌های رهبری ناب بر حرفه‌ای‌سازی منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی با استفاده از فرایند رتبه‌بندی تفسیری (IRP) انجام پذیرفت. این پژوهش تحقیق قیاسی استقرایی است، چراکه به‌طور توأمان از دو رویکرد تحقیق کیفی و کمی با توجه به نوع داده‌ها و شرایط استفاده می‌شود. جامعۀ آماری پژوهش 27 نفر از مدیران و خبرگان سازمان‌های ورزشی شهرستان خرم‌آباد  بودند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تأیید روایی پرسشنامه‌ها، پرسشنامه‌های (IRP) بین خبرگان توزیع شد و مورد تأیید ایشان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ که مقدار آن برابر با 81/0 بود، تأیید شد. یافته‌ها مشتمل بر شناسایی قابلیت‌های رهبری ناب و نتایج حرفه‌ای‌سازی منابع انسانی و همچنین تحلیل رابطۀ قابلیت‌های رهبری ناب در حرفه‌ای‌‌سازی منابع انسانی است. نتایج حاکی از آن است که کمک به افزایش قابلیت‌های کارکنان، مهارت‌های انگیزشی و الهام‌بخشی، بهبود مستمر و تعهد به یادگیری، ترویج کار گروهی و تیم‌سازی و تمرکززدایی به‌ترتیب بیشتر از دیگر قابلیت‌های رهبری ناب موجب حرفه‌ای‌سازی منابع انسانی می‌شوند. همچنین با استفاده از رویکرد (IRP) چگونگی اثرگذاری قابلیت‌های رهبری ناب در حرفه‌ای سازی منابع انسانی تحلیل شد. برای مثال کمک به افزایش قابلیت‌های کارکنان،  افزایش کسب صلاحیت‌های اخلاقی، مهارت و خبرگی، قدرت تجزیه‌وتحلیل مسائل، عملی ساختن اندوخته‌ها، استقلال کاری، ارج نهادن به مشتری، قدرت تحمل ابهام و انطباق‌پذیری کارکنان را در پی دارد که می‌تواند به حرفه‌ای‌سازی منابع انسانی در سازمان منجر شود.}, keywords_fa = {اعتمادبه‌نفس,افزایش قابلیت‌های کارکنان,بهبود مستمر,مهارت‌های ارتباطی,مهارت‌های انگیزشی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84463.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84463_6e86e0c5f5db6ed5a288d1b72de44fad.pdf} } @article { author = {Yarahmadi, Mohsen and Almasifard, Mohammad Rasul and َAbdolmaleki, Zahra}, title = {The Analysis of the Factors Affecting the Creation of Sport Entrepreneurship Ecosystem in Kermanshah Province}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {885-902}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2021.297727.2413}, abstract = {  Considering the importance of job creation in Kermanshah province and also because of its very good capacities and capabilities in the field of sport, it can be further developed by providing an appropriate context in this field, apart from providing citizens with health and related businesses as well as employment. Hence, in the present study, due to the importance of the subject, factors affecting the creation of sport entrepreneurship ecosystem in Kermanshah province were analyzed. This research was applied in terms of type of purpose and by nature in the descriptive-analytical research group using a heuristic mixed approach. The statistical population of the present study included all specialists in the field of entrepreneurship and sports in Kermanshah province. In the qualitative part, purposeful sampling and snowballing were used. After15 interviews with experts, theoretical saturation was achieved and for the quantitative section, 8 members of the same sample of the qualitative section were given a paired comparisons questionnaire to determine the significance of each of the identified factors. According to the findings of the study, the 9 main factors that have significant roles in creating and strengthening the sport entrepreneurship ecosystem in the province are as follows: The government and its policies, economic and financial factors, cultural and social factors, physical and technological infrastructure, laws and regulations, markets and conditions, university and industry and their interactions, management and human resources, natural-tourist attractions of sport.}, keywords = {AHP,ecosystem,Entrepreneurial Ecosystem,Kermanshah province,Sport Entrepreneurship}, title_fa = {واکاوی عوامل اثرگذار بر ایجاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی در استان کرمانشاه}, abstract_fa = {با توجه به اهمیت موضوع اشتغال‌زایی در استان کرمانشاه و همچنین دارا بودن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار مناسب آن در حوزۀ ورزش، می‌توان با فراهم کردن بستر مناسب در این حوزه، جدای از تأمین سلامت شهروندان، به توسعۀ کسب‌وکارهای مرتبط و همچنین اشتغال‌زایی اقدام کرد. ازاین‌رو در تحقیق حاضر به لحاظ اهمیت موضوع به واکاوی عوامل اثرگذار بر ایجاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی در استان کرمانشاه پرداخته شده است. این پژوهش در زمرۀ تحقیقات توصیفی-تحلیلی با استفاده از رویکرد آمیختۀ اکتشافی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام متخصصان حوزۀ کارآفرینی و ورزش در استان کرمانشاه بود. در بخش کیفی از نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی بهره گرفته شد. پس از انجام 15 مصاحبه با متخصصان، اشباع نظری حاصل شد و در بخش کمی به 8 نفر از همان اعضای نمونۀ بخش کیفی، پرسشنامۀ مقایسات زوجی داده شد. براساس یافته‌های پژوهش، 9 عامل اصلی که نقش شایان ملاحظه‌ای در ایجاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی استان دارند عبارت‌اند از: دولت و سیاست‌های اتخاذی آن، عوامل اقتصادی و مالی، فرهنگی و اجتماعی، زیرساخت‌های فیزیکی و تکنولوژیکی، قوانین و مقررات، بازار و شرایط آن، دانشگاه و صنعت و تعامل میان آنها، مدیریت و منابع انسانی و جاذبه‌های طبیعی-توریستی ورزشی.}, keywords_fa = {استان کرمانشاه,اکوسیستم,اکوسیستم کارآفرینی,کارآفرینی ورزشی,AHP}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84464.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84464_7c2ee7250302976db1e2cbdcab464ef2.pdf} } @article { author = {Khosravi, Helena and Emami, Farshad and Esmaeili, Mohsen and Hosseini, Seyed emad}, title = {Designing a Model to Support the Intellectual Property Rights in Iran Sport}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {903-922}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2020.298029.2415}, abstract = {The purpose of this study was to design a model to support intellectual property rights in Iran sport. The research method was qualitative based on the grounded theory approach. Research data was collected by semi-structured interview. Purposeful sampling was used until achieving the theoretical adequacy of the data (23 sport management professors, sports law professors and law professors). In order to measure the validity and reliability of the interviewing tool, intra-subject agreement and process audit were used. Data was analyzed with three systematic stages of open coding, axial coding, and selective coding. The analysis of the interviews created 101 secondary codes, 38 key concepts, and 28 categories. Accordingly, 9 main categories were entitled as "Membership and Interaction with International Law Organizations", "Cultural, Social, Religious and Political Areas", "Industrial Development of Sport", "Enactment of Intellectual Property Laws in Sport", "Education Mechanisms", "Supervision and Protection of Law", "Creating Structure and Managing Intellectual Property Rights", "Intellectual Property Rights’ Benefits and Profits" and "Intellectual Property Rights of Sporting Instances". Generally, it can be said that intellectual property in sport is influenced by many factors and its operation requires activation of different mechanisms.}, keywords = {Intellectual Property Rights,Sports law,rules,Grounded theory}, title_fa = {طراحی مدل حمایت از حقوق مالکیت فکری در ورزش ایران}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش طراحی مدل حمایت از حق مالکیت فکری در ورزش ایران است. روش تحقیق به شیوۀ کیفی و مبتنی بر نظریه‌پردازی داده‌بنیاد است. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته انجام گرفت. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و به شیوۀ نمونه‌گیری متوالی تا رسیدن به کفایت نظری داده‌ها (23 نفر از استادان رشتۀ مدیریت ورزشی، حقوق و استادان فعال حقوق ورزشی) انجام گرفت. روایی و پایایی مطلوب ابزار مصاحبه از حسابرسی فرایند و توافق درون‌موضوعی به‌دست آمد و برای تحلیل داده‌ها از سه روش سیستماتیک کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شد. در نتیجۀ تحلیل مصاحبه‌ها 101 کد ثانویه، 38 مفهوم کلیدی و 28 مقوله استخراج شد. بر این اساس 9 طبقۀ اصلی تحت عنوان «عضویت در نهادهای حقوقی بین‌المللی و تعامل سازنده با آنها»، «زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، دینی و سیاسی»، «توسعۀ صنعتی ورزش»، «وضع قوانین حاکمیت فکری در ورزش»، «سازوکارهای آموزشی و پرورشی»، «نظارت و صیانت از قانون»، «ایجاد ساختارها و مدیریت حق مالکیت فکری»، «مزایا و منافع حق مالکیت فکری» و «حق مالکیت فکری مصادیق ورزشی» به‌وجود آمد. به‌طور کلی می‌توان گفت مالکیت فکری در ورزش متأثر از عوامل متعددی است و بهره‌برداری از آن نیازمند فعال‌سازی سازوکارهای مختلف است.}, keywords_fa = {حقوق مالکیت فکری,حقوق ورزشی,قوانین,نظریۀ داده‌بنیاد}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84466.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84466_f651aa5ad524d4076e317aaad2b630b0.pdf} } @article { author = {Hassani, Zohreh and Ghobadi yeganeh, َAkram}, title = {Study of unconventional scientific productions among the students and graduates of higher education in sport sciences with an emphasis on the cognitive dissonance theory}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {923-937}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2020.302110.2473}, abstract = {The Unconventional scientific productions in higher education and the dependent informal employment are the problems that have plagued third world countries such as Iran in recent years. Therefore, the purpose of this research was to examine this market among the higher education students with an emphasis on the cognitive dissonance theory. The research method was qualitative-analytical. Data were collected through in-depth semi-structured interviews with 35 students, 52 heads of institutes, 5 authors and 10 sport sciences faculty members of Tehran university, Shahid Beheshti university, Allameh Tabataba'I university, Tarbiat Modarres university, Islamic Azad university and Razi university in 2018-19. The sampling method was theoretical and purposeful one. The findings showed that the strongest individual position was to be minion and the strongest external position was jobless and corruption in the society. The study showed that the sample was aware of the criminal nature of these types of jobs but had not received any penalties from the judicial authorities so far. It proves the weakness of the legal system. It can be considered as a kind of threat towards the education and legal authorities and requires their collaboration to remove such informal employment.}, keywords = {Cognitive Dissonance Theory,university students,Sport science,Informal Employment,Research Consulting Institutes}, title_fa = {مطالعۀ تولیدات علمی غیرمتعارف در بین دانشجویان و دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی رشته‌های علوم ورزشی با تأکید بر نظریة ناهماهنگی شناختی}, abstract_fa = {بازار تولیدات ‌علمی غیرمتعارف در مقاطع آموزش عالی و مشاغل کاذب تحت آن، از معضلاتی است که در سال‌های اخیر گریبان کشورهای جهان سومی چون ایران، را گرفته است. ازاین‌رو هدف این تحقیق بررسی این بازار در بین این دانشجویان با تأکید بر نظریة ناهماهنگی شناختی است. روش پژوهش کیفی-تحلیلی بود و داده‌ها، از طریق مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته عمیق با 35 نفر از دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی، 52 نفر از رؤسای مؤسسات، 5 نفر از نویسندگان و 10 نفر از اعضای هیأت ‌علمی دانشگاه‌های علوم ورزشی تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تربیت مدرس و آزاد و رازی کرمانشاه به‌دست آمد و در سال 98-97 جمع‌آوری شد. شیوۀ نمونه‌گیری نظری و هدفمند بود. یافته‌ها نشان داد که قوی‌ترین موقعیت فردی، نوچه‌گرایی و قوی‌ترین موقعیت بیرونی، نبود شغل و فساد در جامعه است. مطالعه نشان‌داد که نمونه از جنبۀ جرم این نوع مشاغل آگاهی داشتند، ولی تاکنون برخوردی از سوی مراجع قضایی دریافت نکرده بودند و این عامل ضعف نظام حقوقی را نیز می‌رساند که خود می‌تواند زنگ خطری برای مسئولان نظام آموزشی و حقوقی کشور باشد تا بتوانند با همکاری این نوع مشاغل را ریشه‌کن کنند. }, keywords_fa = {تئوری ناهماهنگی شناختی,دانشجویان,علوم ورزشی,مشاغل کاذب,مؤسسات مشاورة پژوهشی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84468.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84468_8ed14a7d58d62d38c4e0373bf67798ab.pdf} } @article { author = {Soleimani, Khaled and Izadi, Behzad and Norouzi Seyed Hossini, Rasool and Ghasemi, Hamid}, title = {Designing Physical Education Teachers’ Media Literacy Model with an Emphasis on the Quality of the Physical Education Course (Mixed Approach)}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {939-961}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2020.300002.2443}, abstract = {The purpose of this research was to design a model of physical education teachers' media literacy with an emphasis on the quality of the physical education course.This research was performed by mixed method with exploratory-developmental nature. In the qualitative part, the research data was collected through purposeful and theoretical sampling based on in-depth interviews. In the quantitative phase, the samples was selected by the available sampling and tested by modeling the structural equations of the model arising from the qualitative part. In this study, there were two statistical population: the first was the professors in the fields of sports management, educational and media management (n=11 people), and the second was the male and female physical education teachers in Kurdistan province (n=204 people).The results showed that continuous improvement of the quality of physical education course is considered through the use of media literacy as a cycle whose input is "requirements and prerequisites of physical education course". The process of this model includes the rules of applying media literacy to the physical education course and the output of this process is to improve the quality of the physical education course. In order to improve the quality of physical education course, media literacy can be considered as an organizational excellence system in which by strengthening its inputs and directing its processes, it has witnessed desirable outcomes.}, keywords = {Physical education lesson,Media,media literacy,physical education teachers,quality improvement}, title_fa = {طراحی مدل سواد رسانه‌ای معلمان تربیت بدنی با تاکید بر کیفیت بخشی درس تربیت بدنی (رویکرد آمیخته)}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق، تدوین و طراحی مدل سواد رسانه‌ای معلمان تربیت بدنی با تأکید بر کیفیت‌بخشی درس تربیت بدنی است.این تحقیق به روش آمیخته و با ماهیت اکتشافی- توسعه‌ای انجام گرفت. در بخش کیفی از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند و نظری و براساس مصاحبه‌های عمیق، داده‌های تحقیق جمع‌آوری شد. در فاز کمی از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس نمونه‌ها انتخاب شدند و از طریق مدلسازی معادلات ساختاری مدل برخاسته از بخش کیفی آزمون شد. در این تحقیق، دو جامعۀ آماری وجود دارد:  اولی استادانی در حوزه‌های مدیریت ورزشی، مدیریت آموزشی و رسانه (نمونۀ آماری 11 نفر)، دومی معلمان تربیت ‌بدنی زن و مرد استان کردستان (شامل 204 نفر).نتایج نشان داد که بهبود مستمر کیفیت درس تربیت بدنی از طریق به‌کارگیری سواد رسانه‌ای به‌عنوان یک چرخه در نظر گرفته می‌شود که ورودی آن الزامات و پیش‌نیازهای کاربرد درس تربیت بدنی است. فرایند این مدل شامل قواعد به‌کارگیری سواد رسانه‌ای در درس تربیت بدنی و خروجی این فرایند بهبود کیفیت درس تربیت بدنی است. براساس نتایج پیشنهاد می‌شود برای کیفیت‌بخشی به درس تربیت بدنی می‌توان سواد رسانه‌ای را همچون یک سیستم تعالی سازمانی در نظر گرفت که با تقویت ورودی‌های آن و جهت‌دهی به فرایندهایش، خروجی‌های مطلوبی را در آن شاهد بود.}, keywords_fa = {درس تربیت بدنی,رسانه,سواد رسانه‌ای,کیفیت‌بخشی,معلمان تربیت بدنی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84467.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84467_50fdb49ff01bbe1292fb286419a01f07.pdf} } @article { author = {Movahed, MohamadAmin and Mostahfezian, Mina and Zahedi, Hamid}, title = {Formulating strategies affecting the optimal performance of sports media aiming at developing football}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {963-977}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2020.301719.2464}, abstract = {The purpose of the present study was to formulate strategies that affect the optimal performance of sports media with the aim of developing football. According to the exploratory nature of the subject, the qualitative research method was used. The data were collected using interviews and document reviews. After completing 12 in-depth and semi-structured interviews with the statistical population of the research, the main categories were extracted after completing the coding process. Purposive sampling and snowballing continued until theoretical saturation. The results of data analysis were obtained through three stages of open, axial and selective coding. The results of the open coding indicated that 43 signs could influence the strategies that affect the optimal performance of sports media with the aim of developing football. Then, in axial coding, the signs were classified into 3 concepts of need assessment, communication, and purposive mission orientation, and for effective consequences, 3 concepts of socialization, generalization, and development dynamics were classified. According to the results of the research, effective strategies can be achieved through presented strategies to develop the optimum performance of sports media with the aim of developing football.}, keywords = {Football Development,Strategy,Sports Media,Optimal Performance}, title_fa = {تدوین راهبردهای مؤثر بر عملکرد مطلوب رسانه‌های ورزشی با هدف توسعۀ فوتبال}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای مؤثر بر عملکرد مطلوب رسانه‌های ورزشی با هدف توسعۀ فوتبال بود. با توجه به ماهیت اکتشافی موضوع از روش پژوهش کیفی استفاده شد. گردآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه و بررسی اسناد صورت گرفت. پس از انجام 12 مصاحبۀ عمیق و نیمه‌ساختاریافته با جامعۀ آماری تحقیق، مقوله‌های اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج شد. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و گلوله‌برفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. نتایج تحلیل داده‌ها طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی به‌دست آمد. نتایج کدگذاری باز حاکی از آن بود که 43 نشان می‌تواند در زمینۀ تدوین راهبردهای مؤثر بر عملکرد مطلوب رسانه‌های ورزشی با هدف توسعۀ فوتبال نقش داشته باشد. سپس در کدگذاری محوری، نشان‌ها در 3 مفهوم برای راهبردهای مؤثر تحت عنوان نیازسنجی، ارتباطات و مأموریت‌گرایی هدفمند و در 3 مفهوم برای پیامدهای مؤثر تحت عنوان جامعه‌پذیری، همگانی و فراگیر شدن و پویایی توسعه طبقه‌بندی شدند. با توجه به نتایج تحقیق می‌توان با استفاده از راهبردهای ارائه‌شده در جهت توسعۀ عملکرد مطلوب رسانه‌های ورزشی با هدف توسعۀ فوتبال، به پیامدهای مؤثری دست یافت. }, keywords_fa = {توسعۀ فوتبال,راهبرد,رسانه‌های ورزشی,عملکرد مطلوب}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84469.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84469_d2a8258938c5390bb9902f456f27ad88.pdf} } @article { author = {Abdali, Tohid and Esmaeili, Mohammad Reza and Nikaeen, Zinat}, title = {Explaining the Iranian Football Stadiums Security with Emphasis on the Role of Match Organizers}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {979-1000}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2021.312665.2612}, abstract = {The purpose of this study was to explain the Iranian football stadiums security with emphasis on the role of match organizers. This study was applied descriptive with correlational approach. The statistical population consisted of the football boards’ members, police, stadium managers, experts and university lecturers. The sample size included 120 people. The instrument was the modified football stadiums’ security questionnaire (Faraji, 2015). Data was analyzed using descriptive statistics methods, one-sample T-test and confirmatory factor analysis (CFA) method. The results showed that physical protection of the stadium and human resource competence were the most important factors to ensure the football stadiums’ security. The components including control of the external environment, training, personnel competence and credibility were significantly positively correlated and control of toxic and chemical substances was significantly negatively correlated. The control of the internal environment as well as the control of the access routes were moderately effective. Considering the importance of the physical protection of stadiums and factors related to the human resources of football match organizers, it can be said that the role of organizers and the police has been considered as one of the most important pillars of stadium security. Technology and advanced security warning systems can improve physical protection procedures leading to effectiveness of the role of organizers and police human resources.}, keywords = {Physical Protection,Football Stadium,Stadium Security,Violence,Match Organizers}, title_fa = {تبیین وضعیت امنیت ورزشگاه‌های فوتبال ایران با تأکید بر نقش عوامل برگزاری مسابقات}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تبیین وضعیت امنیت ورزشگاه‌های فوتبال ایران با تأکید بر نقش عوامل برگزاری مسابقات فوتبال بود. پژوهش کاربردی و از نظر روش توصیفی با رویکرد همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش اعضای هیأت‌های فوتبال، پلیس مدیران ورزشگاه، کارشناسان و استادان دانشگاه بودند که در مجموع120 نفر به پرسشنامۀ تعدیل‌شدۀ امنیت ورزشگاه‌های فوتبال فرجی (1398) پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، آزمون تی تک‌نمونه‌ای و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. براساس نتایج، حفاظت فیزیکی ورزشگاه و صلاحیت منابع انسانی از عوامل مهم تأمین امنیت استادیوم‌های فوتبال هستند. وضعیت کنترل محیط پیرامونی، آموزش و تمرین، صلاحیت و اعتبار در جهت مثبت و کنترل مواد سمی و شیمیایی در جهت منفی معنا‌دار شدند و کنترل محیط درونی و کنترل راه‌های دسترسی در حد متوسط‌اند. نظر به اهمیت حفاظت فیزیکی و عوامل مرتبط با منابع انسانی برگزارکنندۀ مسابقات فوتبال می‌توان گفت نقش عوامل برگزاری و پلیس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان تأمین امنیت استادیوم‌ها مورد توجه بوده است، و استفاده از فناوری و سیستم‌های پیشرفتۀ هشداردهندۀ امنیتی می‌تواند در بهبود رویه‌های حفاظت فیزیکی بر اثرگذاری نقش عوامل برگزاری و منابع انسانی پلیس کمک کند. }, keywords_fa = {استادیوم‌های فوتبال,امنیت ورزشگاه,خشونت,حفاظت فیزیکی,عوامل برگزاری مسابقه}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84470.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84470_797c6e26c86dfaa4839120677441c818.pdf} } @article { author = {Oboudi, Abdolreza and Abdollahi, Mohammad hasan and Oboudi, Omidreza}, title = {The effect of The Covid 19 pandemic and the absence of spectators on the results of popular football teams in the Persian Gulf Premier League}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {1001-1015}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2021.320160.2689}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of the Covid 19 pandemic and the absence of spectators on the results of popular football teams in the Persian Gulf Premier League. The results of Esteghlal, Perspolis, Sepahan, Tractor, Foolad FC clubs at the first round robin stage of nineteenth season (with spectators) were compared with their results at the first round robin stage of twenty season (without spectators) using a t-test. The analysis of the findings showed that the results of the host teams without spectators were not significantly different from the match with presence of spectators at the stadiums. This lack of significance was observed in the number of home wins, the number of host teams’ goals scored, and the number of red cards shown to the host teams. However, there was a significant difference in the number of yellow card shown to the host teams. Although spectators always play an important role in the success of the host teams, strengthening the tactical and technical abilities of players and teams, managing the emotions and stress of players, and above all knowing the atmosphere and competitive environment and getting players used to spectators’ presence at the stadiums have caused the teams and players to acquire the necessary skills to control spectator pressure. Therefore, the effect of spectator presence on the results and performance of teams has been greatly diminished. }, keywords = {spectators,football,Covid 19,Persian Gulf Premier League,Home Advantage}, title_fa = {تأثیر همه‌گیری کووید 19 و عدم حضور تماشاگران بر نتایج تیم‌های پرهوادار فوتبال در لیگ برتر خلیج‌فارس}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر همه‌گیری کووید 19 و عدم حضور تماشاگران بر نتایج تیم‌های پرهوادار فوتبال در لیگ برتر خلیج‌فارس بود. در این پژوهش نتایج تیم‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و فولاد خوزستان در نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم (با حضور تماشاگران) و نیم‌فصل اول لیگ بیستم (بدون حضور تماشاگران) با استفاده از آزمون تی مقایسه شد. تحلیل یافته‌ها نشان داد که نتایج تیم‌های میزبان بدون حضور تماشاگران تفاوت معناداری با نتایج آنها با حضور تماشاگران در ورزشگاه ندارد. این عدم معناداری در تعداد بردهای خانگی تیم‌های میزبان، تعداد گل‌های زدۀ تیم‌های میزبان و تعداد کارت‌های قرمز داوران به تیم‌های میزبان مشاهده شد. این در حالی است که در تعداد کارت‌های زرد داوران به تیم‌های میزبان تفاوت معنادار بود. هرچند تماشاگران همواره نقش مؤثری در موفقیت تیم‌های میزبان داشته‌اند، اما تقویت توانایی‌های تاکتیکی و تکنیکی بازیکنان و تیم‌ها، کنترل هیجانات و استرس و فشارهای روانی بازیکنان و از همه مهم‌تر آشنایی با جو و محیط مسابقه و عادت کردن بازیکنان به حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها سبب شده است تا تیم‌ها و بازیکنان مهارت لازم به‌منظور کنترل فشار تماشاگران را فرا گیرند و حضور تماشاگران بر نتایج و عملکرد آنها بسیار کمرنگ شود.}, keywords_fa = {تماشاگران,فوتبال,کووید,19,لیگ برتر خلیج‌فارس,مزیت میزبانی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84471.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84471_a394f4aa969a7431656e3c2544c3c3ac.pdf} } @article { author = {Rajabi, Reza and Fahimifar, Sepideh and Karimizadeh Ardakani, Mohammad and Rajabi, Farhad}, title = {Investigating the status of science production in institute, department and faculties of physical education and sports sciences in the country}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {1017-1046}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2021.318215.2667}, abstract = {The purpose of this study was to determine the scientific participation of members, departments and faculties of physical education and sports sciences of universities across Iran in the production of articles published in journals with Web of Science index during the years 1970 to the end of 2019. This research was carried out with scientometric approach and network analysis method using Histcite, Nodexl and Vosviower. The research community was the scientific products of researchers in the field of physical education and sports sciences in Iran on the Web of Science website. The findings showed that 1520 articles in 513 journals in the field of physical education and sports sciences have been published in Web of Science, out of which more than 550 works have been published in open access journals. Data analysis showed that based on the number of scientific productions, Tehran, Guilan and Isfahan universities are ranked first to third in the country with 265, 200 and 148 articles, respectively. Findings also show that researchers of physical education have published most their work in three countries respectively; Iran (Emerging list), Italy (with the index of Q4) and Turkey (Emerging list). It was also found that most of the collaborations and citations of Iranian writers have been with researchers from the United States.This study showed that in recent years, although the process of publishing articles in Web of Science journals has been associated with a steeper slope, a significant number of these articles have been published in domestic journals (Emerging) and other foreign journals that this phenomenon needs a closer look. The results also showed that some experienced colleges as well as some specialized and research bodies have appeared in order to publish articles in prestigious journals far from expectation, which also needs more detailed study.}, keywords = {Scientific Productions,Physical education and Sports sciences,Web of Science Database,Scientometrics,Scientific Collaboration}, title_fa = {بررسی جایگاه تولید علم در مراکز، گروه‌ها و دانشکده‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر، تعیین مشارکت علمی اعضا، گروه‌ها و دانشکده‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه‌های سراسر کشور در تولید مقاله‌های چاپ‌شده در نشریات دارای نمایة وب آو ساینس طی سال‌های 1970 تا انتهای سال 2019 است. این پژوهش با رویکرد علم‌سنجی و با روش تحلیل شبکه با استفاده از نرم‌افزارهای هیست سایت، نودایکس ال و ووس ویور انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد که تعداد 1520 اثر در 513 نشریه در حیطۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی در وب آو ساینس چاپ شده که از میان بیش از 550 اثر در مجلات با دسترسی آزاد چاپ شده است. بررسی اطلاعات نشان داد براساس تعداد تولیدات علمی، به‌ترتیب دانشگاه‌های تهران، دانشگاه گیلان و اصفهان با 265، 200 و 148 مقاله در رتبه‌های اول تا سوم کشور قرار دارند. یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که پژوهشگران دانشکده‌های تربیت بدنی کشور بیشترین آثار خود را به‌ترتیب در سه مجله از ایران (در فهرست امرجینگ)، ایتالیا (دارای شاخص کیو 4) و ترکیه (در فهرست امرجینگ) منتشر کرده‌اند. همچنین مشخص شد که بیشترین همکاری‌ها و استناددهی نویسندگان ایرانی با پژوهشگرانی از کشور آمریکا بوده است. این تحقیق نشان داد که طی سال‌های اخیر اگرچه روند چاپ مقالات در نشریات وب آو ساینس با شیب بیشتری همراه بوده است، تعداد زیادی از این مقالات در نشریات داخلی (امرجینگ) و سایر نشریات امرجینگ خارجی به چاپ رسیده است که این پدیده به بررسی دقیق‌تر نیاز دارد. }, keywords_fa = {پایگاه استنادی وب آو ساینس,تولیدات علمی,تربیت بدنی و علوم ورزشی,شبکۀ همکاری,علم‌سنجی}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84472.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84472_263ef232b6cef1bf25733c0565cac71e.pdf} } @article { author = {Shahlaee, Javad and Shabanibahar, Gholamreza and Ghafouri, Farzad and Mazloomi soveini, Farzaneh}, title = {Monitoring the Strategic Challenges Arising from the COVID-19 Pandemic in Sport Federations}, journal = {Sport Management Journal}, volume = {13}, number = {3}, pages = {1047-1069}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9341}, eissn = {2676-427X}, doi = {10.22059/jsm.2021.319710.2684}, abstract = { The emergence of the COVID-19 pandemic has posed significant challenges to the foundations of sports, and there is no doubt that careful monitoring of these challenges as a first step in the process of dealing with the consequences of this pandemic is of great importance. According to the significance of investigating the effect of COVID-19 pandemic on Sport setting, the purpose of this study was to monitor the strategic challenges arising from the COVID-19 pandemic in sport federations. This research has been a qualitative exploratory study that has been conducted by using a thematic analysis method. The statistical population of the study included experts in the field of sports management with the experience of familiarity with the principles of futurology in sport, and according to the nature of the research, 16 experts were interviewed as a statistical sample through snowball sampling until reaching the theoretical saturation. The tool used in the research was a semi-structured interview. The thematic analysis of the data by Braun and Clarke’s (2006) method led to the exploration of 161 codes, 13 sub-themes and five main themes. The findings showed that "Event challenge", "Infrastructure challenge", "Financial challenge", "Communication and interaction challenge", and "Health challenge" are among the explored strategic challenges for sport federations due to the COVID-19 pandemic. Focusing on these challenges in the field of research and implementation can be a key step in improving and strengthening management processes in sports federations during the COVID -19 pandemic as well as the post-corona era.}, keywords = {corona,Pandemic,sport federations,Strategic challenges,Thematic analysis}, title_fa = {پایش چالش‌های راهبردی ناشی از پاندمی کووید-19 در فدراسیون‌های ورزشی}, abstract_fa = {ظهور پاندمی کووید-19 ارکان ورزش را دچار چالش‌های متعدد ساخته و بدون تردید پایش دقیق این چالش‌ها به‌عنوان گام نخست در فرایند مقابله با تبعات این پاندمی از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. ازاین‌رو، هدف این پژوهش پایش چالش‌های راهبردی ناشی از پاندمی کووید-19 در فدراسیون‌های ورزشی است. این پژوهش از مطالعات کیفی اکتشافی است که با روش تحلیل تماتیک انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش دربرگیرندة خبرگان حوزة مدیریت ورزشی با تجربة آشنایی با مبانی آینده‌پژوهی در ورزش بودند که متناسب با ماهیت پژوهش 16 نفر به‌عنوان نمونة آماری انتخاب شدند و به‌صورت گلوله‌برفی تا رسیدن به اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. از مصاحبة نیمه‌ساختارمند به‌عنوان ابزار گردآوری داده‌ها استفاده شد. تحلیل تماتیک با استفاده از مدل برون و کلارک (2006) به استخراج 161 کد، 13 تمِ فرعی و 5 تمِ اصلی منجر شد. یافته‌ها نشان داد که چالش رویدادها، چالش زیرساخت‌ها، چالش مالی، چالش ارتباطات و تعاملات و چالش سلامت از جمله چالش‌های راهبردی ناشی از پاندمی کووید-19 در فدراسیون‌هاست. تمرکز بر این چالش‌ها در حوزة پژوهش و اجرا می‌تواند گامی کلیدی در راستای اصلاح و تقویت فرایندهای مدیریتی در فدراسیون‌های ورزشی در دورة پاندمی و پساپاندمی باشد. }, keywords_fa = {پاندمی,تحلیل تماتیک,چالش‌های راهبردی,فدراسیون‌های ورزشی,کرونا}, url = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84473.html}, eprint = {https://jsm.ut.ac.ir/article_84473_95192e949206bfc9f733ece44bfd48f7.pdf} }